سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

ده نویسنده‌ی برتر کتاب‌های کمیک

ده نویسنده‌ی برتر کتاب‌های کمیک

 

کتاب‌های کمیک چندین دهه است که برای عده‌ی زیادی از انسان‌ها، منبع سرگرمی هستند. آن‌ها هم جنبه‌های روشن و امیدوار کننده‌ی روح انسان را به نمایش می‌گذارند و هم سویه‌های تاریک دنیای ما را به تصویر می‌کشند. در این مقاله، شما را با ده تن از مهم‌ترین نویسندگان کمیک آشنا خواهیم کرد. در حقیقت، این لیست ده نفره، اسامی‌ای را شامل می‌شود که به صنعت کتاب‌های کمیک رونق و اعتبار بخشیده‌اند.

کتاب‌های کمیک چندین دهه است که برای عده‌ی زیادی از انسان‌ها، منبع سرگرمی هستند. آن‌ها هم جنبه‌های روشن و امیدوار کننده‌ی روح انسان را به نمایش می‌گذارند و هم سویه‌های تاریک دنیای ما را به تصویر می‌کشند. در این مقاله، شما را با ده تن از مهم‌ترین نویسندگان کمیک آشنا خواهیم کرد. در حقیقت، این لیست ده نفره، اسامی‌ای را شامل می‌شود که به صنعت کتاب‌های کمیک رونق و اعتبار بخشیده‌اند.

 

 

کتاب‌های کمیک سال‌هاست به یکی از مهم‌ترین منابع سرگرمی انسان تبدیل شده‌اند. آن‌ها می‌توانند تلاش‌های انسان برای دستیابی به رستگاری را جاودانه کنند و ماهیت امیدوارکننده‌ی روح بشر را به نمایش بگذارند. در جهان کمیک بوک‌ها تعداد زیادی ضدقهرمان رشد کرده‌اند. ضدقهرمان‌هایی که ویژگی‌های گناه‌آلودی دارند و روان‌های پاک را طعمه‌ی نیات پلید خود می‌کنند.

ما آفرینش چنین جهان پر از هیجانی را مدیون نویسندگانی هستیم که با داستان‌هایشان، بهترین‌ و بدترین‌ خصلت‌های بشریت را ثبت کرده‌اند. لیستی ده نفره از مهم‌ترین نویسندگان کمیک در ادامه می‌آید که از ده به یک مرتب شده است. این‌ها پرچم‌داران صنعت کتاب‌های کمیک هستند.

 

تاد مک فارلین
تاد مک‌فارلین

 

 

شماره 10 – تاد مک‌فارلین [هالک، مرد عنکبوتی، اسپاون]

تاد مک‌فارلین یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان کمیک به شمار می‌آید. او کار خود را در اواخر دهه‌ی 1980 میلادی آغاز کرد. عاشقان کمیک، بازسازی شخصیت هالک شگفت‌انگیز و مرد عنکبوتی را به قدرت تخیل خیره‌کننده‌ی این نویسنده مدیون هستند. او کار خود را با کمپانی مارول آغاز کرد اما چندی بعد، از آن‌ها جدا شد. این جدایی، دلیل محکمی داشت.

مک‌فارلین می‌خواست کمپانی شخصی خود، یعنی ایمیج کامیکس را وارد جهان پر از رقابت کتاب‌های کمیک کند. اما ستاره‌ی کمپانی نوظهور ایمیج کامیکس اسپاون (Spawn) بود. ضد قهرمانی با نام واقعی آلبرت آل فرانسیس سیمونز که حرفه‌اش آدمکشی بود اما در نهایت به دست کارفرما و دوست سابقش به قتل رسید.

 

نیل گیمن
نیل گیمن

 

 

شماره 9 – نیل گیمن [مرد شنی]  

نیل گیمن، نویسنده و تصویرگر معروف بریتانیایی و یکی از پراستعدادترین نویسندگان کمیک است. البته، او دوست دارد که علاقمندانش او را با لقب نویسنده‌ی رمان‌های مصور به دیگران معرفی کنند. بسیاری از شخصیت‌های خلق شده توسط گیمن در سال‌های اخیر به ستاره‌های صنعت فیلمسازی نیز تبدیل شده‌اند.

مثلاً SturDust (گرد ستاره). اما اولین جرقه‌های شهرت و محبوبیت نیل گیمن به عنوان یک نویسنده‌ی کمیک، در سال‌های 1989 تا 1996 زده شد. یعنی در زمانی که او The SandMan یا همان مرد شنی را منتشر کرد. مرد شنی که 75 اپیزود دارد، هم جوایز متعددی را درو کرده است و هم در فهرست 100 کمیک بوک برتر نشریه‌ی  Entertainment Weekly قرار دارد. اما این همه‌ی موفقیت‌های گیمن نیست. یکی از کمیک‌ بوک‌های او با نام The Ocean at the End of the Lane در سال 2013 میلادی برنده جایزه‌ی ملی کتاب سال بریتانیا شد.

 

جیم شوتر
جیم شوتر

 

 

شماره 8 – جیم شوتر [انتقام‌جویان]

جیم شوتر بدون هیچ شک و تردیدی، یکی از اعجوبه‌های جهان نویسندگی کتاب‌های کمیک است. او در سال 1956، در حالی که فقط 13 سال سن داشت، به عنوان نویسنده وارد کمپانی دی سی کامیکس شد. البته، ناگفته نماند که در آن دوران به شدت تحت تاثیر استن لی، غول نویسندگی‌ کمپانی رقیب (یعنی مارول) قرار داشت. بالاخره چند سال بعد، شوتر نوجوان به رویایش رسید و به عنوان دستیار استن لی در مارول آغاز به کار کرد. از میان مهم‌ترین آثار او می‌توان به دردویل (بی‌باک) و انتقام‌جویان (The Avengers) اشاره کرد. حالا چند سالی می‌شود که شوتر برای کمپانی Black Horse Comics می‌نویسد. ولی همچنان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان کمیک است.

 

برایان مایکل بندیس
برایان مایکل بندیس

 

 

شماره 7 – برایان مایکل بندیس

برایان مایکل بندیس یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان کمیک است. او توانسته است 5 بار برنده‌ی جایزه‌ی آیزنر شود. در توضیح اهمیت این جایزه، همین بس که بگوییم آیزنر در این حوزه، ارزشی معادل ارزش جایزه‌ی اسکار برای صنعت فیلمسازی دارد. برایان بندیس شهرت و موفقیت خود را مدیون اصلاح و بازسازی شخصیت قهرمانان کمپانی مارول و انتقال آنان به قرن 21 است. از این میان می‌توان به انتقام‌جویان جدید و مرد عنکبوتی نهایی اشاره کرد. در حقیقت، برایان مایکل بندیس در میان نویسندگان کمیک به عنوان پرچمدار رنسانس این صنعت شناخته می‌شود.

 

گرانت موریسون
گرانت موریسون

 

 

شماره 6 – گرانت موریسون [JLA و سوپرمن All-Star]

گرانت موریسون، یکی از نویسنده‌های اسکاتلندی صنعت کمیک است. عمده‌ی شهرت او به خاطر روایت‌های غیرخطی و فلسفه‌ی اومانیستی پشت داستان‌هایش به دست آمده است. موریسون پنج بار برنده‌ی جایزه‌ی عقاب (Eagle) شده که یکی از جوایز انگلیسی جهان کمیک است. برندگان عقاب توسط طرفداران بریتانیایی صنعت کمیک انتخاب می‌شوند. اما از میان مهم‌ترین کمیک‌های نوشته شده توسط موریسون می‌توان به Klaus، JLA و سوپرمن All-Star اشاره کرد.

 

جان بیرن
جان بیرن

 

 

شماره 5 – جان بیرن [چهار شگفت‌انگیز]

بسیاری از داستان‌هایی که امروزه در فیلم‌های کمیک و برنامه‌های تلویزیونی روایت می‌شوند، ریشه در قلم خلاق هنرمندان و نویسندگان کمیک دهه‌های 70 و 80 میلادی دارند. از میان این نویسندگان پرآوازه‌ی این دو دهه، می‌توان به جان بیرن اشاره کرد. او یکی از کسانی است که برای مجموعه‌های مردان اکس، انتقام‌جویان، سوپر من و هالک شگفت‌انگیز داستان‌نویسی کرده است. از سوی دیگر، چهار شگفت‌انگیز را می‌توان به عنوان یکی از شاهکارهای او به شما معرفی کرد.

 

مارک میلار
مارک میلار

 

 

شماره 4 – مارک میلار

مارک میلار یکی از محبوب‌ترین نویسندگان کمپانی مارول است. او را به عنوان مغز متفکر پشت کمیک‌هایی مثل کیک – اس، وانتد و Marvel Knights: Spider-Man معرفی می‌کنند. میلار اسکاتلندی در سال 2013 میلادی به خاطر تمامی خدماتش به سینما، ادبیات و صنعت کتاب‌های کمیک از ملکه الیزابت دوم، رتبه‌ی والامقامی امپراتوری بریتانیا (که یک رتبه‌ی شوالیه‌گری است) را دریافت کرد.

 

آلن مور
آلن مور

 

 

شماره 3 – آلن مور [نگهبان، وی مثل وندتا]

آلن مور ظاهری شبیه به شخصیت‌های بازی تاج و تخت دارد! به علاوه، در بین نویسندگان کمیک به بداخلاقی شهره است. با این حال، تعداد کمی از نویسندگان این صنعت توانسته‌اند از او تاثیرگذارتر باشند. از میان معروف‌ترین آثار وی می‌توان به نگهبان، بتمن: جوک مرگبار، دختران گمشده، صدای آتش و وی مثل وندتا اشاره کرد. مور هم جوایز زیادی را در کارنامه دارد. از جایزه‌ی جک کربی گرفته تا جایزه‌ی عقاب! این نویسنده‌ی پرآوازه‌ی جهان کتاب‌های کمیک کار خود را در اواخر دهه‌ی 1970 میلادی و با نوشتن در مجله‌های زیرزمینی و آلترناتیو بریتانیایی آغاز کرد.

چندی بعد شرکت دی سی کامیکس مور را به صورت رسمی استخدام کرد. البته، تحت عنوانی طولانی و عجیب اما کاملاً توصیفی: «اولین نویسنده‌ی کتاب‌های کمیک ساکن بریتانیا که در آمریکا هم آثار شاخصی را تولید کرده است.» مور را با القابی مثل «بهترین نویسنده‌ی بریتانیایی 50 سال اخیر» یا «بهترین نویسنده کمیک در طول تاریخ» هم می‌شناسند.

 

فرانک میلر
فرانک میلر

 

 

شماره 2 – فرانک میلر [Sin City]

فرانک میلر فقط با نوشتن پیش‌نویس داستان Batman: The Dark Knight Returns توانست جایگاه خود را در بین نویسندگان کمیک تثبیت کند. البته، او به همین ماجرا بسنده نکرد. فرانک میلر کارهای بسیار تاثیرگذارتری را در کارنامه دارد. از این میان می‌توان به Sin City اشاره کرد. او با خطوط داستانی تاریک و تلخش در یاد و خاطره‌ی علاقمندان کتاب‌های کمیک باقی خواهد ماند. اما شاید تلخ‌ترین اثر فرانک میلر مشارکت در تغییر خط داستانی دردویل (Daredevil) باشد. او قهرمان این کمیک بوک را وارد قلمروهای تاریک و دردناکی کرد که تحملش برای هر کسی ساده نبود. با این حال، چیزی از محبوبیت دردویل کم نشد و این سندی برای اثبات هنرمندی فرانک میلر است.

 

استن لی
استن لی

 

 

شماره 1 – استن لی [مرد آهنی، مرد عنکبوتی، مردان ایکس و هالک]

کسی هست که از تاثیر استن لی بر صنعت کتاب‌های کمیک بی‌خبر باشد؟ او مرد آهنی، مرد عنکبوتی، ثور، مردان ایکس و هالک شگفت انگیز را خلق کرد. اشتباه نخوانده‌اید! همه‌ی این شخصیت‌ها، با تمام تمایزات ذاتی و ظاهری‌شان از ذهن خلاق استن لی نشات گرفته‌اند. در روزگاری که شرکت‌های کمیک در حال تبلیغ حیوانات خانگی به عنوان ابرقهرمان بودند، او از عشق، از دست دادن، زوال شهری و مفهوم تعلق می‌نوشت.

قهرمانان استن لی در جهان خود غریب بودند، با این حال همچنان بر محافظت از آدم‌های معمولی پای فشردند. حتی با وجود اینکه به خاطر متفاوت بودن، مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. اصلاً شاید هم به همین خاطر بود که به ابرقهرمان تبدیل شدند.
هر چه که بود، استن لی برای همیشه چشم‌انداز پیش روی کتاب‌های کمیک را تغییر داد!

 

  این مقاله را ۱۵۰ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *