تجربهی چاپ pod از زبان رضا نساجی
این مقاله را ۳ نفر پسندیده اند
صاحب امتیاز و مدیر نشر «مردمنگار» بهنظر شما چرا ورود فناوریهای نوین به صنعت نشر ایران ضروری است؟ کاهش شمارگان کتاب بزرگترین چالش ماست که نشر را با خطر تعطیلی مواجه ساخته و نیاز به فناوریهای جدید را ملموستر کرده. از سوی دیگر، با گسترش تجارت الکترونیک و تغییر الگوی خرید کتاب از فروشگاههای فیزیکی در راستهی انقلاب، کریمخان و دیگر کتابفروشیهای محله و شهرستان به الگوی خرید آنلاین، نیاز به پلتفرمهای آنلاین گسترش پیدا کرده. تجربهی شما دربارهی دنیای جدیدی که حالا وارد صنعت چاپ و نشر کشور شده، چیست؟ چه بهعنوان نویسندهای که کتابش در بازار نایاب شده، و چه بهعنوان ناشری که نمیتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان برای چاپ متوالی کتابها باشد، خلائی را در بعد فنی صنعت نشر احساس میکردم که اکنون قابل پر شدن است. صنعت نشر ایران در حال حاضر با چه چالشهایی روبهرو است و فناوری POD تا چه حد میتواند در رفع این چالشها مؤثر باشد؟ با ظهور فناوری چاپ دیجیتال که امکان چاپ کمشمار را فراهم کرده، بخشی از مشکلات بالا برطرف شده، هرچند کیفیت پایین آمده و نیز هزینهی سرشکن هر جلد را افزایش داده است. اما با ظهور چاپ تکنسخه مبتنی بر تقاضا، میتوان گفت که یک گام از چاپ دیجیتال هم فراتر رفتهایم. برای مثال، بسیاری از کتابها چاپهای حجیم و نفیس دارند که امکان چاپ گسترده برای آنها فراهم نیست؛ لذا میتوان کتاب را به پیمانکار POD سپرد و بر اساس تقاضای واقعی، عرضه نمود. بهعلاوه، بحران کاغذ و دیگر چالشهای نشر باعث شده ناشران حتی در چاپهای بیش از تکنسخه هم درگیر حواشی زنجیرهی تأمین صنعت نشر شوند. اما با واگذاری کل فرایند به پیمانکار POD میتوان از دردسرهای فرایند چاپ فراغت یافت و بر ظرائف فرایند تولید تمرکز کرد. اینکه پیمانکار ایرانی POD میتواند هزینهی تولید را در مقایسه با چاپ دیجیتال پایین بیاورد. چطور با سامانهی «میخوانم» و فناوری چاپ مبتنی بر تقاضا آشنا شدید؟ از طریق همکارانم در نشر نی با این پیمانکار آشنا شدم، چرا که یکی از کتابهای خود من در این نشر پس از سالها که نایاب بود، از طریق چاپ مبتنی بر تقاضا در بستر سایت نشر عرضه شد. چه عواملی باعث شد تصمیم بگیرید کتابهای نشر مردمنگار را از طریق POD منتشر کنید؟ فواصل بین دو چاپ در شرایط کنونی گاه ممکن است زیاد شود و گاه اصلاً تجدیدچاپ کتابی صرفهی اقتصادی ندارد. بنابراین، «چاپ مبتنی بر تقاضا» میتواند راهگشا باشد. در حال حاضر چند عنوان از کتابهای شما در سامانه «میخوانم» عرضه شدهاند؟ 8 عنوان. بهعنوان ناشر، مهمترین مزایای استفاده از چاپ مبتنی بر تقاضا را چه میدانید؟ و… این فناوری چه امکاناتی را در اختیار ناشر و مخاطب قرار میدهد که در روشهای سنتی وجود نداشت؟ همانطور که پیشتر توضیح دادم، امکانات نوظهور چاپ بنا بر تقاضا دقیقاً همان چیزی است که جایش در ایران خالی بود. آیا تجربهای داشتهاید که نشان دهد مخاطبان از این شیوهی انتشار استقبال کردهاند؟ تنها شش ماه از همکاری ما میگذرد و برای قضاوت در این باره زود است. آیا از عملکرد سامانه «میخوانم» رضایت دارید؟ اگر بله، لطفاً چند مورد از نقاط قوت این همکاری را بیان کنید. پلتفرم «میخوانم» بستری برای ناشران فراهم کرده که کتابهای چاپتمام کممخاطب و خاصپسند را هم بهصورت تکنسخه عرضه کنند. بنابراین، بهزودی به بزرگترین بازار کتاب ایران بدل خواهد شد که حضور ناشران کوچک و تازهوارد در کنار ناشران بزرگ و قدیمی را منطقی میسازد؛ چه مخاطب پلتفرم «میخوانم» علاوه بر خرید کتابهای نایاب، میتواند سبد خرید خود را از کتابهای موجود در بازار همان ناشر و دیگر ناشران مختلف پر کند، بدون آنکه نگران تمام شدن چاپ کتابها باشد. اگر نقد یا پیشنهادی نسبت به این اتفاق دارید، خوشحال میشویم بشنویم. امیدواریم «میخوانم» با درگیر کردن مخاطبان در تولید محتوای تعاملی، فراتر از فروشگاه کتاب، همچون شبکهای اجتماعی در این باره عمل کند تا جذابتر شود. همچنین امیدوارم ناشران با استفاده از این فرصت نوظهور بیش از پیش در قبال پدیدآورندگان متعهد و پاسخگو باشند، همچنان که در قبال مخاطب کتاب. ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. برای شما و نشر مردمنگار آرزوی موفقیت داریم. تجربهی چاپ pod از زبان رضا نساجی

کتابهای نشر مردم نگار در میخوانم.
پیشنهاد مطالعه: گفتگو با بابک ندرخانی، کارآفرین صنعت نشر




