تأثیر ایده بستگی به نحوه ارائه دارد
اگر قرار باشد ایدههای ما بر دیگران اثر بگذارند لازم است به شیوههای واضح، جذاب و متقاعدکننده در میان گذاشته شوند. در غیر این صورت میزان تأثیرگذاری ما قابلقبول نخواهد بود. ارکان، اصول و اجزاء یک ارائه حرفهای توسط الین پینکاس در کتابی راهنما با همین عنوان ارائه حرفهای با جزئیات کاربردی شرح دادهشده است که آن را برای مدیران تازهکار و افراد خبره در برقراری ارتباط به یک اندازه مطلوب میکند.
ارائه حرفهای
نویسنده: ایلین پینکاس
مترجم: رضا صادق، لعیا نبیفر
ناشر: آریانا قلم
نوبت چاپ: ۲
سال چاپ: ۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۱۰۴
شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۶۷۷۳۲۲
اگر قرار باشد ایدههای ما بر دیگران اثر بگذارند لازم است به شیوههای واضح، جذاب و متقاعدکننده در میان گذاشته شوند. در غیر این صورت میزان تأثیرگذاری ما قابلقبول نخواهد بود. ارکان، اصول و اجزاء یک ارائه حرفهای توسط الین پینکاس در کتابی راهنما با همین عنوان ارائه حرفهای با جزئیات کاربردی شرح دادهشده است که آن را برای مدیران تازهکار و افراد خبره در برقراری ارتباط به یک اندازه مطلوب میکند.
ارائه حرفهای
نویسنده: ایلین پینکاس
مترجم: رضا صادق، لعیا نبیفر
ناشر: آریانا قلم
نوبت چاپ: ۲
سال چاپ: ۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۱۰۴
شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۶۷۷۳۲۲
افزایش سرعت و رقابتپذیری در کسبوکار نیاز به ارتباط را بیش از هر زمان دیگری ضروری کرده است. جای تعجب نیست که در سراسر جهان ارائه مطلب به ابزار لازم برای برقراری ارتباط تجاری در محیط کار بدل شده است. درواقع، اگر قرار باشد ایدههای ما بر دیگران اثر بگذارند لازم است به شیوههای واضح، جذاب و متقاعدکننده در میان گذاشته شوند. در غیر این صورت میزان تأثیرگذاری ما قابلقبول نخواهد بود. در چنین وضعیتی باید به مسئله نحوه و چگونگی ارائه ایدهها و مطالب بیشازپیش بیندیشیم.
هر ارائهای در حکم تبلیغی است که در آن باید ایدههای خود را به همکاران یا مخاطبان بیرون سازمان بفروشید؛ چه قصدتان اطلاعرسانی و قانعسازی باشد، چه زمانی که در حال سخنرانی رسمی از پشت تریبون یا جایگاه ارائه مطلب با استفاده از تجهیزات بصری، و چه سخنرانی غیررسمی برای کارکنان خود یا توضیح دادن مطلبی در رسانهها باشید، این امر صحت دارد. شما باید ایدههایتان را همانطور عرضه یا پرزنت کنید، که یک بازاریاب و تبلیغاتچی ماهر محصولات و خدمات یک شرکت تولیدی یا خدماتی را پرزنت میکند.
ارائهکنندگان موفق، مخاطب خود را میشناسند، از دلیل برقراری ارتباط با آنها آگاهند و میدانند چه چیزی را باید به آنها انتقال دهند. هر کسی با آمادهسازی و تمرین و درواقع کار در زمینه هر یک از این اجزا همیشه میتواند نحوه برنامهریزی، گردآوری و اجرای موفقیتآمیز سخنرانی و ارائه مطالب یا ایدهها را فرابگیرد. ارکان، اصول و اجزاء یک ارائه حرفهای توسط الین پینکاس در کتابی راهنما با همین عنوان ارائه حرفهای با جزئیات کاربردی شرح دادهشده است که آن را برای مدیران تازهکار و افراد خبره در برقراری ارتباط به یک اندازه مطلوب میکند.
کتاب حاضر دارای یک پیشگفتار و سه فصل اصلی است؛ در فصل اول این کتاب که عنوان برنامهریزی برای ارائه مطلب برای آن انتخابشده است، به موضوعات متعددی از قبیل مقدم دانستن مخاطب، ارائه مطلب و فروش، ارائه مطلب بهطور رسمی، طرحریزی ساختار انتخاب چارچوب، افتتاحیه و اختتامیه، با کلام پیروز شدن، معرفی کمک آموزشیهای دیداری، استفاده از نرمافزار ارائه مطلب و ارائه مطلب بهصورت مجازی پرداختهشده است.
نویسنده کتاب در این فصل اظهار میکند که ارائه مطلب روشی برای اطلاعرسانی، الهامبخشی و تهییج دیگران است. فارغ از اینکه مخاطبان شما گروهی از همکاران پذیرا، مشتریان پرتوقع یا ناظران سختگیر باشند، کار شما تأثیرگذاری بر نحوه تفکر و احساس آنها نسبت به پیامتان است. صرفنظر از اینکه شما چقدر پرجذبه، دارای نفوذ و کاریزما هستید، موفقیت شما به برنامهریزی دقیق محتوا و نحوه مناسب و تأثیرگذار ارائهتان بستگی دارد.
طبق نظر این نویسنده، ارائه موفقیتآمیز به معنای فاصله گرفتن از دانش خود درباره موضوع است؛ آنچه میخواهید بگویید و نحوه بیان آن اطلاعات را از دیدگاه مخاطبان بررسی کنید. زیرا در بیشتر مواقع اولویتهای آنها با اولویتهای شما متفاوت است. بنابراین انتقال خوب و تأثیرگذار مطالب و ایدهها فقط به تسلط و شناخت دقیق ارائهدهنده نسبت به موضوعی که ارائه میدهد، وابسته نیست، بلکه نحوه و شیوه ارائه آن مطالب شاید بهمراتب از میزان تسلط ارائهدهنده به موضوع مهمتر باشد.
فصل دوم کتاب ارائه حرفهای که آمادهسازی و تمرین نام دارد، شامل بررسی موضوعاتی از قبیل اشراف کامل بر کلام، پیدا کردن سرعت مناسب، فیالبداهه جلوه کردن، برنامهریزی موارد عملی، احترام به سایر فرهنگها، حل مشکلات و آمادگی برای لحظه موعود است. نویسنده در این فصل به مخاطبانش میگوید که هر ارائه مطلبی مانند اجرای نمایش است؛ باید صحنه بهدرستی چیده شود، لوازم و لباسهای بازیگران سر جای خودشان باشند، نمایشنامه حفظشده باشد و شیوه بیان تمرین شود. از نظر پینکاس تمرین کردن برای افزایش اعتمادبهنفس و شیوایی کلام و همچنین برای تنظیم مطالب مربوط به ارائه شفاهی بسیار مهم است. او به خوانندگان این کتاب تأکید میکند سعی نکنید کسی غیر از خودتان باشید، نقاط قوت خود مثلاً قصهگویی یا طنز را بشناسید و آنها را به نحو شایسته به کار ببرید و هرقدر میتوانید تمرین کنید. زیرا مخاطبان شما استحقاق ارائهکنندهای را دارند که بتواند مطالب را به شیوهای نو و تازه، قابلفهم و مرتبط بیان کند.
عنوان فصل سوم این کتاب قرار گرفتن در کانون توجه است؛ در این فصل موضوعات متعددی ازجمله ایجاد تأثیر اولیه، با اعتمادبهنفس به نظر رسیدن، حفظ مخاطبان، آرام کردن اعصاب، پرقدرت صحبت کردن، موفقیت در سخنرانیهای رسمی، اجرای پرسش و پاسخ، پاسخ به پرسشهای دشوار، از عهده رسانهها برآمدن و صحبت با گزارشگران موردبررسی و واکاوی قرارگرفته است. نویسنده کتاب در این فصل سوم به مخاطبان گوشزد میکند که با نزدیک شدن زمان ارائه مطلبتان همه تمهیداتی که برای مطالب و ارائه آنها داشتهاید ممکن است تحتالشعاع فکر ضرورت اجرا قرار بگیرند؛ اما نباید نگران باشید، راهکارهای متعددی وجود دارند که در روز ارائه مطلب به شما برتری واقعی میدهند. این راهکارها اعتمادبهنفس را تقویت میکنند و به کمکتان میآیند تا از پس نگرانی یا بدبیاریها برآید.
پینکاس در همین فصل تأکید میکند که اولین چیزی که مخاطبانتان به آن توجه خواهند کرد، ظاهر شماست. تغییر دادن این تأثیر اولیه کاری دشوار است. به همین دلیل باید به پیامی که میخواهید با پوشش، نظافت و حالت بدن خود بفرستید خوب فکر کنید، خود را در آینه وارسی کنید و نظر همکارانتان را درباره ظاهرتان جویا شوید. البته پینکاس فراموش نمیکند که بگوید ظاهر افراد بهتنهایی نمیتواند نظر مخاطبان را جلب کند؛ مسائلی مهمی مانند اعتمادبهنفس در ارائه مطلب و تسلط بر موضوع، استفاده از آوای اطمینانبخش، استفاده از زبان بدن، پرقدرت صحبت کردن و… هم هستند، اما او معتقد است در وهله اول، ظاهر افراد نقش مهمی در نشان دادن قصد و اعتبار افراد ارائهدهنده دارد.