<p>

ترجمه
احمدرضا احمدی
طاقچه
هفت فیلم مستند درباره هفت نویسنده
شب‌های روشن
طاقچه
طاقچه

</p>
<p></p>

<p>

ترجمه
احمدرضا احمدی پرونده
طاقچه
هفت فیلم مستند درباره هفت نویسنده
شب‌های روشن

</p>
<p></p>
<p>

<p>

</p>

 

 

 

 

 

 

ویدیو/ مقاله صوتی/ پادکست

اخبـار

«هان کانگ» نویسنده اهل کره جنوبی نام خود را به عنوان هجدهمین زن برنده نوبل ادبیات ثبت کرد. آکادمی سوئدی نوبل در روز پنجشنبه «هان کانگ» نویسنده اهل کره جنوبی را برای «نثر شاعرانه‌اش که آسیب‌های تاریخی را شامل می‌شود و شکنندگی زندگی انسان را آشکار می‌کند» به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ معرفی کرد. «هان»‌ بیشتر برای رمان «گیاهخوار» که در سال ۲۰۰۷ در کره جنوبی منتشر شد و در سال ۲۰۱۶ جایزه بوکر بین‌الملل را برای او به ارمغان آورد شناخته می‌شود.
نمایشگاه کتاب فرانکفورت با برگزاری کنفرانسی درباره ادبیات کودک و نوجوان، تمرکز ویژه‌ای به این گونه از ادبیات خواهد داشت. نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که بزرگترین و معتبرترین رویداد حوزه کتاب و نشر در سراسر جهان است، امسال و در تاریخ ۱۶ اکتبر کنفرانس کودکان فرانکفورت را به عنوان «هموار کردن راهی برای آینده: مسئولیت در نشر کتاب‌های کودکان» برگزار می‌کند. نمایشگاه کتاب فرانکفورت از ۲۵ تا ۲۹ مهر در آلمان برگزار می‌شود.
سیدجعفر حمیدی، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی، در بیمارستان بستری شد. «وصلت در سده تظلم»، «ابراهیم ابراهیم»، «از خون کبوتران»، «ابر باران بار»، «از سایه تا نشان»، «آینه شروه‌کسرایی»، «وزیرکشان»، «سعدی در کیش»، «تاریخ اورشلیم»، «آسیه ملکه مصر»، «بوشهر در مطبوعات عصر قاجار، «بندر ریگ»، «فرهنگ‌ واژه‌های بوشهری»، «سی بوشهر، همراه با  با گرگونامه»، «مشاعره در طنز و اجتماعیات با عبدالحسین احمدی ری‌شهری»، «جانگدازان»، «ماشین نوشته‌ها»،  «خاطرات علی‌اکبر خالصی و ایرج میرزا» و  «شعر تعلیمی» از جمله تألیفاتی است که حمیدی در این سال‌ها منتشر کرده است.
در آستانه فرا رسیدن یادروز حافظ، طی مراسمی آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌گوی گلباران شد. این مراسم ۱۹ مهرماه با حضور مسئولان فرهنگی استان فارس اعم از میراث فرهنگی، ارشاد، کتابخانه‌های عمومی فارس و جمعی از مردم در شیراز برگزار شد. در این مراسم مطابق روال هر سال دسته‌های گل بر روی مزار این شاعر بزرگ ایران قرار داده شدو در ادامه جمعی از شاعران به غزلخوانی اشعار حافظ پرداختند.

 

ویترین/ نقد/ کودک و نوجوان/ معرفی/ سرگرمی