چرا گروه سنی؟

2-min

چرا گروه سنی؟

با ابتدای کار وینش، پیوسته از سوی فعالان حوزه کودک با این پرسش روبه‌رو بودیم:«چرا گروه سنی کتاب‌های کودک و نوجوان را مشخص نمی‌کنید؟ این کار برای انتخاب کتابِ کودکان و نوجوانان بسیار کلیدی است.

وینش

وینش

وینش

وینش

با ابتدای کار وینش، پیوسته از سوی فعالان حوزه کودک با این پرسش روبه‌رو بودیم:«چرا گروه سنی کتاب‌های کودک و نوجوان را مشخص نمی‌کنید؟ این کار برای انتخاب کتابِ کودکان و نوجوانان بسیار کلیدی است.

گروه سنی

با ابتدای کار وینش، پیوسته از سوی فعالان حوزه کودک با این پرسش روبه‌رو بودیم:«چرا گروه سنی کتاب‌های کودک و نوجوان را مشخص نمی‌کنید؟ این کار برای انتخاب کتابِ کودکان و نوجوانان بسیار کلیدی است.

مژده! امکان دسته بندی گروه سنی کودک و نوجوان در وینش ایجاد شد.

قبل از خرید کتاب سری به وینش بزنید.

 

2+الف2 تا 4 سالخردسالنوگام
4+الف+4 تا 7 سالنوآموزنوباوه
7+ب7 تا 9 سالدوره اول دبستاننوجوان
9+ج9 تا 12 سالدوره دوم دبستاننونهال
12+د12 تا 15 سالدوره اول دبیرستاننونگاه
15+ه15 تا 19 سالدوره دوم دبیرستاننوجوان

 

بخش کودک و نوجوان سایت وینش زیر نظر شورای دبیران فعال است و وقتی در برابر پرسش‌های مربوط به گروه سنی و نیاز انعکاس آن قرار گرفتیم، طبعا به این دوستان مراجعه کردیم. چیزی که آموختیم و البته از جلد کتاب‌های مختلف در نشرهای گوناگون هم قابل مشاهده است، تنوع رده‌بندی‌ها و نام‌ها و منظرهاست. برای تهیه کتاب برای کودکان لازم است چندین وجه در نظر گرفته شود: سواد خواندن کودک، میزان درک و استدلالی که کودک در آن سن قادر به فهم آن است، میزان معلومات عمومی و شناخت از محیط که کودک توانایی گردآوری آن را دارد، رشد مغزی کودک، رشد هیجانی کودک و…. و برای وجود همه این جنبه‌های مختلف، رده بندی‌های بسیار متفاوتی موجود است. برای نمونه روش کانون پرورش فکری تنها مبتنی بر سواد خواندن است و سایر روش‌ها نیز ممکن است کاستی‌هایی داشته باشند.

طبعا کار وینش طراحی روش نامگذاری و رده‌بندی کتاب کودک نیست و لازم است خود را با یکی از روش‌های موجود تطبیق دهد و از آن‌جا که وینش ادعای پلتفرمی و نزدیکی به دنیای دیجیتال و سیستم‌های نوین دارد، برای انتخاب روش رده‌بندی به شاخص‌های سیستمی روی آورد: کوتاه، واضح و شفاف، نزدیک به زبان ماشین.

استاندارد کانون مطابق با این خواسته ما است و با حداقل نشان‌ها، حق مطلب را ادا می‌کند.

کانون همچنین از روش شماره‌گذاری قدیمی‌تری نیز استفاده کرده که اشاره به آن خالی از لطف نیست، شماره‌گذاری ابجد.

در زمان‌های گذشته به جای ۱،۲،۳ و سایر اعداد طبیعی که در شمارش به‌کار می‌روند، روش دیگری مرسوم بوده که علامت مبین تعداد، حروف الفبا بوده است.

جالب این‌که با این گونه عدد نویسی کارهای طبقه‌بندی پیچیده و نظام عدد نویسی مخصوصی نیز به‌کار می‌رفته است که به تدریج با وارد شدن جبر و حساب به حیطه بعد از خوارزمی (ریاضی‌دان بزرگ ایرانی) عدد نویسی به شکل ابجد کم کم به حیطه طبقه بندی محدود شده است. هر دو گونه عددنویسی در ایران خلق شده و از ایران به سایر نقاط جهان رفته است و هر دو هم همچنان در ایران و جهان کاربرد دارد.

بنابراین هم به علت سیستمی که گفته شد و هم هزینه بالای فرهنگ‌سازی که کانون طی این همه سال صرف جا انداختن، به روز کردن و زنده نگه داشتن روش رده بندی خود کرده و مزیت بالایی برای آن ساخته، وینش بنا بر نیاز و رسالت خود یعنی زدن پل بین دنیای زبان و ادبیات مکتوب و کتاب با دنیای دیجیتال و فضای مجازی، روش کانون را متناسب و پاسخگو یافت.

 به شکل خلاصه می‌توان گفت: به علت وجود تنوع در روش اعلام گروه سنی، وینش روش کانون را برای خود اقتباس کرد و دلیل این انتخاب حجم فرهنگسازی و سیستم سازی صورت پذیرفته در چند دهه برای ایجاد و به کار گیری زبان دقیق است.

از همه دوستانی که طی این مدت درباره این موضوع با ما همفکری کردند یا مشورت دادند، بسیار سپاسگزاریم.

 

  این مقاله را ۶ نفر پسندیده اند

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *