سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

جایزه برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ در حوزه کسب‌وکار

جایزه برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ در حوزه کسب‌وکار

 

جایزه کتاب سال مجله‌ی فاینانشال تایمز Financial Times و شرکت مشاوره‌ی مدیریت McKinsey، یک جایزه سالیانه است که به بهترین اثر حوزه کسب و کار اهدا می‌شود. بررسی و انتخاب کتاب‌ها بر عهده تیمی از داوران از این دو موسسه است. هدف رسیدن به کتابی است «با جذاب‌ترین و متقاعد‌کننده‌ترین بینش در مسائل مدرن کسب و کارها». جایزه‌ی نهایی برای بهترین کتاب ۳۰۰۰ پوند است. انتخاب کتاب سال حوزه‌ی کسب‌وکار توسط فاینانشال تایمز و مک‌کینزی از سال ۲۰۰۵ کار خود را شروع کرده است.

جایزه کتاب سال مجله‌ی فاینانشال تایمز Financial Times و شرکت مشاوره‌ی مدیریت McKinsey، یک جایزه سالیانه است که به بهترین اثر حوزه کسب و کار اهدا می‌شود. بررسی و انتخاب کتاب‌ها بر عهده تیمی از داوران از این دو موسسه است. هدف رسیدن به کتابی است «با جذاب‌ترین و متقاعد‌کننده‌ترین بینش در مسائل مدرن کسب و کارها». جایزه‌ی نهایی برای بهترین کتاب ۳۰۰۰ پوند است. انتخاب کتاب سال حوزه‌ی کسب‌وکار توسط فاینانشال تایمز و مک‌کینزی از سال ۲۰۰۵ کار خود را شروع کرده است.

 

 

یکی از معیارهای انتخاب بهترین کتاب سال توسط مک‌کینزی و فاینانشال تایمز این است که بینش و تاثیر کتاب «از آزمون گذر زمان سربلند بیرون بیایند». موضوعی که پیش‌بینی‌اش در یک سال عادی بسیار دشوار است. در سال ۲۰۲۰ این کار چالش برانگیزتر نیز خواهد بود.

از بین بیش از ۴۰۰ کتاب ارائه شده به مسابقه، به کمک روزنامه‌نگاران فاینانشال تایمز فهرست بلندی شامل ۱۵ عنوان انتخاب شده است. در تاریخ ۲۳ سپتامبر داوران از بین این‌ها ۶ عنوان را به عنوان فهرست کوتاه نامزدها اعلام خواهند کرد.

کتاب‌های اختصاصی در مورد تاثیر ویروس کرونا احتمالاً برای جایزه سال ۲۰۲۱ آماده خواهند بود. اما در انتخاب‌های امسال نیز چند عنوان وجود دارند که به خوانندگان کمک می‌کنند برای رویارویی با دنیای شکل گرفته توسط کرونا آماده شوند.

از بین این کتاب‌ها می‌توان به کتاب سرزمین‌های کشف‌نشده Uncharted نوشته‌ی مارگارت هِفِرنان Margaret Heffernan و عدم‌اطمینان رادیکال Radical Uncertainty نوشته‌ی مروین کینگ و جان کی Mervyn King و John Kay اشاره کرد. هر دو این کتاب‌ها دقت روش‌‌های پیش‌بینی کنونی را مورد پرسش قرار می‌دهند.

هفرنان – که دیگر کتابش نابینایی خودخواسته Wilful Blindness در سال ۲۰۱۱ در فهرست کوتاه قرار گرفته بود – با اشاره پیش‌گویانه، در بین مثال‌های زیاد و متنوع، به دانشمندانی که خود را برای یک همه‌گیری جهانی آماده می‌کردند، بر روی نیاز به آمادگی بیشتر تاکید می‌کند. جان کی و مروین کینگ از وابستگی بیش از حد اقتصاددانان به تحلیل‌های مبتنی بر احتمال نگران‌اند، از تمایل خطرناک ما به قطعیت در مواجهه با آینده‌ای ناشناخته سخن می‌گویند.

کتابِ ربکا هندرسون Rebecca Henderson به نام سرمایه‌داری باقی‌مانده Reimagining Capitalism به مسئله‌ی اضطراری اقلیم می‌پردازد، اما راه‌کارهای او – به ویژه نیاز به یک تفاهمنامه‌ی همکاری بین دولت، جامعه و کسب و کارهای هدفمند – با توجه به اینکه اقتصادها در حال بیرون آمدن از مرحله‌ی حاد بحران کووید-۱۹ هستند، به‌موقع به نظر می‌رسد.

تحلیل تیره‌تر از آینده نظام سرمایه‌داری، با ارتباط شدید برای سرنوشت رئیس جمهور دونالد ترامپ در انتخابات امسال، توسط آن کِیس و انگوس دیتون Anne Case و Angus Deaton ارائه شده است. کتاب آن‌ها به نام مرگ‌های از سر ناامیدی Deaths of Despair بر اساس یافته‌های نویسندگان آن درباره‌ی آمارِ رشد مرگ و میر آمریکایی‌های سفیدپوستِ فارغ‌التحصیل نشده از دانشگاه بر اثر خودکشی، مصرف بیش از حد مواد مخدر یا بیماری‌های کبد ناشی از مصرف الکل، نوشته شده است. آن‌ها سیستمی را سرزنش می‌کنند که بیش از آن‌که نابرابر باشد، ناعادلانه است.

 

 

 

کتاب به‌هنگام دیگر کتابی است با عنوان جنگ‌های تجاری جنگ‌های طبقاتی هستند Trade Wars are Class Wars نوشته‌ی مایکل پِتیتز و ماتیو کلاین Michael Pettis و Matthew Klein. آن‌ها تاریخ تجارت جهان و سیر تکامل اقتصادهای چین، آلمان و آمریکا را تحلیل می‌کنند و مسیر رسیدن به حباب‌های بدهی‌ها، بحران‌های مالی مداوم و عدم توازن‌های جهانی، بعلاوه بحران‌های انسانی توصیف شده در کتاب مرگ‌های از سر ناامیدی Deaths of Despair را ترسیم می‌کنند.

در کتاب‌های کسب و کار موجود در قلب فهرست نامزدها به مضامین درهم تنیده فرهنگ سازمانی، مدیریت و رهبری نیز پرداخته شده است. دو مورد از این کتاب‌ها توسط رهبران کسب و کار نوشته شده‌اند.

رید هاستینگز Reed Hastings بنیان‌گذار نتفلیکس و ارین مِیِر Erin Meyer، پژوهشگر دانشگاهی حوزه‌ی فرهنگ، در تدوین کتاب جدید هیچ قاعده‌ای در کار نیست No Rules Rules همکاری کرده‌اند. این کتاب به تحلیل فرهنگ رادیکالی می‌پردازد که به شروع و پایداری نتفلیکس در مسیر تبدیل شدنش از یک استارت‌آپ به هم ریخته به یک شرکت خدمات نمایش ویدئویی که خیلی‌ها برای سرگرمی در دوران قرنطینه به آن روی‌ آوردند، کمک کرد.

دیوید کُت David Cote مدیر عامل پیشین شرکت هانیول Honeywell، در کتاب برنده‌ی آینده، برنده‌ی اکنون Winning Now، Winning Later تصویر شجاعانه‌تری به دست می‌دهد از آزمون‌هایی که رهبران سازمان‌ها‌ با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. او در این کتابچه‌ی مدیریت بسیار کاربردی، به تناقض پیچیده‌ای می‌پردازد که تمام مدیران عامل با آن مواجه هستند: چگونه در کوتاه مدت برنده باشیم و همچنان برای آینده پایدار سرمایه‌گذاری طولانی مدت کنیم.

در مقابل این داستان‌ها به قلم دست‌اندرکاران شرکت‌ها، سه داستان از شرکت‌های تکنولوژی داریم که غیرمنتظره‌ترین‌شان شاید کتاب اگر، پس If Then نوشته‌ی جیل لوپور Jill Lepore باشد که قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود. کتاب تاریخ مفصل شرکت Simulmatics است که در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد. شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون و فیسبوک امروز میراث‌داران سیموماتیکس هستند. یکی از همکاران فاینانشال تایمز که به عنوان عضو هیئت انتخاب کتاب را خوانده آن را این گونه توصیف می‌کند: گزارشی هوشمندانه با نثری زیبا و دقیق از خاستگاه علم پیش‌بینی تحلیلی و علم داده‌های رفتاری در زمان جنگ سرد.

 

 

 

این میراث در کتاب سارا فرایِر Sarah Frier به نام بدون فیلتر No Filter هم کمابیش تحلیل شده است. این کتاب در مورد آن برخورد شگفت‌انگیز فرهنگی است که بعد از خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ روی داد. نویسنده‌ی کتاب ضمن تشریح روابط رو به وخامت بین مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک و کوین سیستروم معمار اینستاگرام، که در سال به ترک اینستاگرام از سوی سیستروم در سال ۲۰۱۸ انجامید، می‌نویسد: مثل خیلی از خانواده‌ها، لحظات تلخ جدایی هم بود.

برای این‌که خوانندگان فکر نکنند ساحل غربی آمریکا تنها جایی است که نوآوری تکنولوژیک – و ناکارآیی سازمانی – در آن اتفاق می‌افتند، جفری کِین Geoffrey Cain با کتابش صعود سامسونگ Samsung Rising ما را به کره‌ی جنوبی می‌برد. تصویری که او ارائه می‌دهد پنجره‌ای است به توسعه‌ی پر هرج‌مرج و انگیزش فوق‌العاده برای نوآوری‌ در رقیب اصلی موبایل‌های هوشمند اپل ــ و خانواده‌ای که پشت آن قرار گرفته است.

Flash Crash نوشته‌ی لیام ووآن Liam Vaughan نیز به همان اندازه روشنگرانه است. کتاب در مورد Navinder Singh Sarao، نابغه‌ی ریاضی است که توانست بورس آمریکا را در سال ۲۰۱۰، هنگامی که داشت از خانه‌ی والدینش در حومه لندن معامله می‌کرد، دچار سقوط کند. داستان تا حدودی اخطاری است به شکننده بودن سیستم‌ مالی.

کتاب خون و نفت Blood and Oil نوشته‌ی برادلی هوپ و جاستین شِک Bradley Hope و Justin Sheck اثری است که بسیاری مشتاقانه منتظر آن هستند. کتاب که ماه آینده منتشر می‌شود، روایتی خبرچینانه از داستان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است و جزئیات صعود او و روابط کاری، خانوادگی و سیاسی‌اش را شرح می‌دهد.

 

 

 

آینده‌ی نامعلوم برخی خوانندگان را به گذشته می‌فرستد. نماینده این گونه سفر به گذشته در میان نامزدهای امسال کتاب پول برای هیچ Money for Nothing نوشته‌ی تاماش لوینسون Thomas Levenson است. کتاب روایت اختراع معماری نظام مالی در قرن ۱۷ام است، که باعث به اوج رسیدن حباب «دریای جنوب» شد، حاوی درس‌هایی برای سیستم مالی امروزی. یکی از داوران می‌گوید: نکته‌ی بدیع این‌که کتاب شرکت «دریای جنوب» South Sea را نه به عنوان نمونه‌ای از دیوانه‌گی و بحران، بلکه چون فرایند یادگیری عرضه می‌کند که در درازمدت باعث ایجاد چیزی بسیار ارزشمند شد.

در نهایت دو کتاب داریم که بر پتانسیل تغییر تمرکز می‌کنند. در کتاب در دنیایی بدون کار In a World Without Work نویسنده دانیل ساسکیند Daniel Susskind در مورد آینده‌ی کار صحبت می‌کند – موضوعی که بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی اخیر فاینانشال تایمز به خواندن کتاب‌هایی درباره‌ی آن اظهار علاقه کردند. فرض بنیادین نویسنده این است که ماشین‌ها اشتغال آدمیزاد را منسوخ می‌کنند و این مسئله نیازمند تصمیمات رادیکالی است که فقط دولت‌ها می‌توانند اجرا کنند.

کتاب اقتصاد دو ایکس Double X Economy را لیندا اسکات Linda Scott بر اساس تحقیقات آکادمیک خود درباره‌ی محرومیت سیستماتیک زنان از مشارکت در سیستم اقتصادی نوشته است. از این تحلیل تیره و تاریک، نویسنده به یک جمع‌بندی خوش‌بینانه می‌رسد: در صورت پرورش و به‌کارگیری صحیح زنان، پتانسیل ایجاد تحول مثبت در اقتصاد جهانی وجود دارد.

برنده جایزه‌ی سی‌هزار پوندی مسابقه کتابی خواهد بود که «جذاب‌ترین و متقاعد‌کننده‌ترین بینش» را در مسائل کسب و کار ارائه دهد. البته کتاب‌های حاضر در «فهرست کوتاه» یا نامزدهای مسابقه هریک ده هزار پوند دریافت می‌کنند. برنده‌ی جایزه اول و برنده جایزه‌ی پانزده هزار پوندی «براکن باور» Bracken Bower برای کتاب‌های حوزه‌ی کسب‌وکار به قلم نویسندگان زیر ۳۵ سال، در تاریخ ۱ دسامبر اعلام خواهند شد.

 

اصل مقاله را در سایت «فاینانشال تایمز» می‌توانید بخوانید.

  این مقاله را ۱۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *