سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

روزنامه مظفری بوشهر

نویسنده: قاسم یاحسینی

ناشر: شیرازه

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۳

تعداد صفحات: ۱۳۲

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۷۶۸۸۸۷


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
روزنامه مظفری بوشهر

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب


براساس نوشته‌ها و اسناد مکتوب، ورود زنان به دنیای سیاست و خواستن حقوق برابر با مردان و به رسمیت شناختن نیمی از جمعیت ایران، به رویدادهای پس از انقلاب مشروطه برمیگردد. اما کتاب روزنامه مظفری بوشهر سخنی دیگر دارد. براساس نوشته‌های کتاب، اولین بار و پنج سال پیش از انقلاب مشروطیت در ایران،روزنامه‌ای محلی با نام «روزنامه مظفری بوشهر» به موضوعات زنان پرداخت.

این روزنامه در سال ۱۳۱۹-۱۹۰۰ در بندر بوشهر چاپ می‌شد و اگرچه گرایشات آشکار فمنیستی نداشت اما به موضوع زنان و پیشرفت و ترقی آنان علاقمند بود؛ بخصوص به تعلیم وآموزش دختران تاکید داشت.

 

کتاب روزنامه مظفری بوشهر تنها پنج سال اول چاپ روزنامه را دربرمی‌گیردو البته باید اشاره کرد که چندین شماره از آن هم در دسترس نیست. روزنامه مظفری یکی از جراید پیشگام شهرستانی ایران در زمینه انتشار مقالاتی با محوریت زنان بود. سردبیر و گرداننده اصلی آن شخصی به نام آقا علی شیرازی معروف به لبیب الملک مظفری است.او روزنامه‌نگار بود و با آن‌که روزنامه به ظاهر به‌طور مستقیم به موضوع زنان نمی‌پرداخت اما با ترجمه مقالات و اخبار مربوط به زنان دیگر مناطق دنیا سعی در آگاهی بخشیدن به زنان ایران داشت.

طبق گفته کتاب از اهداف اصلی روزنامه، آموزش به دختران و بازشدن مدارسی برای بانوان و دوشیزگان بود. در این روزنامه برای نخستین بار درباره فعالیت‌های ژورنالیستی زنان در دیگر مناطق دنیا سخن گفته شد؛ در دوره‌ای که هیچ زنی در ایران فعالیت روزنامه‌نگاری نداشت.

 

قاسم یاحسینی
قاسم یاحسینی



 

نویسنده کتاب سید قاسم یاحسینی است. وی در سال ۱۳۴۴ در شیراز به دنیا آمد و ساکن بوشهر است. یاحسینی خود را فمنیست می‌داند. از وی به‌عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان در حوزه بوشهرشناسی، تنگستان‌شناسی و نویسنده تاریخ شفاهی یاد می‌کنند.

یاحسینی بالغ بر ۷۰کتاب وده‌ها مقاله در زمینه تاریخ بوشهر دارد. او به‌طور ویژه به مسائل زنان پرداخته ومعتقد است تاریخ ما یک تاریخ مذکر و مردساخته است و همین امر وظیفه یک مورخ مستقل و باوجدان را چندبرابر می‌کند تا برای ایجاد برابری و مساوات به نقش و جایگاه زنان در تحولات تاریخی و اجتماعی به شکل ویژه نظر کند.

 

بخشی از کتاب روزنامه مظفری بوشهر

*در حقیقت مسئله زن،مسئله مهمی است که همّم بسیاری از علما و فضلا و حکما و مصنفین کتب را مصروف به آن داشته که در این خصوص کتب عدیده و مجلدات فخیمه تالیف و تدوین نموده‌اند که همگی را رای به وجوب تعلیم زنان تعلق گرفته، زیرا که در تعلیم زنان اثر شدیدی در ترقی و حصول حاجات موجود است.
(روزنامه مظفری،سال سوم،شماره ۵۱، ۱۵ ذیقعده ۱۳۲۱ هجری قمری)

*در سال ۱۹۰۴م.۱۳۲۲ه.ق. بین ژاپن و روسیه تزاری جنگی درگرفت که با کمال شگفتی، کشور کوچک ژاپن، امپراطوری بزرگ روسیه را شکست داد. مردم ایران که دل خونی از روسیه تزاری داشتند و معاهدات ننگین و تحقیرآمیز گلستان و ترکمانچای را فراموش نکرده بودند، از این شکست شاد شدند.

نشریات داخل و فارسی زبان چاپ خارج از کشور بطور وسیع و بی سابقه‌ای ریز وقایع و اخبار این جنگ را پوشش خبری داده…یکی از نشریات شهرستانی که از همان آغاز منازعه بین ژاپن و روسیه،حجم قابل ملاحظه‌ای از صفحات خود را به آن اختصاص داد، مظفری چاپ بوشهر بود. این روزنامه از شماره ۴۷ خود شروع به انعکاس اخبار لین جنگ کرد.

 

 

نویسنده معرفی: مهتاب مردفرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *