سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

هشت رمان برتر عاشقانه برای نوجوانان

هشت رمان برتر عاشقانه برای نوجوانان

 

از عشق گفتن برای نوجوانان کار غریبی است. اما مگر نوجوانی، بدون عشق ممکن است؟ در ادبیات و سینمای نوجوان در همه جای جهان، از عشق نوشته‌اند و آن را به تصویر کشیده‌اند. چه با هدف جذب بیشتر مخاطب، و چه برای نشان دادن حقیقت آن. اما از عشق نوشتن برای نوجوانان کار دشواری است. در رمان‌های داخلی، طناب ممیزی دست‌های نویسنده را می‌بندد و نوجوان‌هایی که در کتاب‌ها به دنبال عشق می‌گردند، به ناچار به کتاب‌های زرد و بازاری روی می‌آورند. در اینجا سعی کردیم هشت رمان برتر نوجوان منتشر شده در سال‌های اخیر را بررسی کنیم. چهار اثر از این هشت رمان، خارجی است و بخش‌هایی از ترجمه‌ی آن از تیغ سانسور در امان نمانده اما در مجموع مخاطب ایرانی می‌تواند با آثار ارتباط برقرار کند و اتقاقا پر مخاطب هم بوده‌اند. راستی، اگر فکر می‌کنید کتابی را از قلم انداخته‌ایم، حتماً برایمان بنویسید.

از عشق گفتن برای نوجوانان کار غریبی است. اما مگر نوجوانی، بدون عشق ممکن است؟ در ادبیات و سینمای نوجوان در همه جای جهان، از عشق نوشته‌اند و آن را به تصویر کشیده‌اند. چه با هدف جذب بیشتر مخاطب، و چه برای نشان دادن حقیقت آن. اما از عشق نوشتن برای نوجوانان کار دشواری است. در رمان‌های داخلی، طناب ممیزی دست‌های نویسنده را می‌بندد و نوجوان‌هایی که در کتاب‌ها به دنبال عشق می‌گردند، به ناچار به کتاب‌های زرد و بازاری روی می‌آورند. در اینجا سعی کردیم هشت رمان برتر نوجوان منتشر شده در سال‌های اخیر را بررسی کنیم. چهار اثر از این هشت رمان، خارجی است و بخش‌هایی از ترجمه‌ی آن از تیغ سانسور در امان نمانده اما در مجموع مخاطب ایرانی می‌تواند با آثار ارتباط برقرار کند و اتقاقا پر مخاطب هم بوده‌اند. راستی، اگر فکر می‌کنید کتابی را از قلم انداخته‌ایم، حتماً برایمان بنویسید.

 

 

نویسندگان هشت رمان برتر عاشقانه برای نوجوانان: نیلوفر شهسواریان و نیکو کریمی


نام کتاب: پنج پا فاصله

نویسنده کتاب ریچل لیپینکات

مترجم کتاب فائزه دائمی، جواد کریمی

ناشر انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب‌های پرنده آبی

نوبت چاپ: ۱  سال چاپ۱۳۹۸

تعداد صفحات۳۳۲

 

پنج پا فاصله
رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان، پنج پا فاصله

 

در زمان بیماری عاشق شدن پیچیده‌تر می‌شود، مثل رمان پنج پا فاصله. در این رمان استلا، دختر نوجوان به یک بیماری نادر تنفسی دچار شده و اغلب اوقات باید در بیمارستان بستری باشد. او در بیمارستان با ویل آشنا می‌شود. عشق آن دو به یکدیگر عجیب و غریب است چون بیماری ویل ایجاب می‌کند که کسی را لمس نکند، در غیر این صورت بیماری‌اش (که از بیماری الا خطرناک‌تر است) منتقل می‌شود. ممنوعیت نزدیک شدن به یکدیگر علاوه بر اینکه به کشش داستان اضافه کرده، باعث شده با یک داستان عاشقانه‌ی غیر کلیشه‌ای روبرو باشیم و مثل شخصیت‌های داستان در مرز امید و ناامیدی قرار بگیریم. داستان پنج پا فاصله بر اساس واقعیت نوشته شده و از روی آن فیلم هم ساخته شده است.

 

نام کتاب: جنگ که تمام شد بیدارم کن

نویسنده کتاب عباس جهانگیریان

ناشر افق

نوبت چاپ: ۳   سال چاپ ۱۳۹۱

تعداد صفحات ۲۲۴

عشق ، رمان نوجوان ، جنگ که تمام شد بیدارم کن
جنگ که تمام شد بیدارم کن

 

 

حامی، پسری جنگ‌زده است که خانواده اش را در بمب‌باران از دست داده. او به همراه بی‌بی و دایی‌اش، به شهر قم می‌آید تا کمی دورتر از جنگ زندگی جدیدی را شروع کند. حامی،صدای خوبی دارد، نقاشی می‌کشد و خط خوشی هم دارد. او برای گذراندن زندگی سخت کار می‌کند. گاهی سر چاه جمکران عریضه می‌نویسند و گاهی روی سنگ قبرها خطاطی می‌کند. اما در این شرایط، حامی تنها نیست.

در انبار خانه‌ی جدید، دریچه‌ای وجود دارد که حامی از آن‌سوی آن، با حوری حرف می‌زند. دختری که در پستوی خانه، به دلیل تعصب پدر و نقشه‌های نامادری‌اش، تمام وقتشان را در آن‌جا به قالیبافی می‌گذراند. در بحبوحه‌ی جنگ و شرایط نامساعد، حامی و حوری کم‌کم به هم علاقه‌مند می‌شوند، با هم کتاب و شعر می‌خوانند و به دنیای یکدیگر پامی‌گذارند. جهانگیریان در این کتاب، با جسارت خاصی به عشق بین این دو نوجوان پرداخته است. عشقی که در میان جنگ و تعصب و فقر شکل می‌گیرد.

(پیش‌تر، در مقاله‌ای که از اینجا می‌توانید مطالعه‌اش کنید، به بررسی ردپای جنگ هشت ساله در ادبیات-کودک و نوجوان پرداخته‌ایم.)

 

نام مجموعه: مجموعه‌ی عاشقان ناشناس

نام جلدها: عاشقانه‌ای به نازکی تار مو، سارا و موج‌های عاشق ارس، درناهای عاشق، عاشق شدن پری دریایی به روایت آب، گرگها هم عاشق می‌شوند

نویسنده مجموعه محمدرضا یوسفی

ناشر پیدایش

 

عشق ، رمان نوجوان ، عاشق شدن
مجموعه عاشق شدن

 

 

محمدرضا یوسفی در مجموعه‌ی عاشقان ناشناس، سراغ داستان‌های عاشقانه‌ در اقوام مختلف ایرانی رفته و آن‌ها را بازنویسی کرده است. داستان‌هایی که شاید تا به حال به گوشمان نخورده باشند. داستان‌های این مجموعه از ادبیات فولکلور کردی، ترکی، نواحی جنوبی کشور، لرستان و ادبیات ترکمن گرفته شده اند و منجر به آشنایی بیشتر نوجوانان با فرهنگ اقوام گوناگون می‌شوند.

محمدرضا یوسفی تلاش کرده این داستان‌ها را در قالب رمان عرضه کند تا برای نوجوانان جذاب‌تر باشد. این مجموعه داستان‌ها، علاوه بر تازگی و جذابیت، اطلاعات ارزشمندی از جغرافیای مناطق مختلف و باورهای گوناگون اقوام ایرانی دربر دارد.

 

نام کتاب: نغمه‌ای برای الاگری

نویسنده کتاب دیوید آلموند

مترجم کتاب شیرین ملک فاضلی

ناشر هوپا

نوبت چاپ ۲ سال چاپ۱۳۹۸

تعداد صفحات۲۵۶

عشق ، رمان نوجوان ،نغمه‌ای برای الا گری
رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان

 

 

ارفئوس در بین اساطیر یونانی اسطوره‌ی موسیقی و استاد نواختن چنگ است. او عاشق ائورودیکه می‌شود. این داستان را به یاد بسپاریم و حالا به ماجرای کتاب نغمه‌ای برای الا گری نگاهی بیندازیم. الا اولین بار صدای ارفئوس را از پای تلفن می‌شود و ندیده دلش می‌خواهد این پسر را هر چه زودتر از نزدیک ببیند.

این جمله که «دخترها از راه گوش عاشق می‌شوند» در این داستان صدق می‌کند. راوی داستان، کلر، دوست الاست و خودش از نزدیک شاهد دلبستگی‌های این دو نوجوان به یکدیگر است. ارفئوس نوازنده‌ی دوره‌گردی است که می‌خواهد با کمک موسیقی بر مرگ غلبه پیدا کند و آشنایی الا با او تغییرات زیادی در زندگی هردویشان ایجاد می‌کند.

این رمان درباره‌ی معجزه‌ی عشق و موسیقی است و حتی بزرگترها هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. 

(اما اگر می‌خواهید رمان‌های بیشتری با تم موسیقی بخوانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله‌ی نیروی زندگی‌بخش موسیقی نیز سر بزنید.)

 

نام کتاب: خطای ستارگان بخت ما

نویسنده کتاب #جان-گرینجان گرین نویسنده، ویدئو بلاگر و آموزگار است. او برای رمان نخست خود با نام در جستجوی آلاسکا توانست برندهٔ جایزه بهترین داستان ردهٔ سنی نوجوانان در سال ۲۰۰۶ میلادی شود. 

مترجم کتاب الهه مرادی، میلاد بابانژاد

ناشر پیدایش

نوبت چاپ:۱۱ سال چاپ ۱۳۹۸

تعداد صفحات۴۱۲

عشق ، رمان نوجوان ، خطای ستارگان بخت ما
خطای ستارگان بخت ما

 

 

بدون شک خطای ستارگان بخت ما، یکی از پرطرفدارترین رمان‌های عاشقانه‌ی نوجوان در سال‌های اخیر است که فیلم سینمایی موفقی نیز از روی آن ساخته اند. داستان کتاب درباره‌ی عشق خاص هیزل و آگوست است که هردو با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند.

هیزل در هفده سالگی، کاملا ناامید شده و انتظار مرگ را می‌کشد تا اینکه آشنایی با آگوست در یکی از گروه‌های پشتیبانی سرطان، باعث می‌شود تا زندگی و مرگ هردوی آن‎‌ها طور دیگری رقم بخورد. قهرمانان این کتاب، در طول داستان سوال‌های گوناگونی را در پیش رویشان می‌بینند. از اینکه آیا آن‌ها هم می‌توانند عاشق بمانند یا اینکه بعد از مرگشان می‌توانند اثری از خود برجای بگذارند؟ خطای ستارگان بخت ما، در عین حال که می‌تواند اشک مخاطب را درآورد، از لحن طنزی برخوردار است و به خوبی توانسته در بعضی لحظات مخاطب را به فکر وادارد.

 

نام کتاب: بندبازان

نویسنده کتاب #دیوید-آلمونددیوید آلموند نویسندهٔ کودکان و نوجوانان اهل بریتانیا است؛ که از سال ۱۹۹۸ چندین رمان برای کودکان و نوجوانان نوشته‌است که هر یک از آن‌ها با تحسین منتقدان روبرو شدند.او یکی از سی نویسنده کودک و یکی از سه نویسنده از کشورانگلستان است که برنده جایزه بین‌المللی هانس کریستین آندرسن شده‌است.

مترجم کتاب شهلا انتظاریان

ناشر ایران‌بان

نوبت چاپ ۳ سال چاپ۱۳۹۸

تعداد صفحات۳۳۶

عشق ، رمان نوجوان ،بندبازان
بندبازان

 

 

منطقه‌ی فقیرنشین تاثیر زیادی بر دومینینگ هال دارد، رفتن به سمت جرم و مجرمان بخش منفی آن است. بخش زیبای داستان همبازی شدن با هالی است و مهمتر از آن زمانی است که به نوجوانی می‌رسند و شیفته‌ی همدیگر می‌شوند.

حتی فاصله‌ای که بچه‌های شرور محل‌شان بین آن‌ها می‌اندازند هم باعث نمی‌شود برای همیشه از همدیگر دور بمانند. این دو با هم بندبازی می‌کنند‌ و زندگی‌شان نقاط مشترکی باهم دارد.

جدا از وجه اجتماعی رمان که به تبعیض‌های جامعه پرداخته، زندگی عاطفی دو شخصیت داستان جذاب است و بخشی از آن هم اخلاقی است، رمان نشان می‌دهد برای پایداری عشق باید تفاهم و گذشت و صبوری داشت تا بتوان یک رابطه‌ی مثبت را تجربه کرد. راوی رمان اول شخص مفرد است که باعث شده خواننده به روحیه و احساسات شخصیت اصلی داستان_خصوصا احساسات او به هالی_ بیشتر نزدیک شود.

 

نام کتاب: این وبلاگ واگذار می‌شود

نویسنده کتاب فرهاد حسن‌زاده

ناشر افق

نوبت چاپ :۶ سال چاپ۱۳۹۸

تعداد صفحات ۱۴۴

 

عشق ، رمان نوجوان ، این وبلاگ واگذار می‌شود
رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان

 

 

درنا، نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که به داستان‌نویسی علاقه‌مند است. او یک روز در کتاب‌فروشی آقای ذال، دفتری پیدا می‌کند که از طریق آن به گذشته‌ی آقای ذال وارد می‌شود. درنا تصمیم می‌گیرد وبلاگی به راه بیندازد و ماجرای آقای ذال را بنویسد. داستان عشق او به دختری به نام فریبا، که در زمان جنگ، همراه با خانواده‌اش از آبادان نقل مکان می‌کند.

اما کلید خانه را به ذال می‌سپارند تا یک روز برگردند. حالا سی سال از آن ماجرا می‌گذرد و خانواده فریبا هیچ وقت به آبادان بازنمی‌گردند. درنا با منتشر کردن داستان در وبلاگش، پای افراد تازه‌ای را به داستان می‌گشاید. پای کسی که تمام این سال‌ها در فکر آقای ذال بوده، اما هیچ وقت احساساتش را به زبان نیاورده است. حسن زاده در این کتاب، عشق دوران نوجوانی را به طوری ملموس به مخاطب نشان داده است.

علاوه بر این، به خوبی به لحن و دنیای نوجوانان امروز نیز نزدیک شده و در عین ترسیم کردن عاشقانه ای در آبادان دهه‌ی شصت، به دغدغه‌های این روزهای نوجوانان هم پرداخته است.

 

نام کتاب: عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی

نویسنده کتاب جمشید خانیان

ناشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نوبت چاپ: ۴  سال چاپ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۱۶۸ 

عاشقانه
عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی

 

 

بین رمان‌های عاشقانه‌ی نوجوان در ایران عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که موضوع اصلی‌اش به نوعی ممنوع بوده و پیش از آن نویسندگان داخلی کمتر به آن پرداخته‌اند. داستان در زمان جنگ بین ایران و عراق می‌گذرد. سارا دختر سیزده ساله‌ی داستان پیانویش را خیلی دوست دارد و ناچار می‌شود با خانواده از آبادان به اهواز بروند.

در راه با یونس و مادربزرگش روبرو می‌شوند و پیانو را کنار می‌گذارند تا آن‌ها در وانت جا بشوند. جمشید خانیان توانسته احساساتی که سارا به یونس دارد را نشان بدهد. سارا او را پنهانی دنبال می‌کند و از طرفی وانمود می‌کند که دلبسته‌ی یونس نشده است. عشق در سنین پایین شاید به نظر خام و بی‌اهمیت به نظر بیاید اما این رمان نشان می‌دهد همیشه این‌طور نیست، بخش زیادی از فکرهای یک دختر نوجوان می‌تواند به عشق معطوف شود و او را به خود مشغول کند، گاهی ناامیدش کند، گاهی ناکام بماند و گاهی فشار روحی زیادی بر او وارد کند.

  این مقاله را ۷۹۷ نفر پسندیده اند

12 دیدگاه در “هشت رمان برتر عاشقانه برای نوجوانان

  1. زهرا دیلمانی می گوید:

    ولی معرفی کتاب‌های محمدرضا یوسفی به عنوان داستان موفق عاشقانه برای نوجوانان دیگه خیلی سه بود. واقعاً ضعیفه این مجموعه عاشقان ناشن

    • وینش
      وینش می گوید:

      همانطور که در متن هم اشاره شده این کتاب قصد آشنایی نوجوانان با داستان‌های عاشقانه اقوام مختلف ایرانی را دارد.

  2. علی می گوید:

    سلام. ن چند تا از کتاب هایی را که معرفی کردید را خواندم و خوب بودند مخصوصا کتاب نغمه‌ای برای الاگری. جدا از این خواستم بگم که کتاب (از تابستان تا تابستان) هم کتاب خوبی است و میتوانید از خواندن ان لذت ببرید.
    ممنونم از سایت خوبتون
    بدرود

  3. lk می گوید:

    سلام مجموعه رمان عاشقانه های کلاسیک رو بخونید مخصوصا الان که نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم هست و میتونید با تخفیف بخرید

  4. سرمه می گوید:

    سلام بنظر من کتاب النور و پارک نویسنده:رینبو راول را بخوانید خیلی قشنگ و فوق العاده است♥️??

  5. تقی می گوید:

    شاید ورود به زندگی خصوصی یک زوج و آشنا شدن با سبک زندگی عاشقانه آنها فقط با خواندن کتاب‌ها مقدور باشد. کتاب «قصه دلبری» از جمله این کتاب هاست. خواندن این کتاب هیجانی به همراه دارد که می‌توانیم مدتی کوتاه با آن همراه شویم و نوعی متفاوت از زندگی را با خواندن داستان های عاشقانه آن دو تجربه کنیم.

    در این کتاب، با شکل گیری یک زندگی عاشقانه آشنا می‌شویم. زندگی عاشقانه ای که با بالا و پایین روزگار گره می خورد؛ اما این سختی ها باعث کم‌رنگ‌شدن عشق آنها نمی‌شود.

  6. مهرنگار می گوید:

    سلام من کتاب پنج پا فاصله را خواندم عاشقانه ی خوبی است که به یک بیماری خاص هم می پردازد اما کتابی که در نشر علمی و فرهنگی با ترجمه خانم دائمی منتشر شده یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که فصل ۱۶ کتاب حذف شده است. شماره صفحات درستند اما روایت داستان یک فصل ویل و یک فصل استلاست و در واقع فصل ۱۶ که مربوط به ویل است حذف شده است من از خود انتشارات هم پیگیری کردم و گویا با اینکه در ممیزی ارشاد حذف شده اما ناشر باز هم منتشرش کرده در حالیکه می شد با چند جمله آن را تصحیح کرد.

  7. فاطی می گوید:

    ووای کتاب عاشقانه نوجوانان
    من خاطرات خوبی از این کتابها دارم. مثلا زنان کوچک، بابا لنگ دراز، میشل استروگف، داستان دوشهر، آتش پاره زرین….
    چقدر با این کتابها عشق را مزه مزه کردم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *