سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

14 توصیه برای بیرون آمدن از دوره‌ی رخوت کتابخوانی

14 توصیه برای بیرون آمدن از دوره‌ی رخوت کتابخوانی

 

دورانِ رخوتِ خواندن، برای هرکسی اتفاق می‌افتد. حتی سخت‌کوش‌ترین کتاب‌خوان‌ها می‌توانند با آن لحظه وحشتناکی روبرو شوند که کلمات موجود در صفحه به سختی آن‌ها را جذب می‌کند، یا هنگام خواندن یک کتاب حس می‌کنند انگار یک وزنه‌ی سنگین را بلند کرده‌اند. این امر در زمان‌های نامعینی که تمرکز کردن دشوار است بیشتر صدق می‌کند. کلی گالوچی (Kelly Gallucci) برای بیرون آمدن از این وضعیت توصیه‌هایی کرده که ما آن را ترجمه کرده‌ایم. این یادداشت در آوریل 2020 در We Are Bookish منتشر شده است.

(مترجم)

دورانِ رخوتِ خواندن، برای هرکسی اتفاق می‌افتد. حتی سخت‌کوش‌ترین کتاب‌خوان‌ها می‌توانند با آن لحظه وحشتناکی روبرو شوند که کلمات موجود در صفحه به سختی آن‌ها را جذب می‌کند، یا هنگام خواندن یک کتاب حس می‌کنند انگار یک وزنه‌ی سنگین را بلند کرده‌اند. این امر در زمان‌های نامعینی که تمرکز کردن دشوار است بیشتر صدق می‌کند. کلی گالوچی (Kelly Gallucci) برای بیرون آمدن از این وضعیت توصیه‌هایی کرده که ما آن را ترجمه کرده‌ایم. این یادداشت در آوریل 2020 در We Are Bookish منتشر شده است.

 

 

 

توصیه های بیرون آمدن از دوران رخوت کتابخوانی

 

دوران رخوت کتابخوانی… برای بهترین‌های ما اتفاق می‌افتد. حتی متعهدترین و سخت‌کوش‌ترین کتاب‌خوان‌ها می‌توانند با آن لحظه‌ی وحشتناک روبرو شوند که کلمات موجود در صفحه به سختی آن‌ها را جذب می‌کند، یا هنگام خواندن یک کتاب حس می‌کنند انگار یک وزنه‌ی سنگین را بلند کرده‌اند.

این امر در زمان‌های نامعینی که تمرکز کردن دشوار است بیشتر صدق می‌کند. ما به عنوان کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای، در اینجا ترفندهایی را پیشنهاد داده‌ایم که می‌تواند حتی سرسخت‌ترین دوران رخوت خواندن را از بین ببرد. با این حال، فراموش نکنید که با خودتان مهربان باشید –تا وقتی که آماده شوید کتاب‌های‌تان منتظر شما خواهند بود.

 

قفسه‌هایتان را مرتب کنید

شاید قفسه کتاب‌های در انتظارِ خواندن‌تان را کاملاً مرتب کرده باشید و یا شاید کتاب‌های‌تان همه جا از زیرزمین گرفته تا اتاق زیرشیروانی پراکنده باشند -در هر صورت، نگاه اجمالی انداختن به کتاب‌هایی که در اختیار دارید، می‌تواند به از بین‌بردن دوره‌ی رخوت کتاب‌خوانی کمک کند. به عناوین کتاب‌ها نگاهی بیاندازید و آن‌ها را مرتب کنید. ممکن است همان لحظه کتابی آن‌قدر به نظرتان عالی برسد که مجبور شوید کارهای‌تان را رها کنید و مشغول خواندن شوید.

 

تغییر سبک ادبی

این تغییر می‌تواند هم به معنای بازگشت به سبک مورد علاقه‌تان برای کسب آرامش باشد و هم به این معنا است که با ترک عادت‌های قبلی، سبک جدیدی را امتحان کنید. وقتی کتاب خواندن خسته‌کننده می‌شود، تغییر در موضوع و سبک می‌تواند همان نیروی تازه‌ای باشد که برای برگشتن به روال همیشگی به آن نیاز دارید.

 

یک رمان کوتاه را امتحان کنید

یک مجموعه داستان کوتاه یا یک کتاب شعر بخوانید. اگر واقعاً حسش را ندارید، بدون داشتن اشتیاق و انرژی کافی سراغ کتاب «سهره طلایی» نروید. چالش کوتاه‌تری را بر عهده بگیرید که دقیقاً همان چیزی باشد که به آن احتیاج دارید. در اواسط دوره‌ی رخوت کتاب‌خوانی، تعداد صفحات کتاب می‌تواند ترسناک‌ترین بخش از فرآیند خواندن باشد. بنابراین خواندن طولانی‌تر را برای زمانی بگذارید که آمادگی روبه‌رو شدن با آن را داشته باشید.

 

تغییر قالب‌ کتاب

کتاب‌ها دارای شکل‌ها و قالب‌های مختلفی هستند، از کتاب‌های الکترونیکی گرفته تا کتاب‌های صوتی و چاپی. اگر برای یک جا نشستن و تمرکز کردن مشکل دارید، هنگام انجام کارهای روزمره، یک کتاب صوتی پخش کنید. اگر به بهانه‌ای برای نشستن و استراحت کردن نیاز دارید، کتاب صوتی را قطع کرده و یک کتاب ملموس‌تر بردارید.

 

تنظیم خلق و خو

شمع روشن کنید، چای دم کنید، زیر گرم‌ترین پتویی که گیرتان می‌آید بخزید و با خیال راحت مشغول کتاب‌خوانی شوید.

 

به خط‌مشی قبلی خود اعتماد کنید

آیا علاقه زیادی به کتاب «ترانه‌ی آشیل» نوشته‌ی «مادلین میلر» دارید اما هنوز فرصت خواندن کتاب «سیرسه» از همین نویسنده را پیدا نکرده‌اید؟ آیا عاشق «زورایدا کوردووا» هستید اما هرگز رمان‌های عاشقانه‌ی او را که با نام مستعار «زویی کاستیل» نوشته شده است نخوانده‌اید؟ این احتمال وجود دارد که تمام آثار نویسنده‌ی مورد علاقه خود را نخوانده باشید. برداشتن کتابی که می‌دانید دوستش خواهید داشت، به شعله‌ور شدن اشتیاق کتاب خواندن شما کمک می‌کند.

 

دوباره‌خوانی

حالا که صحبت از اعتماد به شناخته‌های قبلی شد، بازگشت به علاقه‌مندی‌های قدیمی می‌تواند یک راه‌حل عالی باشد. یک کتاب محبوب، بهترین نقطه‌ی شروع است؛ چه به تازگی آن را خوانده باشید و چه سال‌ها به آن کتاب دست نزده‌ باشید.

 

یک فیلم ببینید

درست متوجه شدید. من به‌جرات به شما پیشنهاد می‌کنم بدون اینکه کتاب «غرور و تعصب» را بخوانید، فیلم «باشگاه کتاب جین آستین»را ببینید. یا بدون اینکه بخواهید رمان «جنی هان» را بخوانید و ببینید که چگونه «پیتر کی» دل «لارا جین» را به دست می‌آورد، فیلم «تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم» را تماشا کنید. یک فیلم یا یک نمایش تلویزیونی ادبی، تاثیر شگفت‌انگیزی در برانگیختن اشتیاق کتاب‌خوانی دارد.

 

یک هدف مشخص کنید

هدف می‌تواند در ایجاد انگیزه برای خواندن مفید باشد: خواه هدف‌تان این باشد که چند کتاب را به پایان برسانید، خواه قصد کندوکاو یک سبک جدید را داشته باشید یا بخواهید تعداد صفحات معینی را در یک روز بخوانید.

 

در یک رویداد مجازی کتاب شرکت کنید

شرکت در رویدادهایی که توسط نویسندگان و خوانندگان دیگر برگزار می‌شود، همیشه مرا به خواندن یک کتاب جدید ترغیب می‌کند. یک حس جادویی در لذت بردن از بحث پیرامون کتاب وجود دارد. رویدادهای مجازی در حال برگزاری را بررسی کنید و رویدادی را بیابید که توجه‌تان را جلب می‌کند.

 

در یک باشگاه کتاب یا کتابخوانی جمعی شرکت کنید

کمی حمایت معنوی می‌تواند راهگشا باشد. باشگاه‌های کتاب عالی هستند چرا که به شما سبک‌ها و نویسندگانی را معرفی می‌کنند که شاید به طریق دیگر با آن‌ها آشنا نمی‌شدید. از آن‌جایی که این باشگاه‌ها، ضرب‌الاجل‌هایی را تعیین می‌کنند و تماماً حول بحث و عشق به ادبیات متمرکزند، قادرند شما را به کتاب‌خوانی ترغیب ‌کنند.

 

نقدها را بررسی کنید

بررسی نقد و بازبینی کتاب‌ها به این معناست که در Goodreads، Journal Library ، BookishFirst (و یا حتی وینش) کتابی را انتخاب کنید و به خواندن مشغول شوید. شرکت در گفتگو و خواندن کتابی که توجه زیادی را به خود جلب کرده است، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. علاوه بر این، انتخاب کتابی با بازخوردهای مثبت به این معنی است که به احتمال زیاد از خواندن آن لذت خواهید برد.

 

استراحت کنید

ما در عصر بی‌سابقه‌ای زندگی می‌کنیم. پس با ملایمت با خودتان رفتار کنید. به‌خاطر این‌که نتوانستید به اندازه‌ی کتاب‌های قبلی از خواندن لذت ببرید، خود را سرزنش نکنید. به خودتان فرصت بدهید، از خود مراقبت کنید و هر زمانی که آماده شدید به خواندن برگردید.

 

کمک بگیرید

کتاب‌خوان‌های دیگر، منابع فوق‌العاده‌ای برای پیدا کردن کتاب جدید برای مطالعه هستند. از آن‌ها در مورد کتاب یا نویسنده‌ی مورد علاقه‌ی خود بپرسید. مطمئنا با جواب‌های جذابی روبه‌رو خواهید شد که اشتیاق خواندن را در شما برمی‌انگیزد و می‌تواند یک کتاب عالی به شما هدیه دهد.

 

منبع:

https://bookish.netgalley.com/bookish-lifestyle/04/2020/break-out-reading-slump/

 

  این مقاله را ۳۵ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *