سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

آموزش کودکان، از تخته سیاه تا هوش مصنوعی

آموزش کودکان، از تخته سیاه تا هوش مصنوعی

 

جهان از دوران شکار تا عصر هوش مصنوعی تغییرات بسیاری کرده است، با این حساب آیا شیوه‌های آموزش می‌تواند همچنان مثل گذشته باشد؟ گرچه شاید در وضعیت کنونی ایران بهتر است دنبال این باشیم که: آموزش رایگان و همگانی حق همه بچه‌هاست.

جهان از دوران شکار تا عصر هوش مصنوعی تغییرات بسیاری کرده است، با این حساب آیا شیوه‌های آموزش می‌تواند همچنان مثل گذشته باشد؟ گرچه شاید در وضعیت کنونی ایران بهتر است دنبال این باشیم که: آموزش رایگان و همگانی حق همه بچه‌هاست.

 

 

 

آیا می‌توان آموزش را هنری دانست که به جستجوگری دانش منتهی می‌شود؟

روز ملی کودک در مهرماه است و هم‌زمانی آن با آغاز سال تحصیلی بهانه‌ای دست ما می‌دهد تا درباره آموزش کودکان صحبت کنیم. در روزگار ما آموزش کودک به چه معنی است و نسبت به روزگاران گذشته معنی آموزش کودکان چه تغییراتی داشته است؟ دوست عزیز ما گیسو فغفوری نگاهی کرده است به این روند در جهان.

 

 

 

روز جهانی آینده

روز جهانی کودک در ایران روز خاصی است، روزی که معلوم نیست از کی و چگونه به روز کودک و فرزندان اختصاص پیدا کرده، اما بهانه‌ای است برای گفتن از کودکان، حقوقشان و توجه کردن به کم و کاستی‌های زندگی‌شان، هرچند مهم‌تر از این‌ها، کودکان آینده‌اند. ما از طریق کودکانمان در آینده حضور داریم. آن‌ها یاد ما را به آینده می‌برند و رفتار امروز ما با آنان در ساختن آینده موثر است.

 

 

اگر فرض کنیم قصد ما از آموزش کودکان مجهز کردن آنها برای ساختن زندگی خود و اطرافشان باشد؛ با تغییراتی که در محیط زندگی ما ایجاد شده است شاید دیگر حل مسائل با روش‌های قبلی ممکن نباشد. و شاید روش ناکافی حل ما، مسائل را تا این حد پیچیده کرده است. ظاهرا لازم است عضله‌هایی را در بدنمان بیشتر قوی کنیم.

 

 

 

 

زندگی در دنیای بدون خشونت، به آرزوی بسیاری از انسان‌ها تبدیل‌شده است. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که با انواع و اقسام خشونت‌ها و ناملایمات مواجه هستیم. درحالی‌که خشونت ما انسان‌ها در مواقع حساس و ضروری نیاز به کنترل دارد تا از بروز آن پشیمان نشویم. پس بیاید خودمان به دنبال تغییری باشیم که در دنیا آن را جستجو می‌کنیم، 

 

وین والتر دایر، یک نویسنده «کتاب‌های خودیاری» و یک «سخنران انگیزشی» مشهور آمریکایی است که نام و آثارش حالا دیگر جهانی شده‌ و به‌عنوان چهره‌ای معنوی و مروج معنویت بسیار مشهور شده است. کتاب چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم؟ ترجمه فارسی یکی از آثار شناخته‌شده اوست که به زبان اصلی با عنوان «واقعاً چه چیزی برای فرزندتان می‌خواهید؟» 

 

بزرگسالان باید کتاب کودک بخوانند

 

 

 

تئوری‌های آموزشی که مهارت طرح مسئله و جستجو و یافتن راه حل را به روش‌های نقادانه انجام می‌دهند بسیار مطرح هستند. قبلا این مفاهیم به عنوان بخشی از مهارت‌های زندگی مطرح بود؛ اهمیت این مهارت‌ها در آموزش ربع اول قرن بیست و یکم بیشتر و بارزتر است. بخصوص که در دنیای پیش‌رو صنایع به سمت خلاقانه و هوشمند شدن می‌روند.

انسان‌هایی که سفر خود را از گردآورنده و شکارچی شروع کردند و مراحل کشف آتش، کشاورزی، صنایع بخار، موتور احتراقی و انفورماتیک را پشت سرگذاشته‌اند بیش از هر چیزی نیازمند مهارت طرح و حل مسئله خواهند بود و در این دنیای جدید دیگر چیزی را نمی‌توان بدیهی فرض کرد. در نهادهایی که در کشورمان خدمات آموزشی ارائه می دهند این تحول را چقدر می بینیم؟

 

دسترسی به آموزش رایگان و عمومی یکی از نقاط قوت قانون‌اساسی کشورمان است. دسترسی همگانی به آموزش یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به جامعه‌ای آزاد و مبتنی بر گفتگو است. اما این اصل مهم قانون‌اساسی در چنددهه گذشته دچار تغییراتی شده که وضعیت آموزش و آینده جامعه را در خطر قرار داده. در این مقاله به بررسی و اهمیت این مساله پرداخته شده.

 

 

کالایی شدن آموزش، بزرگترین تهدید برای فرآیند دموکراتیزاسیون در ایران 

در ایران در ذیل برنامه‌های موسوم به «تعدیل ساختاری» که از اواخر دهه‌ی شصت شمسی اعمال می‌شد، سهم آموزش در تولید ناخالص داخلی کمتر و کمتر شده است. خصوصی شدن که در واقع در ایران چیزی جز کالایی شدن آموزش نبود و به کاهش تعهدات مالی و قانونی بیشتر و گسترده‌تر دولت در حوزه‌ی آموزش و زیرساخت‌های تحصیلی انجامید،

 

 

 

البته لازم است شناخت خوبی از مسیر طی شده هم کسب کنیم. جایی که در حال حاضر در حیطه آموزش ایستاده‌ایم و مسیری که طی کرده‌ایم چه خوب و چه بد؛ چه سریع و همه جانبه و چه کند و بی رمق، مرهون کسانی است که در طول این مدت برای کودکان ایران زحمت فراوان کشیده‌اند و نام خود را در ذهن ما ثبت کرده اند. خوب است یادی کنیم از تعدادی از این بزرگان.

 

 

چهره هایی از پدرم

جبار باغچه‌بان یکی از چهره‌های استثنایی آموزش و پرورش ایران است. او چهره‌ای سختکوش و مبتکر و بنیان‌گذار آموزش و پرورش ناشنوایان ایران بود، اما این تنها وجه زندگی او نیست. زندگی‌اش، زندگی پرفراز و نشیب و سرشار از رنج و سختی بود که در خاطرات و یاداشت‌های باقی مانده از او و در روایت‌های فرزندانش آمده است. او یک دختر و یک پسر از خود به یادگار گذاشته است: 

 

 

داستان پرآب چشم تاسیس مدرسه برای دختران ایران ما

جنگ‌های ایران و روس در دوران ولیعهدی عباس میرزا برای اولین بار ایرانی‌ها را متوجه کرد دنیای دیگری در اطراف آن‌ها وجود دارد که بسیار جلو رفته و از ایران پیشی گرفته است. در تمام قرن نوزدهم میلادی سال به سال این آگاهی نسبت به ضعف خود و پیشرفت دیگری (از غربیان تا عثمانی‌ها و همسایگان) بیشتر شد و در اوایل قرن بیستم به جنبش مشروطه منتج شد. 

 

صمدبهرنگی را هم می‌توان یکی از بهترین نویسندگان کودک‌ونوجوان تاریخ ادبیات فارسی دانست، می‌توان نویسنده‌ای دانست که کار سیاسی هم می‌کرده و مرگ مشکوکی داشته، هم می‌توان مبارزی سیاسی دانست که از داستان‌هایش برای القای مفاهیم سیاسی موردنظرش استفاده می‌کرده. مرگش را می‌توان شادی سرمستانه در جمع دوستان دانست، 

 

بدیهی است که در این پرونده از بسیاری از بزرگان و تاثیرگذاران آموزش در ایران نام برده نشده است که حتما در زمان‌های دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

شما هم می‌توانید در معرفی این چهره‌ها با ما همراهی کنید.

 

 

 

روز ملی کودک – روز جهانی کودک

 

 

 

  این مقاله را ۳ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *