سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

درآمدزایی به زبان آدمیزاد

درآمدزایی به زبان آدمیزاد


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

کتاب آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار… به مخاطبانش کمک می‌کند تا مدلی کارا برای کسب‌وکارشان طراحی کنند که اهداف آنها را شفاف‌تر ساخته و جذابیت آن را برای مشتری افزایش دهد. این کتاب به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف ارائه شده است تا بیاموزند چطور برای کسب‌وکارشان گزاره ارزشی طراحی کنند، بخشی از بازار را به دست خود بگیرند و چگونه درآمدزایی قابل قبولی داشته باشند. خوانندگان این کتاب قادر خواهند بود تا رقبا را شناسایی کرده و یک مزیت رقابتی ویژه برای خود خلق کنند، کسب‌وکارهای رو به افول را شناسایی و در آنها نوآوری ایجاد کرده و در نهایت با کسب‌وکارهای متعددی در دنیای واقعی و صاحبان آنها آشنا شود.

آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار به زبان آدمیزاد

نویسنده: جیم مل هاسن

مترجم: سیدداریوش طاهرزاده

ناشر: هیرمند

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۳۹۶

شابک: ۹۷۸۹۶۴۴۰۸۷۲۷۱

کتاب آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار… به مخاطبانش کمک می‌کند تا مدلی کارا برای کسب‌وکارشان طراحی کنند که اهداف آنها را شفاف‌تر ساخته و جذابیت آن را برای مشتری افزایش دهد. این کتاب به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف ارائه شده است تا بیاموزند چطور برای کسب‌وکارشان گزاره ارزشی طراحی کنند، بخشی از بازار را به دست خود بگیرند و چگونه درآمدزایی قابل قبولی داشته باشند. خوانندگان این کتاب قادر خواهند بود تا رقبا را شناسایی کرده و یک مزیت رقابتی ویژه برای خود خلق کنند، کسب‌وکارهای رو به افول را شناسایی و در آنها نوآوری ایجاد کرده و در نهایت با کسب‌وکارهای متعددی در دنیای واقعی و صاحبان آنها آشنا شود.

آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار به زبان آدمیزاد

نویسنده: جیم مل هاسن

مترجم: سیدداریوش طاهرزاده

ناشر: هیرمند

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۳۹۶

شابک: ۹۷۸۹۶۴۴۰۸۷۲۷۱

 


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

هدف کتاب «آشنایی مدل‌های کسب‌وکار به زبان آدمیزاد» نشان دادن اهمیت «مدل» در توفیق یافتن کسب‌وکارهاست. به عبارتی هدف نویسنده این کتاب افزودن مضمون مدل‌های کسب‌و‌کار به مباحث راهبردی کسب‌وکار‌هاست. به نظر او مدل کسب‌وکار مرکز اصلی سودآوری است و باید در قلب برنامه‌ریزی‌های راهبردی هر کسب‌وکاری قرار بگیرد. این اثر قصد دارد تا به پیکره مدل‌های کسب‌و‌کار حجم دهد و ساختار و فرایندهای آن را به نحوی تبیین کند که صاحبان کسب‌وکار درک بهتری از اهمیت و ضرورت آن پیدا کنند.

نویسنده این کتاب، جیم مل‌هاسن، معتقد است که موفقیت کسب‌وکار همیشه در گروی تحصیلات، هوش و یا سخت‌کوشی صاحبان آن نیست. او می‌نویسد: کسب‌و‌کارهای زیادی را دیده‌ام که صاحبانشان به شدت تنبل بودند. کارآفرینان موفقی را دیده‌ام که از دوره دبیرستان ترک تحصیل کرده‌اند. در مقابل افرادی سخت‌کوش، باهوش و تحصیلکرده را نیز می‌شناسم که نتوانسته‌اند از این توانایی‌های خود برای بهبود کسب‌وکارشان کمک بگیرند. مل‌هاسن سپس این سوال را مطرح می‌کند که اگر این موارد ضامن یک کسب‌وکار موفق نیست پس چه چیز موفقیت کسب‌وکارها را تضمین می‌کند؟ او بلافاصله جواب می‌دهد: «مدل». مل‌هاسن توضیح می‌دهد که تحصیلات، هوش و سخت‌کوشی همگی در مدل کسب‌وکار سهم دارند، اما اگر مدل کسب‌وکار ضعیف باشد این کیفیت‌ها مانند فاتحه خواندن بر گوری است که مرده‌ای در آن نیست.

این نویسنده و پژوهشگر پس از آنکه به این دریافت رسیده که مدل کسب‌وکار هسته مرکزی رشد و توسعه آن است، تمرکز خود را بر این بخش معطوف کرده و سال‌های طولانی را صرف مطالعات موردی می‌کند و در نهایت چارچوبی را برای تهیه مدل کسب‌وکار و همچنین ابزاری را برای ارزیابی آن تدوین کرده است و هر دوی این‌ها را در این کتاب، یعنی آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار به زبان آدمیزاد به مخاطبانش ارائه می‌دهد.

بدین‌ترتیب کتاب حاضر تلاش می‌کند به مخاطبانش نشان دهد که چطور یک مدل کسب‌وکار سازمان‌یافته را خلق کرده و چه زمانی آن را اصلاح و یا در آن نوآوری ایجاد کنند. در واقع بنا به ادعای نویسنده، خوانندگان این اثر پس از مطالعه‌اش قادر خواهند بود تا از روش‌های متنوعی برای تهیه و یا بازسازی یک مدل کسب‌وکار بهره بگیرند.

کتاب از ۵ فصل اصلی تشکیل شده است که نگاهی کوتاه به هر فصلش می‌تواند شناخت خوبی از محتوای کلیت این اثر به دست دهد؛ فصل اول آن با عنوان آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار به مضمون اصلی خود مدل می‌پردازد. اینکه یک مدل چیست؟ چرا مدل کسب‌وکار اهمیت دارد؟ چطور یک مدل را تعریف کنیم؟ تفاوت بین مدل کسب‌و‌کار با طرح کسب‌وکار و مزیت رقابتی در چیست؟ و…

 

 

فصل دوم کتاب با عنوان خلق یک مدل کسب‌وکار برنده در ادامه مباحث فصل اول، مخاطب را با زیر و زبر مدل کسب‌و‌کار آشنا می‌کند. همچنین این فصل ابزارهای مختلفی را به خواننده معرفی می‌کند که به کمک آن‌ها می‌تواند یک طوفان فکری ایجاد کرده و مدل کسب‌وکار خود را قالب‌گیری کند. چارچوب مدل کسب‌وکار تشریح شده در این کتاب از «موسسه مدل‌های کسب‌وکار» وام گرفته شده است و به سه حوزه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: عرضه، درآمدزایی و تداوم‌پذیری. این حوزه‌های سه‌گانه نیز به هشت زیرمجموعه مجزا تقسیم می‌شوند که عبارتند از: بازارپسند بودن، ارزش یگانه فروش، مدل سوددهی، مدل عملکرد فروش، مزیت رقابتی جاری، عامل نوآوری، دوری از تله‌ها و خروج شکوهمندانه. سرانجام در انتهای این فصل، خواننده به درک صحیحی از نقاط ضعف و قوت مدل کسب‌وکار خود می‌رسد و به کمک سیستم امتیازدهی‌ای که در همین فصل ارائه می‌شود، آن را ارزیابی می‌کند.

 در فصل سوم این اثر به عنوان کنار آمدن با تغییرات این موضوع تحلیل شده است که تنها یک عامل وجود دارد که می‌تواند یک مدل کسب‌وکار خوب را منهدم کند و آن عامل هم چیزی نیست جز «زمان». طبق اعتقاد نویسنده این اثر زمان، مانند آب که سنگها را فرسوده می‌کند، مدل کسب‌وکارها را مستهلک می‌سازد. اما نباید نگران بود. در این بخش مخاطب یاد می‌گیرد که چطور فرسودگی مدل را تشخیص داده و آن را اصلاح کند. همچنین خوانندگان در این بخش متوجه خواهند شد که چطور معضلات روزمره کسب‌وکارها نشانه‌هایی از وجود مشکل در مدل آنهاست و نویسنده به آن‌ها نشان خواهد شد که فرسایش مدل کسب‌وکار حقیقتی ناگزیر است که باید آن را پذیرفت و به کمک نوآوری آن را ترمیم کرد.

در ادامه فصل سوم، فصل چهار که عنوان نوآوری در مدل کسب‌وکار برای آن انتخاب شده، به فرایند نوآوری پرداخته است. مخاطب در این فصل از کتاب یاد خواهد گرفت که چه زمانی نوآوری را آغاز کرده و بر روی چه بخشی بیشتر متمرکز شود. او همچنین با نوآوری مخرب آشنا خواهد شد و درمی‌یابد که چطور از آن به نفع مدل کسب‌وکار خود استفاده کند. به علاوه در هر یک از بخش‌های این فصل به روش‌های مختلف ایجاد نوآوری اشاره شده است و اینکه چطور می‌توان از هر یک از این روش‌ها برای بهبود بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر بهره گرفت؛ تکنیک‌های مختلفی مانند جمع‌سپاری، فرآیندهای فروش مجازی، ارائه ضمانت و… .

فصل پنجم کتاب فصل ده‌تایی‌ها است که هر یک از کتاب‌های مجموعه به زبان آدمیزاد چنین فصل مشترکی را دارد و در آن معمولا ده تا از بهترین‌ها و سودمندترین‌های عرصه‌ای که در هر کدام از آن کتاب‌ها مورد بحث بوده، معرفی می‌شوند. در کتاب «آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار به زبان آدمیزاد» این فصل شامل لیستی از موفق‌ترین مدل‌های کسب‌وکار، نشانه‌های وجود مشکل در مدل کسب‌وکارها، منابع منحصر‌به‌فرد نوآوری و عباراتی است که هیچگاه نباید در صحبت با سرمایه‌گذاران به کار گرفته شود.

بدین ترتیب و طبق این مراحل، کتاب آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار… به مخاطبانش کمک می‌کند تا مدلی کارا برای کسب‌وکارشان طراحی کنند که اهداف آنها را شفاف‌تر ساخته و جذابیت آن را برای مشتری افزایش دهد. این کتاب به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف ارائه شده است تا بیاموزند چطور برای کسب‌وکارشان گزاره ارزشی طراحی کنند، بخشی از بازار را به دست خود بگیرند، جایگاه کسب‌وکار خود را در زنجیره ارزشی تثبیت کرده و از همه مهمتر، چگونه درآمدزایی قابل قبولی داشته باشند. از سوی دیگر، طبق ادعای خود این کتاب، خوانندگان قادر خواهند بود تا رقبا را شناسایی کرده و یک مزیت رقابتی ویژه برای خود خلق کنند، کسب‌وکارهای رو به افول را شناسایی و در آنها نوآوری ایجاد کرده و در نهایت با کسب‌وکارهای متعددی در دنیای واقعی و صاحبان آنها آشنا شود.

 

 

 

  این مقاله را ۱ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *