سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

سفر به سرزمین آریایی ها

نویسنده: امیر هاشمی مقدم

ناشر: سپیده باوران

نوبت چاپ: ۳

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۳۴۰

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۷۴۶۲۹۵‬‬


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
سفر به سرزمین آریایی‌

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

سفر به سرزمین آریایی‌ها یکی از موشکافانه‌ترین و پرجزئیات‌ترین سفرنامه‌های افغانستان است که در سالیان اخیر چاپ شده. امیرحسین هاشمی‌مقدم یک انسان‌شناس است و در سال ۱۳۹۲ سفری به افغانستان داشت.

او در این سفر از سایت کوچ‌سرفینگ بهره گرفته بود و میزبانانش را از این سایت انتخاب کرده بود. توصیفات او از مکان‌های باستانی شهرهای مختلف افغانستان یکی از کامل‌ترین توصیفات انسان‌شناختی در مورد ابنیه و آثار تاریخی شهرهای مختلف کشور افغانستان است. هرات، بامیان، کابل، مزارشریف و بلخ شهرهایی هستند که در این سفرنامه، هاشمی‌مقدم با نگاهی جزئی‌نگر به توصیف‌شان می‌پردازد.


مجموعه توصیفات انسان‌شناختی او علی‌رغم این‌که از خاصیت داستانی سفرنامه‌ی او کاسته‌اند،‌ ولی خاصیت مرجعیت ویکی‌پدیایی خوبی به آن بخشیده‌اند. مقدمه‌ی هاشمی‌مقدم بر سفرنامه‌اش در مورد مهاجران حاضر در ایران و نگرش‌های اشتباهی که ایرانیان به آن‌ها دارند یکی از خواندنی‌ترین مقالات در مورد مواجهه‌ی جامعه‌ی ایران با مهاجران افغانستانی و اشتباهات سیاستی رخ داده است.

 

امیرحسین هاشمی مقدم
امیرحسین هاشمی‌مقدم

 


درباره‌ی نویسنده


امیرحسین هاشمی‌مقدم دکترای انسان‌شناسی از دانشگاه حاجت‌تپه‌ی آنکارا دارد. او در ایران در رشته‌ی مردم‌شناسی و ایران‌شناسی فرهنگی تحصیل کرده است. یادداشت‌هایش را در وبلاگ شخصی‌اش (مقدمه) منتشر می‌کند. او به تازگی کتاب چرا افغانستان برای ایران مهم است را هم منتشر کرده است.


بخشی از کتاب سفر به سرزمین آریایی‌ها


«وقتی رسیدم به باغ، متوجه شدم که روزهای چهارشنبه تنها برای خانواده‌هاست و مجردها را راه نمی‌دهند. هر چه‌قدر توضیح دادم که در روزهای دیگر نمی‌توانم، نشد که نشد. همان‌جا روبه‌روی درب ایستادم و مستأصل نگاه می‌کردم. واقعا نمی‌توانستم کابل را بدون دیدن این باغ ترک کنم.

شاید ۱۰ دقیقه‌ای توی آفتاب ایستاده بودم. مردی آمد کنارم و پرسید که چرا این همه مدت آن‌جا ایستاده‌ام؟ فهمیدم که از مسئولین باغ است.

برایش توضیح دادم که از ایران آمده و شب هم دارم می‌روم مزارشریف. گذرنامه‌ام را نگاهی انداخت و رفت از تکت (بلیط)فروشی، برایم یک تکت برای بازدیدکنندگان خارجی گرفت به ۲۵۰ افغانی (برای خود افغانستانی‌ها ۲۰ افغانی است) و آمد تحویلم داد. چند بار هم تأکید کرد روی تکت را بخوانم تا مطمئن شوم که نوشته ۲۵۰ افغانی و بنابراین پول زیادی نگرفته‌اند.»

 

#افغانستان

نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *