همسوسازی مربیگری علمی با روانشناسی سازمانی
مربیگری برای عملکرد بهتر کتابی علمی و کاربردی در زمینه مربیگری است که الزاماً مخاطب را مبدل به یک مربی حرفهای نخواهد کرد، اما به او کمک میکند تا ارزشهای بیشمار و پتانسیل موجود در مربیگری را طی سفری خودشناسانه به سمت کسب موفقیت در بازار کسبوکار، ورزش و کیفیت توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را دریابد. نویسنده در این کتاب به تثبیت و بازیابی معنای واقعی مربیگری میپردازد و با کاویدن ریشههای روانشناسانه به حذف ابعاد کاذب قضیه میپردازد
مربیگری برای عملکرد بهتر
نویسنده: سر جان ویتمور
مترجم: سیدپیمان رحیمینژاد، توحید علیپور
ناشر: ابوعطا
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۲۹۲
مربیگری برای عملکرد بهتر کتابی علمی و کاربردی در زمینه مربیگری است که الزاماً مخاطب را مبدل به یک مربی حرفهای نخواهد کرد، اما به او کمک میکند تا ارزشهای بیشمار و پتانسیل موجود در مربیگری را طی سفری خودشناسانه به سمت کسب موفقیت در بازار کسبوکار، ورزش و کیفیت توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را دریابد. نویسنده در این کتاب به تثبیت و بازیابی معنای واقعی مربیگری میپردازد و با کاویدن ریشههای روانشناسانه به حذف ابعاد کاذب قضیه میپردازد
مربیگری برای عملکرد بهتر
نویسنده: سر جان ویتمور
مترجم: سیدپیمان رحیمینژاد، توحید علیپور
ناشر: ابوعطا
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۲۹۲
مربیگری شبیه شراکتی است که به افراد در راستای دستیابی به خواستههای شخصی و حرفهای یاری میرساند، به یادگیری بهتر آنها افزوده، به تسریع در اجرای خواستهها و افزایش کیفیت زندگی آنها میپردازد. مربی حمایت میکند، قدرت میدهد و فرد را پاسخگو میداند. مربی کمک میکند که فرد به تعریف تصورات خود و اجرای متعهدانه آنها بپردازد و به علایق خود دست یابد. مربی در راستای تحقق رویای مراجعان گام بر میدارد و در یک کلام مربیگری زندگی فرد را از جایی که هست بهجایی که دوست دارد باشد، هدایت میکند.
مربیگری امروزه یکی از سریعترین حرفههای رو به رشد در جهان است و طبق برآوردها ۳۰ هزار مربی در جهان وجود دارد. مربیگری در اواسط سال ۱۹۸۰ میلادی توسط توماس لئونارد در ایالاتمتحده آمریکا ایجاد شد و ازآنپس به رشد و گسترش خود در بریتانیا، ژاپن، کانادا، استرالیا، سنگاپور و نیوزلند ادامه داده است. مربیگری با سرعت رشد آن در دنیا نشان میدهد که این حوزه میتواند همیشه زمینه خودشکوفایی، خودتعالیگری، شادکامی و خشنودی شغلی افراد را در محیط کار فراهم آورد و با تعدیل و توسعه نگرشهای شغلی و تغییر فرهنگ سازمانی به خودشکوفایی، بهرهوری و سودآوری سازمانها و شرکتهای مختلف کمک کند و در کنار کارکنان و مدیران توانمند و مثبت و با سرمایه روانشناختی قابلقبول، سرعت موفقیتهای سازمانی را افزایش دهد.
مربیگری حرفهای در رابطه با رسیدن به اهداف است، اما مردم گاهی پی نمیبرند که چگونه این امر میتواند در زندگی خصوصی و حرفهای آنان بهکاربرده شود؛ نوع مربیگریای که در کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر ارائه میشود تلاش میکند این مسئله را روشن سازد و به مخاطبان آموزش دهد که چطور میتوان در زندگی شخصی و حرفهای از مربیگری بهره برد و به اهداف پیشرو دستیافت. همچنین این کتاب در رابطه با الهام و انگیزه برای پیش رفتن و حرکت از ملال و ایستایی بهسوی احساس شیفتگی و جاری بودن است، از شک به سمت اعتماد و از ترس بهسوی اطمینان حرکت کردن است.
مربیگری برای عملکرد بهتر کتابی علمی و کاربردی در زمینه مربیگری است که مباحث و راهکارهای مهم و کلیدیای را که توسط افراد موفق و پیشرو به کار بستهشده، در یک ساختار منسجم اما قابلفهم معرفی میکند. این کتاب الزاماً مخاطب را مبدل به یک مربی حرفهای نخواهد کرد، اما به او کمک میکند تا ارزشهای بیشمار و پتانسیل موجود در مربیگری را طی سفری خودشناسانه به سمت کسب موفقیت در بازار کسبوکار، ورزش و کیفیت توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را دریابد. نویسنده در این کتاب به تثبیت و بازیابی معنای واقعی مربیگری میپردازد و با کاویدن ریشههای روانشناسانه به حذف ابعاد کاذب قضیه میپردازد. بنابراین تلاش نویسنده توصیف و تشریح چرایی و چگونگی مربیگری، زمان و مکان مناسب استفاده از آن و سرانجام افراد مناسب برای این حرفه است.
نویسنده این کتاب خاطرنشان میکند که هدفش تعریف و بنیان نهادن ریشههای مبانی مربیگری بوده است، پیش از آن که عرصه به دست افراد ناپخته و پرادعایی بیفتد که ممکن است وجوه روانشناسانه و وسعت پتانسیل موجود در مربیگری و جایگاه مناسب آن در گستره جامعه را درک نکرده باشند. بدون چنین شناختی آنان بهسادگی الگوها و روششناسیهای اساسی برنامههای کاربردی و اهداف و اعتبار مربیگری را تحریف میکنند.
کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر بهعنوان کتابی قابل استناد در زمینه روششناسی مربیگری در حوزههای منابع انسانی و در مدارس مربیگری انگلستان و دیگر کشورها معرفی و تثبیتشده است و هماکنون درحالیکه کتابهای بسیاری به این عرصه اضافهشدهاند، هنوز از اعتبار آن کاسته نشده است. در این کتاب اصول کاملی از مربیگری حوزههای غیرفنی ترسیم و از طریق شبیهسازی توضیح دادهشده است. همچنین در این کتاب فرآیندها و شیوههای مربیگری با استفاده از تجربیات بسیاری که درنتیجه ساعتها آموزش به هزاران شرکتکننده بهدستآمده، توضیح داده میشود.
مربیگری خوب و کارآمد مهارتی است که برای بالفعل شدن نیاز به درک عمیق و تمرینهای پیوسته دارد؛ این کتاب علاوه بر شرح واضح اصول مربیگری، با آوردن مثالهایی از مربیگری با عملکرد بالا در کسبوکار و ورزش و همچنین ارائه تمرینات کاربردی به فعلیت بخشیدن به مهارت مربیگری در مخاطبانش کمک میکند. کتاب از توالی اهداف، واقعیتها، گزینهها، خواستها و اراده در مربیگری پیروی میکند و فرآیند مربیگری را تشریح میکند و با تمرین آن به توصیف واقعی مربیگری، کاربردهای آن، زمان و چگونگی استفاده از آن و اینکه چه کسی میتواند بهره مناسب از آن ببرد، میپردازد.
تسلط جان ویتمور، نویسنده این کتاب به موضوعات روانشناختی، روانشناسی صنعتی و سازمانی و استفاده از مفاهیم موج سوم و چهارم روانشناسی مانند ذهنآگاهی و روانشناسی فرافردی و اثر آن در مربیگری فرافردی توانسته جدیدترین موضوعات مربوط به مربیگری را به زبانی ساده طرح و روشن کند. از طرف دیگر، همراهی و همسویی روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی مثبتنگر و مربیگری علمی که این نویسنده بر آن دست گذاشته است، رویکردی است در تمام کتاب به چشم میخورد و نویسنده این همسوسازی را به فلسفه وجودی کتابش بدل کرده است.
کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر دارای پنج بخش اصلی با این عناوین است: بخش اول: اصول مربیگری، بخش دوم: تمرین مربیگری، بخش سوم: رهبری برای کارایی بالا و بخش چهارم: تحول از طریق مربیگری فرافردی.
سر جان ویتمور، نویسنده این کتاب به پاس خدماتش در زمینه مربیگری جایزه پرزیدنت را از فدراسیون بینالمللی مربیگری دریافت کرده است. وی به صورت گسترده و در همکاری با مشاوران بینالمللی عملکرد در زمینه مربیگری و کار تیمی برای کسبوکار تدریس میکند. ویتمور پنج کتاب در زمینه ورزش، رهبری و مربیگری نوشته است که برترین و شناختهشدهترین کتابش همین کتاب مربیگری برای عملکرد است که بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته و به بیش از ۲۲ زبان زنده ترجمهشده است.