چرا میخرم؟ چرا باید بخرم؟
مطالعه رفتار مشتری به شما میگوید که چرا مشتریان به شیوه خاصی عمل میکنند، چرا چیزهایی خاص را از افرادی خاص خرید میکنند و… . البته رفتار مشتری موضوعی شخصی است، پس قطعیتی در رابطه با آن وجود ندارد؛ بااینحال تنها مورد قطعی این است که مشتریان تحت تأثیر عوامل روانی و فرهنگی اجتماعی هستند. بر این مبنا، با دانستن تعدادی از فرآیندها میتوان دیدگاهی از مشتریان به دست آورد که به موفقیت بازار تجارت و پیروزی در رقابتها کمک کند. اینها موضوعاتی است که در کتاب «رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد» به قلم لورا. ای. لیک موردبحث و بررسی قرارگرفته است.
رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد
نویسنده: لورا. ای. لیک
مترجم: آتنا فقیهنیا
ناشر: هیرمند
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۳
تعداد صفحات: ۴۰۸
مطالعه رفتار مشتری به شما میگوید که چرا مشتریان به شیوه خاصی عمل میکنند، چرا چیزهایی خاص را از افرادی خاص خرید میکنند و… . البته رفتار مشتری موضوعی شخصی است، پس قطعیتی در رابطه با آن وجود ندارد؛ بااینحال تنها مورد قطعی این است که مشتریان تحت تأثیر عوامل روانی و فرهنگی اجتماعی هستند. بر این مبنا، با دانستن تعدادی از فرآیندها میتوان دیدگاهی از مشتریان به دست آورد که به موفقیت بازار تجارت و پیروزی در رقابتها کمک کند. اینها موضوعاتی است که در کتاب «رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد» به قلم لورا. ای. لیک موردبحث و بررسی قرارگرفته است.
رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد
نویسنده: لورا. ای. لیک
مترجم: آتنا فقیهنیا
ناشر: هیرمند
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۳
تعداد صفحات: ۴۰۸
در زمانی که رقابت برای جذب مشتری روزبهروز شدیدتر میشود، درک این که چرا مصرفکنندگان محصول را میخرند، مصرف میکنند، یا دور میریزند بسیار ارزشمند است. برخلاف عقیده رایج درک رفتار مصرفکننده نهتنها برای شرکتهای بزرگ و بینالمللی، حتی میتواند برای شرکتهای کوچک نیز سودآور باشد. چراکه آنها را قادر میسازد از طریق برآوردن نیازهای خریدارها، فروش موثرتری در بازار داشته باشند و نتیجه نهایی کارشان با موفقیت بیشتری همراه باشد.
رفتار مشتری تنها مسئله حدس زدن سلایق و علایق مشتریان نیست، بلکه دانش دقیق در خصوص آن برای یک برنامه بازاریابی موفق امری ضروری است. معمولاً داشتن درکی روشن از مشتری تفاوت میان شرکتهای موفق و ناموفق را برملا میکند. بازاریان با شناخت رفتارهای مشتریان میتوانند تصمیمات تجارت آگاهانهتری بگیرند و این تصمیمات بهتنهایی میتوانند منافع اصلی، هزینههای جلب مشتری پایین، حفظ مشتری و سودمندی را به دنبال داشته باشند.
مطالعه رفتار مشتری به شما میگوید که چرا مشتریان به شیوه خاصی عمل میکنند، چرا چیزهایی خاص را از افرادی خاص خرید میکنند و… . البته رفتار مشتری موضوعی شخصی است، پس قطعیتی در رابطه با آن وجود ندارد؛ بااینحال تنها مورد قطعی این است که مشتریان تحت تأثیر عوامل روانی و فرهنگی اجتماعی هستند؛ اگرچه همه مشتریان ظرفیت تأثیرپذیری مشترکی ندارند.
بر این مبنا، با دانستن تعدادی از فرآیندها میتوان دیدگاهی از مشتریان به دست آورد که به موفقیت بازار تجارت و پیروزی در رقابتها کمک کند. اینها موضوعاتی است که در کتاب رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد به قلم لورا. ای. لیک موردبحث و بررسی قرارگرفته است.
لورا لیک از سال ۱۹۹۷ وارد صنعت بازاریابی شده و دیدگاهی تازه و قابلدرک از رفتار مصرفکننده ارائه داده است. لورا به بسیاری از شرکتها در زمینه درک رفتار مصرفکننده و مدیریت یافتهها و استفاده از آنها کمک کرده است. او به شرکتها در زمینه اهمیت سرمایهگذاری برای تحقیق با هدف تعیین اینکه چرا مشتریان فکر میکنند، احساس میکنند، استدلال میکنند و در نهایت محصولات و خدمات خاصی را میخرند، مشاوره میدهد.
لورا بهعنوان مقالهنویس بازاریابی در یکی از شرکتهای نیویورکتایمز کار میکند و دانش وسیع بازاریابی خود را در بیش از ۶۰۰ مقاله منتشرشده در حدود ۴ هزار وبسایت و نشریه مختلف ارائه داده است. علاوه بر این، او در سالهای اخیر در مقام نایبرئیس و رئیس در آژانسهای تبلیغاتی شناختهشده نیز مشغول به کار بوده است و هماکنون با ارائه آموزش و مشاوره به شرکتها در زمینه چگونگی طراحی و اجرای استراتژیهای بازاریابی مؤثر به توسعه تجارت آنها کمک میکند.
لورا در مقدمه کتاب رفتار مصرفکننده اظهار میکند: «من به شما نشان میدهم که چگونه به مشتری بهعنوان یک انسان بنگرید و تأثیراتی را که ممکن است تجربه کند، ارزیابی کنید. سپس به شما میآموزم که چگونه روش بازاریابی خود را هدایت کنید تا بر پایه تأثیری باشد که مشتری ممکن است تجربه کند.
کتابهای زیادی در رابطه با رفتار مشتری وجود دارند، اما به شیوه رسالهای نوشتهشدهاند؛ هدف من در کتاب رفتار مصرفکننده به زبان آدمیزاد ارائه رفتار مشتری به صورتی قابلدرک و قابلاجرا برای تجارت شماست. من تئوری پردازی نمیکنم بلکه در مورد عوامل عملی که میتوانید امروزه به کار بگیرید صحبت میکنم. این کتاب میتواند بهعنوان ابزاری برای به دست آوردن دانش رفتار مشتری و همچنین درک بهتر و صحبت با مشتری استفاده شود».
بدین ترتیب، کتاب رفتار مصرفکننده حکم راهنمایی ساده برای همه کسانی را دارد که میخواهند بدانند رفتار مصرفکننده چیست؟ چگونه بر فرآیند خرید تأثیر میگذارد؟ و چطور میتوان از آن برای بازاریابی بهتر محصولات و خدمات استفاده کرد؟ کتاب حاضر سرشار از اطلاعات، روشهای تحقیق، نکتههای بازاریابی و پیشنهادهایی ساده است که به خواننده کمک میکند قدرت رفتار مصرفکننده و چگونگی بهکارگیری آن را در فهم بهتر بازار و بازاریابی درک کند. شش بخش این کتاب طوری سازماندهی شدهاند که بتواند اطلاعات موردنیاز را به سرعت در اختیار مخاطبش قرار دهد.
بخش اول کتاب با عنوان درآمدی بر رفتار مصرفکننده در مورد اصول رفتار مصرفکننده و مشتری است. فرایند تصمیمگیری مصرفکننده را طراحی میکند و نشان میدهد چرا رفتار مصرفکننده برای استراتژی بازاریابی اهمیت دارد. خواننده در این بخش درمییابد چگونه از دانش رفتار مصرفکننده برای تعیین بخشهای مورد نظر و بازار هدفش استفاده کند.
بخش دو کتاب با عنوان بررسی روانشناسی فردی مصرفکننده به شناخت عمیقتری از مشتری دامن میزند. موارد درونیای را که بر شیوه هم رفتار مصرفکننده تأثیر میگذارند میشناساند و خواننده در این بخش درمییابد چگونه این تأثیرات را به کار بگیرید. نویسنده در این بخش قدرت ادراک و انگیزه در مشتریان را نشان میدهد و چگونگی تأثیرگذاری نگرش و اهداف را بر روی تصمیم خرید توضیح میدهد.
بخش سوم کتاب مصرفکنندگان در محیط فرهنگی و اجتماعیشان نامگذاری شده است. از آنجا که محیطهای فرهنگی و اجتماعی بر مشتری اثر میگذارند، در این بخش تأثیرات بیرونی رفتار مصرفکنندگان موردبحث قرارگرفته است. تأثیراتی که بر روی مشتریان و الگوهای خریدشان اثرگذارند شامل تأثیر فرهنگها، خردهفرهنگها، گروهها، چرخههای زندگی خانوادگی و ساختارهای خانواده است. همچنین سوء رفتار مصرفکنندگان در این بخش موردبررسی قرارگرفته و به خوانندگان نشان داده میشود که برای حفاظت از خود در برابر این سوء رفتارها چه کاری انجام دهند.
در بخش چهارم با عنوان طراحی استراتژی بازاریابی نویسنده تلاش میکند دانشی را که درباره مصرفکننده به خوانندهاش منتقل کرده، اجرایی کند و خواننده را وا دارد تا این دانش را در تجارتش به کار بگیرد. بخش پنجم اجرای استراتژی با داشتن یک طرح بازاریابی نام دارد و نویسنده به خواننده کمک میکند بخشهای مطالعه شده را کنار هم قرار داده و با استفاده از دانشی که از رفتار مصرفکننده به دست آورده است طرح بازاریابی خود را طراحی کند. برنامهای جدید که با درک بیشازپیش مشتری طراحی میشود. این بخش با اطلاعاتی درباره اصول اخلاقی بازاریابی به پایان میرسد.
بخش شش با عنوان دهتاییها دارای فصلهای کوتاهی است که سرشار از اطلاعات مفید برای درک مشتریان و مصرفکنندگان است. در این فصلی از این بخش 10 راه آسان را برای برقراری ارتباط با مشتری و مطمئن شدن از رضایت او ارائهشده است. همچنین در فصلی دیگر ۱۰ نکته توضیح دادهشده که باید در بازاریابی بنگاه به بنگاه در نظر گرفته شود و… .