سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

زندگی در دنیای بدون مرگ

زندگی در دنیای بدون مرگ


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

داس مرگ داستان دو کارآموز مرگ است. دختر و پسری که یکی از داس‌های شریف به اسم داس فارادی آن‌ها را برای داس شدن انتخاب کرده است. سیترا و روئن به خاطر شرافت و شجاعتشان انتخاب شده‌اند. آن‌ها مجبور می‌شوند در دوره‌ی نوجوانی تصمیمی سخت بگیرند؛ پیوستن به داس‌ها یا ادامه زندگی معمولی‌شان.

داس مرگ

نویسنده: نیل شوسترمن

مترجم: آرزو مقدس

رده بندی سنی کتاب: 12+

ناشر: پرتقال

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۴۴۳

داس مرگ داستان دو کارآموز مرگ است. دختر و پسری که یکی از داس‌های شریف به اسم داس فارادی آن‌ها را برای داس شدن انتخاب کرده است. سیترا و روئن به خاطر شرافت و شجاعتشان انتخاب شده‌اند. آن‌ها مجبور می‌شوند در دوره‌ی نوجوانی تصمیمی سخت بگیرند؛ پیوستن به داس‌ها یا ادامه زندگی معمولی‌شان.

داس مرگ

نویسنده: نیل شوسترمن

مترجم: آرزو مقدس

رده بندی سنی کتاب: 12+

ناشر: پرتقال

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۴۴۳

 


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

تصور کنید مرگ از بین رفته است. دیگر کسی نمی‌میرد، حداقل نه به آن شکل و شمایلی که الان می‌شناسیم. آدم‌ها سالیان سال زنده‌اند و شاید چندین و چند بار یک رده‌ی سنی را تجربه کنند. حتی نمی‌توانند خودکشی کنند و بیماری‌ای نیست که آن‌ها را از پا بیندازد؛ اما چطور در دنیایی که چیزی شبیه نامیرایی وجود دارد، جمعیت انسان‌ها کنترل می‌شود یا آدم‌ها به رخوت و افسردگی کشیده نمی‌شوند؟

هسته‌ی اصلی داس مرگ اثر نیل شوسترمن همین است. دنیایی را تصور می‌کند که در آن انسان‌ها خیلی تغییر کرده‌اند و به حد اعلای تکامل‌شان رسیده‌اند. بدن انسان‌ها آنقدر پیشرفت کرده است که خودش خودش را بهبود می‌دهد. زندگی به شکلی که الان ما می‌شناسیم نمی‌گذرد. آدم‌ها خودشان را بازسازی می‌کنند، کسی فقیرِ فقیر نیست، کسی غنیِ غنی نیست. دین و مذهب و سیاستی وجود ندارد و به دنبال آن آتش هیچ جنگی هم شعله نمی‌افکند. کارهای آدم‌ها زیر نظر ابر تندر است.

او همه چیز را می‌بیند و در همه‌ی امور دخالت دارد، به جز یک چیز! ابر تندر با نمایندگان مرگ کاری ندارد! همان کسانی که باعث می‌شوند دنیایی که شوسترمن ترسیم کرده کمی متعادل شود. تنها دلیلی که باعث مرگ کسی می‌شود خواست داس مرگ است. او اگر بر اساس معیارهایی که دارد تشخیص دهد، فردی باید بمیرد، زندگی آن فرد به پایان می‌رسد و هیچ‌کس حتی ابرتندر هم نمی‌تواند او را نجات دهد.

 

اما داستان کتاب داس مرگ که جلد اول مجموعه‌ای سه جلدی است، چیست؟ داس مرگ داستان دو کارآموز مرگ است. دختر و پسری که یکی از داس‌های شریف به اسم داس فارادی آن‌ها را برای داس شدن انتخاب کرده است. سیترا و روئن به خاطر شرافت و شجاعتشان انتخاب شده‌اند. آن‌ها مجبور می‌شوند در دوره‌ی نوجوانی تصمیمی سخت بگیرند؛ پیوستن به داس‌ها یا ادامه‌ی زندگی معمول ی‌شان.

این کارآموزان ما را با بالا و پایین دنیای داس‌ها آشنا می‌کنند. در دوره‌ی یک ساله‌ی کارآموزی، روئن و سیترا با اتفاقات عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها به خاطر یک داس خبیث مجبور می‌شوند این دوره‌ی کارآموزی را مانند یک مسابقه برای داس شدن بگذرانند و هرکسی که بر دیگری غلبه کند باید جان فرد مغلوب را بگیرد یا به اصطلاح کتاب خوشه‌چینی کند.

 

همین مسابقه بین دو نوداس حقایقی را از دنیای داس‌ها برای ما آشکار می‌کند. داس‌ها باید آدم‌های شریفی باشند که بر حسب وظیفه و به خاطر جامعه جان کسی را می‌گیرند و اگر کسی از میان آن‌ها به قصد لذت، کینه یا تعصب کسی را خوشه‌چینی کند، قوانین داس‌ها را زیر پا گذاشته است.

آن‌ها باید جوری زندگی کنند که کلام و عمل‌شان در زندگی سرلوحه دیگران قرار بگیرد. هیچ مال‌اندوزی نباید بکنند و همسر و فرزندی نباید داشته باشند.

اما ما در داستان متوجه داس‌هایی می‌شویم که قوانین را زیر پا می‌گذارند. آن‌ها زمین تا آسمان رفتارشان با احکام داس‌ها متفاوت است و زد و بند و گروکشی را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند. تهدید و اخاذی از مردم به خاطر قدرتی که دارند، رویه‌ی اصلی‌شان شده و این رویه را پا گذاشتن به دنیای مدرن داس‌ها می‌دانند. آن‌ها می‌خواهند خودشان دنیای داس‌های قدرتمند را بدون داس‌های قدیمی تشکیل دهند.

 

در همین حین است که داستان به سمت نبرد بین خیر و شر پیش می‌رود. دو داس کارآموز که اصول اولیه داسی را با داس شریف فارادی یاد گرفته‌اند، به دنبال برملا کردن داس‌های شر هستند. آن‌ها می‌دانند که اگر داس‌های شرور در دنیایشان بمانند، چه کشتارها و چه اتفاقات وحشتناکی خواهد افتاد. هرچند نحوه‌ی عملکرد آن‌ها و پایان دادن به شرارت داس‌ها خود به نوعی برخلاف قوانین داسی است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است؛ برای از بین بردن شرارت باید خود شرور بود؟ یک داس شریف نباید رفتاری غیر از رفتار قاتلان داشته باشد؟

داس مرگ کتاب خوش‌خوانی است. قصه‌ی پر ماجرایی دارد و ذره ذره به مخاطب هیجان تزریق می‌کند. دنیایش دنیای جدیدی است و همین نو بودن ضعف‌های اساسی داستان را می‌پوشاند. شخصیت‌ها درست شکل نگرفته‌اند و تغییراتی که در شخصیت‌ها می‌بینیم بدون پیش زمینه است. مثلا یک نوجوان از انسانی معمولی با روحیات قوی چطور به کسی تبدیل می‌شود که جواب شر را با شر می‌دهد؟ رابطه‌ی بین سیترا و روئن بناست عاشقانه شود؛ اما کمتر در داستان ما شکل‌گیری رابطه‌ی این دو را می‌بینیم. محرک‌ها برای داس شدن، شک سیترا به کشته شدن داس فارادی، وارد شدن داس کوری و… بسیار کم است.

با این همه داستان سوال‌های خوبی در ذهن نوجوانان ایجاد می‌کند؛ درباره‌ی مرگ و زندگی، خیر و شر، درست و غلط بودن روابط و… . به‌طور کلی داس مرگ با اینکه جلد ترسناکی دارد و شاید خیلی‌ها آن را مناسب نوجوانان ندانند، اما کتاب مناسبی است که بچه‌ها را با فضای جدیدی آشنا می‌کند. فضایی که فرای افکار روزمره است و به شدت برای نوجوان‌های بالای دوازده سال جذاب است.

تا به حال دو کتاب داس مرگ و ابر تندر از این سه‌گانه به فارسی ترجمه شده است. طرفداران دنیای شوسترمن در ایران منتظر چاپ سومین کتاب از این مجموعه درباره‌ی دنیای بی‌عیب و نقص با حضور داس‌ها هستند. نیل شوسترمن نویسنده آمریکایی است که داستان‌هایی در ژانر فانتزی می‌نویسد. شوسترمن برای کتاب‌هایش جوایز متعددی کسب کرده است. او برای کتاب داس مرگ در سال ۲۰۱۷ جایزه  Micheal L. Printzرا دریافت کرده است.

 

  این مقاله را ۶۶ نفر پسندیده اند

یک دیدگاه در “زندگی در دنیای بدون مرگ

  1. عطیه میرزاامیری می گوید:

    چقدر داستان عجیب و خوبی داره. مطمئنا بعد از خوندنش آدم فکرش درگیر میشه. ممنون از توضیحات دقیقتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *