سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

هفت زن قوی تاریخ ادبیات

هفت زن قوی تاریخ ادبیات

 

زنان قوی، محبوب‌ترین شخصیت‌های ادبی‌اند. تاریخ ادبیات و کتاب ها، شخصیت‌های زن کم ندارند. اما کدام یک از آن‌ها بهترین‌اند؟ کدام‌شان را می‌توان به عنوان الگویی برای زنان قوی قرار داد؟ کدام زن در کدام کتاب بود که هرگز تسلیم نشد؟ کدام‌شان بی نقص‌تر از بقیه بودند؟ کدام قصه توانسته است یک شخصیت زن را جاودانه کند؟ امروز و به مناسبت روز جهانی زنان تصمیم گرفته‌ایم که لیستی تهیه کنیم از زنان قوی تاریخ ادبیات!

زنان قوی، محبوب‌ترین شخصیت‌های ادبی‌اند. تاریخ ادبیات و کتاب ها، شخصیت‌های زن کم ندارند. اما کدام یک از آن‌ها بهترین‌اند؟ کدام‌شان را می‌توان به عنوان الگویی برای زنان قوی قرار داد؟ کدام زن در کدام کتاب بود که هرگز تسلیم نشد؟ کدام‌شان بی نقص‌تر از بقیه بودند؟ کدام قصه توانسته است یک شخصیت زن را جاودانه کند؟ امروز و به مناسبت روز جهانی زنان تصمیم گرفته‌ایم که لیستی تهیه کنیم از زنان قوی تاریخ ادبیات!

 

 

 بسیاری از کتاب‌خوان‌‎ها، شخصیت‌های زن در ادبیات را به دلیل جسارت و شجاعت‌شان دوست دارند. مثلاً اسکارلت اوهارا (در بربادرفته) زنی جسور در زمانه‌ی خود بود. یا مادام دیفارژ در داستان دو شهر را می‌توان به عنوان پرچم‌دار زنان شرور و خستگی‌ناپذیر به یاد آورد. زنان قوی، محبوب‌ترین شخصیت‌های ادبی به شمار می‌آیند. آن‌ها غالباً سرکش هستند و به عنوان بازتابی صادقانه‌ از طبیعت پیچیده‌ی زنان شناخته می‌شوند. ممکن است پیر باشند، می‌توانند جوان هم باشند. ممکن است جذاب و دوست‌داشتنی باشند، می‌توانید دوست‌شان هم نداشته باشید. اما همه‌ی این زنان قوی، یک فصل مشترک دارند: به سختی می‌توان از خاطره‌ی خوانندگان و علاقمندان به کتاب‌ها پاک‌شان کرد. 

 

غرور و تعصب

 

الیزابت بنت ؛ رمان غرور و تعصب

الیزابت بنت، یکی از زنان قوی تاریخ ادبیات و شخصیت اصلی رمان «غرور و تعصب» است. او را به عنوان فرزند دوم آقا و خانم بنت می‌شناسیم. الیزابت دختری است بسیار زیرک و باهوش که هیچ شباهتی با مادر و خواهرانش ندارد. درست به همین دلیل هم در طول داستان از رفتارهای آنان آسیب‌های زیادی می‌بیند.

الیزابت، دختری قوی است و به خوبی می‌داند که از زندگی چه می‌خواهد. خیلی از دختران نوجوان در سراسر دنیا، پس از خواندن رمان غرور و تعصب، آرزو کرده‌اند که روزی مثل لیزی بنت زندگی کنند. با صدای بلند بر زبان آوردن افکار و عقاید، بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی، در دنیایی که برای زنان آنقدرها هم عادلانه عمل نمی‌کند، رویای بزرگی است!

 

ماتیلدا

 

ماتیلدا ؛ داستان ماتیلدا

ماتیلدا، شخصیت اصلی کتاب ماتیلدا را نه به عنوان نمونه‌ای از زنان قوی، که با برچسب دختران قوی به شما معرفی می‌کنیم. کتاب ماتیلدا یکی از جاودانه‌ترین و مسحورکننده‌ترین آثار رولد دال، نویسنده‌ی شناخته شده‌ی داستان‌های کودک است.

ماتیلدا وُرم وود به همراه خانواده‌اش در یکی از روستاهای انگلیس زندگی می‌کند. از آن‌جایی که پدر و مادرش توجه چندانی به او نشان نمی‌دهند، او در کتاب‌ها به دنبال دوستانی وفادار و قابل اعتماد می‌گردد. شاید بپرسید پس دوستان مدرسه‌اش چه؟ متاسفانه این دختربچه در مدرسه هم گرفتار یک مدیر زورگو و مستبد شده است. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که دختران کوچک و حتی زنان بزرگسال چقدر ممکن است فرصت سخن گفتن در مورد خشم و ناراحتی‌های خود را پیدا کنند؟ این داستان می‌تواند برای دختران کوچک و کم سن‌وسال، الهام بخشی بزرگ باشد و به آن‌ها یاد بدهد که چطور از قدرت دوستی و شجاعت در مسیر مبارزه و پیشرفت استفاده کنند.

 

آنه شرلی

 

آنه شرلی ، آنه شرلی در گرین گیبلز

بدون شک آنه شرلی یکی از زنان قوی تاریخ ادبیات است. این دختربچه‌ی کک‌ومکی و مو سرخ در یتیم خانه بزرگ شده است. باهوش است. قدرت تخیل بی حد مرزی دارد و با امید، پشتکار و معصومیت ذاتی‌اش، سعی دارد زندگی جدیدی را آغاز کند. در این مسیر، با هر مشکلی کنار می‌آید و خود را با هر شرایطی سازگار می‌کند.

آنه شرلی در 11 سالگی توسط خواهر و برادری سالخورده به نام‌های ماریلا و متیو به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود. آنه پیش این خواهر و برادر بزرگ می‌شود و با آن‌ها خاطرات تلخ و شیرینی می‌سازد. دوستان زیادی پیدا می‌کند. به کالج و دانشگاه می‌رود. ازدواج می‌کند و در تمام این مدت، هیچ ترسی از سخن گفتن و دفاع کردن از خود به دل راه نمی‌دهد.

 

 

جو مارچ ؛ رمان زنان کوچک

جو مارچ، یا جوزفین مارچ، یکی از زنان قوی و الهام‌بخش تاریخ ادبیات به شمار می‌آید. او دختری لاغر و قدبلند، مغرور و رک، جسور و وفادار است. عاشق خواندن است و نمایشنامه‌نویسی را هم دوست دارد. یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی جو این است که پسرانه لباس می‌پوشد. او ترجیح می‌دهد که به شکل یک پسر به نظر برسد. چرا که دوست ندارد به خاطر دختر بودن در تمام کارها محدودیت داشته باشد.

پیش‌تر، در این مقاله، به بررسی تاثیر زنان کوچک بر عاشقان کتاب پرداخته بودیم. سیمون دوبوار در جایی گفته است که دوران کودکی‌اش با بازی در نقش جو مارچ گذشت. سوزان سانتاگ هم در مصاحبه‌ای به تاثیر جو مارچ بر روند نویسنده شدنش اشاره کرده است.

 

مری پاپینز

 

مری پاپینز ؛ داستان مری پاپینز

یکی از زنان قوی و بسیار دوست داشتنی تاریخ ادبیات، مری پاپینز است؛ زنی که روی ابرها زندگی می‌کند. یک روز، خاکستر نامه‌ی کودکانی که به دنبال پرستار بچه‌ای مهربان و عاشق بازی کردن هستند، به خانه‌ی مری می‌رسد. به این ترتیب او متوجه می‌شود که آقا و خانم بنکس به دنبال یک پرستار بچه برای دو فرزندشان (جین و مایکل) می‌گردند. چرا که می‌خواستند با خیال راحت به کار و زندگی حرفه‌ای‌شان برسند. پس مری پاپینز در یک روز ابری با چمدانی در دست سر می‌رسد و زندگی با شعر، ترانه و بازی برای جین و مایکل کوچولو آغاز می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خانم بنکس (یعنی مادر این دو کودک)، یکی از تلاش‌گران عرصه‌ی احقاق حقوق زنان در شهرشان است.

 

بر باد رفته

 

اسکارلت اوهارا ، رمان بر باد رفته

نمی‌توان لیستی از زنان قوی تاریخ ادبیات ساخت و نام اسکارلت اوهارا را به آن اضافه نکرد. پیش از این، در این مقاله به بررسی شخصیت این زن تاثیرگذار پرداخته‌ایم. حالا همین‌قدر بگوییم که اسکارلت، دختری زیباروست و در سال‌های منتهی به جنگ‌های داخلی آمریکا، در ایالت جورجیا زندگی می‌کند. او خودخواه، زیرک و مغرور است. اراده‌ی قوی را از پدرش و آرزوی با اصالت زندگی کردن را از مادرش به ارث برد. به علاوه، اسکارلت همیشه تلاش می‌کند که بار سختی‌ها و مشکلات مربوط به خانواده و دوستانش را نیز بر دوش خود بکشد. اما هیچ‌کدام از این‌ها، اصلی‌ترین ویژگی ذاتی او نیست. مهم‌ترین مشخصه‌ی اسکارلت اوهارا، سرگردانی در بین سنت‌های جنوبی و قوانین بقا در عصر مدرن است.

 

بازی تاج و تخت

 

آریا استارک ؛ رمان نغمه‌ای از آتش و یخ و سریال بازی تاج و تخت

چه از طرفداران سریال های فانتزی باشید و چه عاشق خواندن کتاب های تخیلی، آریا استارک را می‌شناسید! او یکی از زنان قوی کتاب جرج آر.آر.مارتین است و همزمان، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های زن جهان ادبیات!

آریا استارک، دختربچه‌ای نترس بود و در بزرگسالی هم به زنی شجاع بدل شد. اعتماد به نفس بالایی دارد و از امید و قدرت ذهنش به عنوان ابزارهای کنترل خشم استفاده می‌کند. با این وجود، می‌توان گفت که نوعی از بی‌اعتمادی و سوظن را نسبت به همه‌ی اطرافیانش از خود بروز می‌دهد. او به طور مداوم در حال تفسیر اعمال و رفتار دیگران است. اما بارزترین ویژگی شخصیتی این کاراکتر محبوب این است که هرگز هیچ اشتباهی را نمی‌بخشد!

 

 

 

 

 

  این مقاله را ۴۳ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *