سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

زنان، جهان، آینده

زنان، جهان، آینده

 

هشتم مارس، روز جهانی زن، پیشینه‌ای کارگری دارد و این نشانه‌ای از اهمیت اشتغال زنان است. حضور زنان در عرصه کسب‌وکار بر شغل‌ها تاثیر می‌گذارد و فضاهای جدیدی می‌سازد. تغییرات اقلیمی ابرچالشی است که بشر با آن روبرو شده و برای غلبه بر آن باید از حداکثر توان فرهنگی جهان استفاده کند. آیا زنان می‌توانند در این ابرچالش نقش ایفا کنند؟ پرونده این هفته وینش به روز جهانی زن از این زاویه پرداخته است.

هشتم مارس، روز جهانی زن، پیشینه‌ای کارگری دارد و این نشانه‌ای از اهمیت اشتغال زنان است. حضور زنان در عرصه کسب‌وکار بر شغل‌ها تاثیر می‌گذارد و فضاهای جدیدی می‌سازد. تغییرات اقلیمی ابرچالشی است که بشر با آن روبرو شده و برای غلبه بر آن باید از حداکثر توان فرهنگی جهان استفاده کند. آیا زنان می‌توانند در این ابرچالش نقش ایفا کنند؟ پرونده این هفته وینش به روز جهانی زن از این زاویه پرداخته است.

 

 

هشت مارس روز جهانی زن است. روزی نه برای تبریک، که برای یادآوری و بزرگداشت تمام تلاش‌هایی که زنان در راه آزادی خود و رفع تبعیض صورت داده‌اند. اما در روز هشت مارس چه اتفاقی افتاده است؟ طی مقاله‌ای داستان این روز را البته به صورت کوتاه و موجز تعریف کرده‌ایم.

 

هشت مارس مبارزات زنان

در هشت مارس چه اتفاقی افتاده است؟

در 1910، چهارسال قبل از آغاز جنگ جهانی اول، کلارا زتکین از زنان مبارز آلمانی در گردهمایی زنان سوسیالیست آلمانی با عنوان «کنگره بین‌‌المللی زنان» پیشنهاد داد روز هشت مارس روز جهانی زن نام‌گذاری شود و گروه‌های مختلف زنان این روز را در گردهمایی‌های خود تصویب کنند. اما مگر در هشت مارس چه اتفاقی افتاده بود؟ داستان از نیم قرن پیش شروع شده بود. از زمانی که زنان کارگر آمریکایی در قرن نوزدهم به شرایط کاری سخت و همچنین نابرابر خود اعتراض کردند.

 

نام‌گذاری روزی در تقویم جهانی برای زنان براساس یک رویداد کارگری، شاید بیش از هر چیزی نشانه این باشد که جایگاه زنان در عرصه کار، چه جایگاه حساس، مهم و تاثیرگذاری است. حضور زنان در عرصه‌های مختلف شغلی، اکنون بیش از این‌که تثبیت‌گر حق آن‌ها در داشتن کار مستقل، حقوق برابر و فرصت‌های ترقی و رشد باشد، بخش جالب دیگری را به ما نشان می‌دهد. این‌که حضور زنان بر شغل‌ها تاثیر می‌گذارد و فضاهای کاری جدیدی ایجاد می‌کند. در مقاله‌ای دوزبانه به این نقش از اشتغال زنان پرداخته‌ایم. این نسخه انگلیسی مقاله است.

 

Women’s view of work

Although there are no exact statistics on this issue and the number of employed women or entrepreneurs is still much lower than men, even a quick glance shows that women pay more attention to the human dimension and are more tending to start jobs and manage jobs. They are entrepreneurs in areas that have more general consequences and are more committed to environmental commitments in expanding their business.   Perhaps this shows that working for women is more about helping to live better on a planet on which our collective life depends than on material gain.

هشتم مارس

 

و این یکی نسخه فارسی آن مقاله. زنان در راه‌اندازی مشاغل و مدیریت کار، بیشتر به ابعاد انسانی توجه نشان می‌دهند و تمایل بیشتری به کارآفرینی در حوزه‌هایی دارند که ثمرات عمومی‌تری دارد و در گسترش کسب‌وکارشان بیشتر به تعهدات زیست محیطی پایبند هستند. شاید همین‌ها نشان دهد که کار برای زنان، بیشتر از کسب منافع مادی است. کار، کمکی برای زیست بهتر در سیاره‌ای‌ست که زیست جمعی ما به آن وابسته است.

 

هشتم مارس

نگاه زنانه به کسب‌ و کار، راه نجات کره زمین

اگرچه هنوز میزان زنان شاغل یا کارآفرین بسیار کمتر از مردان است، اما حتی نگاهی گذرا هم نشان می‌دهد که زنان در راه‌اندازی مشاغل و مدیریت کار، بیشتر به ابعاد انسانی توجه نشان می‌دهند و تمایل بیشتری به کارآفرینی در حوزه‌هایی دارند که ثمرات عمومی‌تری دارد و در گسترش کسب‌وکارشان بیشتر به تعهدات زیست محیطی پایبند هستند. شاید همین‌ها نشان دهد که کار برای زنان، بیشتر از کسب منافع مادی است. کار، کمکی برای زیست بهتر در سیاره‌ای‌ست که زیست جمعی ما به آن وابسته است.

 

سال‌هاست روند استفاده از مد تغییر کرده، مردان نیز می‌توانند از اکسسوری‌ها و آرایش بیشتری استفاده کنند با این حال همچنان بزرگترین سهم استفاده از صنعت مد در دست زنان است. در این مقاله سعی شده باتوجه به روز جهانی زن و تاثیر زنان بر فرهنگ و تربیت خانوادگی، به تاثیر مد بر تغییرات اقلیمی پرداخته و به فکر چاره‌ای برای آن باشیم.

 

مد سریع

صنعت مد چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

سال‌هاست روند استفاده از مد تغییر کرده، مردان نیز می‌توانند از اکسسوری‌ها و آرایش بیشتری استفاده کنند با این حال همچنان بزرگترین سهم استفاده از صنعت مد در دست زنان است. در این مقاله سعی شده باتوجه به روز جهانی زن و تاثیر زنان بر فرهنگ و تربیت خانوادگی، به تاثیر مد بر تغییرات اقلیمی پرداخته و به فکر چاره‌ای برای آن باشیم. این مقاله را مارتیلد چاپیل در سال 2017 نوشته است.

 

باز هم در زمینه نقش زنان و اشتغال آنان و عادت‌های فرهنگی که زنان می‌توانند ایجاد کنند مقالاتی داریم. در این مقاله خانم شیرین پارسی کارآفرین نمونه به موضوع توان افزایی زنان در سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی با تکیه بر تجربه زیسته زنان روستایی پرداخته است.

 

زنان روستایی

توان افزایی زنان در سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی – تجربه زیسته زنان روستایی

سومین نشست از سلسله نشست‌های «زن در آیینه آب» اختصاص داشت به موضوع توان افزایی زنان در سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی با تکیه بر تجربه زیسته زنان روستایی. در شرایط سخت تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌ها، داشتن امنیت خاطر جهت پایداری در کار با توجه به موارد ذکر شده برای دستیابی به امنیت تولید و امنیت غذایی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گزاران باید باشد.

 

اما گریزی هم بزنیم به دنیای مانوس ادبیات. تاریخ ادبیات و کتاب ها، شخصیت‌های زن کم ندارند. اما کدام یک از آن‌ها بهترین‌اند؟ کدام‌شان را می‌توان به عنوان الگویی برای زنان قوی قرار داد؟ کدام زن در کدام کتاب بود که هرگز تسلیم نشد؟

 

هفت زن قوی تاریخ ادبیات

زنان قوی، محبوب‌ترین شخصیت‌های ادبی‌اند. تاریخ ادبیات و کتاب ها، شخصیت‌های زن کم ندارند. اما کدام یک از آن‌ها بهترین‌اند؟ کدام‌شان را می‌توان به عنوان الگویی برای زنان قوی قرار داد؟ کدام زن در کدام کتاب بود که هرگز تسلیم نشد؟ کدام‌شان بی نقص‌تر از بقیه بودند؟ کدام قصه توانسته است یک شخصیت زن را جاودانه کند؟ امروز و به مناسبت روز جهانی زنان تصمیم گرفته‌ایم که لیستی تهیه کنیم از زنان قوی تاریخ ادبیات!

 

کتاب‌هایی هم داریم که درباره نویسندگان زن، دنیای زنانه یا مبارزات زنان ایرانی برای دستیابی به حقوق‌شان است.

ساعت جزر و مد؛ داستان‌های نویسندگان زن ژاپن

تأثیر مدارس دخترانه در توسعۀ اجتماعی زنان در ایران

آیا دوران تصویر زن هیستریک در ادبیات به پایان رسیده؟

بنویس من زن عرب نیستم

 

 

 

  این مقاله را ۳۳ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *