سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

صنعت مد چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

صنعت مد چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

 

سال‌هاست روند استفاده از مد تغییر کرده، مردان نیز می‌توانند از اکسسوری‌ها و آرایش بیشتری استفاده کنند با این حال همچنان بزرگترین سهم استفاده از صنعت مد در دست زنان است. در این مقاله سعی شده باتوجه به روز جهانی زن و تاثیر زنان بر فرهنگ و تربیت خانوادگی، به تاثیر مد بر تغییرات اقلیمی پرداخته و به فکر چاره‌ای برای آن باشیم. این مقاله را مارتیلد چاپیل در سال 2017 نوشته است.

سال‌هاست روند استفاده از مد تغییر کرده، مردان نیز می‌توانند از اکسسوری‌ها و آرایش بیشتری استفاده کنند با این حال همچنان بزرگترین سهم استفاده از صنعت مد در دست زنان است. در این مقاله سعی شده باتوجه به روز جهانی زن و تاثیر زنان بر فرهنگ و تربیت خانوادگی، به تاثیر مد بر تغییرات اقلیمی پرداخته و به فکر چاره‌ای برای آن باشیم. این مقاله را مارتیلد چاپیل در سال 2017 نوشته است.

 

 

 بعد از نفت، این صنعت مد است که بر تغییرات اقلیمی تاثیر سوء می‌گذارد. طراحان مد از طبیعت الهام می‌گیرند، از مواد طبیعی استفاده می‌کنند و در نهایت به طبیعت آسیب می‌رسانند! بسیاری از کسب‌وکارهای مخرب به دادگاه رسیده و محکوم شده‌اند اما صنعت مد از یک طرف به دلیل علاقه‌ی جمعی مردم و از طرف دیگر به خاطر درآمدزایی بالایی که دارد، از هر اتهامی مبّراست. حتماً اخطارهایی درباره مصرف‌گرایی شنیده‌اید، در این بخش به توضیح معایب مصرف‌گرایی و تاثیر سوء صنعت مد بر اکوسیستم طبیعی خواهیم پرداخت.

  به طور متوسط 5 برابر مادربزرگ و پدربزرگ‌هایمان لباس می‌خریم. تقریباً همیشه در حال لباس خریدن هستیم در عوض گاهی با این جمله مواجه می‌شویم که چرا فلان لباس را دوباره پوشیده‌ای؟ امتحان کردن لباس‌های جدید و داشتن یک کمد از لباس‌های نو تجربه‌ی خوبی است و حس خوشایندی دارد اما مسئله اصلی این است که آیا واقعاً به این همه لباس نیاز داریم؟ پس تکلیف آن لباس نازنینی که از مد افتاده بود و مجبور شدیم دور بیاندازیم چه؟ استایل‌هایی که مدام تغییر می‌کنند و هزینه‌ها و زمان سرسام‌آوری که برای خرید لباس طی می‌شوند، چه؟ چه باید با این‌ها کرد؟

و یا اصلاً یک سوال ریشه‌ای‌تر، چه چیزی باعث می‌شود مدام خرید کنیم؟ چرا اگر یک لباس را بیشتر از 5 بار بپوشی، وارد یک چالش بزرگ شده‌ای؟

  «مد سریع» یا Fast Fashion براساس اصل منسوخیت شکل گرفته. هدف این است که مصرف کننده بعد از مدت کوتاهی از استایل خود خسته شده و به دنبال استایل دیگری باشد. این یعنی خرید دوباره چندین پیراهن، شلوار، اکسسوری و… که همگی از منابع طبیعی و خصوصاً آب استفاده می‌کنند. در حالی که حمایت از محیط زیست به نخوردن گوشت خلاصه می‌شود، با صنعتی روبه‌رو هستیم که نه تنها دومین آلوده کننده اقلیم زیست ماست، که کوچک‌ترین گناهی را هم متوجه خود نمی‌داند. می‌پرسید چه گناهی؟ در زیر به چند آمار جهانی اشاره می‌کنیم؛

  • میانگین سالانه استفاده مردم از پوشاک چیزی در حدود 80 میلیارد تکه لباس، تخمین زده شده است.
  • هر ثانیه یک کامیون لباس سوزانده می‌شود.
  • سالانه 70 میلیون بشکه نفت برای تولید لباس‌های پلی‌استری استفاده می‌شود که از قضا هر تکه از آن لباس‌ها به 200 سال وقت برای تجزیه طبیعی نیاز دارند.
  • با هر بار شست‌وشوی لباس‌های پلی‌استری حدود 700.000 میکروالیاف از آب رها و وارد اقیانوس‌ها می‌شوند.
  • هر کیلو پنبه به 10 تا 30 هزار لیتر آب نیاز دارد.
  • در تولیدات پنبه از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود که به طور مستقیم باعث از بین رفتن 25% حشرات زمین‌ می‌گردد.
  • تولیدات پارچه، 20% از آب‌های جهان را آلوده می‌کند.
  • آلودگی‌های صنعت مد حاوی مواد سمی مانند سرب، جیوه، آرسنیک و… را وارد فاضلاب می‌کند.

 

اما راه حل چیست؟ نمی‌توانیم تا آخر عمر با همین لباس‌ها سر کنیم و به هیچ‌کس اجازه‌ی خرید دوباره ندهیم، نمی‌توانیم با وحشت به اقلیم‌مان نگاه کنیم و استرس بکشیم یا صنعت مد را محکوم کنیم و توقع داشته باشیم تغییری شکل بگیرد. هر یک از ما به اندازه خودمان سهیم هستیم؛

  • به چیزی که می‌خرید عشق بورزید؛ مهم نیست درباره‌ی شما چه می‌گویند، این شمایید که لباس تن‌تان را تعیین می‌کنید اگر لباسی قابل استفاده است، چه نیازی به تغییر دارید؟ خودتان باشید و از چیزی که انتخاب کرده‌اید دفاع کنید.
  • به اندازه نیاز خرید کنید؛ برای همه‌مان تجربه خرید احساسی پیش آمده، خریدهایی که حتی به مرحله دوم استفاده هم نرسیده‌اند. برنامه‌ریزی کرده و عاقلانه خرید کنید.
  • شهامت داشته باشید؛ چند لباس باید عوض شوند تا شهامت پوشیدن لباس دلخواه‌تان را پیدا کنید؟ برای خودتان، هزینه‌ای که پرداخته‌اید و محیط‌زیست‌تان شهامت به خرج دهید و اگر لباسی را دوست دارید، صرفاً برای پیروی از مد، دورش نیاندازید. شما در لباس دلخواه‌تان دوست‌داشتنی‌تر هستید.
  • خرید کردن تفریح نیست؛ گوش به حرف‌های دیگران ندهید، همیشه کسانی هستند که به خرید درمانی می‌پردازند یا به خرید به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند، خرید درمانی شاید حال ما را خوب کند اما دیگر زمینی برای زندگی کردن نخواهیم داشت.
  • لباس‌هایتان را ببخشید؛ اگر لباس قابل استفاده‌ای دارید که به هر دلیلی نمی‌توانید از آن استفاده کنید به سطل زباله نسپاریدش. بازیافت کردن و دور انداختن لباس مرحله‌ی آخر است. می‌توانید در همین مرحله به کس دیگری ببخشید همیشه کسانی هستند که به لباس‌های دست دوم شما نیاز داشته باشند، پیدایشان کنید و سخاوتمندانه ببخشید.
  • بخرید و بفروشید؛ سایت‌های معتبر و خوبی برای حمایت از این جنبش ساخته شده‌اند لباس‌های قابل استفاده‌تان را بفروشید، از لباس‌های دیگران دیدن کنید و دست به مشارکت بزنید.
  • از لباس‌های باکیفیت استفاده کنید؛ بله می‌دانم بخش بزرگی از کیفیت لباس به هزینه‌ای که می‌پردازیم مربوط است اما خرید لباس باکیفیت یعنی پوشیدن بیشتر یک لباس و احترام بیشتر به طبیعت و در نهایت جیب خودتان. «مد سریع» لباس‌های بی‌کیفیت تولید می‌کند چون معتقد است که به زودی لبا‌س‌تان را دور خواهید ریخت. شما می‌توانید لباس جوانی مادرتان را پیدا کنید و سال‌ها بپوشیدش اما این روزها حتی نمی‌توانید لباس خودتان را هم چند سال پشت هم بپوشید. با این همه هنوز مهم می‌توان تولیدکننده‌های منصفی پیدا کرد که از الیاف طبیعی یا نیمه مصنوعی استفاده می‌کنند. بسیاری از کشورها مثل اتحادیه اروپا، کانادا، ایالات متحده و… نیز پیرو قوانین سختگیرانه‌ی زیست محیطی هستند.

به محیط اطراف‌تان نگاه کنید، به آن عشق بورزید و مسئولانه حفظش کنید.

صنعت مد چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

  این مقاله را ۵۲ نفر پسندیده اند

2 دیدگاه در “صنعت مد چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

  1. Vahideh Hamidi می گوید:

    به نظرم مطالب خوب و ارزشمندی در مورد صنعت مد گفته شده و در کنارش خیلی نرم به مقوله قناعت هم پرداختید که من بسیار سپاسگزارم.
    پیرو این خلق حسنه؛ می‌توان به این راه‌کار هم اشاره کرد که می‌شه با تغییر دادن مدل لباس‌های قدیمی و با کیفیت دوباره از آن‌ها استفاده بهینه کرد.
    برای مثال میشه از شلوار جین‌های قدیمی با کمی تغییر و خلاقیت و اضافه کردن کمی پارچه رنگی، لباس و اکسسوری‌های مختلف تهیه کرد و مجدد به چرخه استفاده برگردوند.
    درتولید پیراهن‌های مجلسی زنانه هم معمولا پارچه زیادی استفاده میشه که گاهی فقط یکبار پوشیده می‌شن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *