همراه همیشگی
قصد کتاب «چطور فرزندانی کتابخوان تربیت کنیم؟» ساخت هویت بهتر و والاتر در کودکان است. هویت رشد یافتهای که فراتر از ملیت و جنسیت است و دو نویسنده به خوبی در کتاب اشاره میکنند که « هویت هر کسی فراتر از مردانه و زنانه بودن است، مهمترین چیز انسان بودن است» کتاب با این هدف پیش میرود که چه نوع کتابهایی برای چه سنی انتخاب کنیم تا از هر کودک، انسانی بهتر بسازیم.
چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟
نویسنده: پاملا پل، ماریا روسو
مترجم: سمیه اصلاحی، مصطفی جوکار
ناشر: کوله پشتی
سال چاپ: ۱۳۹۹تعداد صفحات: ۴۱۶
قصد کتاب «چطور فرزندانی کتابخوان تربیت کنیم؟» ساخت هویت بهتر و والاتر در کودکان است. هویت رشد یافتهای که فراتر از ملیت و جنسیت است و دو نویسنده به خوبی در کتاب اشاره میکنند که « هویت هر کسی فراتر از مردانه و زنانه بودن است، مهمترین چیز انسان بودن است» کتاب با این هدف پیش میرود که چه نوع کتابهایی برای چه سنی انتخاب کنیم تا از هر کودک، انسانی بهتر بسازیم.
چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟
نویسنده: پاملا پل، ماریا روسو
مترجم: سمیه اصلاحی، مصطفی جوکار
ناشر: کوله پشتی
سال چاپ: ۱۳۹۹تعداد صفحات: ۴۱۶
والدگری کار دشواری است. هر والدی، هزار و یک نکته در ذهنش دارد که فکر میکند باید به فرزندش بیاموزد. یکی از اینها، مخصوصا در این روزگار، کتابخوانی است. در فوائد کتابخوانی که شکی نیست، اما در این زمانه، با انواع و اقسام سرگرمیها، به همان اندازه که کتابخوانی اهمیت دارد، تشویق به آن هم کار سختی است. کتاب حاضر مجموعهای کامل از انواع راهحلها و توصیههایی است که هر والدی در این مسیر به شنیدنش نیاز دارد.
دو نویسنده از دوران نوزادی فرزندان شروع میکنند و فصل به فصل تا نوجوانی پیش میروند و در این فصول تمام موانع و راه حلها را بررسی میکنند. یکی از محاسن کار آنها، اشتراک گذاری تجربیات خودشان است. هر دو نویسنده، فرزندانی در سنین مختلف دارند و در بسیاری موارد از تجربهها و چالشهای شخصی خودشان هم صحبت میکنند؛ اینکار علاوه بر ایجاد صمیمت بیشتر، تجربهی عملی استفاده از تکنیکها را هم نشان میدهد.
ترجمهی خوب و روان کتاب نیز به همراهی خواننده با این تجربیات کمک میکند. از همین تجربهی مادری دو نویسنده است که با اطمینان در کتاب میگویند:« پدر و مادر بودن کار استرسزائی است، انسان بودن کار استرسزائی است» داشتن دستور عملی آزموده شده در این مسیر حتماً میتواند از این استرس کم کند.
در فصول ابتدایی که به کتابخوانی در کودکان نوپا پرداخته شده، کتاب پر از نکتههای ساده در عین حال کاربردی است. مثلا چه جنس کتابی برای چه سنی مناسب است؟ برای کودکانی زیر دو سال کتابهایی با چه موضوعات و با چه کیفیت تصویری جذابتر است. چطور میتوان کودکی را که آستانه توجهش پایین است، با کتاب خو داد.
انواع روشهایی که به جذابتر خواندن کتاب کمک میکند، مانند تغییر تن صدا، جلب توجه کودک به تصاویر و پرسش از او به ترتیب مطرح میشوند یکی دیگر از این توصیهها، نگه داشتن یک نسخه از کتاب مورد علاقهی کودک در کالسکهاش است؛ به این ترتیب در تمام وقتهای تلف شده مانند زمان انتظار در مطب دکتر، میتوان برای کودک کتاب خواند تا هم استفاده از وقت مرده را یاد بگیرد و هم کتابخوانی ملکهی ذهنش بشود
نویسندگان کتاب، به بالا رفتن آمار کتابخوانی توجه ندارند. اتفاقاً به درستی با شیوهی رقابتی کتابخوانی در مدارس موافق نیستند و به روشنی هدف خود را که «خلق یک فرهنگ در خانوادهی جدید» است، بازگو کردهاند. کتابخوانی از نظر آنها روشی برای رشد یافتن است، پس علاقه و انتخاب شخصی در ادامهی آن اهمیت زیادی دارد.
تمام کوشش کتاب در ایجاد همین علاقه به شکلی صحیح و غیردستوری است، به همین دلیل راههای خلاقانهی زیادی را طرح میکنند. از توجه به تصویر و رنگها برای کودکان کم سنتر، تا همخوانی و نقد کتاب برای سنین بالاتر. تمامی موارد چنان جهانشمول و عمومی هستند که جدای از ملیت و جنسیت میتوان به آنها توجه کرد. همین توجه به گوناگونی ملیتها، فرهنگ و عقاید نیز از نکات مهم در انتخاب کتاب برای کودک است.
قصد کتاب «چطور فرزندانی کتابخوان تربیت کنیم؟» ساخت هویت بهتر و والاتر در کودکان است. هویت رشد یافتهای که فراتر از ملیت و جنسیت است و دو نویسنده به خوبی در کتاب اشاره میکنند که « هویت هر کسی فراتر از مردانه و زنانه بودن است، مهمترین چیز انسان بودن است» کتاب با این هدف پیش میرود که چه نوع کتابهایی برای چه سنی انتخاب کنیم تا از هر کودک، انسانی بهتر بسازیم.
در هر فصل متناسب با سن کودک و موضوع مورد بحث، نمونههایی از کتابهای مطرح و مناسب با مختصری توضیح برای هر کدام، نوشته شده است، اما متاسفانه این بخش در زبان فارسی چندان کاربردی ندارد، به این دلیل که تعداد زیادی از این کتابها ترجمه نشدهاند. برخی موارد نیز، مانند توجه به امتیازی که انجمن کتابخانهی آمریکا به کتابها داده است، در ایران کاربردی ندارد، چون عمدتا در کتابهای ترجمه شده این نکتههای ریز، مطرح نمیشوند و در کتابهای فارسی زبان هم، جای چنین امتیازدهی بیطرفانه و براساس اصول تکنیکی، خالی است.
یکی دیگر از چالشهای بزرگ والدین، تربیت فرزندان کتابخوان در دوران هجوم فضای مجازی است. مشخصاً نمیتوان کتابی با هدف کتابخوانی نوشت و به این حملهی بیامان اشارهای نکرد. از اصول اولیهی مطرح شده در کتاب، به تاخیر انداختن ورود کودک به فضای مجازی، حداقل تا ابتدای نوجوانی است. در این فاصله میتوان با روشهای مطرح شده، از نهادینه شدن کتابخوانی در کودک اطمینان حاصل کرد. برای آماده سازی ذهن کودک نیز میتوان ابداعات و ایدههایی داشت. یکی از آنها که در این کتاب به آن اشاره شده، استفاده از کتابهای صوتی است.
به این ترتیب کودک و پس از آن نوجوان، تکنولوژی و کتابخوانی را جدا از هم نمیداند.همچین عضویت کودک در گروههای کتابخوانی که در فصول مختلفی توصیه شده نیز میتواند در این همراهی و استفادهی بهینه از فضای مجازی کمک کند. پیچ نوجوانی را هم اگر با توصیههای متعدد این کتاب بتوان با کتابخوانی گذراند، میتوان امیدوار بود که نوجوان فعلی و بزرگسال آینده، برای زندگی خود همراهی همیشگی و شایسته دارد.
درنهایت کتاب «چگونه فرزندانی کتابخوان تربیت کنیم؟» با توجه به تمام نکات مهم از جنس و قیمت کتاب گرفته تا محتوا و شیوه خواندن، حتی چگونگی مواجهه با رفتارهای کودک، به سوالات چه وقتی، چه کتابی را، چطور بخوانم؟ که در ذهن هر والد دلسوز وجود دارد، پاسخ میدهد و به آنها در والدی موثر بودن کمک میکند.
کتاب همراه همیشگی