سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

شش کتاب درباره مربیگری

شش کتاب درباره مربیگری

 

مربیگری یا کوچینگ در مفهوم امروزی خود از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی با مجموعه کتاب‌های بازی درونی تیموتی گالوی متولد شد و یک دهه بعد استفاده از آن در حوزه کسب‌وکار گسترش پیدا کرد. مربیگری شبیه شراکتی است که به افراد در راستای دستیابی به خواسته‌های حرفه‌ای یاری می‌رساند. در یک کلام مربیگری زندگی فرد را از جایی که هست به‌جایی که دوست دارد باشد، هدایت می‌کند. در این پرونده سراغ شش کتاب با موضوع مربیگری یا همان کوچینگ رفته‌ایم.

مربیگری یا کوچینگ در مفهوم امروزی خود از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی با مجموعه کتاب‌های بازی درونی تیموتی گالوی متولد شد و یک دهه بعد استفاده از آن در حوزه کسب‌وکار گسترش پیدا کرد. مربیگری شبیه شراکتی است که به افراد در راستای دستیابی به خواسته‌های حرفه‌ای یاری می‌رساند. در یک کلام مربیگری زندگی فرد را از جایی که هست به‌جایی که دوست دارد باشد، هدایت می‌کند. در این پرونده سراغ شش کتاب با موضوع مربیگری یا همان کوچینگ رفته‌ایم.

 

 

مربیگری یا کوچینگ در مفهوم امروزی خود از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی با مجموعه کتاب‌های بازی درونی تیموتی گالوی متولد شد و در دهه بعد توسط توماس لئونارد به‌طورجدی وارد حوزه کسب‌وکار شد و روزبه‌روز استفاده از آن گسترش پیدا کرد. تا جایی که در سال ۱۹۵۵ میلادی فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) تأسیس شد. امروزه کوچینگ به‌قدری موردتوجه قرارگرفته که اگر این واژه را در سایت آمازون جستجو کنید با بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب مواجه می‌شوید.

مربیگری شبیه شراکتی است که به افراد در راستای دستیابی به خواسته‌های شخصی و حرفه‌ای یاری می‌رساند، به یادگیری بهتر آن‌ها افزوده، به تسریع در اجرای خواسته‌ها و افزایش کیفیت زندگی آن‌ها می‌پردازد. مربی حمایت می‌کند، قدرت می‌دهد و فرد را پاسخگو می‌داند. مربی کمک می‌کند که فرد به تعریف تصورات خود و اجرای متعهدانه آن‌ها بپردازد و به علایق خود دست یابد. مربی در راستای تحقق رویای مراجعان گام بر می‌دارد و در یک کلام مربیگری زندگی فرد را از جایی که هست به‌جایی که دوست دارد باشد، هدایت می‌کند.

مربیگری با سرعت رشد آن در دنیا نشان می‌دهد که این حوزه می‌تواند همیشه زمینه خودشکوفایی، خودتعالی‌گری، شادکامی و خشنودی شغلی افراد را در محیط کار فراهم آورد و با تعدیل و توسعه نگرش‌های شغلی و تغییر فرهنگ سازمانی به خودشکوفایی، بهره‌وری و سودآوری سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کمک کند و در کنار کارکنان و مدیران توانمند و مثبت و با سرمایه روان‌شناختی قابل‌قبول، سرعت موفقیت‌های سازمانی را افزایش دهد.

نخستین کتابی که این‌جا از آن یاد می‌کنیم، مدیر در نقش کوچ  است. کتاب «مدیر در نقش کوچ، چالش‌ها و دستاوردها» از منظری تجربه‌گرا و کاربردی به جنبه‌های مختلف مدیر بودن نگاه می‌کند. مدیریت در نقش کوچ (مربیگری) اگرچه که دارای چالش‌های ذهنی و اجرایی است، اما توانسته نتایجی فوق‌العاده در نحوه مدیریت مدیران مشتاق به یادگیری ایجاد کند. درواقع یک مدیر کارآمد امروزی به ابزارهای مدرنی نیاز دارد که به‌کارگیری آن‌ها در انجام وظایف معمول مدیریت ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند؛ این کتاب به بررسی چالش سازمان‌هایی می‌پردازد که نگرش کوچینگ را در مدیران‌شان رواج داده‌اند. این کتاب همان‌گونه که در عنوان فرعی‌اش آمده است مشتمل بر ده مقاله مرتبط با موضوع مدیر در نقش مربی است که هرکدام از این مقالات به جنبه‌ها و ابعادی از این موضوع پرداخته است.

چالش‌های مدیرانی که می‌خواهند مربی هم باشند

کوچینگ؛ مربیگری درخشان عنوان بعدی است. در این کتاب،‌ نویسنده طوری با مخاطبانش سخن می‌گوید که انگار همین الان مدیر یا رهبر هستند. البته برای بهره بردن از مطالب این کتاب لازم نیست مخاطب حتماً مدیر یا رهبر باشد؛ هر شخصی اگر درجایی کار می‌کند که مرتباً در حال گفت‌وگو با دیگران است، مهارت‌های مربیگری می‌تواند برایش مفید باشد. همچنین اگر مخاطبان کتاب در نقشی هستند که به دیگران برای بهتر کار کردن کمک می‌کنند، یا به هر شکلی خواهان مشارکت بیشتر و مؤثرتر بودن هستند مطمئناً آموزه‌های این کتاب و همه آموزه‌های مرتبط با مربیگری کمک زیادی به آن‌ها خواهد کرد. در این کتاب از منظر سازمانی، از منظر مهارت‌های مورد نیاز، از منظر کاربردها و از منظر اقدامات؛ با کوچینگ روبرو می‌شوید.

راه‌کارهایی برای مربیگری درخشان در محیط کار

حالا اگر به دنبال جواب برای پرسش «چطور یک تیم می‌تواند برنده شود؟» باشیم، به این پاسخ می‌رسیم که: با حضور مثبت افرادی که ایجاد انگیزه و آمادگی می‌کنند تا کار سخت گروهی انجام شود. این افراد همان معلمین یا مربیان هستند. کتاب کوچک مربی‌گری تلاش می‌کند این پاسخ را تحلیل و تبیین کرده و راهکار عملی آن را به مخاطبانش نشان دهد. نویسندگان این کتاب کن بلانچارد با بیش از بیست تالیف در زمینه کوچینگ و دون شولا مربی موفق فوتبال آمریکایی هستند. اتحاد علم و عمل!

رموز پنج‌گانه کوچینگ به روایت یک مربی

درست است که مربی‌گری در ورزش و مربی‌گری در مشاغل دو مقوله متفاوت هستند، اما این مبارزه برای مشاغل عمومی تفاوت زیادی با مبارزه یک مربی در صحنه فوتبال ندارد. درواقع مربیان در این دو عرصه باید سیاستی مشابه را پیداکرده و از آن پیروی کنند. این سیاست چیزی نیست جز استفاده از شرایطی که باعث بروز توجه و تمرکز دائم و ویژه می‌شود. چه در صحنه ورزش‌های مختلف و چه در مشاغل گوناگون، برای بردوباخت هیچ الگوی از پیش تعیین‌شده یا سیستم پیشرفته خاصی وجود ندارد. رقابت همان اطلاعاتی است که مربیان به آن عمل می‌کنند یا به بیان دقیق‌تر آن را عملیاتی می‌کنند.

کتاب بعدی یعنی مربی کارآمد، شما را با بیست‌وچهار درس به سمت افزایش بهره‌وری کارکنان می‌برد. مدیران در محیط‌های کاری امروزی به این نتیجه رسیده‌اند که باید ابزار لازم برای موفقیت کارکنانشان را با همکاری آن‌ها در اختیارشان قرار دهند. اما این امر نیاز به آموزش و مهارت دارد و کتاب راهنمایی‌های لازم را برای کسب چنین دیدگاهی – همکاری با کارکنان، نه تقابل با آن‌ها – در اختیار مربیان قرار می‌دهد تا بهره‌وری و انگیزه را در کارکنان افزایش داده و عملکردشان را بهبود ببخشد.

این کتاب مشتمل بر آموزش بیست‌وچهار درس و مهارت عملی و اجرایی است که ارتقای بهره‌وری در سازمان‌ها را به شیوه‌ای کاربردی تضمین می‌کند. این کتاب به مخاطبش نشان می‌دهد که وقتی عملکرد کارکنان موفقیت‌آمیز است، عملکرد شما به‌عنوان مربی موفقیت‌آمیز است؛ همچنین کتاب حاضر تأکید می‌کند که وقتی درباره شیوه‌های اثرگذاری که مربیان در دنیای امروز به کار می‌برند آگاه می‌شوید، می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عملکرد کارکنان خود بهره ببرید.

مربی کارآمد و بیشترین بهره‌وری

اگر در مقام مدیر در کسب‌وکاری مشغول هستید، یا به هر نحوی مسئولیت تعدادی از همکاران‌تان را بر عهده‌دارید و به حدی از بلوغ و تواضع رسیده‌اید که فکر می‌کنید می‌توانید بهتر از این با همکاران‌تان تعامل کنید و دغدغه رشد و پویایی آن‌ها را دارید، حتماً کتاب راه و رسم مربی‌گری برای شما منبع و مرجع مناسبی است. این کتاب ازیک‌طرف به تحقیق‌های علمی پشت‌گرم است و از طرف دیگر سرشار از تکنیک‌های عملی و دم‌دستی مربی‌گری است.

این کتاب با شکل و شمایل خاصی که دارد و صفحه‌آرایی ویژه‌ای که به شما در نوشتن و یادداشت‌کردن و طراحی‌کردن کمک می‌کند،‌ تلاش دارد ضمن ارائه راهکارهای دستیابی به مهارت مربی‌گری، جنبه‌های خودساختگی فردی و اجتماعی لازم برای مربی‌گری مناسب را به زبانی ساده و گاه طنزآمیز تحلیل و واکاوی کند.

مربی‌گری و نهادینه‌سازی عادت‌های جدید

و در نهایت برای همسوسازی مربیگری علمی با روانشناسی سازمانی، کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر را بخوانید. کتابی علمی و کاربردی در زمینه مربیگری که الزاماً مخاطب را مبدل به یک مربی حرفه‌ای نخواهد کرد، اما به او کمک می‌کند تا ارزش‌های بی‌شمار و پتانسیل موجود در مربیگری را طی سفری خودشناسانه به سمت کسب موفقیت در بازار کسب‌وکار، ورزش و کیفیت توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را دریابد. نویسنده در این کتاب به تثبیت و بازیابی معنای واقعی مربیگری می‌پردازد و با کاویدن ریشه‌های روان‌شناسانه به حذف ابعاد کاذب قضیه می‌پردازد. نویسنده این کتاب خاطرنشان می‌کند که هدفش تعریف و بنیان نهادن ریشه‌های مبانی مربیگری بوده است، پیش از آن که عرصه به دست افراد ناپخته و پرادعایی بیفتد که ممکن است وجوه روان‌شناسانه و وسعت پتانسیل موجود در مربیگری و جایگاه مناسب آن در گستره جامعه را درک نکرده باشند. بدون چنین شناختی آنان به‌سادگی الگوها و روش‌شناسی‌های اساسی برنامه‌های کاربردی و اهداف و اعتبار مربیگری را تحریف می‌کنند.

همسوسازی مربیگری علمی با روانشناسی سازمانی

  این مقاله را ۴۷ نفر پسندیده اند

4 دیدگاه در “شش کتاب درباره مربیگری

  1. علي توكلي می گوید:

    درود، ممنون بابت معرفی کتاب‌های خوب. کتاب «مهارت‌های بنیادی کوچینگ» هم کتابی بسیار خوب برای شناخت کوچینگ است.
    کتاب دیگر این ناشر(آفرینش‌گر)، همان کتاب «مدیر در نقش کوچ، چالش‌ها و دستاوردها» است كه معرفي كرديد. فهرست مطالب هر دو کتاب در سایت دیجی‌کالا قابل مشاهده است.

  2. Mohsen Varesi می گوید:

    با عرض سلام و ادب؛
    ضمن سپاسگزاري از معرفي و توضيحاتي كه مرقوم فرموديد، خواستم به خوانندگانِ اين گزارش و علاقه مندان اين حوزه كتاب ديگري را هم پيشنهاد كنم كه مطالعه اش خالي از فايده نيست. اين كتاب گرچه تماماً يا مستقيماً به مسئلۀ «مربيگري» نميپردازد، نوشتۀ يكي از بزرگان اين زمينه در امريكا و بلكه در دنياست كه در جاي جاي آن تجربيات مربيگري خود را با خواننده در ميان ميگذارد. شاد و تندرست باشيد
    عنوان: خلق رفتارهاي ماندگار
    نويسنده: مارشال گلدسميث
    ناشر: آريانا قلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *