سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

قصه های خوب برای بچه های خوب

نویسنده: مهدی آذر یزدی

ناشر: امیرکبیر

نوبت چاپ: ۸۲

سال چاپ: ۱۳۹۹


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
قصه های خوب برای بچه های خوب

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

سال 1335 بود که برای اولین بار نشر امیرکبیر آن زمان تصمیم گرفت تا جلد اول مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌‌های خوب را منتشر کند. کتابی که «مهدی آذریزدی» آن را براساس قصه‌های کهن و آثار مهم ادبی ایران نوشته و تلخیص کرده بود.

آذریزدی خودش در چاپخانه کار می‌کرد و از روی متونی که چاپ می‌شد با متن اصلی آشنا شده بود و دوست داشت این تجربه را با کودکان در میان بگذارد. این مجموعه‌ی خلاصه شده، بهترین داستان‌ها و در واقع هر آن چیزی را که از ادبیات کهن سرزمین و دینی‌مان نیاز داریم، در کنار هم جمع کرده است. نویسنده سعی کرده داستان‌ها را به گونه‌ای آغاز کند که علاقمندی برای دنبال کردن آن برای کودک پدید بیاید.

 

این کتاب‌ها، یک گردآوری جذاب و کامل است که مورد استقبال خوانندگان و منتقدان همزمان قرار گرفته است. آذریزدی برای این فعالیت توانست، مدال یونسکو را در سال 1342و جایزه کتاب سال سلطنتی 1345را از آن خود کند. این مجموعه 8 جلدی قصه‌های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، مثنوی، گلستان ، عطار، قرآن و چهارده معصوم را در جلدهای مجزا در برمی‌گیرد. این تلفیق که هم آثار ادبی و هم آثار دینی در کنار هم هستند خود نکته قابل توجهی است.

مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌‌های خوب در طی حدود 70 سال مورد استقبال قرار گرفته و بیش از 82 بار تجدید چاپ شده است. در عین حال با این که مبحث خلاصه کردن آثار ادبی مخالفانی دارند اما این کتاب به عنوان آغازگر این راه از این انتقادها در امان مانده و همین گونه پذیرفته شده‌اند. هرچند تلاش‌هایی که پس از آن شده، حتی اگر با نوآوری بوده زیاد موردپسند منتقدان قرار نگرفته است. این مجموعه کتاب را کودکان کلاس سوم یا چهارم دبستان به بعد به راحتی می‌توانند بخوانند.

 

مهدی آذر یزدی
مهدی آذر یزدی

 

درباره نویسنده


مهدی آذریزدی یکی از نام‌آورترین نویسندگان کودکان و نوجوانان ایرانی است که سال ۱۳۰۰ در یزد به دنیا آمد و زندگی پرفراز و نشیبی را شروع کرد.
او‌ از کودکی در کار کشاورزی به پدرش کمک می‌کرد و بعد هم به تهران مهاجرت کرد و ناگزیر شد به جای درس و تحصیل به کار مشغول شود و بعدها کار در چاپخانه و کتابفروشی و انتشارات و روزنامه و تصحیح و‌ غلط‌گیری جای درس را گرفت و او‌ را به یاد گرفتن و بعد نوشتن ترغیب کرد تا نویسنده‌ی یکی از معروف‌ترین کتاب‌های کودکان باشد که نزدیک ۷۰ سال است خوانده می‌شود.


مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌‌های خوب با استقبال رو‌به‌رو شد و جوایز دولتی و غیردولتی را برایش به ارمغان آورد و نام او را به عنوان نویسنده ماندگار کرد.
آذریزدی پس از آن هم کتاب‌های دیگری نوشت که با استقبال رو به رو شد.
او در سال‌های پایانی زندگی‌اش به یزد برگشته بود، اما بیماری دوباره او را به تهران کشاند و سال ۱۳۸۸ در بیمارستان درگذشت و در یزد به خاک سپرده شد.
برای بزرگداشت او در یزد جوایزی اهدا می‌شود. هم‌چنین روز مرگ او در ۱۸ تیر را روز ملی ادبیات کودک نامگذاری کرده‌اند.


بخشی از کتاب مجموعه 8 جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب


*روزی بود و روزگاری بود.یک مرد بود که کارش جامه فروشی در روستاها بود.هرچند وقت یک بار از شهر جامه های گوناگون می‌خرید و به روستاهای اطراف شهر می‌برد و می‌فروخت و باز به شهر می آمد.یک روز که این فروشنده‌ی دوره گرد از یک ده به ده دیگر می‌رفت به راه بیابانی رسید. سر راه مردی اسب سوار برخورد که آهسته آهسته از میان راه می‌رفت.

مرد جامه فروش که بسته‌ی پارچه‌ها را بر دوش داشت بسیار خسته شده بود. وقتی دید اسب سوار هم آرام آرام می‌رود و می‌توانند باهم همراهی کنند به سوار گفت: من خیلی خسته شده‌ام و این کوله بارهم بر دوشم سنگینی می‌کند.حالا که ما هردو از یک راه می‌رویم اگر ممکن باشد این بسته را نیم ساعتی روی اسب جلو خودت بگیری تا من از خستگی در بیایم. از جوانمردی تو خوشحال و دعاگو خواهم شد.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

4 دیدگاه در “مجموعه 8 جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب

  1. فاطی می گوید:

    من پسری می شناسم که خیلی زود به علت مشکلات مغزی و اینکه مون موقع که ما بچه بودیم هنوز این گونه مسایل به شکل رسمی باهاشون برخورد نمی شد و ترد می شدن
    اون یادمه یه زمان این نکته را به من گفت
    یادمه گفت یعنی ماها که پسرای بدی هستیم هیچ کس برامون قصه نباید بگه!!!
    از اون موقع حدود ۳۰ سال می گذره ولی هنوز کسی برای بچه های بد قصه نمی گه
    حالا خیلی از این بچه ها اصلا بد نیستن فقط ما مهارت لازم برای همراهی با انها را نداریم 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *