سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

کوهنوردی در ایران

نویسنده: علی مقیم

ناشر: نشر روزنه

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۴۹۴

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۳۴۴۳۶۸


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
کوهنوردی در ایران

تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

کوه‌نوردی در ایران یکی از بهترین کتاب‌های آموزشی درباره‌ی کوه‌نوردی در ایران است. کتابی که تا به حال ۵ بار تجدید چاپ شده است و می‌توان یک جورهایی آن را دانش‌نامه‌ی کوه‌نوردی در ایران نامید. کتاب از سطحی خیلی ابتدایی شروع می‌کند و پله به پله خودش را به بلندترین کوهستان‌های جهان (هیمالیا) می‌رساند.


در فصل‌های اول نویسنده نکات ابتدایی و تجهیزات کوه‌نوردی را معرفی می‌کند. موقعیت‌های اضطراری در کوهستان، تغذیه، حفاظت از محیط‌زیست و تذکران زیست‌محیطی، آشنایی با سیستم‌های موقعیت‌یابی و گوگل‌ارث الفبای کوه‌نوردی هستند که علی مقیم در صد صفحه‌ی اول کتاب به آن‌ها می‌پردازد. چهل صفحه‌ی بعدی کتاب تقریباً تاریخ کوه‌نوردی در ایران است: سیر اکتشافات کوه‌‌شناسی در ایران، روش‌های تقسیم‌بندی کوه‌های ایران، آشنایی با موقعیت مکانی پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های کشور.

مابقی کتاب معرفی ۱۰۰ قله از کوهستان‌های ایران برای صعود در فصل‌های مختلف سال است. این ۱۰۰ قله بر اساس ناحیه‌ی جغرافیایی‌شان در کتاب معرفی شده‌اند: ارتفاعات البرز، منطقه‌ی تخت سلیمان و علم‌کوه، ارتفاعات آذربایجان، قلل زردکوه بختیاری، قلل زاگرس، قلل دنا، قلل ممتد مرکزی، ارتفاعات جنوب شرقی ایران و ارتفاعات خراسان.


بعد از معرفی قله‌ها، علی مقیم از دریچه‌های دیگری وارد موضوع کوه‌های ایران می‌شود: مشهورترین دریاچه‌های کوهستانی ایران، یخچال‌های ایران، مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری در رشته‌کوه‌های البرز، آشنایی با سنگ‌نوردی و آثار تاریخی کوه‌های ایران.

در ۴۰ صفحه آخر نیز علی مقیم اطلاعاتی عمومی از رشته‌کوه‌های هیمالیا و چهارده قله‌ی بالای ۸۰۰۰ متر در جهان و اولین صعودها به این قله‌ها و… را هم به کتابش اضافه کرده تا چشم‌اندازی جهانی هم برای خوانندگانش فراهم کرده باشد.

 

علی مقیم
علی مقیم

 


کوه‌نوردی در ایران را می‌توان کامل‌ترین کتاب علی مقیم نامید. علی مقیم متولد ۱۳۳۹، کوه‌نورد و پژوهشگر حوزه‌ی کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی است که سال‌هاست پیرامون کوه‌ها و جاذبه‌های زیست‌محیطی ایران کتاب چاپ می‌کند. او تا به حال ۴۲ کتاب با موضوع کوه و کوه‌نوردی تألیف کرده است.

راهنمای تصویری صعود به قلل ایران، منتخب صعودهای زمستانی، دانستنی‌های کوهستان، کوه‌های سرزمین پارس، ارتفاعات صعود نشده البرز مرکزی، راهنمای غارهای مهم ایران، راهنمای صعود به قله دماوند، راهنمای آبشارهای مهم ایران، جاذبه‌های کوهستان‌های ایران و کوه‌پیمایی در توچال از دیگر کتاب‌های او هستند که با حجمی کمتر و تخصصی‌تر به موضوع کوه و کوه‌نوردی در ایران پرداخته‌اند.

کوه‌نوردی در ایران
نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *