سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

تخیل در روزنامه نگاری

نویسنده: حسین قندی

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

سال چاپ: ۱۳۸۳

تعداد صفحات: ۱۶۰


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
تخیل در روزنامه نگاری

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

در اسناد آمده است که قدیمی‌ترین کتاب آموزش روزنامه‌نگاری روزنامه‌نگاری و تاریخ آن در جهان نام دارد که در ۸۱ صفحه در سال ۱۳۳۳ از سوی انتشارات معرفت در قطع رقعی به چاپ رسیده است. اساتید موثر روزنامه‌نگاری یا کسانی که سال‌ها در پای تخته‌ها نظریه‌های روزنامه‌نگاری را مرور  و تجربه‌هایشان را بازگوکردند، کتاب‌های متعددی در اینباره نوشته‌اند. طبق گزارش ایبنا از آمار ثبت شده موسسه خانه کتاب، از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ کتاب‌های منتشر شده‌ با موضوع‌ و عنوان خبر، خبرنویسی، روزنامه‌نگاری و برخی واژه‌های مشابه و مشتق این دو حوزه مجموعا ۱۴۴ عنوان کتاب است. طی نتایج آخرین جست‌وجوها این تعداد کتاب شامل ۱۳۰ عنوان تالیف و ۱۴ عنوان ترجمه است و در این میان کتاب خبر نوشته دکتر یونس شکرخواه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و کتاب اصول خبرنویسی: شناخت، جمع‌آوری و انتشار اخبار از سوی انتشارات سروش رکورد چاپ دهم را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از این دو اثر به ترتیب کتاب روش‌های مصاحبه خبری دکتر مهدی محسنیان‌راد با ۹ بار چاپ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بارها منتشر شده است. اما  برخی کتاب‌ها همچون داستانی خواندنی و ماندگار هستند، تلفیقی از روزنامه‌نگاری و متن ادبی. کتاب تخیل در روزنامه‌نگاری نوشته حسین قندی، روزنامه‌نگار شناخته شده ، یک راهنمای عملی  گزارش‌نویسی و کاملاً خواندنی است.

حسین قندی

حسین قندی از اساتید روزنامه‌نگاری است که اهالی مطبوعات او را با دو ویژگی می‌شناختند، تاکید براخلاق و انتخاب تیترهای ماندگار. او که  کارشناسی ارشد از آمریکا در رشته مدیریت بین‌الملل داشت و سال‌ها معاون سردبیر کیهان هوایی بود، در سال 94 پس از 40 سال تدریس درگذشت و خانواده‌اش اعضای  بدنش را اهدا کردند.

کتب تخصصی روزنامه‌نگاری نوین، مقاله نویسی در مطبوعات، روزنامه‌نگاری تخصصی و ویراستاری و مدیریت اخبار از آثار اوست اما شاید یکی از درس‌های ماندگار او تخیل در روزنامه‌نگاری است.

 شش گزارش و یک سفرنامه  حاصل تجربیات حسین قندی است که درباره نقش تخیل، ذهنیت داستان‌پردازانه و خلاقیت ذهنی در روزنامه‌نگاری سخن گفته و بر آن است تا فنون پرورش خلاقیت ذهنی و تخیل را آموزش دهد. همچنین نمونه‌هایی عینی از روزنامه‌نگاری مبنی بر تخیل از مطبوعات جهان و گزارش‌های نویسنده در کتاب درج شده‌ است. گزارش «18 کیلومتر تا اعماق شکست» درباره اتفاق مک فارلین و شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری  ایرباس ایران در خلیج فارس  با نام «دریا گریست…   خون گریست دریا»، از جمله این گزارش‌های متفاوت است که خواننده را در فضایی خاص قرار می‌دهد و در عین حال اطلاعات جامع و کاملی در اختیارش می‌گذارد. 

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *