سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

مترسک و خدمتکارش

نویسنده: فیلیپ پولمن

مترجم: فرزاد فربد

ناشر: پریان

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۲۲۴

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۰۵۸۲۰۶


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
مترسک و خدمتکارش

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

مترسک و خدمتکارش

 

آقای پندولفوی، کشاورز پیر و ناخوش احوالی است که تصمیم می‌گیرد برای دور نگه‌داشتن پرندگان از مزرعه‌اش، مترسکی بسازد. چندی نمی‌گذرد که مترسک از مزرعه او ربوده می‌شود و در میان زمین گل‌آلودی ساکن می‌شود. در شبی بارانی، صاعقه‌ای مهیب به مترسک برخورد می‌کند و او جان می‌گیرد. در همان نزدیکی، جک، پسرکی آواره و بی‌خانمان در انباری پناه گرفته است. مترسک و جک با هم رودررو می‌شوند و دوستی عمیقی میان آن دو شکل می‌گیرد. قرار بر آن می‌شود که پسرک، در کارهای روزمره به مترسک کمک کند و خدمتگزار او باشد؛ و در عوض تحت هر شرایطی با هم به ماجراجویی و سفرهای هیجان‌انگیز بپردازند.

 

 

مترسک و خدمتکارش

 

نویسنده با قرار دادن شخصیت‌ها در موقعیت‌های گوناگون ارزش‌های اولیه زندگی انسان چون صلح‌گرایی، محبت و دوستی، امیدواری و در تکاپو بودن را به او یادآور می‌شود. داستان با فضای کودکانه خود، این اطمینان را به خواننده می‌دهد که علی‌رغم تمام پستی و بلندی‌هایی که شخصیت‌ها از سر می‌گذرانند، نهایتاً پایانی خوش در انتظارشان است و حال و هوای جادویی اثر لحظه‌ای از بین نمی‌رود.

درونمایه فانتزی و طنز داستان و سادگی در روایت آن، در کنار تصویرگری جان لارنس، کتاب را برای هر گروهی از خوانندگان، جذاب و دلپذیر می‌کند.

 


درباره نویسنده


فیلیپ پولمن، اکتبر 1946 در نوریچ انگلستان متولد شد. در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه آکسفورد فارغ‌ التحصیل شد و تحصیلاتش را در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد. او در مدارس و کالج وست مینستر آکسفورد، به تدریس ادبیات انگلیسی پرداخت و در کنار آن، به نوشتن داستان‌های کودک و نوجوان روی آورد. در 1982، با کتاب کنت کارلشتاین مورد توجه خوانندگان قرار گرفت.
رمان‌هایی چون مترسک و خدمتکارش، روزی روزگاری در شمال، داستان‌های گریم، پل شکسته و دختر آتش‌ساز از دیگر آثار برجسته او به شمار می‌آیند؛ اما بخش عظیمی از موفقیت و شهرت این نویسنده با سه‌گانه نیروی اهریمنی‌اش به دست آمده که شامل داستان‌های قطب‌نمای جادویی، خنجر اسرارآمیز و تلسکوپ کهربایی است.

 

فیلیپ پولمن

 

 

پولمن تا به امروز جوایزی نظیر جایزه هانس کریستین اندرسن، ویتبرد، گاردین و مدال کارنگی را از آن خود کرده‌ است.
خواندن آثار این داستان‌نویس انگلیسی، جدا از گروه سنی کودک و نوجوان، برای طرفداران سبک‌های گوناگون لذت‌بخش خواهد بود؛ چرا که او اغلب با یاری جستن از عنصر خیال، احساسات و ژانرهای متعددی را در هم می‌آمیزد و با ظرافت میان آن‌ها تاب بازی می‌کند.
فرزاد فربد، از جمله مترجمانی است که سالهاست ترجمه‌هایی روان از آثار پولمن عرضه کرده‌است.

 

بخشی از کتاب مترسک و خدمتکارش


جک پرسید: «امتحان لرد مترسک چطور بود؟»
-«تمام سوال‌ها را غلط جواب داد. اصلاً چیزی نمی‌داند.»
جک با خیالی راحت گفت: «پس نمی‌تواند سرباز بشود؟»
-«نه، سرباز یا گروهبان نمی‌تواند بشود، صد سال سیاه. اصلا عقلش درست کار نمی‌کند. افسر می‌شود.»
-«چه؟»
-«سروان مترسک دارد با بقیه‌ افسرها ناهار می‌خورد. باید برایش یک اسب پیدا کنی و پوتین‌هایش را واکس بزنی و یونیفورمش را بشوری و او را مرتب نگه داری، و فقط وقتی ظاهرش آراسته شد دست از کار می‌کشی.»
-«اما او بلد نیست چطور به سربازها دستور بدهد!»
-«هیچ کدامشان بلد نیستند. برای همین پست سرگروهبانی را ابداع کرده‌اند. حالا بهتر است بروی برایش یک یونیفرم تهیه کنی. افسر سررشته‌داری توی آن دلیجان است.»

 

فیلیپ پولمن

 

 

نویسنده معرفی: مدیا نورخمامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *