سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

۱۰ کتاب و ۱۰ راهبرد برای بازاریابی

۱۰ کتاب و ۱۰ راهبرد برای بازاریابی

 

مدیریت هر کسب‌وکاری نیاز به دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی از اصول بازاریابی است. بازاریابی مفهومی تقریباً پیچیده‌ است که اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعدد و متنوعی را در بر می‌گیرد. در نتیجه، به دست آوردن درک صحیحی از نحوه عملکرد آن می‌تواند دشوار باشد. در واقع، تسلط بر بازاریابی و اصول آن معمولاً به سال‌ها تجربه و تلاش مستمر در حوزه‌های مختلف نیاز دارد. وینش با معرفی ده کتاب مهم در حوزه بازاریابی، شما را دعوت می‌کند که با مطالعه و به‌کاربستن آموزه‌های آن‌ها، به ده راهبرد مهم در بازاریابی برسید.

مدیریت هر کسب‌وکاری نیاز به دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی از اصول بازاریابی است. بازاریابی مفهومی تقریباً پیچیده‌ است که اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعدد و متنوعی را در بر می‌گیرد. در نتیجه، به دست آوردن درک صحیحی از نحوه عملکرد آن می‌تواند دشوار باشد. در واقع، تسلط بر بازاریابی و اصول آن معمولاً به سال‌ها تجربه و تلاش مستمر در حوزه‌های مختلف نیاز دارد. وینش با معرفی ده کتاب مهم در حوزه بازاریابی، شما را دعوت می‌کند که با مطالعه و به‌کاربستن آموزه‌های آن‌ها، به ده راهبرد مهم در بازاریابی برسید.

 

 

نخستین کتابی که معرفی می‌کنیم، بازاریابی چریکی نام دارد. جی کنراد لوینسون، نویسنده کتاب در موضوع بازاریابی چریکی بیش از ده کتاب نوشته که کتاب حاضر یکی از مهم‌ترین آثار او است. او مدعی است که کتابش دارای تمام بینش‌های لازم برای نبرد در عرصه بازاریابی است و برای کسانی که آموزه‌ها و راهکارهای آن را فهم کرده و به کار بگیرند، برتری در حوزه بازاریابی را تضمین می‌کند.

لوینسون عرصه بازاریابی را به‌عنوان یک صحنه جنگ و جدال مستمر تصویر می‌کند و معتقد است در دهه‌های اخیر بازاریاب‌ها در این جنگ باید استراتژی‌های چریکی بازاریابی را بیاموزند و به کار ببندند تا موفقیت‌شان تضمین شود. آن‌گونه که لوینسون شرح می‌دهد بازاریابی چریکی به بازاریاب‌ها می‌آموزاند که در چرخه فروش، این مشتریان هستند که اهمیت دارند، نه تعداد کالای فروخته شده؛ بازاریابی چریکی گوشزد می‌کند که سود بهتر از میزان فروش است، مشتری مهم‌ترین سرمایه هر فروشنده است و بازاریابی واقعی بعد از فروش اتفاق می‌افتد.

از نظر لوینسون کلید موفقیت در بازاریابی چریکی، هنر توجه کردن است؛ یک بازاریاب چریکی باید به طور دائم در جریان روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، رقبا، مشتریان، حوادث کنونی و وقایع جاری و خلاصه همه نوع اطلاعات لازم باشد.

 

بازاریابی چریکی

چرا باید در بازاریابی به یک چریک بدل شد؟

لوینسون عرصه بازیابی را به‌عنوان یک صحنه جنگ و جدال مستمر تصویر می‌کند و معتقد است در دهه‌های اخیر بازاریاب‌ها در این جنگ باید استراتژی‌های چریکی بازاریابی را بیاموزند و به کار ببندند تا موفقیتشان تضمین شود. طبق نظر نویسنده کتاب بازاریابی چریکی اگر بازاریاب‌ها در مورد هر تغییری چیزی بیاموزند و کاری برای آن تغییر انجام دهند، می‌توانند امیدوار باشند که راهی برای پول درآوردن در زندگی یافته‌اند.

 

 

از آن‌جایی که بازاریابی می‌تواند باتوجه به نوع، اندازه و قدمت شرکت‌ها متفاوت باشد، خوب است که نگاهی هم به بازاریابی در بنگاه‌های کارآفرین داشته باشیم. این کتاب در ۱۱ فصل تنظیم‌شده است و قصد دارد به مخاطبان کمک کند تا مفاهیم بازاریابی کارآفرینانه را درک و آن‌ها را در محیط کسب‌وکار خود پیاده کرده و احتمال موفقیت‌شان را بالا ببرند.

نقش عواملی که در موفقیت کارآفرینانه تأثیرگذار هستند، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در این کتاب مورد بررسی و تأکید قرارگرفته است. طبق نظر نویسندگان این کتاب هدف واقعی یک کارآفرین، تنها کسب پول و درآمد بالا نیست. متخصصان حوزه کارآفرینی دلیل عمده کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را، جمع‌آوری و حفظ مشتریانی راضی و خشنود می‌دانند. کتاب حاضر بر این نکته تأکید دارد که هرچقدر کارآفرینان در اجرای این تکلیف مهم، بهتر و خبره‌تر عمل کنند، میزان سودآوری کسب‌وکارشان بیش‌تر می‌شود.

این کتاب خاطرنشان می‌کند «درواقع این بازاریابی است که شما را قادر به کشف، خلق، برانگیختن، جلب رضایت و برآوردن تقاضاها و خواسته‌های مشتریان می‌کند» و ازاین‌رو باید به بازاریابی در کارآفرینی اهمیت فوق‌العاده نشان داد.​

 

بازاریابی

کسب‌وکارهای کارآفرینانه، بازاریابی مشتری‌مدار

بسیاری از افراد درک و تصور غلطی از مفهوم بازاریابی دارند. توجه داشته باشید که بازاریابی را با تبلیغات فروش یا موارد شبیه آن اشتباه نگیرید. با وجودی که تبلیغات یکی از بارزترین شیوه‌های بازاریابی است، اما یکی از کوچک‌ترین عناصر این فرایند به‌حساب می‌آید. بازاریابی، فروش نیست. ادراک و تصورات اشتباهی که در درک مفهوم بازاریابی وجود دارد شامل نکات منفی نیز هست. برای نمونه بازاریابی، ویزیتوری، دست‌فروشی و چانه‌زنی نیست، بدین معنا که بازاریابی مجبور کردن مشتریان به خرید اجناس غیرضروری و گرفتن پول آن‌ها نیست.

 

این روزها که همه‌جا صحبت از اهمیت محتوا در تبلیغات و بازاریابی است، باید به بازاریابی محتوایی کاربردی توجه کرد. همان‌گونه که بیل گیتس در سال ۱۹۹۳ بیان کرد «محتوا فرمانرواست»، زیرا از نظر او این محتواست که موجب هویت‌یابی، کسب درآمد و ارزش‌آفرینی می‌شود. می‌توان با استفاده از ابزار محتوا و به‌کارگیری روش‌های بازاریابی محتوایی بر بستر اینترنت و دنیای دیجیتال با کمترین هزینه و ساده‌ترین روش‌ها به مخاطبان سرتاسر جهان دسترسی یافت و محصولات یا خدمات شرکت را در کمترین زمان و با بیشترین سرعت به مخاطبان معرفی کرد.

کتاب بازاریابی محتوایی کاربردی همان‌گونه که از اسمش پیداست، به شیوه‌ای کاربردی درباره گستره، چندوچون و بایدونبایدهای بازاریابی محتوایی بحث می‌کند و قصد دارد اولاً مخاطبانش را با این شکل از بازاریابی نوین آشنا کرده و سپس راهکارهای مفید و پیشرویی را برای توفیق در آن ارائه کند.

در نگارش این کتاب سعی شده تا با جمع‌آوری مطالب از منابع مطرح در زمینه محتوا و بازاریابی محتوایی در ابتدا مفهوم محتوا و بازاریابی محتوایی تعریف شود؛ در ادامه برای درک بهتر تعریف این شکل از بازاریابی، تفاوت‌ها و تشابهات آن با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مفهومی ارائه‌شده است و همچنین تاریخچه‌ای از بازاریابی محتوایی بررسی می‌شود. سپس برای کاربردی و عملیاتی‌تر شدن مطالب کتاب تلاش شده تا مدل‌های مطرح و موفق بازاریابی محتوایی بررسی و جمع‌بندی شوند.

 

کاربردی

حاکم سرزمین بازاریابی، محتواست

از پایه‌های اصلی هویت‌سازی و ارزش‌آفرینی در محیط کسب‌وکار کنونی استفاده از ابزارهایی است که فناوری اطلاعات و محیط دیجیتالی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. موفقیت در محیط دیجیتال نیز بر محتوای کاربردی، اثربخش و خلاقانه تکیه دارد؛ همان‌گونه که بیل گیتس در سال ۱۹۹۳ بیان کرد «محتوا فرمانرواست»، زیرا از نظر او این محتواست که موجب هویت‌یابی، کسب درآمد و ارزش‌آفرینی می‌شود. 

 

وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، همه به یاد تبلیغات هم می‌افتند. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم و موثر در بازاریابی است و چه بهتر که روش‌های به‌کارگیری آن را در کتاب تبلیغات به زبان آدمیزاد بخوانید.

این کتاب راهنمایی است که مسیر پرپیچ‌وخم رسیدن به تبلیغات مثمر ثمر را نشان می‌دهد و مانند یک کتاب راهنمای سفر، مخاطبانش را در پیدا کردن مسیر خود در میان راه‌های تودرتوی تبلیغات کمک می‌کند.

نویسنده این کتاب، گری دال معتقد است اگر کسی بخواهد آگهی جنجال‌برانگیز، به‌یادماندنی، کوبنده و خلاقی برای شرکت خود طراحی و نهایتاً اجرا کند به‌کارگیری ترفندهایی که خود او طی ۳۵ سال کار، یاد گرفته هم برایش ضروری است و هم بسیار سودمند. او به خوانندگانش تأکید می‌کند که هم می‌توانند این کتاب را از صفحه اول تا صفحه آخر موبه‌مو بخوانند و هم می‌توانند آن را کتابی مرجع در نظر بگیرند و فقط سراغ بخش‌های موردنیازشان بروند.

نکته مهم آن است که مخاطبان به هر روشی که این کتاب را بخوانند در آن میان‌برها، دیدگاه‌ها، تکنیک‌ها و اطلاعاتی در مورد کاهش هزینه‌ها می‌یابند که باعث می‌شود یک‌شبه ره صدساله را بروند و علاوه بر این، بسیاری از ابهامات و مسائل موجود در این حوزه را نیز برطرف و حل‌وفصل کنند.

طبق ادعای گری دال، این کتابی سودآور برای شرکتی بزرگ و تجاری نیست که بودجه نامحدود و نقدینگی بالا برای تبلیغات تلویزیونی دارد، بلکه کتابی برای صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط و افرادی است که خدمات مهم ارائه می‌دهند. در یک‌کلام این کتاب به درد کسی می‌خورد که می‌خواهد کاروکاسبی راه بیندازد و به کمک تبلیغات، تجارتی پررونق پایه‌گذاری کند.

 

تبلیغات

چگونه با حداقل هزینه بهترین مبلغ کارمان باشیم؟

نویسنده این کتاب، گری دال معتقد است اگر کسی بخواهد آگهی جنجال‌برانگیز، به‌یادماندنی، کوبنده و اخلاقی برای شرکت خود طراحی و نهایتاً اجرا کند به‌کارگیری ترفندهایی که خود او طی ۳۵ سال کار، یاد گرفته هم برایش ضروری است و هم بسیار سودمند. طبق ادعای گری دال، این کتابی سودآور برای شرکتی بزرگ و تجاری نیست که بودجه نامحدود برای فروش محصولات پرمصرف و نقدینگی بالا برای تبلیغات تلویزیونی دارد، بلکه کتابی برای مقاطعه‌کاران صاحبان شرکت‌های کوچک یا متوسط و افرادی است که خدمات مهم ارائه می‌دهند.

 

اما تبلیغات، بدون توجه به ادبیات تبلیغ می‌تواند ناکارآمد و حتی گاهی ضدتبلیغات باشد. این کتاب به قلم رابرت. دبلیو. بلای، با این مقصود نوشته‌شده که افراد را در راه آفرینش تبلیغاتی که پرکشش و تأثیرگذار هستند، یاری دهد.

در این کتاب که حاوی سه بخش است، بلای تمام نکات پایه و اساسی موردنیاز را به افراد تازه‌کار و بی‌تجربه و یا کم‌تجربه در وادی تبلیغات آموزش می‌دهد. مثلاً به آن‌ها خواهد آموخت که تبلیغات چیست؟ استفاده از تبلیغات به چه منظوری صورت می‌گیرد؟ و در چه صورت تبلیغات مفید واقع می‌شود؟ بدین ترتیب مخاطبان این کتاب که قاعدتاً افرادی کم‌تجربه در زمینه تبلیغات هستند، چگونگی نگارش تبلیغاتی ساده، شفاف و مستقیم را خواهند آموخت؛ تبلیغاتی که ازنظر نویسنده بی‌شک قدرت فروش محصولات آنان را افزایش خواهد داد.

البته بلای خاطرنشان می‌کند که افراد باتجربه در زمینه تبلیغات هم می‌توانند از این کتاب نهایت استفاده را ببرند و با دیدگاه‌ها، نمونه‌های عینی و همین‌طور مشاهدات نوظهور موجود در کتاب آشنا شوند و از سبک و روال کهنه خود به‌گونه‌ای مطلوب و هدفمند در زمینه خواسته‌ها و منافع مشتریان‌شان بهره ببرند.

 

تبلیغات

چگونه برای کالاهایمان تبلیغات جذاب و مؤثر بنویسیم؟

کتاب ادبیات تبلیغ… به قلم رابرت. دبلیو. بلای، با این مقصود نوشته‌شده که افراد را در راه آفرینش تبلیغاتی که پرکشش و تأثیرگذار هستند، یاری دهد؛ تبلیغاتی که توجه عموم افراد را به دنبال دارد، پیام خود را به‌روشنی عیان می‌کند و همچنین خریدار را برای خرید کالا نه‌تنها ترغیب، بلکه قانع می‌سازد. به همین منظور این کتاب مجموعه‌ای است از نقطه نظرات، راه‌ها و قوانین حاکم بر دنیای تبلیغات.

 

اهمیت روابط عمومی اگر بیشتر از تبلیغات نباشد، در بسیاری از حوزه‌ها، همپای آن است. کتاب روابط عمومی به زبان آدمیزاد هم آن را به شیوایی تمام بیان می‌کند.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها این سوال را از خود می‌پرسند که آیا خودمان می‌توانیم از عهده انجام امور روابط عمومی‌مان برآییم؟ جواب مثبت است. روزانه هزاران مرکز کسب‌وکار کوچک و متوسط با استفاده از برنامه‌های روابط عمومی با صرف هزینه‌ای اندک به موفقیت‌های بسیار دست می‌یابند در حالی که برای رسیدن به نتیجه مشابه از طریق آگهی‌های تبلیغاتی باید هزینه بسیاری می‌پرداختند.

نویسندگان کتاب اثر را طوری طراحی کرده‌اند که برای افراد مبتدی قابل استفاده باشد. در آن ایده‌ها، روش‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی موثری را جمع‌آوری کرده‌اند که برای آموختن آن‌ها یا در اختیارداشتن‌شان باید هزینه‌های گزافی صرف کنید.

 

روابط عمومی به زبان آدمیزاد

آیا روابط عمومی بهتر از تبلیغات است؟

کتاب روابط عمومی به زبان آدمیزاد را می‌توان به‌عنوان یک بنگاه روابط عمومی کوچک شخصی فرض کرد که مخاطب از طریق آن می‌تواند هر آنچه برای انجام امور روابط عمومی خود احتیاج دارد، از قبیل ایده‌ها فهرست اقلام موردنیاز، فرم‌ها، مدارک و مراجع روش‌ها و راهکارها با قابلیت استفاده آسان و کاملاً قابل‌فهم در اختیار داشته باشد. مخاطب این کتاب می‌تواند با استفاده از آن محصول یا خدمات خود را در هر زمان و هر مکانی که بخواهد به همه معرفی کند، در روزنامه‌ها، مجلات، جراید بازرگانی، در تلویزیون، رادیو، اینترنت و…

 

در کتاب ایده عالی مستدام مخاطب با شش کلید و راهکار عملی برای عالی و مستدام کردن ایده‌هایش آشنا می‌شود. ایده‌هایی برای کسب‌و‌کار، بازاریابی و یا سایر مسائل کاری. کتاب ایده عالی مستدام؛ سرشار از مثال‌های گوناگون از مشاغل و افراد مختلف است و همین ویژگی باعث شده که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شامل شود و به یک منبع و مرجع عمومی برای همه کسانی تبدیل شود که لزوماً در رشته‌های تخصصی مدیریت ایده‌پردازی و کار نمی‌کنند. این کتاب درباره اثرگذاری و ماندگاری پیام است،‌ یعنی همان چیزی که بازاریابی تلاش برای انجام آن دارد.

نویسندگان با پرهیز از سطحی‌نگری، روش متفاوتی را در بیان خود انتخاب کرده‌اند و کتاب از مثال‌ها و داستان‌هایی سرشار است که به قول خود نویسنده چسبناک و ماندگار در ذهن است و مطالب را در ذهن خواننده ماندگار می‌کند. بنابراین ملاحظات مطالعه این کتاب برای همه افرادی که قصد دارند با هر ابزاری اعم از سخنرانی، بیانیه‌های استراتژیک، کمپین تبلیغاتی، شعار، ارتباط‌های درون‌تیمی، مطالب و تیترهای روزنامه و مانند این‌ها پیام مهمی را به مخاطبان خود برسانند بسیار مفید است.

 

ایده عالی مستدام

همه چیز درباره ماندگاریِ ایده‌ها

هر انسانی در هر موقعیتی که باشد حرف‌ها و ایده‌هایی دارد که می‌خواهد به اثرگذارترین شیوه آن‌ها را طرح کند، عرضه محصولی جدید به بازار، تغییر استراتژی سازمان و یا حتی فرهنگی را که دوست دارد به‌تدریج به فرزند خود منتقل کند. اما همه ما دریافته‌ایم که تغییر شیوه اندیشیدن و عمل کردن دیگران یا تأثیر گذاشتن بر آن‌ها بسیار دشوار است؛ در کتاب «ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟» مخاطب با شش کلید و راهکار عملی برای عالی و مستدام کردن ایده‌هایش آشنا می‌شود.

 

اگر سئوال‌تان این است که چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند، کتاب قلاب را بخوانید.

این کتاب کارش را با زدن ضربه‌ای محکم به خواننده شروع می‌کند؛ چند پاراگراف نخست مقدمه کتاب، مانند سیلی محکمی، یک آن ما را به خود می‌آورد، تا به این فکر فرو رویم که هر روز بدون تفکر آگاهانه با تلفن هوشمندمان چه کارهایی می‌کنیم، بی‌آن‌که واقف باشیم چگونه اسیر و پایبند برنامه‌های گوشی تلفن همراه خود شده‌ایم. همان‌طور که نویسنده کتاب اشاره می‌کند، به نظر چاره‌ای نیست و ما به این فناوری‌ها معتاد شده، یا به عبارت دقیق‌تر، در قلاب آن‌ها گیر افتاده‌ایم.

مفهوم قلاب شدن در این کتاب فصل مشترک حوزه‌های روان‌شناسی و فناوری و کسب‌وکار است که به مدد آن، نویسنده می‌کوشد نشان دهد که چگونه برخی از محصولات فناورانه در فضای پرتلاطم و متغیر کسب‌وکارهای امروزی، به‌خصوص در دنیای مجازی و آنلاین، توانسته‌اند موفقیتی عالم‌گیر برای مالکان خود به ارمغان بیاورند.

این کتاب مختص بازاریاب‌ها و افراد فعال در مشاغل مرتبط با فروش محصولات است. این فروش می‌تواند فروش کالاهای فیزیکی، عرضه خدمات و یا فروش محتوا باشد. بستر این فروش ممکن است فضای سنتی همچون بازار در مفهوم فیزیکی‌اش باشد و یا فضای مدرنی همچون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی. فرقی ندارد که تولیدکننده هستید و یا صرفاً یک فروشنده خرده‌پا، در هر صورت این کتاب می‌تواند برای هر نوع فعال اقتصادی در عرصه کسب‌وکار مفید باشد.

 

قلاب

چگونه آدمیان در قلاب کالاها گیر می‌کنند؟

مفهوم قلاب شدن در کتاب قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند؟ فصل مشترک حوزه‌های روان‌شناسی و فناوری و کسب‌وکار است که به مدد آن، نویسنده می‌کوشد نشان دهد که چگونه برخی از محصولات فناورانه در فضای پرتلاطم و متغیر کسب‌وکارهای امروزی، به‌خصوص در دنیای مجازی و آنلاین، توانسته‌اند موفقیتی عالم‌گیر برای مالکان خود به ارمغان بیاورند. برنامه‌ها و محصولاتی که نیاز مداومی به مراجعه به خودشان را در مخاطب ایجاد می‌کنند ماندگاری بیشتری دارند. به قول نویسنده کتاب، محصولاتی مانا می‌شوند که نخست ویتامین و سپس مسکنی برای مخاطب باشند.

 

دو کتاب دیگر، یعنی چکش بصری و خروش نبرد، دیدگاه‌های تازه‌ای را به کسب‌و‌کارها اضافه می‌کنند که می‌تواند سنگ بنای بسیار خوبی برای توسعه روش‌های بازاریابی باشد. لورا ریس، دختر و شریک پدرش ال ریس که بنیانگذار مفهوم جایگاه‌یابی است، در این کتاب‌ها سعی می‌کند اهمیت استفاده از تصاویر را برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی و اهمیت شعارهای تبلیغاتی شرکت‌ها را بیان کند.

لورا در کتاب چکش بصری مفهوم جدیدی را معرفی می‌کند. چکش بصری ابزاری است برای حک‌کردن پیام برند در ذهن مخاطب با استفاده از یک میخ کلامی. مثلاً برند ترکیب میخ کلامی سیگار مردانه و چکش بصری تصویر یک گاوچران را برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار کرد.

لورا ریس برای درک بهتر خواننده، برای هر مورد مثال‌های موفقیت و شکست از شرکت‌ها و برندهای مختلف ارائه می‌دهد. البته نویسنده تذکر می‌دهد که نمی‌توان گفت کلمات مهم‌ترند یا تصاویر. مانند آن است که سؤال کنید در ساخت خانه میخ مهم‌تر است یا چکش؟ هر دو باید با یکدیگر کار کنند. هرکدام بدون دیگری بی‌معنی است. تصویر چکش است و کلمات میخ.

 

چکش بصری

با تصویر واژه‌ها را در ذهن بکوبید

لورا ریس، در این کتاب سعی می‌کند اهمیت استفاده از تصاویر را برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی بیان کند. او در این کتاب مفهوم جدیدی را به‌عنوان چکش بصری معرفی می‌کند. اما چکش بصری به‌تنهایی نیز کافی نیست و به یک میخ کلامی خوب نیاز دارد. به‌کارگیری چکش بصری تنها بخشی از فرآیند عمیق و وسیع برند سازی است.

 

لورا ریس در کتاب خروش نبرد با طرح جزئیات به ۵ روش کلامی متفاوت برای ساخت شعاری که به‌طور مؤثر در اذهان جامعه هدف قرار می‌گیرد، پرداخته است. او نشان می‌دهد که هر یک از این ۵ روش می‌توانند به طرز چشمگیری بر افزایش قابلیت ذهن‌پذیری شعار بازاریابی کمک کنند. چیزی که لورا ریس قابلیت ذهن‌پذیری می‌نامد موضوعی بسیار کلیدی است؛ ازنظر او شعار هرچند که در نظر سازندگان آن کامل و بی‌نقص باشد، اگر در خاطر کسی نماند یا ارتباط آن با برند مشخص نباشد بی‌استفاده است و نمی‌تواند کارکرد داشته باشد.

 

خروش نبرد

نقش شعار برند، در نبرد ذهن با بازار

کتاب «خروش نبرد؛ چگونه شعارهای تأثیرگذار برندها را متحول می‌کنند» کتابی کاربردی است که کسب‌وکارها و برندها را راهنمایی می‌کند تا بتوانند به روش درست و مؤثری برای سازمان خود شعار انتخاب کنند یا بسازند. نویسنده این کتاب، «لورا ریس» در این اثر با طرح جزئیات به ۵ روش کلامی متفاوت برای ساخت شعاری که به‌طور مؤثر در اذهان جامعه هدف قرار می‌گیرد، پرداخته است. او نشان می‌دهد که هر یک از این ۵ روش می‌توانند به طرز چشمگیری بر افزایش قابلیت ذهن‌پذیری شعار بازاریابی کمک کنند.

 

لورا و پدرش معتقدند که اگر ما شرکت‌های موفق را بررسی و مطالعه کنیم، درمی‌یابیم که آن‌ها از ابتدا با یک ایده مفهومی، برندِ خود را ساخته‌اند، اما با گذر زمان شرکت‌ها شروع به پریدن از این شاخه به آن شاخه می‌کنند. و در کسب‌وکارهای متفاوتی درگیر می‌شوند و اغلب تمرکز خود را از دست می‌دهند. این مسئله به‌عنوان نوعی آسیب برای اختلال در کاربرد و تأثیر برند محوری شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند و نیل به اهداف مرکزی سازمان را دچار اخلال می‌کند.

با توجه به این مسئله و زمینه‌ای که نوعی آفت و اخلال را در کار سازمان‌ها ایجاد می‌کند، کتاب حاضر می‌خواهد به شرکت‌ها در توسعه راهبرد بازاریابی کمک کند تا نیروی حرکتی ابتدایی خود را حفظ و متمرکز کنند.

 

 

 

 

  این مقاله را ۹ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *