سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

جهان کتاب‌ های کمیک

جهان کتاب‌ های کمیک

 

کارتون‌ها از اوایل دهه‌ی 1800 میلادی در روزنامه‌ها و نشریات انگلستان و آمریکا رواج یافتند. در آن زمان، موضوعاتی که کارتون‌ها پوشش می‌دادند محدود به سیاست و برخی انتقادهای اجتماعی می‌شد. چرخه‌ی تکامل، کم‌کم کارتون‌های تک اپیزودی را به کمیک‌استریپ‌های سریالی و بعد کتاب های کمیک در ژانرهای مختلف تبدیل کرد. ابرقهرمان‌ها ویترین کتاب‌فروشی‌ها و بعد گیشه‌ی سینماها را فتح کردند و کمیک‌بوک به عضو ثابت کتابخانه‌ی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان زیادی در سراسر دنیا تبدیل شد.

کارتون‌ها از اوایل دهه‌ی 1800 میلادی در روزنامه‌ها و نشریات انگلستان و آمریکا رواج یافتند. در آن زمان، موضوعاتی که کارتون‌ها پوشش می‌دادند محدود به سیاست و برخی انتقادهای اجتماعی می‌شد. چرخه‌ی تکامل، کم‌کم کارتون‌های تک اپیزودی را به کمیک‌استریپ‌های سریالی و بعد کتاب های کمیک در ژانرهای مختلف تبدیل کرد. ابرقهرمان‌ها ویترین کتاب‌فروشی‌ها و بعد گیشه‌ی سینماها را فتح کردند و کمیک‌بوک به عضو ثابت کتابخانه‌ی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان زیادی در سراسر دنیا تبدیل شد.

 

 

اول از همه این‌که کتاب‌ های کمیک (Comic book) را با رمان‌های گرافیکی و با کمیک استریپ اشتباه نگیرید. کتاب های کمیک، عموماً روایت‌گر داستان‌هایی سریالی هستند. درمورد تفاوت بین آن‌ها و رمان‌های گرافیکی مقاله‌ای مجزا داریم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. کمیک استریپ‌ها و کارتون‌ها هم عموماً در روزنامه‌ها و مجلات چاپ می‌شوند. 

فاصله‌ی سال‌های 1938 تا 1956 میلادی را عصر طلایی کتاب‌ های کمیک می‌نامند. عصر طلایی، کاملاً تحت‌تاثیر تبلیغات سیاسی و جنگ جهانی دوم بود. در این روزگار، کاپیتان آمریکا به شکل مدرنی ظاهر شد. سوپرمن و زن شگفت‌انگیز هم در همین دوران بود که حضور خود را در بازار تثبیت کردند. اگر می‌خواهید با تاریخچه کتاب های کمیک آشنا شوید و دوره‌های متفاوت آن را بدانید می‌توانید از این مقاله شروع کنید.

 

کمیک بوک

یک تاریخچه خیلی مختصر از کتاب های کمیک

به تصویر کشیدن یک داستان، از همان دوران غارنشینی رسمی رایج بوده است. انسان‌ها از ابتدای تکامل تلاش می‌کردند که با تصویر، با کمک داستان‌های گرافیکی، همان چیزی که امروز به نام کتاب های کمیک می‌شناسیم، با هم در مورد رویدادهای تاریخی، بحث‌های سیاسی و حتی مد و سبک زندگی سخن بگویند! در این مقاله، تاریخچه‌ی مختصری از صنعت کتاب های کمیک را به شما ارائه خواهیم داد. به علاوه، کمی هم در مورد پس‌زمینه‌های این تکامل حرف خواهیم زد.

 

شاید تشخیص رمان مصور (Graphic novel) از کتاب کمیک (Comic book) برای شما هم دشوار باشد. این دو مترادف یکدیگر نیستند و با اینکه هر دو از شیوه‌ی روایت بر اساس تصاویر پیروی می‌کنند، تفاوت‌هایی اساسی دارند.

دانستن تاریخچه این دو به درک پیدایش این ژانرها و همچنین تشخیص این دو از هم کمک می‌کند.

 

کتاب کمیک یا رمان مصور؟

رمان مصور و کتاب کمیک مترادف یکدیگر نیستند و با اینکه هر دو از شیوه‌ی روایت بر اساس تصاویر پیروی می‌کنند، تفاوت‌هایی اساسی دارند. با این که ممکن است عموم مردم تفاوتی بین رمان مصور و کتاب کمیک قائل نشوند، طرفداران این ژانرها به راحتی این کار را انجام می‌دهند. در این یادداشت به ویژگی‌های رمان مصور اشاره شده، به ویژگی‌های کتاب کمیک اشاره شده و تفاوت بین این دو توضیح داده شده است.

 

بلژیکی‌ها از پیشگامان کتاب‌ های کمیک هستند. مخلوق هرژه، تن تن در کنار قهرمان‌های کمپانی‌های مارول و دی سی کامیکس مشهورترین نمونه‌های صنعت کتاب‌های کمیک به شمار می‌آیند. اما چه رازی بلژیک را به تولید کننده‌ی شماره یک کمیک‌های اروپایی تبدیل کرده است؟ سوال مهم‌تر اینکه، آیا تغییرات معاصر توانسته‌اند تاثیری بر روندهای دیرپای این صنعت پر رونق بگذارند؟

 

هرژه

از تن ‌تن تا لوک خوش‌شانس ؛ راز موفقیت کمیک‌های بلژیکی

بلژیک را به عنوان خانه‌ی کمیک‌بوک‌‎های مدرن می‌شناسند. از ماجراهای تن ‌تن تا اسمورف‌ها و حتی لوک خوش‌شانس، همگی برآمده از صنعت کمیک این کشور هستند. اما چه رازی بلژیک را به تولید کننده‌ی شماره یک کمیک‌های اروپایی تبدیل کرده است؟ سوال مهم‌تر اینکه، آیا تغییرات معاصر توانسته‌اند تاثیری بر روندهای دیرپای این صنعت پر رونق بگذارند؟

 

در مقاله‌ای دیگر به ده نویسنده برتر کتاب های کمیک اشاره کرده‌ایم. شما هم شاید نام استن لی یا فرانک میلر را شنیده باشید. اگر نشنیده‌اید در این مقاله آشنایی مختصری با این‌ها پیدا می‌کنید و اگر هم شنیده‌اید با نویسندگان دیگری هم آشنا می‌شوید.

 

نویسندگان کمیک

ده نویسنده‌ی برتر کتاب‌های کمیک

کتاب‌های کمیک چندین دهه است که برای عده‌ی زیادی از انسان‌ها، منبع سرگرمی هستند. آن‌ها هم جنبه‌های روشن و امیدوار کننده‌ی روح انسان را به نمایش می‌گذارند و هم سویه‌های تاریک دنیای ما را به تصویر می‌کشند. در این مقاله، شما را با ده تن از مهم‌ترین نویسندگان کمیک آشنا خواهیم کرد. در حقیقت، این لیست ده نفره، اسامی‌ای را شامل می‌شود که به صنعت کتاب‌های کمیک رونق و اعتبار بخشیده‌اند.

 

سالیان دراز، کتاب های کمیک آماج شدیدترین هجمه‌ها بودند. داستان از این قرار بود که معلمان و والدین، هر دو بر یک موضوع تفاهم داشتند. آنها معتقد بودند کمیک‌بوک‌ها حواس دانش‌آموزان پرت می‌کنند. حالا دیگر چند دهه‌ای می‌شود که والدین و مربیان، پی به ارزش‌های پنهان در کتاب‌های کمیک برده‌اند. در این مقاله بخشی از مهم‌ترین تاثیرات مثبت کتاب‌های کمیک بر کودکان را مرور می‌کنیم.

 

کمیک بوک

تاثیرات کتاب‌های کمیک بر کودکان

در سال‌های آغازین دهه‌ی 1950 میلادی، کارشناسان معتقد بودند که کتاب‌های کمیک موجب ایجاد تمایل به خشونت و پرخاشگری در کودکان می‌شود. سال‌ها طول کشید که این عقیده کمرنگ شود و تاثیرات مثبت کمیک‌بوک‌ها بر تربیت و آموزش کودکان هویدا گردد. در این مقاله، تلاش خواهیم کرد که بخشی از مهم‌ترین تاثیرات مثبت کتاب‌های کمیک بر کودکان را مرور کنیم

 

شاید برای شما هم جالب باشد از اتودهای اولیه و کلا شروع به کار طراحان معروف سر دربیاورید. در این عکس‌ها اتودهای خطی هرژه برای بخش‌هایی از داستان‌های تن‌تن و خلق کاراکترهای داستانی آن را می‌توانید ببینید.

 

 

طراحی‌های خطی شخصیت‌های چارلی براوون و اسنوپی و دوستان charlie Brown and Snoopy را هم از این عکس‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

اتودهای خطی کمپانی لونی تون برای خلق کاراکترهای مختلف کمیک مانند باگزبانی و دافی داک daffy duck و bugs bunny روودرانر Road runner و توویتی TWEETY

 

 

حامی فرهنگی این پرونده انتشارات فاطمی است که در زمینه کتاب‌های کمیک هم فعال بوده است.

 

 

جهان کتاب‌ های کمیک

  این مقاله را ۱۷ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *