یک خط مستقیم در فروش
آنچه جردن بلفورت همان شخصیت معروف به گرگ والاستریت که مارتین اسکورسیزی زندگی و کارش را در فیلمی به همین نام روایت کرد، در کتاب شیوه گرگ ارائه کرده است، چند و چون راهکارهای خاص بازاریابی و فروش با عنوان «سیستم خط مستقیم» است که بلفورت خود را مبدع و مبتکر آن میداند. بلفورت ابداع این سیستم را سرآغاز تحول زندگی خود میداند و اظهار میکند «ابداع سیستم خط مستقیم زندگیام را برای همیشه تغییر داد. مهارتهایی که از این سیستم کسب کردم زندگیام را طوری از نو ساخت که من هرگز فکر نمیکردم ممکن باشد.»
شیوه گرگ؛ گرگ والاستریت
نویسنده: جردن بلفورت
مترجم: مسلم رئوفی
ناشر: نیک فرجام
نوبت چاپ: ۳
سال چاپ: ۱۳۹۹
تعداد صفحات: ۲۸۴
آنچه جردن بلفورت همان شخصیت معروف به گرگ والاستریت که مارتین اسکورسیزی زندگی و کارش را در فیلمی به همین نام روایت کرد، در کتاب شیوه گرگ ارائه کرده است، چند و چون راهکارهای خاص بازاریابی و فروش با عنوان «سیستم خط مستقیم» است که بلفورت خود را مبدع و مبتکر آن میداند. بلفورت ابداع این سیستم را سرآغاز تحول زندگی خود میداند و اظهار میکند «ابداع سیستم خط مستقیم زندگیام را برای همیشه تغییر داد. مهارتهایی که از این سیستم کسب کردم زندگیام را طوری از نو ساخت که من هرگز فکر نمیکردم ممکن باشد.»
شیوه گرگ؛ گرگ والاستریت
نویسنده: جردن بلفورت
مترجم: مسلم رئوفی
ناشر: نیک فرجام
نوبت چاپ: ۳
سال چاپ: ۱۳۹۹
تعداد صفحات: ۲۸۴
جردن بلفورت با نگارش کتاب شیوه گرگ ابراز امیدواری میکند که این سیستم بتواند آن را به همگان آموزش داده و آنها را به رشد و موفقیت در حوزههای متنوع زندگی و کارشان برساند. بلفورت اعتقاد دارد که این سیستم میتواند برای هر کسی موثر باشد و همگان میتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند. او در مقدمه این کتاب اظهار امیدواری میکند که هر کسی که این کتاب را مطالعه میکند، بتواند با بهرهگیری از آن به رویاهای خود جامه عمل بپوشاند.
اما سیستم خط مستقیم بلفورت چیست؟ درک همه جزئیات این سیستم منوط به خواندن کل کتاب و فهم توضیحاتیست که گرگ والاستریت درباره آن داده است؛ ولی مختصراً میتوان گفت سیستم خط مستقیم با فراهم آوردن شرایط مساعد باعث میشود کسانی که به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران از موفقیت جا ماندهاند وارد عمل شوند و راه خود را پیدا کنند.
طبق نظر بلفورت سیستم خط مستقیم از خصوصیت مجابکنندگی فوقالعادهای برخوردار است؛ به طوری که میتواند زندگی شخصی را در عرض چند روز عوض کند. بلفورت میگوید چنین مواردی را در سرتاسر جهان و در تمامی حوزهها و صنایع مشاهده کرده است؛ کسانی که هیچگونه موفقیتی به دست نیاورده بودند با کمک این سیستم ناگهان به موفقیتهایی دست یافتند که هرگز فکر نمیکردند ممکن باشد و زندگی آنها طوری تغییر کرد که حتی در رویاهای خود هم نمیتوانستند ببینند.
طبق نظر او دستیابی به چنین موفقیتهایی فقط توسط هنر ترغیب و متقاعد کردن امکانپذیر است که توسط سیستم خط مستقیم آموزش داده میشود، بدون آن که شخص اصول اخلاقی و راستی و صداقت را قربانی کند. گرگ والاستریت صراحتاً بیان میکند موفقیتی که با فدا کردن اصول اخلاقی و صداقت حاصل شود، اصلاً موفقیت نیست.
البته او به امکاناتی که در این سیستم وجود دارد تا با قربانی کردن اصول اخلاقی به موفقیت برسید، واقف است و از همین رو در کتاب شیوه گرگ تلاش کرده تا این امکانات را محدود یا حذف کند. در واقع آنچه که در کتاب شیوه گرگ ارائه شده، یک بازبینی در سیستم خط مستقیم و ارائه راهکارهای بازنگری شده از آن است. نویسنده در آموزش دادن مجدد این سیستم بازنگریشده دو سال وقت صرف کرده و تمام جزئیات آن را مورد بررسی و بازبینی قرار داده تا مطمئن شود که این سیستم کاربردیتر و موثرتر و در عین حال اخلاقیتر شده باشد.
در واقع او کوشش کرده تا ویژگی مربوط به فروش و معامله صادقانه در آن شدیداً تقویت شده باشد؛ شیوههایی که مشتری را برای خرید تحت فشار قرار بدهد، استفاده از کلام و ارتباط گفتاری نابجا و نادرست و کوچکترین نکات مربوط به «فروش به هر قیمتی فقط به خاطر دریافت سهمی از سود فروش» از این نسخه جدید حذف شدهاند.
بلفورت در این زمینه مینویسد: «این یک کار طاقتفرسا بود ولی من از هیچ تلاش و هزینهای دریغ نکردم؛ متخصصان جهانی، روانشناسان حوزه مشاغل، متخصصان تولید محتوا، کارشناسان شیوههای آموزش بزرگسالان، متخصصان برنامهنویسی عصب زبانشناختی برای بررسی و اصلاح هر جنبه از این سیستم دعوت شدند. در نتیجه یک نسخه بسیار فوقالعاده موثر و قدرتمند که شدیداً ویژگی صداقت در معامله را لحاظ میکرد به دست آمد. به طوری که تبدیل به یک سیستم تکاملیافته شد که من همیشه میدانستم خواهد شد: یعنی یک سیستم پولساز دائمی».
بدین قرار بلفورت ادعا میکند آنچه که در این کتاب ارائه شده یک راه حل پیشنهادی جامع درباره بهکارگیری سیستم خط مستقیم در هر صنعت و کسب و کار است. تمام کسانی که در حوزه فروشندگی فعالیت میکنند یا صاحب کسب و کار خود هستند با استفاده از این کتاب روشهای خلاقانهای برای موفقیت خواهند آموخت.
این کتاب قرار است به مخاطبان خود نشان دهد که چگونه میتوانند فرایند فروش را کوتاهتر کنند و فروش خود را افزایش دهند. این سیستم قرار است به فروشندگان بیاموزد چطور کاری کنند که مشتریان قبلی به طور مستمر مشتریان جدید را به آنها ارجاع دهند و مشتریان دائمی داشته باشند. همچنین این کتاب روش سادهای را برای دستیابی به فروش جهانی و حفظ و ادامه آن ارائه میکند.
نویسنده کتاب همچنین مدعی است که اثرش حتی برای کسانی که در حیطه فروش فعالیت نمیکنند به همان اندازه مفید واقع خواهد شد که برای فروشندگان. طبق نظر او این اشخاص ممکن است از خود بپرسند از آنجایی که من در حوزه فروش فعالیت نمیکنم چه لزومی دارد شیوههای فروش را یاد بگیرم؟
ولی بلفورت میگوید حقیقت این است که حتی اگر شما فروشنده نیستید با این حال لازم است به اندازه کافی در مورد فروش و ترغیب مشتری به خرید مهارت داشته باشید، در غیر این صورت در زندگی شدیداً اعتماد به نفس کمتری خواهید داشت! طبق نظر او فروش در زندگی از اهمیت همهجانبهای برخوردار است؛ در واقع شما یا در حال فروختن هستید یا در حال شکست خوردن. شما مردم را ربه این ترغیب میکنید که ایدههای شما منطقی هستند یا محصولات تولیدی شما ارزش خرید را دارند (افکار و ایدهها یا محصول خود را به آنها میفروشید).
ممکن است شما به عنوان یکی از والدین اهمیت استحمام یا انجام تکالیف درسی را به فرزند خود بفروشید، یعنی او را به انجام آنها ترغیب کنید. شما ممکن است به عنوان یک معلم اهمیت آموزش و تحصیل را به دانشآموزان بفروشید، یعنی آنها را ترغیب به یادگیری کنید. یک وکیل بیگناهی موکلش را به هیئت منصفه میفروشد، یعنی آنها را ترغیب میکند که موکل او بیگناه است.
یک پیشوای مذهبی وجود خدا یا حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) یا بودا را به جماعت میفروشد، یعنی وجود آنها را تبلیغ میکند. یک سیاستمدار مزایای انتخاب خود را به رایدهندگان میفروشد یعنی مردم را ترغیب میکند که به او رای دهند.
به طور خلاصه عمل #فروش در مورد هر کسی به کار میرود و تمام جنبههای زندگی، هم جنبههای فردی و هم جنبههای شغلی و کاری را شامل میشود. شما همه این کارهای روزمره را در قالبی غیر از فروشندگی انجام میدهید بدون آنکه به صورت عادی عنوان فروش برای آنها اطلاق شود، ولی در واقع شما هم در حال فروش چیزی (ایده، فکر، باور و…) هستید و میل دارید دیگران را به داشتن آنها ترغیب کنید.
بلفورت در کتاب شیوه گرگ تاکید میکند مهم نیست که شما چه شغلی داشته باشید یا اینکه شخص حقیقی هستید یا حقوقی؛ شما در واقع دارید ایدهها، امیدها و رویاهای خود را به دیگران منتقل میکنید، به طوری که آنها را وادار به واکنش کند تا آن چیزهایی را که میخواهید به دست آورید و این یعنی معامله صادقانه و اخلاقی که بدون آن کسب موفقیت یا کسب اعتماد به نفس خیلی سخت خواهد شد.
در حقیقت هدف کتاب شیوه گرگ همین است که با مطالعه آن، خواننده با یک شیوه ساده و اثباتشده در هنر ایجاد رابطه با دیگران تسلط پیدا کرده و در زندگی با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری به جلو حرکت کند.
یک خط مستقیم در فروش