کارگاه «مرورنویسی» و درک تفاوت آن با نقدنویسی
دو سه سالی میشود که ریویو در ایران هم شکل مخصوص به خودش را پیدا کرده است و اسمش شده «مرور». درواقع دیگر کمکم جاافتاده که «مرور» با «نقد» بسیار فرق دارد. بسیاری از متنهایی که در فضای اینترنت به نام نقد کتاب میخوانیم درحقیقت مرور کتاب هستند. این مرور برای خودش قالب مخصوص دارد و هر متنی را نمیتوان مرور قلمداد کرد. این پرونده به موضوع «مرورنویسی» میپردازد و نگاهی دارد به یکی از معدود کارگاههای مرورنویسی که در شهریور 1402در پلتفرم «یادِمی» برگزار شد.
دو سه سالی میشود که ریویو در ایران هم شکل مخصوص به خودش را پیدا کرده است و اسمش شده «مرور». درواقع دیگر کمکم جاافتاده که «مرور» با «نقد» بسیار فرق دارد. بسیاری از متنهایی که در فضای اینترنت به نام نقد کتاب میخوانیم درحقیقت مرور کتاب هستند. این مرور برای خودش قالب مخصوص دارد و هر متنی را نمیتوان مرور قلمداد کرد. این پرونده به موضوع «مرورنویسی» میپردازد و نگاهی دارد به یکی از معدود کارگاههای مرورنویسی که در شهریور 1402در پلتفرم «یادِمی» برگزار شد.
شما هم مرورنویسی را امتحان کنید!
حتما اصطلاح ریویو را شنیدهاید؛ متنی که در آن کتاب، فیلم یا محصولات دیگر معرفی میشود. ریویونویسی در غرب مهارتی حرفهای و بسیار پرطرفدار است. ریویونویسها صنعت سینما را پررونق میکنند و میتوانند کاری کنند که کتابی پرفروش یا حتی کمفروش شود. از سویی دیگر، در دانشگاه هم ریویو نوشتن درس داده میشود. هر دانشجویی باید بیاموزد که چطور دربارهی یکی از کتابهای تخصصی مربوط به رشتهاش ریویو بنویسد.
دو سه سالی میشود که ریویو در ایران هم شکل مخصوص به خودش را پیدا کرده است و اسمش شده «مرور». درواقع دیگر کمکم جاافتاده که «مرور» با «نقد» بسیار فرق دارد. بسیاری از متنهایی که در فضای اینترنت به نام نقد کتاب میخوانیم درحقیقت مرور کتاب هستند. این مرور برای خودش قالب مخصوص دارد و هر متنی را نمیتوان مرور قلمداد کرد.
اگر میخواهید بدانید “مرورنویسی” به چه معناست، مطلب زیر با نگاهی اجمالی، این مفهوم و مفاهیم مشابه آن را روشن کرده است.
همانطور که گفته شد نزدیکترین مفهوم به مرورنویسی کتاب، مفهوم نقد کتاب است. سالهاست که بررسی کتاب و شیوههای مختلف آن مورد توجه نشریات، روزنامهها و مجلات بوده است. یکی از اینها روزنامهی نیویورکتایمز است که چندسال پیش مجموعهای از مشهورترین نقدهایش را ارائه داد.
اما قواعد و چالشهای مرورنویسی و نقدنویسی محدود به کتابها نمیشود و گاهی میتواند تا نوشتن برای فیلمها نیز بسط پیدا کند. چه بسا مرورنویسان و نقدنویسانی که در هر دو حوزه فعالیت دارند یا علاقمندند به آن یکی حوزهی دیگر وارد شوند. روبرت صافاریان دربارهی شباهتها و تفاوتهای نوشتن در این دو حوزه میگوید.
یکی از بحثهای مهم دربارهی مرورنویسی و نقدنویسی در دو حوزهی کتاب و فیلم، موضوع اسپویلکردن است. اگرچه بسیاری از مخاطبان مخالف اسپویل کردن هستند اما بسیاری نیز معتقدند اسپویل کردن فوایدی دارد که مخالفان از آن بیخبرند. روبرت صافاریان نگاهی داشته به زیانها و فواید اسپویل کردن:
برگردیم به موضوع اصلی این پرونده یعنی «مرورنویسی». شهریور ۱۴۰۲ کارگاهی به نام مرورنویسی در پلتفرم «یادِمی» برگزار شد. این کارگاه یکی از معدود کارگاههایی بود که به شکل رسمی و جدی به آموزش مرورنویسی میپرداخت و سعی میکرد نشان دهد مرور با بقیهی متنهایی که دربارهی کتاب نوشته میشوند چه تفاوتهایی دارد، چگونه باید مرور نوشت و چطور باید مرور را منتشر کرد.
اگر میخواهید دربارهی پلتفرم «یادِمی» بیشتر بدانید لینک زیر را ببینید تا پس از آن، نتایج کارگاه مرورنویسی را ببینیم و بخوانیم.
نوشتهها یا بهتر بگوییم مرورهایی که در ادامه در این پرونده میخوانید ماحصل همین کارگاه هستند. نویسندگان این مرورها علاقهمندان به کتاب و نویسندگیاند و دوست دارند دربارهی کتابها بنویسند و بنویسند و بنویسند.
اعضای این کارگاه از سنین مختلف بودند؛ از ۱۷ ساله تا حدود ۶۰ساله. بعضی قبلا نوشتن را آزموده بودند و برخی دیگر تازهکار بودند. اما نتیجه هرچه بود از ذوق سرشار آنها به نوشتن پرده برمیداشت؛ ذوق به همراه استعداد زیاد.
این پرونده که شامل کتابهای گوناگونی است، شما را با دنیای این مرورنویسها و خود قالب مرور بیشتر آشنا میکند.
به خاطر داشته باشید که اگر شما هم به مرورنویسی کتاب علاقمندید، میتوانید با مطالعه نوشتههای این پرونده بیشتر با مرورنویسی آشنا شوید، و بعد شاید بخواهید برایمان معرفی کتابی که دوست دارید بقیه هم با آن آشنا شوند را بنویسید و بفرستید تا در سایت وینش منتشر کنیم.