سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

تو را زن می‌خوانم

تو را زن می‌خوانم

 

هیچکس نمی‌داند نخستین بار کدام زن و در کجا با تکیه بر آگاهی خود نظام مردسالار را به چالش کشید و سرنوشت او چه شد؟ اما آنچه که ‌می‌دانیم این است که همواره در طول تاریخ زنانی بودند که با تمام جان خود در برابر ستم و نابرابری مقاومت کردند تا آنکه بالاخره بتوانند روزی خواهران خود را ملاقات کنند و مبارزات خود را سامان ببخشند. هشت مارس نقطه‌ی عطف مبارزات زنان برای کسب آزادی و برابری است تا هربار از تجربیات خود بگویند و بتوانند جهان را از چشم‌انداز خویش ببینند و توصیف کنند؛ از چشم‌انداز کسی که اگرچه انکار می‌شود ولی من او را نه «دیگری» که وجود قائم به ذات یک «زن» می‌خوانم.

هیچکس نمی‌داند نخستین بار کدام زن و در کجا با تکیه بر آگاهی خود نظام مردسالار را به چالش کشید و سرنوشت او چه شد؟ اما آنچه که ‌می‌دانیم این است که همواره در طول تاریخ زنانی بودند که با تمام جان خود در برابر ستم و نابرابری مقاومت کردند تا آنکه بالاخره بتوانند روزی خواهران خود را ملاقات کنند و مبارزات خود را سامان ببخشند. هشت مارس نقطه‌ی عطف مبارزات زنان برای کسب آزادی و برابری است تا هربار از تجربیات خود بگویند و بتوانند جهان را از چشم‌انداز خویش ببینند و توصیف کنند؛ از چشم‌انداز کسی که اگرچه انکار می‌شود ولی من او را نه «دیگری» که وجود قائم به ذات یک «زن» می‌خوانم.

 

 

 

 

 

تو را زن می‌خوانم

 

 

 

هیچکس نمی‌داند نخستین بار کدام زن و در کجا با تکیه بر آگاهی خود نظام مردسالار را به چالش کشید و سرنوشت او چه شد؟ اما آنچه که ‌می‌دانیم این است که همواره در طول تاریخ زنانی بودند که با تمام جان خود در برابر ستم و نابرابری مقاومت کردند تا آنکه بالاخره بتوانند روزی خواهران خود را ملاقات کنند و مبارزات خود را سامان ببخشند.

هشت مارس نقطه‌ی عطف مبارزات زنان برای کسب آزادی و برابری است تا هربار از تجربیات خود بگویند و بتوانند جهان را از چشم‌انداز خویش ببینند و توصیف کنند؛ از چشم‌انداز کسی که اگرچه انکار می‌شود ولی من او را نه «دیگری» که وجود قائم به ذات یک «زن» می‌خوانم. 

 

در این پرونده که به مناسبت هشتم مارس و روز جهانی زن آماده شده است، نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با رویکرد فمینیستی نوشته شده‌اند و مضامین مورد علاقه‌ی آن‌ها، و نیز برخی خوانش‌های فمینیستی از متن. 

 

 

 

فروکاستن مساله‌ی زنان به یک طبقه‌ی خاص، بورژوا یا کارگر، تقلیل آن چیزی است که تحت عنوان تبعیض گسترده و ریشه‌دار بر زنان می‌رود. اما اگر بخواهیم دقیقا به هشت مارس برگردیم و صرفا مبارزات زنان را در همان جریان پی بگیریم، آغازگران آن زنان کارگری بودند که به خاطر شرایط کاری سخت و نابرابرشان دست به اعتراض زدند. اعتراضی که سرکوب شد اما الهام‌بخش زنانی بود که در سال‌های بعد پرچم مبارزه را در دست گرفتند و به صفوف معترضان پیوستند. وینش نگاه اجمالی کرده است به این واقعه و اینکه در آن روز چه اتفاقی افتاد. 

 

هشت مارس مبارزات زنان

در 1910، چهارسال قبل از آغاز جنگ جهانی اول، کلارا زتکین از زنان مبارز آلمانی در گردهمایی زنان سوسیالیست آلمانی با عنوان «کنگره بین‌‌المللی زنان» پیشنهاد داد روز هشت مارس روز جهانی زن نام‌گذاری شود و گروه‌های مختلف زنان این روز را در گردهمایی‌های خود تصویب کنند. اما مگر در هشت مارس چه اتفاقی افتاده بود؟ داستان از نیم قرن پیش شروع شده بود. از زمانی که زنان کارگر آمریکایی در قرن نوزدهم به شرایط کاری سخت و همچنین نابرابر خود اعتراض کردند.

 

 

اما مهمترین و اصلی‌ترین پرسش برای کسانی که با کلمه‌ی فمینیسم مواجه می‌شوند این است که فمینیسم چیست؟ شاید بهترین پاسخ این باشد که فمینیسم مجموع تلاش‌هایی است برای تبیین و بهبود وضعیت فرودست زنان. با این حال چنین پاسخی می‌تواند بسیار کلی‌نگرانه باشد چراکه فمینیسم در عمل و عقیده جلوه‌ای یکتا و واحدی ندارد، از آن رو که زنان سوژه‌هایی گسترده و متنوع‌اند و با جلوه‌های متفاوتی از مردسالاری دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین بینش فمینیستی، دارای نحله‌ها و گرایش‌های مختلفی است که هر یک به طریقی وضعیت زنان را تبیین می‌کنند و به تبع آن راه‌حل‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

کتاب‌های بسیاری در معرفی نظریه‌های فمینیستی وجود دارند، یکی از آن‌ها کتاب نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی نوشته‌ی رزمری تانگ است که نگاهی کرده بر هریک از نحله‌ها، آرای اندیشمندان و منتقدانشان و البته خدمات آنها به جامعه‌ی زنان.  

 

درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

شاید هیچ نگره‌ی فلسفی به اندازه‌ی فمینیسم دارای گستردگی و پراکندگی نباشد. علتی که بسیاری را به این گمان می‌اندازد که مبادا فمینیسم اصلا جنبه‌ی نظری واحدی نداشته و تنها ملغمه‌ای از گلایه‌های زنانه است. رزمری تانگ در این کتاب می‌کوشد نشان دهد که این گستردگی در عقاید و استدلال‌ها ریشه در تنوع سوژه‌های آن که همانا «زنان» هستند دارد و هرگونه محدود کردن آنها به دسته، طبقه، صنف یا گروه موجب نادیده گرفتن باقی زنان خواهد شد.

 

 

کار خانگی زنان یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی فمینیسم خصوصا فمینیسم مارکسیست و فمینیسم سوسیالیست است که آن را یکی از بسترهای مهم ستم بر زنان تلقی می‌کنند؛ کاری بی‌اجر و مواجب و تمام‌وقت که البته زنانه و بی‌ارزش تلقی می‌شود. آنها معتقدند که کار خانگی برای نظام سرمایه‌داری (که عامل اصلی وضعیت فرودست زنان در نگرش فمینیسم مارکسیست است) جنبه‌ی حیاتی داشته و در پیمانی نامبارک با مردسالاری به وضعیت تحت ستم زنان دامن می‌زند.

کتاب انقلاب در نقطه صفر: کارخانگی، بازتولید و مبارزه فمنیستی مجموعه مقالاتی است از سیلویا فدریچی یکی از فمینیست‌های مارکسیست که به وضعیت زنان کارگر و کار خانگی زنان می‌پردازد. زهرا باقری نگاهی داشته به این کتاب.

 

کارخانگی و مبارزه فمینیستی

سیلویا فدریچی نویسنده است اما چند دهه فعالیت جدی در باب آن چیزهایی که نوشته است نیز انجام داده، در واقع نوشته‌های او نتیجه راه‌اندازی یک گروه بین‌المللی فمینیستی و سازماندهی کمپین دستمزد برای کار خانگی و فعالیت در چندین پروژه و کمیته و انجمن بین‌المللی فمینیستی دیگر است که در یک کلام، مخالف وضع موجود کار می‌کنند. معروف‌ترین کتاب او کالیبان و ساحره است که تاریخ سرمایه‌داری را این‌بار با محوریت زنان بازگو می‌کند. «انقلاب در نقطه صفر…» شامل 15 مقاله است که بیشتر آن‌ها در مجلات یا کتاب‌های دیگری منتشر شده‌اند و درنهایت در این کتاب مجتمع شده و زیر چاپ رفته‌اند.

 

 

اما مهم‌ترین اثر فدریچی کالیبان و ساحره: زنان، بدن و انباشت بدوی است که در آن باز هم به سرمایه‌داری به عنوان اصلی‌ترین عامل در وضعیت فرودست زنان تاکید می‌کند. او بنا به سنت مارکسیستی‌اش تحلیل تاریخی خود را از مساله بدعت‌گذاری و سحر و جادو و همزمان مناسبات اقتصادی اروپا آغاز می‌کند، و در فصول بعدی به سراغ جایگاه زنان در مناسبات اقتصادی و بحث ساحره‌کشی می‌رود. 

 

کالیبان و ساحره: زنان، بدن و انباشت بدوی

فدریچی از فعالان فمنیست معاصر است که به‌راستی برای حقوق زنان و تغییر رویه «دیگری»‌بودن زن دست‌به‌کار شده و طی چند دهه از نزدیک خود را با مساله‌ها در کشورهای متفاوت مواجه کرده است و در این حوزه مقالات و کتاب‌های بسیاری منتشر کرده. اما کالیبان و ساحره شاید عمیق‌ترین و مهم‌ترین اثر او است که ترجمه شده و نه تنها خواننده را با مسائل زنان مواجه می‌کند بلکه برای درک تغییرات جهان از قرن شانزدهم به بعد بسیار مفید است.

 

 

یکی دیگر از مباحث مهم فمینیستی، بحث مادری و تولید مثل است که غالبا از موضوعات مورد علاقه‌ی فمینیست‌های رادیکال محسوب می‌شود. آن‌ها اگرچه بر به کارگیری علم و فناوری در کنترل و چگونگی تولیدمثل تاکید می‌کنند اما بر این باورند که حتی علم و فناوری نیز تحت سلطه‌ی مردان است و رویکرد مردسالارانه را ترویج و تجویز می‌کند. شیوا علی‌نقیان نگاهی داشته بر کتاب آن‌سوی پیکر طبیعی: دیرین‌شناسی هورمون‌ها و جنسیت.

 

آنسوی پیکر طبیعی بخواهی یا نخواهی، هورمون‌هایت رنگ سیاسی دارند!

آن سوی پیکر طبیعی توضیحی است در رابطه با اینکه دگرگونی رابطه‌ی زنان و تولیدمثل از چه جریان‌هایی گذشته و بازیگران اصلی آن چه کسانی بوده‌اند. هورمون‌های جنسی به این شیوه و درکی که ما امروز از آنها داریم وجودی خارجی ندارند و اساساً مفاهیم علمی از بدن، فقط به خاطر نوع خاص فعالیت‌های دانشمندان این عرصه است که به عنوان پدیده‌هایی طبیعی شناخته می‌شوند. «بدن هورمونی» پدیده‌ای طبیعی نیست، بلکه به عنوان نوعی دستاورد علمی، برساخته می‌شود.

 

 

در ادامه‌ی نقد کاربرد علم و فناوری با رویکرد سوگیرانه و مردانه، کارولاین کریادوپرز در کتاب زنان نامرئی به تحلیل «داده‌ها» و «افشای سوگیری داده‌ها در دنیای طراحی شده برای مردان می‌پردازد. گیسو فغفوری این کتاب را برای مخاطبان وینش معرفی کرده است. 

 

زنان نامرئی

دنیا، جنگی نابرابر را با زنان آغاز کرده بود و اکنون بسیاری از زنان و فعالان زن، آگاهانه به سراغ تغییرها می‌روند. در کتاب زنان نامرئی این تفاوت‌ها بر مبنای تحلیل «داده‌ها» و «افشای سوگیری داده‌ها در دنیای طراحی شده برای مردان، توسط کارولاین کریادوپرز  ارزیابی و کشف می‌شود و با جزییات درباره‌اش سخن می‌گوید.

 

 

همانطور که گفته شد مادری از مضامین مورد علاقه‌ی فمینیست‌های رادیکال است. البته نحله‌های دیگر نیز به مفهوم مادری پرداخته‌اند. مثلا فمینیست‌های لیبرال مادری را تحت عنوان نقش‌های جنسیتی زنانه می‌کاوند؛ نقش‌هایی تقدیس‌شده که منتسب به زنان بوده و با تحکیم زن در سپهر خصوصی و تداوم تقسیم کار جنسی مانع از رشد و شکوفایی او می‌گردد. 

شیوا علی‌نقیان همچنین خوانشی فمینیستی داشته بر کتاب هفته‌ی چهل و چند که روایت‌های متفاوتی از مادرانگی توسط زنان طبقه متوسط شهرنشین ارائه می‌دهد. 

 

هفته‌ی چهل و چند، بیست روایت از مادری در همین روزها

«هفته چهل و چند» بیست روایت از مادری‌ست در همین روزها. اثری که هر روایتش را مادری منحصربه‌فرد نوشته و در آن از تجربیات دست اول خود از فرزندپروری گفته است. در جامعه‌ای که مادری را زیر هاله‌ی قدسی و استعاری کلیشه‌های صبر، جان‌فشانی، از خودگذشتگی و قناعت بی‌حد و اندازه پنهان کرده، خواندن روایت‌هایی که مادر بودن را به عنوان نقشی برساخته و اجتماعی معرفی می‌کنند، خواندنی‌ست.

 

 

حال که حرف از خوانش‌های فمینیستی شد باید از فمینیست‌های پست‌مدرن یاد کرد که نوشتار زنانه را محملی برای رهایی‌‎بخشی زنان می‌دانند. به نظر آن‌ها سبک منحصربه‌فرد زنان در نوشتن و بیان مواجه‌شدن خاصشان با موضوعات مختلف، زمینه‌ساز آگاهی و رهایی آن‌هاست. سفر شهرزاد خوانش فمینیستی فاطمه مرنیسی است بر شخصیت و ماجرای «شهرزاد» در حین سفری که مرنیسی به اروپا داشته. فرشته نوبخت با رویکردی فمینیستی نقدی بر این کتاب نوشته است. 

 

مرنیسی میانه‌ی مطلوب سفر شهرزاد

«سفر شهرزاد»، مجموعه‌ای از دوازده یادداشت است که مرنیسی طی سفری که به اروپا و به‌طور مشخص به فرانسه داشته، به نگارش درآورده است. بهانه‌ی سفرِ مرنیسی، معرفی و سخنرانی درباره‌ی کتابی است که به تازگی نگاشته؛ اما در واقع هدفِ اصلی به پرسش گرفتنِ تضادها میانِ سنت و مدرنیته در جوامع اسلامی است. مرنیسی این هدف را از طریقِ برقراری نوعی قیاس، میانِ ارزش‌های فرهنگی در غرب و ریشه‌هایِ شرقی آن ارزش‌ها پیش می برد.

 

 

روایت زنانه و بازگویی تجربیات هر یک از زنان به نوبه‌ی خود می‌تواند افقی روشن‌تر را پیش روی ما بگستراند، خصوصا اگر راوی خود درصدد تبیین وضعیت خود نیز باشد. رکسان گی از تجربه‌ی مواجهه‌ی جامعه با بدن زنانه‌ی خویش می‌گوید.  

 

گرسنگی سرگذشت بدن (من)

رکسان گی، نویسنده کتاب «گرسنگی» آدم موفقی است. استاد دانشگاه است، به سخنرانی‌های زیادی دعوت می‌شود و… چنین آدمی اعتماد به نفس فراوانی باید داشته باشد. اما کتاب او دقیقاً در نقطه مقابل شرح سرخوردگی‌های او به عنوان یک آدم بسیار چاق در جامعه است. او می‌گوید برخوردی که انسان‌ها در جامعه با او به عنوان زنی چاق دارند، او را می‌دارد تا به سرنوشت سایر افرادی که در موضع ضعف هستند، علاقمند شود. و زن‌ها، با وجود اقلیت نبودن از نظر کمیت، قطعاً در موضع ضعف قرار دارند.

 

 

تلاش نهایی نظریه‌های فمینیستی رسیدن به راهکارهای عملی است. اما جدای از نظریه‌پردازان، عده‌ای نیز با رویکردی تجربی برای برون‌رفت از موقعیت‌های دشوار راه‌حل‌های مقطعی و کوتاهی را پیشنهاد می‌دهند تا زنان بتوانند نتیجه‌ی بازی را به نفع خود تمام کنند. دشوار است اما کاری است که اکثریت زنان بی‌آنکه مدعی حرکتی بزرگ باشند روزانه در حال انجام آن هستند؛ مقاومت و دور زدن موانع بدون رویارویی مستقیم با آن. کتاب بازگشت گرگ‌‌ها فراخوانی انگیزه‌بخش برای زنان است تا قدرت فردی خویش را طلب کنند. فریبا یاراحمدی درباره‌ی این کتاب نوشته. 

 

زنان ، کتاب بازگشت گرگها

هنجارهای اجتماعی منفی درباره این‌که چه کاری برای زنان «مناسب» است، حمایت‌های قانونی ضعیف منجر به تبعیض علیه زنان در محل کار، دستمزد نابرابر، کاهش ظرفیت مقابله با تهدیدها، دسترسی نابرابر به کنترل امور مالی و دارایی‌ها، و تفکیک جنسیتی مشاغل دسترسی زنان به فرصت‌های برابر را از بین می‌برد.

کتاب بازگشت گرگ‌ها؛ چگونه به هم بپیوندیم، قدرتمان را بازیابیم و نتیجه بازی را تغيير دهيم، نوشته ابی ومبک کتابی است که برای ایجاد نوعی گسست در چنین زمینه هژمونیک و مسلطی نوشته شده و از این رو نقشی برانگیزاننده برای زنان، خصوصا زنان جوان دارد. ابی ومبک ستاره فوتبال زنان آمریکا بوده است.

 

 

مضامین مرتبط با مساله‌ی زنان بسیار گسترده است به این خاطر که هم خود زنان با هم فرق دارند و هم اینکه تبعیض جنسیتی به عنوان ریشه‌دارترین شکل تبعیض در تمام ابعاد زندگی افراد رسوخ کرده است. بنابراین هر کسی می‌تواند تبیینی متفاوت از موقعیت زنان داشته باشد. بسیاری از این آرا همچنان دوام آورده‌اند، تعداد زیادی نقد و رد شده‌اند و حتی در طول زمان شکل تازه‌ای به خود گرفته‌اند.

بااین‌حال نظریه‌های فمینیستی همچنان پویایی خود را حفظ کرده‌اند و به مسیر خود برای کشف و درک وضعیت زنان ادامه می‌دهند. این دستاورد یک گروه یا نگرش خاصی نیست. این حاصل تلاش‌های جمع بزرگی از زنان است که در عین کثرت بر وحدت خویش با خواهران خود توافق کرده‌اند. 

 

 

در پایان بار دیگر روز جهانی زن را گرامی می‌داریم. فاطمه فرهنگ‌خواه در گرامی‌داشت این روز مطلبی برای وینش نوشته که با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

 

در گرامی‌داشت روز جهانی زن

از ابتدای حرکت حق‌طلبانه زنان در جهان و ایران بیش از یک‌صدوپنجاه سال می‌گذرد و در این تقاضای برابری‌خواهی، قانونی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با همتایان مردشان تاکنون مباحث جدی‌ای مطرح شده اما با این وجود، تکاپوی زنان نشان از شرایط نامطلوب پیش رو دارد. اگرچه ما در ایران و در دهه‌های اخیر با از دست دادن دستاوردهای گذشته به وضوح عقبگرد کرده‌ایم! ولی در برخی از کشورهای جهان زنان توانسته‌اند با مشکلات و موانع بسیار، بخشی از مطالبات خود را تحقق بخشند.

 

 

 

#زنان

 

 

 

 

کتاب های بکار رفته در این مقاله

درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

نویسنده: رزمری تانگ

مترجم: منیژه نجم عراقی

ناشر: نی

نوبت چاپ: ۱۰

سال چاپ: ۱۴۰۲

تعداد صفحات: ۴۲۴

شابک: ۹۷۸۹۶۴۱۸۵۰۳۲۸

تهیه این کتاب

انقلاب در نقطه صفر: کار خانگی، بازتولید و مبارزه فمنیستی

نویسنده: سیلویا فدریچی

مترجم: سروناز احمدی

ناشر: افکار جدید

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۱

تعداد صفحات: ۳۶۴

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۷۹۷۲۷۵

تهیه این کتاب

کالیبان و ساحره

نویسنده: سیلویا فدریچی

مترجم: مهدی صابری

ناشر: چشمه

نوبت چاپ: ۴

سال چاپ: ۱۴۰۲

تعداد صفحات: ۴۳۹

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۴۰۵۸۵۷

تهیه این کتاب

آن سوی پیکر طبیعی: دیرین‌شناسی هورمون‌ها و جنسیت

نویسنده: نلی اُدشورن

مترجم: پروانه قاسمیان

ناشر: شیرازه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۱

تعداد صفحات: ۲۸۸

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۷۶۸۷۹۵

تهیه این کتاب

زنان نامرئی

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن لی

ناشر: برج

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۳۸۴

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۸۰۰۵۰

تهیه این کتاب

هفته‌ی چهل و چند، بیست روایت از مادری در همین روزها

نویسنده: فاطمه ستوده

ناشر: اطراف

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۲۷۸

شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۸۰۱۹۵۴

تهیه این کتاب

سفر شهرزاد

نویسنده: فاطمه مرنیسی

مترجم: شیرین کریمی

ناشر: کراسه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۹۲

شابک: ۹۷۸۶۲۲۹۷۷۶۵۳۷

تهیه این کتاب

گرسنگی

نویسنده: رکسان گی

مترجم: میعاد بانکی

ناشر: سخن

نوبت چاپ: ۳

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۳۲۲

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۶۰۰۲۱۱

تهیه این کتاب

گرسنگی سرگذشت بدن (من)

نویسنده: رکسان گی

مترجم: نیوشا صدر

ناشر: چترنگ

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۳۰۸

شابک: ۹۷۸۶۰۰۸۰۶۶۹۹۶

تهیه این کتاب
تهیه این کتاب

  این مقاله را ۹ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *