سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کتاب‌هایی برای دورهمی شب یلدا

کتاب‌هایی برای دورهمی شب یلدا

 

برای شب یلدا چه برنامه‌ای دارید؟ دورهمی با عزیزان و تدارک غذاهای خوشمزه؟ بازی و سرگرمی؟ یا بنا به طبع آبا و اجدادی‌مان محفلی توام با شعر و شور و قصه و آواز؟ ما در اینجا فهرستی از کتاب‌ها را معرفی کرده‌ایم که شاید در این شبِ به‌خصوص محفل دورهمی‌تان را روشن‌تر و پررونق‌تر کند.

برای شب یلدا چه برنامه‌ای دارید؟ دورهمی با عزیزان و تدارک غذاهای خوشمزه؟ بازی و سرگرمی؟ یا بنا به طبع آبا و اجدادی‌مان محفلی توام با شعر و شور و قصه و آواز؟ ما در اینجا فهرستی از کتاب‌ها را معرفی کرده‌ایم که شاید در این شبِ به‌خصوص محفل دورهمی‌تان را روشن‌تر و پررونق‌تر کند.

 

 

کتابهایی برای دورهمی شب یلدا

 

خیلی‌ها معتقدند که کتاب خواندن وقت و فرصت خاصی می‌خواهد، خیلی‌ها هم برای هر وقت و فرصتی می‌توانند کتاب مناسبش را بیابند. ما در وینش خودمان را جزو گروه دوم می‌دانیم و معتقدیم کتاب همیشه خوب است و فرصت خواندن، حتی به قدر تورقی کوتاه، همیشه هست اگر بدانیم در هر لحظه سراغ چه جور کتاب‌هایی برویم. حال اگر مناسبتی باشد و فضایی ویژه مهیا، بهتر می‌توان راه را برای برخی کتاب‌ها گشود؛ مثلا در شب یلدا که بلندترین شب سال است و از خوبترین شب‌ها، و اوقات بیشتر فراهم است برای هر کار نیکی، چه کتابخوانی باشد، چه دورهمی و چه کتابخوانیِ دورهمی. 

 

شما برای شب یلدا چه برنامه‌ای دارید؟ دورهمی با عزیزان و تدارک غذاهای خوشمزه؟ بازی و سرگرمی؟ یا بنا به طبع آبا و اجدادی‌مان محفلی توام با شعر و شور و قصه و آواز؟ ما (من با مشورت دوستانم) در اینجا فهرستی از کتاب‌ها را معرفی کرده‌ایم که شاید در این شبِ به‌خصوص محفل دورهمی‌تان را روشن‌تر و پررونق‌تر کند. 

 

اول از همه برویم سراغ غذا. هرچند که به نظر می‌رسد تدارک غذاهای اصیل ایرانی در شب یلدا گزینه‌ی جالب‌تری باشد ولی نمی‌توان از ذائقه‌های مختلف مهمانان و غذاهای سایر ملل غافل ماند.  از سیر تا پیاز: کتاب مستطاب آشپزی کتاب جامع و به‌دردبخوری‌‌ست شامل غذاهای ایرانی و غیرایرانی که می‌تواند شب یلدایتان را خوشمزه‌تر کند؛ البته اگر سیر تا پیاز دستور‌العمل‌ها را رعایت کنید. نوش جان!

 

 

مستطاب آشپزی

 

پس از غذا نوبت نشاط و تحرک است، بازی و سرگرمی‌. دورهمی توام با تفریح و بازی محفل را گرم‌تر می‌کند و شبی چنین را خوشایندتر. حالا اگر این سرگرمی بتواند هم کوچکترها را سر کیف بیاورد و هم بزرگترها را، دیگر نور علی نور است. برای این منظور بازی‌های محلی انتخاب جالبی به نظر می‌رسند. کتاب بازی‌های محلی ایران برای کودکان و نوجوانان دربردارنده مجموعه بازی‌هایی‌ست در اشکال گوناگون، اعم از بازی‌های پرتحرک، کم‌تحرک و بازی‌های خانوادگی‌. شما می‌توانید نسبت به نوع فضایی که در اختیار دارید بازی‌های مناسبتان را در این کتاب پیدا کنید. اگرچه این کتاب برای کودکان و نوجوانان تهیه شده اما با ورود بزرگترها به چنین بازی‌هایی خواهید دید که دود همچنان از کنده برمی‌خیزد!

 

بازی‌های محلی ایران برای کودکان و نوجوانان
بازی‌های محلی ایران برای کودکان و نوجوانان

نوبتی هم باشد، نوبت قصه است. اصلا مگر می‌شود بلندترین شب سال را بدون قصه و روایت سر کرد؟ اگر قرار به دقایقی با هم بودن و قصه خواندن باشد، حکایات و داستان‌های کوتاه مناسب‎ترند. خیلی‌ها مایلند در چنین شبی داستانی بخوانند که حال و هوای قدیمی و شرقی داشته باشد. اگر نظر ما را بخواهید گلستان سعدی و هزار و یک‌ شب گزینه‌های مناسبی‌ هستند. در نسخه‌ای که در زیر از قصه‌های هزار و یک‌ شب آورده‌ایم برخى از زیباترین داستان‌هاى هزار و یک شب با زبانى جذاب و مناسب براى نوجوانان بازنویسى شده و برای مبتدیان قابل فهم است. شاید قصه‌های شهرزاد باز هم معجزه کند و شهریار گردن‌کش لامروت را سر عقل بیاورد. شاید! 

 

هزار و یک شب

 

 

در ستایش شاهنامه اثر جاودانه ابوالقاسم فردوسی چه بگوییم که ندانید؟ داستانی پر از درس روزگاران؛ توام با مفاهیمی چون حماسه و تراژدی، رزم و بزم، عشق و کین، مهر و رنج. قصه‌های شاهنامه هم به نظم و هم به نثر روان در بازار کتاب موجود است. البته همیشه خواندن نسخه‌ی کامل شیرین‌تر و دلپذیرتر است اما اگر در دورهمی شب یلدا مبتدیان حضور دارند شاید گزیده‌های نظم و یا حتی نثر روان بیشتر به کارتان بیاید. به هر روی خواندن شاهنامه در نخستین شب سرد زمستان از خواندنی‌های حرارت‌بخشی‌ست که از باد و باران نیابد گزند!

 

 

شاهنامه فردوسی

 

حال که به شور شعر رسیدیم، بهتر است برویم سراغ غزل و عشق‌بازی‌ها و شیرین‌زبانی‌های ناتمامش. همراه با دُرگویی‌های اساتید سخنی چون حافظ و سعدی هر شبی خوش خواهد بود، چه رسد به یلدا که امید است خوشی مضاعفی باشد. بخوانید و یاران و دلداران را نیز در نظر آورید. هم فال است و هم تماشا! 

 

دیوان حافظ

 

اگر به دنبال اشعار امروزی‌تری هستید که همچنان حس و حال اصالت ایرانی را در خود داشته باشد و بخواهید در دورهمی به شادی ضرب بگیرید و بشکنی بزنید و آوازی سر دهید، کتاب تصنیف و ترانه‌‌سرایی در ایران: به همراه گزیده‌ای از تصانیف و ترانه‌های شیرین پارسی انتخاب به‌جایی‌ست؛ تجدیدخاطره‌ی لذت‌بخشی برای قدیمی‌ترها و آشنایی بیشتر جوانترها با تصنیف‌های پارسی، در شبی که به قول شاعر “شب مهتابه!”

 

 

حال که دور و زمانه عوض شده، شاید بد نباشد از کتاب‌های صوتی یاد کنیم که به رغم ماهیت مدرنشان، صداها و آوازهای قدیمی را هم در سینه نگاه داشته‌اند. مجموعه کتاب‌های صوتی صدای تهرون قدیم با صدای خاطره‌انگیز مرتضی احمدی ما را با خود می‌برد به تهران گذشته و لحن و لهجه‌ی خاصی از زبان پارسی که به واسطه‌ی هنر رادیو و سینما برای بیشتر مردم ایران آشنا و یادآور گذشته‌های خوب و پرخاطره است.

 

عجالتا در این فرصت به ترانه‌ی «شب چله‌» با صدای مرتضی احمدی گوش دهید و جانی به شادی و شوخی تازه کنید.

 

 

مستطاب آشپزی

شب‌های چله بچه‌ها چه شور و حالی داشتیم
سماور و قوری و چای رو كرسیمون می‌ذاشتیم
مادربزرگ قصه می‌گفت برامون
چه خوب بودش شب‌های چله‌هامون
می‌گفت كه از مردم شهر قصه
بیاید بگم یه قصۀ درسته
حكایت شاه و وزیر مكار
حكایت آدمای فداكار
حكایت غول و جوون باهوش
حكایت گرگ و فرار خرگوش
حكایت طلسم شهر سنگی
دیو و پری و قصه‌های رنگی
تموم و با هزار تا آب و تابش
می‌گفت تا وقتی كه بگیره خوابش
پاشین بیاین كه اول غروبه
حكایت شب‌های چله‌مونه

 

 

 

 

 

 

شب یلدای زیبایی را برایتان آرزو می‌کنیم و امید که گردون به کامتان باشد و فال‌ روزگارتان همه نیک. 

  این مقاله را ۱۳ نفر پسندیده اند

2 دیدگاه در “کتاب‌هایی برای دورهمی شب یلدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *