سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

قصری در پیرنه

نویسنده: یوستین گوردر

مترجم: مهرداد بازیاری

ناشر: هرمس

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۱۰

شابک: ۹۷۸۶۰۰۴۵۶۲۲۴۹


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
قصری در پیرنه

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

استین و سولرون، زن و شوهری که چندی است از هم جدا شده‌اند، یکدیگر را دقیقا در همان هتلی ملاقات می‌کنند که سال‌ها پیش به دلایلی نامعلوم برای هردو، به آخرین ملاقات و جدایی‌شان منجرشده. استین این امر را کاملا اتفاقی می‌داند؛ از طرفی سولرون، معتقد است صرفا تصادفی دانستن این ماجرا، امری مضحک است و ذهن و افکار استین یا نیروهایی خاص را دلیل رخ دادن این دیدار می‌داند.

آن دو تصمیم می‌گیرند که با نامه نگاری از یکدیگر خبر بگیرند و در عین حال به مرور گذشته‌ها بپردازند. در حین تبادل این نامه‌ها، درمی‌یابند که برداشت‌های مختلفی از اتفاقات گذشته مشترک خود دارند.

 

قصری در پیرنه

 

 

در قصری در پیرنه، نویسنده از دل مکاتبات و زندگی زوج داستان، ماجرایی عاشقانه، فلسفی و روان‌شناسانه بیرون می‌کشد. او با مضامینی چون جهان پس از مرگ و حیات جاودان، باور به نیروهای پنهان و ناشناخته و قدرت ذهن و تخیل انسان در برابر نظریات علمی، تکامل و تصادف، دیدگاه‌های دو شخصیت اصلی را در تقابل و تضاد با یکدیگر قرار می‌دهد تا به تفحص علوم و مادیات و نیز ماورا و معنویات بپردازد. بی‌طرفی گردر نسبت به این دو دیدگاه، نتیجه‌گیری نهایی را به خواننده واگذار می‌کند.

رد پای نقاشی قصری در پیرنه از آثار رنه ماگریت، نقاش سوررئالیست بلژیکی نیز در این کتاب به چشم می‌خورد که اشاره‌ای مستقیم به جهان فراواقعی و ناشناخته دارد.

 

درباره نویسنده

یوستین گردر (jostein Gaarder) نویسنده نروژی در 8 اوت 1952 متولد شد. در دانشگاه اسلو، الهیات و ادبیات اسکاندیناوی خواند و مطالعات گسترده‌ای در زمینه فلسفه انجام داد. از 1986 انتشار آثارش آغاز شد.

در 1990، راز فال ورق را منتشر کرد که برنده جایزه منتقدین ادبیات نروژ شد. او همچنین به تدریس دروس فلسفی در دبیرستان اشتغال داشت و برای آموختن فلسفه و تاریخ آن به دانش‌آموزانش، دست به نگارش اثری زد که هنوز از برترین آثار جهان ادبیات به شمار می‌آید؛ دنیای سوفی. کتابی که در آن با زبانی ساده و داستان‌گونه، تاریخ فلسفه، با سخنانی از فیلسوفان بزرگ، مرور و تحلیل می‌گردد و علاوه بر بالا بردن دانش خواننده، او را در داستان جذاب خود غرق می‌کند.

چاپ این کتاب در 1991، استقبالی جهانی برای گردر به همراه داشت و برنده جایزه ادبیات نسل جوان آلمان شد. این رمان با ترجمه حسن کامشاد (انتشارات نیلوفر) در ایران به چاپ رسیده است.
مرد داستان‌فروش، مایا، قصر قورباغه‌ها و راز تولد از دیگر آثار ارزشمند این نویسنده هستند.

 

یوستین گوردر
یوستین گردر

 

 

کتاب شاه مات نیز که در سال 2006 منتشر شد، گزیده‌ای از آثار گردر است که توسط او انتخاب و گردآوری شده‌اند تا مجموعه‌ای منسجم از مضامین داستان‌های این نویسنده به دست آید. احاطه کامل او بر دانش فلسفه، این امکان را فراهم آورده تا مفاهیم پیچیده فلسفه با نثری روان و ساده بیان گردند. بهره‌گیری او از شخصیت‌های نوجوان و کم سن و سال، زمینه‌ای برای طرح سوالات متعدد و مهم ایجاد می‌کند.

از طرفی روایت معماگونه داستان‌ها نیز مخاطبانی از گروه نوجوان به خود جذب می‌کند. این روند، در اغلب آثار او مشهود است و ترکیب فلسفه و داستان، تأمل در جهان و وجود انسان را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند. آثار او شاید بستری برای مطالعه گسترده‌تر در خصوص فلسفه برای خوانندگان فراهم کند و علاقه‌مندی آنان را نسبت به این دانش وسیع افزایش دهد.

 

بخشی از کتاب قصری در پیرنه

من هم مثل آن روزهای تو به این نتیجه رسیدم که جهان یک معماست و من نیز در این جهان هستی یکی از همین «معماها» هستم. با این تفاوت که بیشتر تحت تأثیر رازهای طبیعت هستم تا «ماوراءالطبیعه». بیش از هرچیز از مغز شگفت‌انگیزمان در حیرتم تا آن روایت‌های سست «فوق طبیعی»… قطعاً باید مدت‌ها بگردی تا بتوانی کسی را پیدا کنی که به اندازه من از موجودیت خودش در حیرت باشد. این ادعایی بزرگ است، ولی جرئت بر زبان آوردن آن را دارم. از این‌رو اتهام تأثیرناپذیر و حساس نبودم را اصلاً نمی‌پذیرم.

 

 

نویسنده معرفی: مدیا نورخمامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *