آناتومی یک جلد کتاب
آناتومی یک جلد کتاب
طراحی جلد کتاب آخرین گام خلاقانه در فرآیند انتشار است. این امر به این دلیل است که تقریباً همه اجزای جلد کتاب تحت تأثیر نسخه نهایی و ویرایششده آن قرار دارند؛ از قطع کتاب و رنگ کاغذ گرفته تا تعداد صفحات که همه اینها در ابعاد جلد تأثیرگذارند. طراحی جلد پیش از تکمیل پیشنویس نهایی ضروری نیست، چراکه ممکن است مجبور به طراحی دوباره شوید.
بهعنوان یک طراح مستقل، برای تصمیمگیریهای تجاری درست و مبتنی بر دادهها، به اطلاعاتی در مورد نیازهای مخاطبان هدف خود نیاز دارید. پیش از آغاز طراحی جلد، ۲۰ تا ۵۰ کتاب در ژانر خود را بررسی و اجزای هر جلد را تجزیه و تحلیل کنید. به روی جلد، پشت جلد، عطف، چیدمان، تصاویر، فونتها و سایر عناصر دقت و یادداشتهای سریعی تهیه کنید. چه جلدهایی شما را به خواندن کتاب ترغیب میکنند؟ به الگوهایی که در جذابترین جلدها مشاهده میکنید توجه داشته باشید. پس از پایان نگارش، ویرایش و تحقیقات، آمادهاید تا طراحی جلد خود را آغاز کنید.
طراحی و چیدمان جلد
طراحی جلد شامل متن و تصاویر است. برای چیدمان صحیح، باید به پیام اصلی که میخواهید جلد کتابتان منتقل کند فکر کنید. چه احساسی را میخواهید در خواننده برانگیزید؟ اطمینان حاصل کنید که هر عنصر طراحی از جمله رنگ، تصویر، فونت و متن در خدمت این پیام باشد.
روی جلد
روی جلد کتاب نخستین بخشی است که خواننده میبیند و هدف آن جلب توجه و فروش بیشتر کتاب است. عنوان و نام نویسنده دو عنصر اصلی روی جلد هستند و میتوان از عناصری مانند زیرعنوان، تصاویر یا نگارهها نیز استفاده کرد.
تصویرسازی
تصویرسازی، بخش کلیدی طراحی جلد است و اولین چیزی است که توجه مخاطب را جلب میکند. این تصویر باید مفهوم کلی کتاب را منتقل کرده و حس خاصی را در خواننده برانگیزد. این عنصر تصویری باید حرفهای و جذاب باشد.
تایپوگرافی
فونتهایی که انتخاب میکنید، پیام بیشتری را نسبت به کلماتی که مینویسید منتقل میکنند. فونتها را بر اساس محتوای کتاب و لحن آن انتخاب کنید و از خلاقیت بیشازحدی که خوانایی متن را مختل میکند، بپرهیزید.
حال و هوای کتاب را با انتخاب فونت مناسب منتقل کنید. بهعنوان مثال، برای انتقال فضای رمانتیک از یک فونت نرم و روان استفاده کنید. برای طنز، میتوانید از یک فونت عجیب و غریب بهره ببرید. همچنین، برای ایجاد حس درام یا ماجراجویی، یک فونت قوی و پررنگ بهترین انتخاب است.
عنوان
به عنوان یک خواننده فکر کنید، نه یک طراح. هدف شما باید وضوح باشد، نه پیچیدگی. از آنجا که عنوان اولین (و گاهی تنها) چیزی است که مخاطب میخواند، باید به صورت بصری پیام اصلی کتاب را منتقل کند. از طراحی و عناصر بصری استفاده کنید تا به خوانندگان بالقوه بگویید که خواندن این کتاب چه احساسی را در آنها ایجاد خواهد کرد.
طرح روی جلد برای کتاب «دختری در قطار» به سرعت حسی از رمز و راز ایجاد میکند و به شما اطلاع میدهد که در انتظار یک داستان هیجانانگیز باشید. محو بودن فونت ممکن است تنها نشاندهنده حرکت قطار باشد یا چیزهای اسرارآمیزتری درباره دختر و خود داستان را به تصویر بکشد. در نظر بگیرید که چگونه میتوانید از تایپوگرافی، رنگ و گرافیک برای ایجاد این نوع تصویر ارتباطی برای جلد کتاب استفاده کنید.
زیرعنوان
از زیرعنوان تنها زمانی استفاده کنید که به توضیح بیشتری درباره موضوع کتاب نیاز است. زیرعنوان باید مکمل عنوان اصلی باشد و جزئیات بیشتری را به آن اضافه کند. در صورت امکان، از کلیدواژههای جستجوپذیر استفاده کنید، بهویژه اگر کتاب بهصورت الکترونیکی منتشر میشود.
پشت جلد
اگر خواننده به پشت جلد برسد، به این معنی است که جلد جلویی به اندازه کافی توجه او را جلب کرده است. حالا وظیفه پشت جلد این است که خواننده را ترغیب کند کتاب را بخرد. مهمترین بخش پشت جلد، توضیح کوتاهی از کتاب است که به اندازه کافی جذاب باشد تا مخاطب نتواند در برابر خرید آن مقاومت کند.
برای کتابهای شومیز، معمولاً عکس نویسنده و بیوگرافی کوتاهی نیز در پشت جلد درج میشود. اطلاعاتی درباره نویسنده میتواند تصمیم خرید را برای خواننده آسانتر کند. همچنین، پشت جلد باید فضایی برای درج شماره استاندارد بینالمللی کتاب (شابک) و بارکد داشته باشد. از سال 2007 همه کتابها دارای کدهای شابک ۱۳ رقمی هستند. در نهایت، جلد پشتی باید شامل هرگونه نقد کتاب و در صورت نیاز لوگوی شرکت شما باشد.
توضیحات یا متن پنل
این متن باید مانند تریلر فیلم، بخشهای مختلف کتاب را بهطور خلاصه معرفی کرده و نکات کلیدی آن را بیان کند. این بخش در واقع یک آگهی برای کتاب است که به خوانندگان نشان میدهد چرا باید این کتاب را بخوانند و چه انتظاری میتوانند از آن داشته باشند. این متن نباید حاوی بیان شخصی نویسنده درباره دلیل نوشتن کتاب باشد.
نقد و بررسی کتاب و تأییدیهها
نقد و بررسیهای کتاب و تأییدیهها میتوانند نقاط قوتی برای بسیاری از خوانندگان هدف باشند و به کتاب اعتبار بخشند. آنها مانند تأییدیههای سلبریتیها برای محصولات در تبلیغات تلویزیونی عمل میکنند و میتوانند تأثیر مثبتی بر تصمیم خواننده برای خرید داشته باشند.
بیوگرافی نویسنده
بیوگرافی نویسنده باید کوتاه و حدود سه جمله باشد. اگر کتاب تخیلی است، شخصیت و دستاوردهای اخیر نویسنده را توصیف کنید. اگر کتاب غیرتخیلی است، افتخارات و کارهای اخیرنویسنده را در بیوگرافی معرفی کنید. این بخش به شما کمک میکند تا نویسنده را بهعنوان بخشی از کتاب معرفی کنید و ارتباطی با خوانندگان برقرار کنید.
عطف کتاب
کتابهایی با بیش از 130 صفحه به متنی در عطف نیاز دارند که عنوان کتاب و نام نویسنده را نشان دهد. این متن باید بهگونهای طراحی شود که حتی از کنار، خوانا و قابل تشخیص باشد.
انواع جلد
کتابهای فیزیکی معمولاً یا با جلد سخت و یا جلد کاغذی چاپ میشوند. برخی کتابهای جلد سخت دارای روکشهای کاغذی هستند که به آنها «کاورهای گرد و غبار» یا «کاورهای جلد» گفته میشود. کتابهای جلد کاغذی معمولاً با کاغذ سنگین چاپ شده پوشش داده میشوند. فارغ از نوع، همه جلدها کارایی مشترکی دارند که شامل معرفی کتاب، تبلیغ آن، ایجاد حس و حال مناسب برای خواننده و در نهایت انتقال تأییدیههای مهم و دیگر نکات فروش به خریداران بالقوه میباشد.
الگوها
هر ناشر بر اساس تعداد صفحات، رنگ کاغذ و اندازه برش مورد نیاز پلتفرم خود، یک الگوی منحصر به فرد برای ایجاد جلد ارائه میدهد. این الگو فضای مربوط به بارکد، حاشیه در اطراف لبهها (که به آن «بلید» گفته میشود) و «فضای ایمن»، که فضای قابل استفاده برای طراحی شما است، را مشخص میکند. این الگوها معمولاً برای استفاده در برنامههای طراحی گرافیکی مانند InDesign یا Photoshop مناسب هستند.
نتیجهگیری
حتی اگر شما طراح حرفهای نیستید، سرمایهگذاری در یک جلد کتاب جذاب و حرفهای، راهی مطمئن برای موفقیت است. یک جلد حرفهای میتواند به کتاب کمک کند تا تأثیر اولیه قدرتمندی داشته باشد و در میان دیگر کتابها به چشم بیاید.
انگلیسی این مطلب را در اینجا بخوانید.
جلد