سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

متاورس در کتاب ها

متاورس در کتاب ها

 

پیشرفت‌های تکنولوژی دیگر آنچنان که باید و شاید، انسان‌ها را شگفت‌زده نمی‌کند. به عنوان نمونه، اگر بخواهیم با شما از جهانی موازی سخن بگوییم که مردم در آن حضور دارند، کار می‌کنند، درس می‌خوانند، و زندگی و حتی خرید می‌کنند، احتمالاً متعجب نخواهید شد. همه‌ی ما تا حدی این موضوعات را تجربه کرده‌ایم. اما متاورس، اسمی تازه است که می‌تواند تمامی مناسبات فعلی حاکم بر جهان اینترنت را تغییر دهد. در این مقاله، از مفهوم متاورس سخن خواهیم گفت و کتاب‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در مسیر شناخت این فراجهان نوظهور به شما کمک می‌کنند.

پیشرفت‌های تکنولوژی دیگر آنچنان که باید و شاید، انسان‌ها را شگفت‌زده نمی‌کند. به عنوان نمونه، اگر بخواهیم با شما از جهانی موازی سخن بگوییم که مردم در آن حضور دارند، کار می‌کنند، درس می‌خوانند، و زندگی و حتی خرید می‌کنند، احتمالاً متعجب نخواهید شد. همه‌ی ما تا حدی این موضوعات را تجربه کرده‌ایم. اما متاورس، اسمی تازه است که می‌تواند تمامی مناسبات فعلی حاکم بر جهان اینترنت را تغییر دهد. در این مقاله، از مفهوم متاورس سخن خواهیم گفت و کتاب‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در مسیر شناخت این فراجهان نوظهور به شما کمک می‌کنند.

 

 

متاورس چیست؟

برخلاف آن‌چه احتمالاً فکر می‌کنید، متاورس مفهومی جدید نیست. این ایده، نخستین بار در سال 1992 میلادی و در رمانی به نام «خرابی برفکی» (Snow Crash) مطرح شد. در طول سال‌های بعد، شرکت‌های زیادی دست به کار توسعه مفهوم متاورس زدند؛ و تلاش کردند که به ایده‌ی زندگی دوم و موازی، جان ببخشند. اما متاورس یا همان فراجهان، دقیقاً چیست؟

در فراجهان موازی با واقعیت، مردم آواتارها را به عنوان نشانه‌ای بر حضور خود به کار می‌گیرند. آن‌ها به کمک همان آواتارها، به تعامل با هم می‌پردازند و حتی دست به ساختن جوامعی کوچک و بزرگ می‌زنند. در آنجا، ارزهای دیجیتال برای خرید لباس، یا سلاح و سپر مورد استفاده در بازی‌های ویدیویی به کار گرفته خواهند شد.

 البته، این تنها راه خرج کردن ارزهای دیجیتال در فراجهان نیست. متاورسی‌ها می‌توانند بدون هیچ مانعی، و فقط به کمک هدست‌های واقعیت مجازی (و البته سایر کنترل‌کننده‌هایی که در حال تکمیل و توسعه‌اند)، به سفر در متاورس بپردازند، به گوشه و کنار این جهان نوظهور سرک بکشند و سبد خرید خود را با کالاهایی پر کنند که روز به روز متنوع‌تر خواهند شد. از آثار هنری گرفته، تا زمین و ساختمان‌های مسکونی و حتی لباس‌های ورزشی!

اما خرابی برفکی، تنها رمانی نیست که به تشریح مفهوم متاورس پرداخته است. یکی دیگر از رمان هایی که در آن به فراجهان و ظهور متاورس اشاره شد، یازیکن شماره یک آماده، نوشته‌ی ارنست کلاین است. البته، ناگفته نماند که یک نسخه‌ی سینمایی از این کتاب، به کارگردانی استیون اسپیلبرگ هم ساخته شد. رمان، روایت‌گر اتفاقات سال 2044 میلادی است. یعنی زمانی که مردم می‌توانند با استفاده از دستکش‌های واقعیت مجازی، اشیای موجود در محیط دیجیتال را لمس کنند.

 

فرق اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه‌ای از میلیاردها کامپیوتر، میلیون‌ها سرور و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است! هر کاربری می‌تواند پس از آنلاین شدن، با سایر کاربران اینترنت ارتباط برقرار کند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کند، با دیگر اعضا به تعامل بپردازد و حتی کالاها و خدماتی را خریداری کند یا به فروش برساند.

اما متاورس با اینترنت رقابت نمی‌کند، بلکه بر بستر آن ساخته می‌شود. در متاورس، کاربران به کمک فناوری‌های واقعیت مجازی یا همان VR، واقعیت افزوده یا همان AR، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و همچنین ارز دیجیتال، جهانی را به تقلید از جهان فیزیکی خواهند ساخت.

به زبان ساده‌تر، شما به عنوان کاربر، اینترنت را مرور می‌کنید؛ اما در فراجهان زندگی خواهید کرد.

آنچنان که به نظر می‌رسد، دولت‌ها هم می‌خواهند دسترسی خود به فراجهان را تقویت کنند و توسعه دهند. مثلاً باربادوس را می‌شناسید؟ یکی از جزایری که در میان دریای کارائیب، اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرقی ونزوئلا قرار دارد. دولت این کشور تصمیم گرفته است که یک سفارت دیپلماتیک را در متاورس (با تمرکز بر دیسنترالند) افتتاح نماید.

اما به احتمال زیاد، هنوز هم چندان که باید، با این ایده احساس نزدیکی نمی‌کنید. درست است؟ به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ایم لیستی از کتاب‌هایی که می‌توانند به شما در درک مفهوم متاورس کمک کنند، آماده کنیم. پس این شما و این 5 کتاب در مورد متاورس:

 

برفک

 

خرابی برفکی

خرابی برفکی، Snow crash، یا آنچنان که به فارسی ترجمه شده است، برفک، نام کتابی است از نیل استفنسون. این کتاب را، که در زمره‌ی رمان های علمی – تخیلی است، نشر باژ با ترجمه‌ای از پیمان اسماعیلیان به بازار فرستاده است.

ماجرای برفک، روایت‌گر داستان زندگی هیرو است. او که در عالم واقع یک پیک پیتزاست، در فراجهان به عنوان شاهزاده‌ای دلاور و جنگاور شناخته می‌شود! اما ماجراهای رمان، زمانی آغاز می‌شود که هیرو پس از آشنایی با دختری به نام ارشا، درگیر توطئه‌ای جهانی و نبردی می‌شود که می‌تواند سرنوشت تمدن بشری را برای همیشه تغییر دهد.

این رمان نخستین سندی است که در آن به متاورس اشاره شده است. از سوی دیگر، برفک یکی از منابع عالی برای شناخت آمریکای آینده خواهد بود. داستانش هم نثری عجیب و حتی گاه ظالمانه دارد. بد نیست بدانید که این رمان، در لیست صد رمان برتر مجله‌ی تایم هم قرار گرفته است.

 

بازیکن شماره یک آماده

 

بازیکن شماره 1 آماده

همانطور که کمی پیش‌تر هم اشاره کردیم، رمان بازیکن شماره 1 آماده را ارنست کلاین نوشته است. نسخه‌ی فارسی‌اش هم توسط نشر باژ و با ترجمه‌ی پیمان اسماعلیان منتشر شد.

رمان، روایت‌گر زندگی در سال 2044 است! شاید فکر کنید که در آن سال، زندگی می‌تواند خیلی وحشتناک باشد، اما نه برای جیمز هلیدی که یک آرمانشهر مجازی را ساخته است. دقیق‌ترش را بخواهید، جیمز هلیدی به شما نشان می‌دهد که می‌توان در میان کثیف‌ترین جمعیت کره زمین زندگی کرد اما همزمان، بخشی از زمان خود را در یک اتوپیای بهشتی گذراند.

داستان از جایی آغاز می‌شود که هلیدی از دنیا می‌رود و به عنوان میراث، مجموعه‌ای از سرنخ‌ها را به یادگار می‌گذارد. اولین کسی به راز و رمز معمای هلیدی پی ببرد، صاحب میراث او، یعنی 140 میلیارد دلار ناقابل خواهد شد.

 

اما بگذارید کمی از حال و هوای رمان‌های علمی – تخیلی فاصله بگیریم و با کتاب‌هایی آشنا شویم که به زبان ساده، سعی در توضیح، تشریح و رمزگشایی از این پدیده‌ی نوظهور جهان امروز پرداخته‌اند.

 

متاورس چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد

اولین پیشنهاد ما برای آشنایی تخصصی با مفهوم متاورس، هنوز به فارسی ترجمه نشده است. اما آنقدر اثر کامل و تاثیرگذاری است که ما ترجیح دادیم، آن‌ را به شما معرفی کنیم.

 این کتاب جامع را متیو بال نوشته است. او سعی دارد به زبان ساده به شما توضیح دهد که چرا متاورس در حال توسعه است و چطور می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی ما را متحول کند.

متیو بال معتقد است که از امور مالی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و سایر محصولات مصرفی، همه و همه، در آینده‌ای نه چندان دور به شدت تحت تاثیر فراجهان خواهند بود. البته، این نویسنده یک اظهار نظر جنجالی دیگر هم دارد. او می‌گوید زمانی که دیگر اینترنت در دسترس نباشد، این فراجهان است که ما را احاطه خواهد کرد!

اما شاید بپرسید که چرا این کتاب اینقدر اهمیت دارد؟ چون هیچ کس بهتر از متیو بال که سال‌های سال رییس استراتژی آمازون استودیو بوده، برای توضیح این پدیده مناسب نیست.

از آنجایی که این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است، ما تصمیم گرفتیم که نسخه‌ی انگلیسی آن را در اختیار شما بگذاریم. برای دانلود نسخه‌ی pdf کتاب متاورس چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد؟ روی لینک زیر کلیک کنید. 

دانلود نسخه pdf کتاب متاورس چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد

 

راهنمای متاورس برای مبتدی‌ها

 

راهنمای متاورس برای مبتدی‌ها

این کتاب که به قلم اندرو کلمنز نوشته شده است، به چند سوال اساسی پاسخ می‌دهد. سوال‌هایی مثل:

 آیا چیزی به نام متاورس، واقعاً وجود دارد؟ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چه هستند؟ و چگونه می‌توانند بر متاورس اثر بگذارند؟ چه خطرات و چالش‌هایی در متاورس کاربران را تهدید می‌کند؟ چطور می‌توان در این فراجهان شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری کرد و چرا غول‌های بزرگ تجاری و حتی دولتی جهان، به سوی متاورس سرازیر شده‌اند؟

خوشبختانه این کتاب توسط انتشارات گام اول و با ترجمه‌ی مرسده تهرانی در بازار کتاب فارسی پیدا می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری در متاورس

 

سرمایه گذاری در متاورس

آخرین کتاب این لیست هم یک راهنمای مناسب برای مبتدی‌های فراجهان به حساب می‌آید. این کتاب، که به قلم برندون استوک نوشته شده است، راهنمایی است برای آشنایی با دنیای بلاکچین و سرمایه‌گذاری در فراجهان.

 از آنجایی که متاورس آینده‌ی ارتباطات و اینترنت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، ما این کتاب را به تمامی کسانی که از علاقمندان و یا فعالان عرصه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار هستند، پیشنهاد می‌دهیم.

خوشبختانه، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، نسخه‌ی فارسی کتاب راهنمای سرمایه‌گذاری در متاورس را با ترجمه‌ی مصطفی مرشدی و ریحانه عباسی منتشر کرده است.

 

 

 

 

  این مقاله را ۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *