سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

کتاب آشپزی ارباب حلقه ها

نویسنده: ونسا کیتل

مترجم: فدرا اسدخانی

ناشر: روزنه

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۴۴

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۳۴۴۰۸۵


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
کتاب آشپزی ارباب حلقه ها

تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

 

 

مجموعه داستان ارباب حلقه‌ها، رمانی در قالب فانتزی- حماسی نویسندۀ انگلیسی جان رونالد. تالکین نوشته شده است. داستان رمان در سرزمین میانه اتفاق افتاده است. مکانی مانند زمین و تا حدودی مدت ها پیش در زمان‌های گذشته. این داستان به عنوان ادامه و دنبالۀ بر کتاب کودکانۀ هابیت نوشتۀ تالکین در سال 1937 آغاز شد. داستان‌های سرزمین میانه مجموعه‌ای از چهار کتاب داستانی خواندنی در مورد سرزمین میانه به همراه کتاب اطلس سرزمین میانه و دو کتاب جانبی و پرطرفدار «آشپزی ارباب حلقه‌ها» و «پخت و پز هابیتی یا آشپزی با هابیت‌ها» است. کتاب« آشپزی ارباب حلقه ها» کتابی ساده و زیبا که از زاویه‌ای متفاوت به دنیای ارباب حلقه‌ها می‌نگرد.

این کتاب در نخستین سال انتشار در یک نظرسنجی گسترده به عنوان محبوب‌ترین اثر جانبی مربوط به سرزمین میانه شناخته شد. کتاب «پخت و پز هابیتی یا آشپزی با هابیت‌ها»  دومین اثر در مورد آشپزی سرزمین میانه است که خیلی زود توانست جایگاه درخوری مانند کتاب «آشپزی ارباب حلقه‌ها» بیابد. این گلچین نفیس و عالی از شادمانی‌های آشپزخانه‌ای هابیت‌ها توسط دانشمند و محقق مشهور هابیت‌شناسی «گاملیبنگ روت» جمع آوری و شرح داده شده است.

 

 

دربارۀ کتاب

از زمانی که به خاطر دارم در زندگی دو چیز را خیلی دوست داشتم. خوردنی‌ها و خواندنی‌ها. لذت بخش‌ترین ساعات زندگی‌ام زمانی بود که کتابی در دست و به خوراکی‌های مورد علاقه‌ام هم در دسترس داشته‌ام. در حال کتاب خواندن علاقه داشتم که همان خوراکی و خوراک‌های وصف شده در داستان را امتحان کنم. زمانی که توانایی آشپزی پیدا کردم تهیه و پخت خوراک‌های داستان‌ها برایم تبدیل به یکی از جالب‌ترین و هیجان انگیز‌ترین تجربه ها شد. پلو و نارگیل (عشق سال های وبا) مارکز و موز سرخ شده (پیرمرد و دریا) همینگوی و …

 

غذا به عنوان عامل زنده ماندن انسان دغدغه اصلی او در همه امور بوده است. حتی انگیزه اولین اقدام هنری یعنی نقاشی بر دیوار  غارها هم خوراک بوده چرا که انسان اولیه با کشیدن نقش حیواناتی که آرزو داشت شکارشان کند هنر تجسمی را آغاز کرد. در اولین شعرها و داستان ها و رقص ها هم خوراک و خوراکی حرف اول را بازگو می‌کرده است.

 

کتاب آشپزی ارباب حلقه ها نتیجۀ مدت‌ها پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات توسط ونسا کیتل در زمینۀ کتاب‌های ارباب حلقه‌ها است. مترجم کتاب در فرصتی که برایش پیش آمده بود اشاره به این موارد کرده که “پژوهشی در بارۀ خوراک در همۀ عرصه‌های فرهنگ و هنر و ادبیات شروع کردم و در این بین به جستجوی خوردنی‌های داستان‌ها و فیلم‌های مورد علاقه ام پرداختم و نتیجه شگفت انگیز بود. او متوجه شد که در جهان بسیار روی این موضوع کار شده است.

به طوری که سایت ها و وبلاگ‌های زیادی در این باره وجود دارد و حتی برای آثار مهم ادبی جهان کتاب آشپزی موجود است. بر آن شد که این بخش از ادبیات را در اختیار دوستداران فارسی زبان قرار دهد.

 

مترجم معتقد است که : نقطه شروع در تدوین کتاب «آشپزی ارباب حلقه ها» ارباب حلقه ها کتابی که خیلی دوستش دارم و یکی از کتابهای بالینی من است. واژه واژه این کتاب را بارها مزه مزه کرده‌ام به ویژه آنهایی را که در وصف خوردنی‌هاست « تالکین» یک لقمه نان، یک جرعه آب و یک سیب را به همان زیبایی و شکوه شرح می‌دهد که یک نوشیدنی جادویی الفی و ضیافتی بر سر میز یک پادشاه را توصیف می‌کند. می‌دانیم که تالکین غذا را خوب درک می‌کرد و بسیار دوست داشت و قدر آن را می‌دانست. پس اگر بخواهیم جهان او را بهتر بشناسیم خوب است که خوردنی‌های آن جهان را هم بشناسیم و با اهالی سرزمین میانه هم سفره شویم.

 

دستورالعمل‌های این کتاب 6 وعدۀ غذایی دنیای تالکین را شرح می‌دهد. با این کتاب می‌توان غذاهای خوشمزه‌ای از دنیای ارباب حلقه ها تهیه کرد.

 

 

هابیت ها

هابیت داستان این موجودات دلچسب است؛ داستان فی نفسه کامل، اما پر از نشانه هایی که خبر از اتفاقات شوم  می‌دهد. ماجرای هابیت پیش زمینه‌ای برای ورود به داستان ارباب حلقه ها است. هابیت‌ها یکی از اقوامی هستند که در داستان‌های ارباب حلقه ها، نقش بسیار مهمی دارند. بیلبو بگینز: یک هابیت است. هابیت‌ها مردم کوچکی‌اند که عاشق صلح و آرامش و زمین‌‌های کشاورزی خوب هستند. از ماشین بدشان می‌آید، اما ابزار را ماهرانه به کار می‌برند. چالاک‌اند، اما دوست ندارند عجله کنند. چشم و گوش‌شان تیز است. خیلی زود چاق می‌شوند.

لباس هایی به رنگ روشن می‌پوشند، اما خیلی کم کفش پا می‌کنند. خندیدن و خوردن(شش وعده در روز). من می‌توانم بگویم هفت وعده! گرچه بعضی وقت ها ممکن است فقط سه یا چهار تا باشد. و اغلب این وعده‌ها خیلی کوچکند. نوشیدن را دوست دارند. از مهمانی خوش شان می‌آید و همین طور از دادن و گرفتن هدیه. در سرزمینی زندگی می‌کنند که به آن شایر می‌گویند.

 

بیل بو بگینز، همان هابیت سفر کرده و سرگردانی است که حلقه یگانه قدرت را پیدا کرد و با خودش به شایر آورد. به این ترتیب کتاب هابیت، آغازی است کاملا ضروری برای داستان عظیم و ماجراجویانه جنگ حلقه ها که تالکین آن را در حماسه فانتزی سه جلدی‌اش یعنی «ارباب حلقه‌ ها» کامل می‌کند.

 

خواندن کتاب آشپزی حلقه ها به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

این کتاب برای تمام علاقه‌مندان به داستان‌های سرزمین میانه بویژه« سه گانۀ ارباب حلقه ها» و داستان‌های فانتزی- حماسی پیشنهاد می شود.

 

 

بخشی از کتاب آشپزی ارباب حلقه‌ ها

اینجا یک رازی هم درباره اینکه این کیک‌ها در چه دسته‌ای باید باشند وجود دارد. من فرض می‌کنم که در داستان به کیک‌های کوچک کره‌ای که معمولا با چای می‌خوریم و من برای راحتی به آنها می‌گویم: «کیک چای» اشاره می‌کند. این کیک‌ها نباید با کیک مشهورتر که بعدتر می‌بینیمش یعنی «کیک خشخاشی» اشتباه گرفته بشوند. آشکار است که بیلبو علاقه زیادی به «کیک خشخاشی» که من دستورش را ارائه کردم دارد.

من «کیک» و «کیک خشخاشی» را در این فرض مقابل هم قرار داده‌ام، چون در یک زمان، متن به طور خاص به «کیک خشخاشی» اشاره می‌کند و یک وقت دیگر فقط از کلمه «کیک» استفاده می‌کند. در هر حال من مطئنم که بیلبو در زمان‌های متفاوت از «دورف‌ها» در اولین بازدیدشان از بگ اند با هر دو این کیک‌ها پذیرائی کرده.

 

بیشتر داستان‌های ماجراجویانه یک خوراک اصلی دارند که ما آن را در بخش دو «هابیت» می‌بینیم خوراک خیلی ساده‌ای است، اما بعد از یک دوندگی طولانی در بیشه « ترول» ها خیلی خوشمزه است.

 

وعده‌های خوراک معمولی هابیت‌ها این‌ها هستند: صبحانه، صبحانه دوم، ساعت یازدهی، نهار، چای بعدازظهر، شام و شام آخر شب. هابیت‌ها انواع ماء‌الشعیر را خودشان درست می‌کنند یا این که آنها را در خمره‌های مخصوص در سرداب هایشان نگهداری می‌کنند.

 

یک راز کوچک اینجا هست درباره این که اولین بار چای چطور به این منطقه آمده؟ مطالعات «مریادوک» درباره گیاهان این موضوع رو پوشش نداده است. حدس بی‌خطر و بی‌ضرر من اینست که گیاه چای (و دانه های قهوه) اولین بار از راه «جاده سبز گوندور» توسط « دونه واین» به سمت بالا اومده.

 

گمانه زدن برای دستور تهیه این دو شربت «انتی» بسیار سخت است. من که فکر می‌کنم آنها مثل خود «انت ها» باستانی هستند و در عمیق‌ترین دانش سرزمین میانه ریشه دارند.

 

 

درباره نویسندۀ کتاب (ارباب حلقه ها، آشپزی ارباب حلقه ها)

کتاب ارباب حلقه‌ها شاهکار بی بدیل جی. آر. آر. تالکین نویسنده شهیر بریتانیایی است. تالکین به دلیل هوش بالا و قدرت تخیل شگفت انگیز در خلق سرزمین‌ها، موجودات و زبان‌های خیالی در مجموعه آثار خود بسیار شناخته شده است. تالکین در طول زندگی خود ۱۵ زبان مختلف خلق کرده است. او در جایی گفته بود که هدف وی از ساخت سرزمین‌های خیالی استفاده از زبان‌هایی است که او خلق کرده است. آثار تالکین و سرزمین های خیالی او در مورد سرزمین میانه بعدها مورد استفاده بسیاری از نویسندگان و اهالی سینما قرار گرفت.

تا سال ۲۰۲۱ مجموعه آثار تالکین بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه در جهان به فروش رفته بود و این آمار مجموعه آثار او شامل یاران حلقه، هابیت، داستان‌های نومنور و … را در صدر پرفروش ترین داستان های آمریکایی- انگلیسی قرار می دهد.

 

ونسا کیتل یک آشپز، سرباز و وکیل سابق است که اکنون به تدریس زبان انگلیسی مشغول است. داستان های خیالی، علمی تخیلی او توسطAkashic Books   منتشر شده است. داستان‌های او صدها هزار بار از سایت آمازون در ژانرهای فانتزی، علمی تخیلی، عاشقانه های ماورالطبیعه و آشپزی دانلود شده است.

 

 

نقد و بررسی کتاب

موضوع کتاب آشپزی ارباب حلقه ها مرتبط با کتاب هابیت ها و سه گانۀ ارباب حلقه ها است. اگر خواننده کتاب هابیت ها و ارباب حلقه‌ها را خوانده باشد. کتاب «آشپزی ارباب حلقه‌ها» را بهتر می‌تواند درک و متوجه شود. به طوری که با شخصیت‌ها و انواع خوراکی‌هایی که در کتاب از آنها نام برده شده آشنا شود. کتاب «آشپزی ارباب حلقه‌ها» به بررسی دستورهای پخت می‌پردازد. این دستورهای پخت پای ثابت فستیوال‌های سالانه‌ای هستند که توسط کانون‌های هواداری دنیای ارباب حلقه‌ها و در کل عاشقان تالکین برگزار می‌شود.

 

در متن کتاب در کنار یا پایین هر دستور پخت و پز آشپزی، تصویر طراحی یا نقاشی شده از آن دستور پخت مورد نظرکشیده شده است. در حالی که جای عکسهای زنده و تصاویر واقعی از طرز تهیه پخت و پز و دستور آشپزی در کنار آنها بسیار خالی است. در  نسخۀ اصلی کتاب به زبان انگلیسی در متن دستور و پخت و پز آشپزی در کنار متن عکسهای نفیس رنگی وجود دارد که به غنای این اثر خوب و ارزشمند افزوده شده است.

 

نگارش کتاب خوب است. اما سبک و تنظیم متن کتاب در برخی از بخش‌های کتاب کمی پیچیده است که باعث سردرگم شدن خواننده می‌شود. در متن کتاب کلمه «ماء‌الشعیر» زیاد آورده شده است. بهتر بود مترجم کتاب همان کلمه اصلی آبجو را در متن می‌گذاشت. در داستان هابیت‌ها و ارباب حلقه ها تصور نمی‌رود که در آن دوران ماءالشعیر بوده و استفاده می شده است. به عنوان نمونه در صفحۀ 16 و 17 کتاب از کلمۀ ماءالشعیر استفاده و نوشته شده است.

 

فهرست مطالب کتاب با توجه به کتاب هابیت‌ها و سه گانۀ کتاب ارباب حلقه‌ها تنظیم شده است. قسمت اول: با عنوان «هابیت‌ها» است که کتاب هابیت ها است. این قسمت شامل شانزده بخش است. در قسمت اول انواع کیک ، تارت سیب، پنیرخانگی، برۀ بریانی، کیک خشخاش لیموئی، تخم مرغ بیکن و… آورده شده است. قسمت دوم: «یاران حلقه» نام دارد که جلد اول از سه گانۀ ارباب حلقه ها است.

این قسمت دارای هشت بخش با موضوعات مختلف پخت و آشپزی است. قسمت سوم: با نام «دو برج» است که کتاب دوم از سه گانه ارباب حلقه ها است.  این قسمت پنچ بخش دارد با موضوعات مختلفی از دستور پخت و آشپزی. قسمت سوم: با عنوان «بازگشت پادشاه»  است که کتاب سوم از سه گانۀ ارباب حلقه ها است که دارای سه بخش موضوعی و متفاوت است. در فهرست مطالب دو قسمت با عناوین کتاب چهارم و کتاب پنجم آورده شده است که هر کدام بخش‌هایی خاصی دارند.

 

در متن کتاب مترجم به نکاتی اشاره کرده که برای خواننده کتاب می‌تواند مفید باشد و به اطلاعات خوبی برسد. این نکات شامل موارد زیر است:

 

لطفا دقت کنید من دستورهای پخت را بر اساس تعداد افراد حاضر در صحنه ای که در «کتاب سرخ« به خوراکی ها اشاره شده ساخته‌ام. (برای پخت همه خوراکی هائی که در فر پخته می شوند فر را از قبل گرم کنید.)

 

(بیکن نوعی گوشت خشک شده است که به صورت ورقه های نازک درست می شود. بیکن گوشت و مرغ در بازار پیدا می شود. اما اگر حوصله گشتن نداشتید می توانید از ژامبون گوشت یا مرغ استفاده کنید.)

 

(دستورهائی که با علامت ستاره (*) دارند از من هستند چون احساس می کردم جایشان خالی است.)

 

(برای اندازه مواد: منظور از پیمانه همان پیمانه استاندارد آشپزی است. «قاشق» هم یک قاشق غذاخوری معمولی حساب می شود.)

 

 

نویسنده معرفی: آزادمهر دانش
کتاب آشپزی ارباب حلقه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *