سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

سلام! کسی اینجا نیست؟

نویسنده: یاستین گوردر

مترجم: مهرداد بازیاری

ناشر: کیمیا

نوبت چاپ: ۴

سال چاپ: ۱۳۹۳

تعداد صفحات: ۱۰۲


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
کسی اینجا نیست

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

داستان از زبان یوکیم روایت می‌شود. او ماجرای ملاقاتش با میکا، آدم فضایی که در شرف تولد برادر یوکیم به زمین آمده را برای برادرزاده‌اش تعریف می‌کند.

شبی که یوکیم 8 ساله مدتی در خانه تنها می‌ماند تا پدر و مادرش برای تولد برادر او به بیمارستان بروند، ناگهان صدای جیغی از سمت باغچه می‌شنود. وقتی بیرون را نگاه می‌کند، پسرکی را می‌بیند که از شاخه درخت سیب باغچه‌شان آویزان است. سریعاً به سمت او می‌رود؛ هر دو که حسابی گیج شده‌اند، پی‌در‌پی سوالاتی از هم می‌پرسند. این کنجکاوی، خیلی زود صمیمیتی بین آن‌دو ایجاد می‌کند و درباره سیارات و رسومات یکدیگر ساعت‌ها با هم صحبت می‌کنند.

 

کسی اینجا نیست

 

 

سلام، کسی اینجا نیست؟ داستانی کوتاه و مصور است. کتاب از بخش‌هایی چون آسمان، باغچه، خانه، دریا، تخم مرغ، تپه، شب و کلاه تشکیل می‌شود و نویسنده با بهره‌گیری از قوه تخیل و دانش فلسفه، گستره‌ای از مفاهیم را بررسی می‌کند.

گفت‌وگوهای یوکیم و میکا، خیلی از ما را به یاد پرسش‌های بی‌پایانی می‌اندازند که در عالم کودکی ذهنمان را درگیر خود می‌کردند و شاید هنوز از بزرگترین سوال‌های ما باشند؛ مسائل عمیقی چون تولد، سرآغاز بشر، پیدایش و تکامل که در داستان، به واسطه مواجهه میکا با جهان ناشناخته یا تولد برادر یوکیم و دیگر تطابقات و استعارات مطرح می‌گردند.

شاید خواندن این کتاب، تجربه‌ای نزدیک به شازده کوچولو برای خوانندگان رقم بزند.

 

درباره نویسنده

یوستین گردر (jostein Gaarder) نویسنده نروژی در 8 اوت 1952 متولد شد. در دانشگاه اسلو، الهیات و ادبیات اسکاندیناوی خواند و مطالعات گسترده‌ای در زمینه فلسفه انجام داد. از 1986 انتشار آثارش آغاز شد.

در 1990، راز فال ورق را منتشر کرد که برنده جایزه منتقدین ادبیات نروژ شد. او همچنین به تدریس دروس فلسفی در دبیرستان اشتغال داشت و برای آموختن فلسفه و تاریخ آن به دانش‌آموزانش، دست به نگارش اثری زد که هنوز از برترین آثار جهان ادبیات به شمار می‌آید؛ دنیای سوفی. کتابی که در آن با زبانی ساده و داستان‌گونه، تاریخ فلسفه، با سخنانی از فیلسوفان بزرگ، مرور و تحلیل می‌گردد و علاوه بر بالا بردن دانش خواننده، او را در داستان جذاب خود غرق می‌کند. چاپ این کتاب در 1991، استقبالی جهانی برای گردر به همراه داشت و برنده جایزه ادبیات نسل جوان آلمان شد.

این رمان با ترجمه حسن کامشاد (انتشارات نیلوفر) در ایران به چاپ رسیده است.
مرد داستان‌‌ فروش، مایا، قصر قورباغه‌ها و راز تولد از دیگر آثار ارزشمند این نویسنده هستند.
کتاب شاه مات نیز که در سال 2006 منتشر شد، گزیده‌ای از آثار گردر است که توسط او انتخاب و گردآوری شده‌اند تا مجموعه‌ای منسجم از مضامین داستان‌های این نویسنده به دست آید.

 

یاستین گوردر
یوستین گردر

 

 

احاطه کامل او بر دانش فلسفه، این امکان را فراهم آورده تا مفاهیم پیچیده فلسفه با نثری روان و ساده بیان گردند. بهره‌گیری او از شخصیت‌های نوجوان و کم سن و سال، زمینه‌ای برای طرح سوالات متعدد و مهم ایجاد می‌کند. از طرفی روایت معماگونه داستان‌ها نیز مخاطبانی از گروه نوجوان به خود جذب می‌کند. این روند، در اغلب آثار او مشهود است و ترکیب فلسفه و داستان، تأمل در جهان و وجود انسان را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند. آثار او شاید بستری برای مطالعه گسترده‌تر در خصوص فلسفه برای خوانندگان فراهم کند و علاقه‌مندی آنان را نسبت به این دانش وسیع افزایش دهد.


بخشی از کتاب سلام! کسی اینجا نیست؟

-ما توی سیاره‌مان، همیشه وقتی کسی سوال هوشمندانه یا خنده‌داری بکند، تعظیم می‌کنیم.
این عجیب‌ترین چیزی بود که تا به حال شنیده بودم. نمی‌توانستم بفهمم تعظیم کردن چه ربطی به حرف من داشت.
-پس وقتی می‌خواهید به کسی احترام بگذارید، چه کار می‌کنید؟

او گفت:
-سعی می‌کنیم سوال هوشمندانه‌ای مطرح کنیم.
-چرا؟
اول چون سوال جدیدی مطرح کرده بودم تعظیم کوتاهی کرد و سپس جواب داد:
-ما سعی می‌کنیم سوال هوشمندانه‌ای مطرح کنیم تا طرف مقابل تعظیم کند.
آنقدر حرفش جالب بود که دولا شدم و با تمام قوا تعظیم کردم.

 

 

نویسنده معرفی: مدیا نورخمامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *