زنده کردن هنر قدیمی خطابه، در عصر ارتباطات
برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعاتبرای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book انتشارات آگاه بزودی بزودی بزودیTED مخفف سه کلمه Technology, Entertainment, Design و در سرتاسر جهان یکی از شناختهشدهترین محافل سخنرانی است. تد سازمانی غیرانتفاعی است که به تقویت ایدههای ناب در حوزههای فناوری، سرگرمی و طراحی میپردازد. این کتاب بیان میکند که چگونه میتوان به اعجاز سخنرانی دست یافت اما برای ارائه یک سخنرانی عالی فقط یک روش وجود ندارد. به اعتقاد اندرسون پافشاری بر استفاده از فقط یک فرمول نتیجه معکوس میدهد. در عصر ارتباطات، باید هنر قدیمی خطابه را دوباره زنده کرد و آن را به فن چهارم آموزش تبدیل کرد؛ یعنی خواندن، نوشتن، علم حساب و چهارمین فن: خطابه.
اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED
نویسنده: کریس اندرسون
مترجم: سرود آتشی
ناشر: انتشارات آسمان خیال
نوبت چاپ: ۱۳
سال چاپ: ۱۳۹۹
تعداد صفحات: ۳۷۰
TED مخفف سه کلمه Technology, Entertainment, Design و در سرتاسر جهان یکی از شناختهشدهترین محافل سخنرانی است. تد سازمانی غیرانتفاعی است که به تقویت ایدههای ناب در حوزههای فناوری، سرگرمی و طراحی میپردازد. این کتاب بیان میکند که چگونه میتوان به اعجاز سخنرانی دست یافت اما برای ارائه یک سخنرانی عالی فقط یک روش وجود ندارد. به اعتقاد اندرسون پافشاری بر استفاده از فقط یک فرمول نتیجه معکوس میدهد. در عصر ارتباطات، باید هنر قدیمی خطابه را دوباره زنده کرد و آن را به فن چهارم آموزش تبدیل کرد؛ یعنی خواندن، نوشتن، علم حساب و چهارمین فن: خطابه.
اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED
نویسنده: کریس اندرسون
مترجم: سرود آتشی
ناشر: انتشارات آسمان خیال
نوبت چاپ: ۱۳
سال چاپ: ۱۳۹۹
تعداد صفحات: ۳۷۰
برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعاتبرای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book انتشارات آگاه بزودی بزودی بزودیکریس اندرسون، زاده سال 1957، مدیر و صاحبامتیاز موسسه تد است. اندرسون در دانشگاه آکسفورد در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت، اما پس از مدتی به فلسفه، سیاست و اقتصاد تغییر رشته داد و پس از فارغالتحصیل شدن، در رشته روزنامهنگاری آموزش دید.
وی با گزارشگری برای روزنامهها و شبکههای رادیویی شروع به کار کرد و پس از چاپ بیش از صد مجله و راهاندازی وبسایتهای موفق، توجهش را به تد معطوف کرد. اندرسون در نهایت در سال 2001، موفق به خرید امتیاز موسسه تد شد. امروزه شعار موسسه تد با عنوان «ایدههایی ارزشمند» در ابعاد جهانی در حال شکوفایی است.
کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد که اولین بار در سال 2016 انتشار یافت، همان سال در فهرست پرفروشترینهای نیویورکتایمز قرار گرفت. این کتاب دستورالعمل جدید قرن 21 برای ایجاد ارتباطات مؤثر است و به مخاطبان راهکارهای مفیدی در جهت بهبود مهارت سخنوری و روابط اجتماعی ارائه میکند. TED مخفف سه کلمه Technology, Entertainment, Design و در سرتاسر جهان یکی از شناختهشدهترین محافل سخنرانی است. تد سازمانی غیرانتفاعی است که به تقویت ایدههای ناب در حوزههای فناوری، سرگرمی و طراحی میپردازد.
کریس اندرسون با سخنرانان بسیار معروف و اثرگذاری کار کرده که حاصل آن کتابی است که از نحوی آمادهسازی محتوای سخنرانی تا داشتن بیشترین تأثیر روی صحنه را در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
خواندن این کتاب به همه افرادی که قصد دارند با ایدههایشان در جهان تأثیرات بزرگی بیافرینند، پیشنهاد میشود. این کتاب برای افرادی مناسب است که میخواهند در شغل و تجارتشان پیشرفت کنند و یا بر اعتبار و برند شخصی خود بیافزایند؛ هر سخنران یا مدرسی که میخواهد با اشخاص دیگری از سراسر دنیا ارتباط برقرار کند، هر پدر و مادری که میخواهد با فرزندانش ارتباط موثری داشته باشد و حتی نوجوانان و دانشجویانی که میخواهند اعتماد به نفس خود را در جمع و هنگام ارائه مطلب افزایش دهند.
این کتاب بیان میکند که چگونه میتوان به اعجاز سخنرانی دست یافت و به خوانندگان این امکان را میدهد که در این زمینه بهترین کار را ارائه دهند. اما باید دانست که برای ارائه یک سخنرانی عالی فقط یک روش وجود ندارد. دنیای اطلاعات بسیار وسیع است و تنوع سخنرانها و مخاطبان و جلسات سخنرانی گستردهتر از آن است که فقط با یک روش بتوان به هدف دست یافت. به اعتقاد اندرسون پافشاری بر استفاده از فقط یک فرمول نتیجه معکوس میدهد.
طبق نظر نویسنده کتاب حاضر بخش جذاب یک سخنرانی عالی بهروز بودن آن است. شباهت یک سخنرانی با دیگر سخنرانیهای پیشین باعث کاهش تأثیر آن خواهد شد. در این کتاب راهکارهایی برای یک سخنرانی غیرتکراری و جذاب ارائهشده است. البته توصیههای این کتاب قوانین واحدی برای سخنرانی ارائه نمیکند، بلکه هدف، ارائه مجموعهای از ابزارهای طراحیشده برای ترویج روشهای متنوع سخنرانی است. آنچه باید انجام شود، این است که مطالب ارزشمندی برای سخنرانی گردآوری شود و آنها را با شیوهای منحصربهفرد و به درستی ارائه داد.
طبق نظر اندرسون توجه به مباحثی مانند احساسات مشابه، همراه شدن و هممقصد شوندگی در داستانگویی و سخنوری و خطابه از گذشته تاکنون از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است و امروزه نیز این موضوع صحت دارد. بهعنوان یک رهبر، یا یک وکیل مدافع و… سخنرانی در جمع، کلیدی است برای بازکردن قفل همدردی، هیجانات پرشور، تبادل دانش و بینش و پرورش یک رویای مشترک.
یک سخنرانی درست و عالی میتواند فضا را سرشار از هیجان کند و جهانبینی مخاطبان را تغییر دهد. یک نطق عالی قدرتمندتر از هر دستنوشتهای است. سخن گفتن جعبه ابزاری کاملاً جدید در اختیار ما میگذارد. خیره شدن به چشمان سخنران، گوش سپردن به آهنگ صدایش و درک و احساس حساسیت و هیجان او، مهارتهای ناخودآگاهی در شنوندگان بیدار میکند که در طول هزار سال شکل گرفتهاند. مهارتهایی که میتواند ما را برانگیزد، به قدرت برساند و به ما الهام ببخشد.
علاوه بر اینها، امروزه شرایطی مانند نشان دادن تصاویری با وضوح بسیار بالا، یا توانایی ساختن یک ویدئو و تنظیم یک اثر موسیقی یا استفاده از تلفنهای هوشمند و… فراهمشده است که در گذشته ممکن نبوده است. در قرن بیستویکم، فن سخنرانی را باید در هر مدرسه و دانشکدهای آموزش داد. در عصر ارتباطات، باید هنر قدیمی خطابه را دوباره زنده کرد و آن را به فن چهارم آموزش تبدیل کرد؛ یعنی خواندن، نوشتن، علم حساب و چهارمین فن: خطابه.
تجربه اندرسون و همکارانش در «تدتاک» طی چند سال اخیر میتواند مخاطبان را به سمت فنون نوین سخنرانی رهنمون سازد. مجموعه «تد» از یک کنفرانس سالیانه آغاز شد؛ در حالی که تلاش میکرد بهترینهای فناوری، سرگرمی و طراحی را یکجا گرد هم آورد. پیشرفت تد در سالهای اخیر علایق عمومی را تحت پوشش قرار داده است. این کتاب نتیجه یک تلاش گروهی است و از خرد جمعی برای برگزاری هزاران برنامه خودجوش تدتاک بهرهگیری شده است. رسالت تد پرورش ایدههای قدرتمند بهطور گسترده است.
هدف کتاب حاضر این است که از تمامی اشکال سخنرانی عمومی که در پی توضیح، الهام بخشیدن، اطلاعرسانی یا ترغیب مخاطبان در زمینههای کسبوکار و آموزش در عرصه عمومی هستند، حمایت کند. طبق نظر نویسنده کتاب هر چیزی که در زندگی انسانها پیشرفت کرده تنها به این دلیل بوده که آنها ایدههای مشترکشان را با دیگری در میان گذاشته و سپس تلاش کردهاند که با همکاری دیگران آن ایدهها را به واقعیت تبدیل کنند. این کتاب در عین تخصصی بودنش در زمینه سخنرانی، نکات عمومی بسیاری نیز دارد که میشود از آنها حتی در روابط احساسی، روزمره یا ارتباطات کاری و اجتماعی خود بهره برد.
نخستین نوبت چاپ این کتاب در ایران در سال 1396 بوده است؛ فاصله زمانی کوتاه میان نشر بینالمللی کتاب و نشر ترجمه آن در ایران باعث بهروز بودن تکنیکهای معرفی شده آن در زمینه فن بیان و ارائه سمینار شده است. این کتاب در قالب 370 صفحه، به انضمام یک لوح فشرده حاوی فیلم 39 سخنرانی تحلیل شده منتشر شده است.
سخنرانی