سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

جسدهای شیشه ای

نویسنده: مسعود کیمیایی

ناشر: اختران

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۵۱۴۷۴۳


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
jasadhaye جسدهای شیشه ای

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

خلاصه داستان


جسدهای شیشه‌ای رمانی در سبک عاشقانه و سیاسی به نویسندگی مسعود کیمیایی است که در سال ۱۳۸۰ در دو جلد به چاپ رسیده است.
داستان درباره خانواده اشرافی میرزا مبشر انشایی است. طلعت دختر میرزا عاشق علی خان دوست برادرش می‌شود و زمانی که علی خان برای تحصیلات راهی فرنگ شده می‌فهمد که از او باردار است. پدرش که چنین ننگی را برنمی‌تابد طلعت را به همسری گروهبان کوه دره‌ای در می‌آورد. علی خان زمانی به ایران باز می‌گردد که کار از کار گذشته است…

 

kimiyaei
مسعود کیمیایی

 

 

درباره نویسنده

مسعود کیمیایی متولد 1320 در تهران، فیلم‌ساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی است. کیمیایی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. او که کارگردانی مؤلف محسوب می‌شود در شکل‌گیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشته است. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمان سازی در سینمای ایران است. مهمترین فیلم او قیصر در سال ۱۳۴۸ باعث شد تا ساخت فیلم‌های هنری نیز بتواند گیشه‌ها را فتح کند.

کیمیایی همراه با هنرمندانی چون ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، هژیر داریوش، فریدون گُله، داریوش مهرجویی و علی حاتمی و چند فیلم‌ساز دیگر، آغازگر دوره‌ای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد. اغلب آثار او در ژانر اجتماعی-سیاسی است. کیمیایی نویسندگی و شاعری را نیز تجربه کرده است.

رمان جسدهای شیشه‌ای نخستین تجربه نویسندگی او در سال 1380 به چاپ رسید و با استقبالی خوبی از طرف مخاطبین و منتقدان روبرو شد. این رمان در سال‌های بعد از سوی ناشران مختلفی چون اختران تجدید چاپ شد. مجموعه اشعار او با عنوان زخم عقل نیز در سال ۱۳۸۲ روانه کتاب‌فروشی‌ها شد. کتاب‌های دیگر کیمیایی حسد بر زندگی عین‌القضات داستان زندگی «عین القضات همدانی» متفکر و عارف قرن ششم هجری و سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند نام دارد که در سه جلد منتشر شده است.

 



جملاتی از کتاب جسدهای شیشه‌ای

-حقیقت خودش کامل‌ترین دفاع است.
-خیلی‌ها از در دروازه شعر و ادبیات قابل اعتماد شده‌اند؛ در واقعیت زیبا نیستند.
-این فاصله عقل و جنون آدم رو می‌کشه نه خود جنون.
-جستجو خودش یک شیداگری است که بعد از مدتی رنگ جستجو کم می شود و شیداگری می‌ماند.

-بعضیا قیافشون رفتارشون متمدنه با همین قیافه متمدن خیلیا رو گول می‌زنن.
-با قانون برا خودت قدرت درست می‌کنی و با قدرت پدر هر چی آدمو در میاری.
-آدم‌های حسابی وقت دشمنی با کسی را ندارند.

-فهمیدن در تراژدی است. تراژدی در فهم است.
-تمام هنرمندان پر از عقده‌هایی هستند که اگر نداشته باشند هنرمند نیستند. فرقشان با سیاستمداران این است که هنرمندان از عقده‌هاشان زیبایی می‌سازند.

 


نظرات دیگران

منصور یاقوتی: این رمان، نخستین کار ادبی مسعود کیمیایی، در قلمرو ادبیات داستانی است. جسدهای شیشه‌ای، رمانی مدرن است که در آن از تکنیک‌های سینمایی و فلش‌بک‌های متعدد استفاده شده است و از محتوای رمان چنین برمی‌آید که مسعود کیمیایی با کتاب، فلسفه سیاسی، تاریخ معاصر، روان‌شناسی آدم‌ها، عناصر داستانی اقتصاد، جامعه‌شناسی و… به خوبی آشنا است.

در این رمان، شخصیت‌هایی وجود دارند که در تاریخ معاصر ایران سیمایی واقعی دارند. برخی از این شخصیت‌ها مانند دکتر مصدق، چهره‌ای ملی و آشنا برای جهانیان است و نشان می‌دهد که این رمان تخیلی نیست.



منبع:
مسعود کیمیایی و جهان رمان، منصور یاقوتی، نشر افراز، 1389

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *