سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

مردم و انقلاب

مردم و انقلاب

 

تا یکسال قبل از سال ۵۷ تقریبا هیچکس تصوری از وقوع انقلاب در ایران نداشت. پس از آن ده‌ها کتاب و مقاله درباره علل وقوع این انقلاب و پیامدهایش نوشته شد، نوشته‌هایی که هر کدام تلاش می‌کردند از منظری این رویداد را قابل فهم کنند. در این پرونده سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که تلاش کرده‌اند تصویری از ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب بدهند. بررسی گذشته می‌تواند درک بهتری از علل تغییرات و نیازهای جامعه بدهد. درکی که بی‌شک در بستر امروز هم برای ما مهم خواهد بود، زیرا که «گذشته چراغ راه آینده است».

تا یکسال قبل از سال ۵۷ تقریبا هیچکس تصوری از وقوع انقلاب در ایران نداشت. پس از آن ده‌ها کتاب و مقاله درباره علل وقوع این انقلاب و پیامدهایش نوشته شد، نوشته‌هایی که هر کدام تلاش می‌کردند از منظری این رویداد را قابل فهم کنند. در این پرونده سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که تلاش کرده‌اند تصویری از ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب بدهند. بررسی گذشته می‌تواند درک بهتری از علل تغییرات و نیازهای جامعه بدهد. درکی که بی‌شک در بستر امروز هم برای ما مهم خواهد بود، زیرا که «گذشته چراغ راه آینده است».

 

 

 

 

تا یکسال قبل از سال ۵۷ تقریبا هیچکس تصوری از وقوع انقلاب در ایران نداشت. پس از آن ده‌ها کتاب و مقاله درباره علل وقوع این انقلاب و پیامدهایش نوشته شد، نوشته‌هایی که هر کدام تلاش می‌کردند از منظری این رویداد را قابل فهم کنند.

در این پرونده سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که تلاش کرده‌اند تصویری از ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب بدهند. بررسی گذشته می‌تواند درک بهتری از علل تغییرات و نیازهای جامعه بدهد. درکی که بی‌شک در بستر امروز هم برای ما مهم خواهد بود، زیرا که «گذشته چراغ راه آینده است».

 

پیش از این نیز در وینش پرونده‌ای با عنوان مردم در انقلاب منتشر کرده بودیم. در آن پرونده به معرفی کتاب‌هایی پرداختیم که خاطره‌نگاری‌های مفصل از روزهای انقلاب بودند؛ آثاری که تنه به تنه ادبیات می‌زدند (مثل لحظه‌های انقلاب نوشته محمود گلابدره‌ای)، آثار تئوریک برای فهم رویدادها (مانند انقلاب تصورناپذیر در ایران نوشته چارلز کرزمن)، کتاب‌های پژوهشی درباره آثار هنری که موضوعشان انقلاب بود (همچون کتاب هنر در گرماگرم انقلاب ۱۳۵۷-۱۳۵۹ از مجید جعفری لاهیجی) و مجموعه‌های عکس از روزهای انقلاب.

در این پرونده ضمن بازنشر دوباره نقد و بررسی آن کتاب‌ها و دو پیشنهاد فیلم، چند معرفی کتاب را هم به این مجموعه اضافه کرده‌ایم. تعدادی از کتاب‌های پیشنهادی جدید درباره تاریخ ایران هستند، مثل تاریخ ایران یا ایرانیان از دوران باستان تا دوره معاصر. هدف ما از معرفی این کتاب‌ها ایجاد فرصتی برای به دست آوردن نگاهی کل‌نگر برای تجزیه و تحلیل بهتر یک رویداد در بستر تاریخ است. گمان می‌کنیم با پیدا کردن دیدی گسترده در بستر زمانی و مکانی بزرگتر، امکان شناخت بهتری از رویداد انقلاب را خواهیم داشت.

کتاب 14آبان روز آتش نیز پژوهشی مستند درباره وقایع 14آبان 57 است که هم از جنبه پژوهش اجتماعی-تاریخی و هم به عنوان یک اثر آموزشی در حوزه مستند بررسی شده است. دو کتاب شاهنشاه و کارگران و انقلاب 57 نیز کتاب‌هایی هستند که می‌توانند برای علاقمندان به ماجرای انقلاب ایران خواندنی باشندو

 

14 آبان روز آتش

14 آبان روز آتش

راستی، این کتاب یک کتاب آموزشی برای چگونه مستندساز شویم هم محسوب می‌شود! اگرچه هیچ‌جای اثر چنین ادعایی از نویسنده دیده نمی‌شود، ولی ارائه تجربه عملی برای ساخت یک مستند و حتی پرداختن به توضیح و تفسیر برخی ابعاد فیلمسازی مثل تدوین، خواسته یا ناخواسته، «14 آبان روز آتش، گفتگو با انقلاب» را به راهنمای مستندسازان جوان تبدیل می‌کند.

کارگران و انقلاب

کارگران و انقلاب 57

نقش کارگران در شکل‌گیری انقلاب همواره مطرح بود اما تحقیقی جامع و دقیق درباره آن انجام نشده بود. از نظر مجامع دانشگاهی و محافل روشنفکری، کارگران و جنبش‌های کارگری فعالیت‌های موثری در شکل‌گیری انقلاب داشته‌اند. آنان با اعتصابات و تعطیلی کارخانه‌ها توانستند پایه‌های اقتصادی کشور را لرزان کنند. اکنون تمرکز این کتاب بر نقش شوراهای کارگری در کارخانه‌های بزرگ کشور است.

ایرانیان

ایرانیان؛ دوران باستان تا دوره معاصر

«ایران و ایرانیان»، «افسانه‌ها، اسطوره‌ها، تاریخ باستان»، «یونانیان، پارتیان، پارسیان»، «اعراب، اسلام و ایرانیان»، «ترکان و مغولان»، «بار دیگر امپراتوری ایران»، «فروپاشی و وحدت دوباره»، «معمای اصلاح و تجدد انقلاب برای قانون»، «حکومت استبدادی نوین»، «اشغال، ملی شدن نفت و دیکتاتوری»، «انقلاب سفید» و «انقلاب بهمن 1357» موضوعاتی است که این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

شاهنشاه

شاهنشاه

کتاب شاهنشاه با ترجمه بهرنگ رجبی، اثری است از ریشارد کاپوشچینسکی روزنامه‌نگار لهستانی که در آستانه انقلاب و در روزهایی که حکومت شاهنشاهی در حال سقوط بود، به ایران سفر کرد. او تجربیات خود از آن چه می‌دید را در این اثر جمع‌بندی کرد و در سال 1982 سه سال بعد از انقلاب به چاپ رساند.

تاریخ ایران

تاریخ ایران

کتاب‌های زیادی درباره برهه‌های خاص یا مقاطع مختلف تاریخ ایران نگاشته شده است اما شاید چند ویژگی سبب تفاوت کتاب تاریخ ایران با دیگر کتاب‌های مشابه خود شده باشد از جمله این که مولفانش کوشیده‌اند نه فقط تاریخ ایران عصر جدید، بلکه تا حد امکان کل تاریخ ایران را بازگو کنند.

 

مردم در انقلاب

کتاب‌هایی درباره‌ی انقلاب ۵۷

کتاب‌ها (و فیلم‌های مستندی) که در این‌جا معرفی کرده‌ام با این نگاه انتخاب شده‌اند که تصویری ملموس از رویدادهای نیمه‌ی دوم سال ۱۳۵۷ در اختیار خواننده قرار دهند. این‌ها هریک به نحوی بر حیرت همگانی از آن‌چه رخ می‌داد تاکید کرده‌اند. از تغییر بزرگی که کسی انتظارش را نداشت به این زودی فرا برسد. تحولی که گویی مجال اندیشیدن به کسی نمی‌داد.

 

میشل فوکو، فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی در شهریور و آبانِ ۱۳۵۷ در اوج تظاهرات خیابانی به ایران آمد تا جستارهایی از انقلاب برای روزنامه ایتالیایی کوری‌یره دلا سرا بنویسد.

نوشته‌های فوکو در حمایت از #انقلاب ایران و تفسیر همدلانه او از آن در همان زمان مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت. فوکو به برخی از اعتراضات پاسخ داد گرچه این پاسخ‌ها مقبول معترضین واقع نشد و گاهی موجبات رنجش موافقان تفسیر او از انقلاب ایران را هم فراهم کرد. ابتدا به کتاب فوکو می پردازیم که انقلاب ایران را روایت می کند و سپس به کتاب  فوکو در ایران که نویسنده‌اش عقیده دارد انتقادات به موضع فوکو از دو بدفهمی ناشی می‌شود، بدفهمیِ انقلاب ایران و بدفهمیِ خوانش فوکو از آن.

 

ایرانی ها چه رویایی در سر دارند

 

میشل فوکو زمانی که به عنوان خبرنگار دو نشریه ایتالیایی در سال 1357  از ایران دیدار کرد، این کتاب را نوشت. در سال‌های اخیر بارها در انتشارات مختلف تجدید چاپ شده است هرچند دومین ترجمه آن در سال 1377 بود. کتاب در برگیرنده 8 مقاله از فوکو درباره تحلیلش از انقلاب و خواسته‌های مردم ایران است که منجر به شکل‌گیری این انقلاب با رهبری امام خمینی (ره) شد

فوکو در ایران

 

فوکو نه تنها از موضعش نسبت به انقلاب ایران برنگشت بلکه نظراتش درباره آن را پایه‌ای برای بازاندیشی روشنگریِ کانتی و ارائه نظریاتی قرار داد که از آن‌ها به دوره دوم فکری فوکو تعبیر می‌شود. کتاب را بهروز قمری تبریزی به انگلیسی و برای مخاطب انگلیسی‌زبانی نوشته است که برخلاف مخاطب ایرانی با مساله هیچ نوع درگیری عاطفی ندارد.

اما کتاب‌‌های داستان  زیادی هم با اشاره به انقلاب سال 57 ایران نوشته شده‌اند، یکی از این نمونه‌ها رمان پدرکشی نوشته‌ی ملاحت نیکی است که داستان آن درباره دو روز از زندگی دختران دانشجویی است که از شهر‌های مختلف به تهران آمده و در فضای پساانقلابی هر کدام دغدغه‌ها، مشکلات و البته آرمان‌های خودشان را دارند. خواندن نقد این رمان هم بی‌ارتباط با نگاه‌های متنوع به پدیده انقلاب نیست.

رمان 1270 صفحه‌ای براهنی با نام رازهای سرزمین من هم نشانگر دغدغه‌ها و بیم‌ و امیدی است که نویسنده درباره انقلاب ایران می‌پرورانده و میزان وسواسی که برخی ارزش‌ها در ذهن او بر می‌انگیخته. کتابی مفصل با نقدی موشکافانه بر آن.

 

پدرکشی

۴۸ ساعت راه تا نقطه‌ی بلاتکلیفی

پدرکشی نوشته‌ی ملاحت نیکی روایت دو روز از زندگی دختران دانشجویی است که از شهر‌های مختلف به تهران آمده و در فضای پساانقلابی هر کدام دغدغه‌ها، مشکلات و البته آرمان‌های خودشان را دارند و سرنوشت خاص خودشان را هم پیدا می‌کنند. ما تقریبا از سرنوشت هیچ‌کدام از دختران به‌طور کامل آگاه نمی‌شویم، اما تمامی آن‌ها در سرگردانی و نوعی بلاتکلیفی مشترک هستند. 

سرزمین جادویی

رئالیسم جادویی با رنگ مذهبی در انقلاب ضدآمریکایی

در یک بررسی کامل از رمان حجیم و 1270 صفحه‌ای رضا براهنی «رازهای سرزمین من» بحث به مسائل زیر کشیده می‌شود: زیاده‌گویی، رئالیسم جادویی، چندصدایی، انقلاب ضد آمریکایی و زبان آذری. روبرت صافاریان در نقد زیر ابتدا به اسکلت داستان و به دست دادن خلاصه‌ای از آ‌نچه در این رمان مفصل می‌خوانید پرداخته است و سپس درمورد بحث‌های عمومی درباره مسائل ذکرشده در بالا نوشته است.

 

شما هم می‌توانید کتاب‌هایی را که به نظرتان به شناخت و فهم پدیده انقلاب در ایران کمک می‌کند، در اینجا معرفی کنید. وینش مشتاق دریافت نظرات و پیشنهادهای شماست. این پیشنهادها می‌تواند بستر مناسبی برای گفت‌وگو و درک گذشته فراهم کند.

 

عکس بنر از کتاب انقلاب به روایت اکبرناظمی

  این مقاله را ۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *