سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

پیرمرد و دریا

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: نجف دریابندری

ناشر: خوارزمی

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۲۲


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
پیرمرد و دریا

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

ارنست همینگوی نویسنده معاصر امریکایی که برنده جایز نوبل ادبیات هم شده، جزو نویسندگانی است که قلم و نثر مخصوص و امضای پای کارهایش، او را زبانزد خاص و عام در عرصه ادبیات معاصر جهان کرده است.

همینگوی سال 1899 در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شد. سال‌های کودکی و نوجوانی‌اش در طبیعت آن منطقه گذشت. در جنگ جهانی اول به عنوان راننده آمبولانس خدمت کرد و در سال 1921 با سمت خبرنگار خارجی به اروپا رفت. اولین مجموعه کارهایش با نام در زمانه ما سال 1925 به چاپ رسید که مجموعه‌ای از چند شعر و داستان کوتاه بود. پس از آن زندگی او به عنوان یک نویسنده و روزنامه‌نگار با ماجراجویی‌های فراوان ادامه پیدا کرد.

تا زمان مرگ خودخواسته‌اش در سال 1961 و پس از آن نزدیک به 20اثر از او به چاپ رسیده است.

 

ارنست همینگوی

 

 

پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا یکی از رمان‌های معروف و پرطرفدار همینگوی است. داستان این کتاب درباره پیرمردی ماهیگیر است و کل روایت بر روی سطح آب می‌گذرد. همینگوی را استاد موجز و صریح نوشتن می‌دانند. شخصیت‌های او همگی از خشونتی ذاتی برخوردارند. پیرمرد ماهیگیر رویاروی زندگی است و دریا و ماهی نمادی از جهان ماست. در این داستان نه خبری از تشبیه‌ها و تشخیص‌های شاعرانه است و نه ردپایی از کلمات آن‌چنانی و سخت فهم. تنها بحث باد است که امروز وزیدن ندارد و هوا که آفتابی است و بوی کوسه ماهی‌ها و موج‌های پیاپی. درجایی از کتاب می‌خوانیم:

«خورشید ذره ذره از پشت دریا بالا آمد و پیرمرد توانست دیگر قایق‌هایی را که تا نیمی از بدنه‌شان در آب فرورفته بود و به سوی ساحل پارو می‌کشیدند و در پهنای جریان آب پراکنده بودند ببیند. آنگاه خورشید روشن‌تر شد و به روی دریا نورافشانی کرد و همچنان که بالاتر می‌آمد، آب دریا نور را به چشمان پیرمرد بر می‌گرداند و آنها را می‌زد، طوری که پیرمرد به روی آب نگاه نمی‌کرد و پارو می‌زد.»

 

پیرمرد و دریا

 

 

قسمت اصلی داستان درباره تلاش روزانه پیرمرد برای به دام انداختن ماهی غول پیکر است. ماهی غول پیکر برای پیرمرد نماد موفقیت و تیرخلاص در عرصه زندگی است. سودای ماهی روز و شب با او است. ماهی غول پیکر بلیط خوشبختی او است. جزئیات شرح دهنده هر صحنه خواننده را مستقیم در محیط و فضای مدنظر همینگوی قرار می‌دهد.

این کتاب با ترجمه نجف دریابندری و توسط نشر خوارزمی منتشر شده است. همچنین ترجمه دیگری از آن، از نازی عظیما و در نشر افق به چاپ رسیده.

#همینگویارنِست میلر همینگوی (زاده ۲۱ ژوئیه ۱۸۹۹ – درگذشته ۲ ژوئیه ۱۹۶۱) از نویسندگان برجستهٔ معاصر ایالات متحده آمریکا و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات بود. او از پایه‌گذاران یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود.

یک دیدگاه در “پیرمرد و دریا نجف دریابندری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *