سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

ره نمایم، همرهت باشم رفیق!

ره نمایم، همرهت باشم رفیق!

 

به خاطر داشته ‌باشید که MBA شما را در مدیریت یا هیچ رشته فنی دیگری استاد نمی‌کند، اما به شما دیدی کلی در اصول مدیریت شاخه‌های مختلف می‌دهد و دانش ضمنی شما را به دانش عینی تبدیل می‌کند. با خواندن این کتاب گویی یک دوره‌ی فشرده MBA را گذرانده‌اید. کتاب ادعا ندارد که خودآموز دوره‌های MBA‌ است و تأکید هم کرده که: به گفته‌ی کارشناسان، خواندن MBA هیچ تضمینی برای موفقیت نیست اما حداقل کاری است که در عصر پیچیده‌ی رقابتی و متغیر امروز می‌توان انجام داد.

به خاطر داشته ‌باشید که MBA شما را در مدیریت یا هیچ رشته فنی دیگری استاد نمی‌کند، اما به شما دیدی کلی در اصول مدیریت شاخه‌های مختلف می‌دهد و دانش ضمنی شما را به دانش عینی تبدیل می‌کند. با خواندن این کتاب گویی یک دوره‌ی فشرده MBA را گذرانده‌اید. کتاب ادعا ندارد که خودآموز دوره‌های MBA‌ است و تأکید هم کرده که: به گفته‌ی کارشناسان، خواندن MBA هیچ تضمینی برای موفقیت نیست اما حداقل کاری است که در عصر پیچیده‌ی رقابتی و متغیر امروز می‌توان انجام داد.

 

 

 

همه MBA در یک کتاب به معرفی یکصد مهارت کاربردی برای مدیریت در سازمان‌ها می‌پردازد. کتاب ادعا ندارد که خودآموز دوره‌های MBA‌ است و تأکید هم کرده که: به گفته‌ی کارشناسان، خواندن MBA هیچ تضمینی برای موفقیت نیست اما حداقل کاری است که در عصر پیچیده‌ی رقابتی و متغیر امروز می‌توان انجام داد. این کتاب نیز بدون ارائه‌ی توضیحات فنی، اطلاعات خوبی درباره MBA پیش روی خوانندگان می‌گذارد.

درواقع شما در هر فعالیتی نیازمند آشنایی با مهارت‌های مدیریتی هستید و MBA صرفاً برای مدیران عالی نیست. اگر علاقه‌مند به تغییر شغل خود هستید، MBA می‌تواند به‌عنوان ابزاری مفید به شما کمک کند و در این کتاب سعی شده تا به آسان‌ترین و جذاب‌ترین شیوه‌ی نگارش، راهی به‌سوی آشنایی با این مقوله برای تمامی سطوح دانشی و مدیریتی گشوده شود. 

اگر می‌خواهید که مدیر موفقی باشید، باید نشان دهید که می‌توانید در یک بحث استراتژیک مشارکت کنید و این کتاب که دارای  یازده فصل است در  نخستین گام شما را به «دنیای استراتژی» می‌برد. نبوغ از پیچیده‌کردن امور نمی‌آید، بلکه ساده‌کردن آن‌ها نبوغ می‌خواهد. پس اگر روی اصول ساده‌ی مطرح‌شده در فصل«بازاریابی و فروش» تمرکز کنید در بازاریابی اشتباهات زیادی نخواهید کرد. در «امور مالی و حسابداری» نیز این نکته گوشزد می‌شود که رسیدن به کمترین هزینه‌ها همیشه برترین ارزش نیست. «سرمایه انسانی»، «عملیات، فناوری و تغییرات» و «رهبری» نیز درهای دیگری از دنیای پر نشیب و فراز مدیریت را به روی خواننده می‌گشایند و شگردهایی نیز برای «تعامل با همکاران» و «مدیریت سازمان» در این کتاب گنجانده‌شده است.

«مدیریت خود»، فصل دیگری است که در آن تلاش شده روی این نکته تأکید شود که «بسیاری از ما زندگی را بدون استاد شدن در مدیریت خودمان سپری می‌کنیم و محیط کار را جای مناسبی برای تعمق درباره خود نمی‌دانیم. غافل از اینکه کار، بخش مهمی از زندگی همه ماست؛ بنابراین چیزهایی اساسی وجود دارند که نیاز داریم به آن‌ها سروسامان بدهیم تا بتوانیم از این بخش زندگی خود نهایت استفاده را ببریم». «مهارت‌های روزانه مدیران» که موضوع بسیار مهمی در عصر امروز است و «مدیریت مسیر شغلی» نیز دیگر فصولی هستند که در این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای به چشم می‌خورد.

گزیده و گزین‌گویی نویسنده که در هیچ‌کدام از این زمینه‌ها سخن را به درازا نکشانده، بلکه این کتاب را به گزینه‌ای مناسب برای یافتن راه‌حل بسیاری از مشکلات روزمره‌ی مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل کرده است.

با نگاهی دقیق‌تر به محتوای کتاب درمی‌یابیم که نویسنده سعی کرده تا با کمترین به حاشیه رفتن، به انتقال بیشترین مفاهیم بپردازد که بسیاری از آن‌ها ریشه در تجربیات فردی خود او دارند و همین امر محتوای کتاب را ملموس‌تر و قابل‌باورتر می‌کند.

در ترجمه‌ی کتاب که خوب و روان انجام‌شده، ابتکاری آورده شده که شاید فتح بابی باشد برای تلفیق دیدگاه‌های مدرن مدیریت با ادبیات کهن ایرانی. مترجم در ابتدای هر فصل مصرعی از مولانا متناسب با مبحث مربوطه آورده است تا خواننده‌ی ایرانی که با شعر و ادبیات الفتی دیرینه دارد ارتباط بهتری با کتاب برقرار کند.

به‌عنوان نمونه می‌توان به مصرع «هیچ نندیشم به‌جز دلخواه تو» برای فصل دوم یعنی بازاریابی و فروش و مصرع «گرچه گنجی، در نگنجی در جهان» برای فصل چهارم یعنی سرمایه‌ی انسانی و مصرع «آدمی مخفی‌ست در زیر زبان» برای فصل هفتم یعنی تعامل با همکاران اشاره کرد.

تأکید اصلی کتاب بر بیان راهکارها و راه‌حل‌های حل مسائل در یازده عنوان گفته‌شده است و تلاش می‌کند به‌دوراز مباحث آکادمیک و نظری، به بیان موارد به‌صورت کاملاً عملی و عینی بپردازد. از همین رو در سراسر فصل‌های کتاب کادرهایی آورده شده که درون آن‌ها توضیحات مکمل و یا دستورالعمل‌های ویژه آورده شده که به فهم بهتر و به‌کارگیری مطالب کمک شایانی می‌کند. به‌عنوان‌مثال در فصل ششم با عنوان «رهبری» به کادرهایی با عناوین: «ده نکته ساده در مورد تفویض موفق» و یا «ده راه برای ایجاد انگیزه در تیم» بر می‌خوریم. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر در فصل نهم با عنوان مدیریت خود، این کادرها را می‌بینیم: «تکنیک‌های مدیریت زمان» و «ده راه مقابله با چیزهای بد».

مطالعه‌ی این کتاب به‌عنوان مکملی برای دانش‌آموختگان MBA  که نیازمند مرور دروس خود هستند و نیز برای علاقه‌مندان ورود به این دوره‌ها مفید است. ضمن آنکه به‌عنوان کتابی در زمینه‌ی مدیریت دربرگیرنده‌ی حوزه‌های اصلی تخصصی برای مدیران است و می‌تواند برای مدیران سازمانی نیز مفید واقع شود.

به خاطر داشته ‌باشید که MBA شما را در مدیریت یا هیچ رشته فنی دیگری استاد نمی‌کند، اما به شما دیدی کلی در اصول مدیریت شاخه‌های مختلف می‌دهد و دانش ضمنی شما را به دانش عینی تبدیل می‌کند.

با خواندن این کتاب گویی یک دوره‌ی فشرده MBA را گذرانده‌اید. لذت خواندن این کتاب را که همه‌چیز درباره MBA بسیار مختصر و مفید در آن آمده است از خود دریغ نکنید.

 

  این مقاله را ۵۸ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *