سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کتاب ماه آبان وینش: موضوع مرگ و زندگی

کتاب ماه آبان وینش: موضوع مرگ و زندگی

 

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

 

 

موضوع مرگ و زندگی، می‌تواند عنوان روشنی به نظر بیاید، گرچه به اندازه کافی کلی نیز هست. برای خوانندگانی که با اسم یالوم آشنا هستند احتمالاً این ذهنیت را ایجاد می‌کند که باز هم با کتابی روانکاوانه-داستانی-مستند با سبک و سیاق یالوم طرف هستند. اما محتوای کتاب موضوع مرگ و زندگی ویژه‌تر از این است.

موضوع مرگ و زندگی وقایع سال آخر زندگی مشترک یالوم با همسرش مریلین است. اما چیزی که آن را ویژه می‌کند دو موضوع مستندگونه بودن و ثبت لحظات پایانی یک زندگی مشترک است، وقتی که معلوم می‌شود یکی از از دوطرف به زودی خواهد مرد. ثبت وقایع و احساسات توسط هردو طرف ماجرا، یکی در انتظار مرگ خود و آن یک در انتظار مرگ دیگری.

در سال 2019 مشخص می‌شود که مریلین، همسر اروین یالوم، به بیماری سرطان سلول‌های پلاسما (مولتیپل میلوما) مبتلا شده. بعد از سکته مغزی که به علت عوارض شیمی‌درمانی برای مریلین روی می‌دهد، او به اروین می‌گوید که تصمیم به نگارش کتابی گرفته که باید هردو آن را بنویسند، کتابی که در آن، روزهای سخت پیش روشان را مثل یک مستند ثبت کنند.

نتیجه ماجرا کتابی می‌شود در 35 فصل که تعدادی از فصل‌ها به قلم مریلین و تعدادی نوشته اروین یالوم است. نوشته‌ها از زمانی که مریلین بعد از پشت سر گذاشتن عوارض سکته مغزی دوباره شیمی‌درمانی می‌کند آغاز می‌شود و تا زمانی که با برگزیدن «مرگ انتخابی» به زندگی‌اش پایان می‌دهد، به اتمام می‌رسد. البته این شامل فصل‌هایی است که توسط او نوشته شده اما نوشته‌های اروین تا 125روز بعد از مرگ مریلین ادامه پیدا می‌کند.

اروین یالوم که 65 سال زندگی مشترک عاشقانه با مریلین داشته است، در فصل‌های پایانی از مواجهه خود با سوگ از دست دادن همسرش می‌گوید و همچنان نگاهی روانشناسانه به ماجرا دارد. او احساسات خودش را بدون هیچ پرده‌پوشی بیان می‌کند، احساساتی که گاهی حتی خودش را نیز بهت‌زده می‌کند و به دنبال دلایل بروز آن‌ها می‌گردد.

آخرین فصل کتاب را یالوم خطاب به مریلین نوشته است، مریلینی که دیگر ده‌ها روز از مرگ خودخواسته‌اش گذشته و یالوم هنوز توان این را پیدا نکرده که بر سر مزارش برود. درباره این‌که پس از یک یا دو نسل همه کسانی که آن دو را در زمان حیات دیده‌اند محو خواهند شد و هستی انسان «چیزی نیست به جز نور ضعیفی که از شکاف میان دو تاریکی مطلق و ابدی، یعنی تولد و مرگ، تابیده است.»  

 

چرا کتاب ماه وینش؟

کتاب‌های زیادی با موضوع مرگ یا تجربه از دست دادن عزیزان وجود دارند. حتی کتاب‌هایی که شخصیت‌های اصلی داستان‌های‌شان را از رویارویی با مرگ می‌گویند. اما تعداد اندکی از کتاب‌ها هستند که به شکل مستند با این ماجرا روبه‌رو شده باشند، یعنی نویسنده کتاب با احتمال مرگ قریب‌الوقوع خود، در زمان باقیمانده، از احساسات خود و لحظاتی که تجربه می‌کند، بنویسد. خواندن چنین تجربیات واقعی می‌تواند به ما در گذراندن لحظات سخت زندگی یا درک دیگری که درحال گذراندن این تجربه است، کمک کند.

از طرفی سوگ و از دست دادن عزیزان اتفاقی است که همه ما در زندگی تجربه می‌کنیم. گرچه هر کدام از ما روش‌های مختلف فرهنگی یا شخصی برای رویارویی با این واقعیت داریم، اما دانستن تجربه دیگران در موقعیت مشابه –به‌خصوص از زبان کسی که خود سال‌ها در عرصه رواشناسی کار کرده است- می‌تواند به ما برای درک بهتر احساسات خودمان و تسکین اندوه از دست دادن یاری رساند.

با وقوع پاندمی کرونا و به دلایل مختلف، بسیاری از ما در دوسال گذشته با واقعیت تلخ از دست دادن عزیزانی مواجه شدیم. گرچه از دست دادن جان بسیاری از هموطنان‌مان اندوهی تلخ است اما شاید با شریک شدن در تجربه افرادی که تلخی از دست دادن را چشیده‌اند، بتوانیم همچنان شور زندگی را دربرابر سیاهی مرگ، حفظ کنیم.

وینش باتوجه به همین نکات و در روزگاری که بسیاری از هموطنان‌مان سوگوار از دست دادن عزیزان خود شده‌اند، امیدوار است که با انتخاب این کتاب، از راه مطالعه و گفت‌وگو فرصتی برای همدلی و تسکین فراهم آورد.

 

نشر لیوسا، ناشر کتاب موضوع مرگ و زندگی

نشر لیوسا از ناشران قدیمی است که ابتدا با نام درسا از سال 1372 شروع به فعالیت کرد، گرچه چندسالی پیش از آن هم با نام شرکت نشر و پخش ویس کتاب‌های مختلفی به چاپ می‌رساند. کمی بعد امتیاز نشر لیوسا را هم گرفت و مجموعه درسا و لیوسا تاکنون کتاب‌های زیادی به ویژه در زمینه روانشناسی عمومی و نوین منتشر کرده‌اند.

لیوسا تاکنون چند کتاب از اروین یالوم به چاپ رسانده و در این یادداشت ناشر درباره انتخاب کتاب موضوع مرگ و زندگی می‌گوید.

 

موضوع مرگ و زندگی

موضوع مرگ و زندگی، یادداشت ناشر

نشر لیوسا از ناشران قدیمی است که ابتدا با نام درسا از سال 1372 شروع به فعالیت کرد، گرچه چندسالی پیش از آن هم با نام شرکت نشر و پخش ویس کتاب‌های مختلفی به چاپ می‌رساند. کمی بعد امتیاز نشر لیوسا را هم گرفت و مجموعه درسا و لیوسا تاکنون کتاب‌های زیادی به ویژه در زمینه روانشناسی عمومی و نوین منتشر کرده‌اند. لیوسا تاکنون چند کتاب از اروین یالوم به چاپ رسانده و ناشر در این یادداشت درباره انتخاب کتاب موضوع مرگ و زندگی می‌گوید.

 

درباره نویسنده

اروین یالوم در ایران با کتاب «وقتی نیچه گریست» معروف شد. او که خود روانشناس و درمانگر است توانسته با نوشتن داستان‌هایی براساس تجربیات خود و بیمارانش، مفاهیم روانشناسی را برای عموم مردم قابل درک و استفاده کند.

یالوم را پایه‌گذار روانشناسی اگزیستانسیال می‌دانند.

 

اروین یالوم

درباره نویسنده: اروین یالوم

اروین یالوم در ایران با کتاب «وقتی نیچه گریست» معروف شد. او که خود روانشناس و درمانگر است توانسته با نوشتن داستان‌هایی براساس تجربیات خود و بیمارانش، مفاهیم روانشناسی را برای عموم مردم قابل درک و استفاده کند. یالوم را پایه‌گذار روانشناسی اگزیستانسیال می‌دانند.

 

درباره مترجم

مینا فتحی دارای تحصیلات روانشناسی بالینی است و به عنوان درمانگر فعالیت می‌کند. او تابه‌حال کتاب‌های مختلفی ترجمه کرده است مثل: والدین سمی، روابط شکننده و آدم‌‌های سمی. فتحی همچنین از اروین یالوم دو کتاب «چگونه پروانه شدم» و «موضوع مرگ و زندگی» را ترجمه کرده.

او در این یادداشت درباره یالوم و ترجمه کتابش نوشته است.

 

مینا فتحی

موضوع مرگ و زندگی؛ یادداشت مترجم

مینا فتحی دارای تحصیلات روانشناسی بالینی است و به عنوان درمانگر فعالیت می‌کند. او تابه‌حال کتاب‌های مختلفی ترجمه کرده است مثل: والدین سمی، روابط شکننده و آدم‌‌های سمی. فتحی همچنین از اروین یالوم دو کتاب چگونه پروانه شدم و موضوع مرگ و زندگی را ترجمه کرده. او در این یادداشت درباره یالوم و ترجمه کتاب موضوع مرگ و زندگی نوشته است.

 

بخش‌هایی از کتاب موضوع مرگ و زندگی

کتاب «موضوع مرگ و زندگی» شامل 35 فصل با عناوین مختلف است که از ابتدا تا فصل بیستم، به تناوب به قلم اروین و مریلین یالوم نوشته شده. یکی از فصل‌ها نیز به یادداشت‌های فرزندان‌شان درباره مادر اختصاص دارد. بعداز آن اروین یالوم باقی فصل‌ها را به تنهایی از مراحل مرگ انتخابی همسر و تجربه سوگ و تنهایی‌اش نوشته.

برای آشنایی بیشتر با کتاب بخش‌هایی از آن را در این‌جا آورده‌ایم.

 

موضوع مرگ و زندگی

بخش‌هایی از کتاب موضوع مرگ و زندگی

کتاب موضوع مرگ و زندگی شامل 35 فصل با عناوین مختلف است که از ابتدا تا فصل بیستم، به تناوب به قلم اروین و مریلین یالوم نوشته شده. یکی از فصل‌ها نیز به یادداشت‌های فرزندان‌شان درباره مادر اختصاص دارد. بعداز آن اروین یالوم باقی فصل‌ها را به تنهایی از مراحل مرگ انتخابی همسر و تجربه سوگ و تنهایی‌اش نوشته. برای آشنایی بیشتر با کتاب بخش‌هایی از آن را در اینجا آورده‌ایم.

 

فرصتی برای گفت‌وگو درباره از دست دادن

موضوع اصلی کتاب ماه آبان وینش تجربه رویارویی با مرگ است، چه مرگ خود و چه مرگ دیگری.

شاید شما هم با کتاب‌هایی روبه‌رو شده باشید که تجربه مرگ و از دست دادن را برای شما هموارتر کرده باشند یا به گذران شما از این لحظات بحرانی کمک کرده یا در نگاه‌تان به مرگ تاثیر گذاشته باشند. با معرفی و نوشتن درباره این کتاب‌ها می‌توانید برای دیگران نیز فرصت بهره‌مند شدن از این تجربیات و آشنایی با این‌گونه کتاب‌ها را فراهم کنید.

وینش آماده دریافت و انتشار پیشنهادها و نوشته‌های شما در این زمینه است.

 

خرید آسان

اگر مایل بودید کتاب آبان ماه  وینش را برای مطالعه‌تان انتخاب کنید، برای تهیه آن:

از طریق کتابفروشی‌های مجازی (ستارا بوک، سی بوک، جی بوک) اقدام کنید.

یا سری به این کتابفروشی‌ها بزنید و کتاب موضوع مرگ و زندگی را در استند وینش پیدا کنید:

-کتابفروشی باغ (خیابان ولی‌عصر- نرسیده به تجریش- روبه‌روی پمپ بنزین- پلاک 3012)

-کتابفروشی دی (خیابان ایرانشهر- خیابان کلانتری- پلاک48-بالای کافه آپارتمان)

-کتابفروشی ستارا (شهرک اکباتان- فاز2-مرکز خرید مگامال-طبقه سوم- واحد310-311)

-کتابفروشی ققنوس (خیابان انقلاب- خیابان منیری جاوید-نبش بازارچه کتاب)

-کتابفروشی لارستان (خیابان مطهری- اول خیابان لارستان- پلاک 100)

-کتابفروشی هفت اقلیم (خیابان شریعتی- بالاتر از سه راه ملک- روبه‌روی آتشنشانی- پلاک609)

-کتابفروشی هوشیار (خیابان مطهری- نرسیده به چهارراه قائم مقام- پلاک261)

 

  این مقاله را ۲۹ نفر پسندیده اند

4 دیدگاه در “کتاب ماه آبان وینش: موضوع مرگ و زندگی

  1. نسرین می گوید:

    درود مجدد. معرفی کتاب دیگری که آقای “دکتر شکوری” گرامی در برنامه “کتاب باز” معرفی کردند را هم از سایت انتشارات خودش اینجا اضافه می‌کنم:

    ((نام کتاب: “عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست” از نشر: “میلکان”
    در کتاب کمدی الهی دانته، ویرژیل راهنمای دانته از جهنم به‌‌سوی برزخ است. وقتی دانته با دیوار بزرگی از آتش روبه‌رو می‌شود و وحشت می‌کند، ویرژیل به او می‌گوید: «انتخاب دیگری نداری. این آتشی است که می‌سوزاند، اما از بین نمی‌برد.» ولی دانته همچنان می‌ترسد. ویرژیل ترس او را حس می‌کند، دست روی شانه‌اش می‌گذارد و تکرار می‌کند: «انتخاب دیگری نداری.» دانته نیز عزم خود را جزم می‌کند و وارد می‌شود.
    همه‌ی کسانی‌که زندگی می‌کنند با این دیوار آتش روبه‌رو خواهند شد. این کتاب هم مانند ویرژیل راهنمای دوزخ به‌سوی دیوار آتش است و هریک از ما باید به‌تنهایی عبور کنیم. بعداز آن دیوار نیز خودمان راهنمای خودمان می‌شویم. این کتاب نیز مثل ویرژیل راهی به ما نشان می‌دهد؛ نه تنها راه‌حل ممکن، اما حداقل یک «راه‌حل». او برای کسانی‌که در آشفتگیِ دیوانه‌وار اندوه به سر می‌برند چیزهایی عرضه می‌کند تا بتوانند به آن‌ها متوسل شوند. عشق‌‌ورزیدن و ازدست‌‌دادن و همراهی‌‌کردنِ یکدیگر کاری شجاعانه است. مهم نیست که مسیر چقدر طولانی است؛ این کتاب راهنمای شماست. اگر غم به سینه‌ی شما چنگ می‌زند، این کتاب برای شماست. این کتاب کمکتان می‌کند آنچه را که باید به دوش بکشید به دوش بکشید و در این سفر کمتر از قبل تنها بمانید.))

  2. نسرین می گوید:

    سلام
    چندی پیش در پادکستی از آقای احسان عبدی‌پور (اگر اشتباه نکنم) شنیدم که در این زمینه کتاب “لنگرگاهی در شن روان” را معرفی کردند از نشر اطراف که معرفی آن را از سایت انتشارات اینجا می‌گذارم:

    ((لنگرگاهی در شن روان | شش مواجهه با سوگ و مرگ

    گردآورنده و مترجم: الهام شوشتری‌زاده

    نویسندگان: چیماماندا انگزی آدیچی، رالف والدو امرسون، جویس کرول اوتس، جون دیدیون، راینر ماریا ریلکه، الکساندر همن

    لنگرگاهی در شن روان شرح تجربه‌ی سوگ و مواجهه با فقدان است از زبان شش نویسنده در سه قالب متفاوتِ جستار، نامه‌نگاری و خاطره‌پردازی‌. نویسندگان این کتاب از تجربه‌ی سوگ و تأمل در مرگ حرف می‌زنند و از احساسات و احوالی که از پی آن می‌آیند و از زندگی که صورت تازه‌ای می‌یابد.))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *