سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟

نویسنده: میشل فوکو

مترجم: حسین معصومی همدانی

ناشر: هرمس

نوبت چاپ: ۹

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۶۵


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
ایرانی ها چه رویایی در سر دارند

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

«میشل فوکو» زمانی که به عنوان خبرنگار دو نشریه ایتالیایی در سال 1357  از ایران دیدار کرد، این کتاب را نوشت. در سال‌های اخیر بارها در انتشارات مختلف تجدید چاپ شده است هرچند دومین ترجمه آن در سال 1377 بود.

کتاب در برگیرنده 8 مقاله از فوکو درباره تحلیلش از انقلاب و خواسته‌های مردم ایران است که منجر به شکل‌گیری این انقلاب با رهبری امام خمینی (ره) شد. عناوین مقالات عبارت است از:

ارتش:وقتی زمین می‌لرزد؛ شاه صد سال دیر آمده است؛ (تهران: دین بر ضد شاه؛ ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟؛ شورش با دست خالی؛ آزمون مخالفان؛ شورش ایران روی نوار ضبط صوت پخش می‌شود و رهبر اسطوره‌ای شورش ایران.
فوکو در سالی که منجر به پیروزی انقلاب ایران شد به عنوان روزنامه‌نگار در « کوریره دلا سرا» و «نوول اوبزرواتور» مشغول به کار بود. او که در دو سفرش با مقامات مختلف انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرده بود توانست به تجزیه و تحلیل این رویداد مهم قرن بپردازد.

برخی او را به حمایت از اسلام‌گرایی متهم کردند و برخی دیگر معتقد بودند خواندن این کتاب برای درک رویاها و آرمان‌های یک کشور و تحلیل روابط ایران با غرب ضروری است. هرچند اکنون و در این سال‌ها شاید خواندن این کتاب برای بسیاری فقط تلنگری برای یادآوری رویایی باشد که منجر به انقلاب شد.

 

میشل فوکو
میشل فوکو

 


درباره نویسنده

 
میشل فوکو به عنوان یک فیلسوف شناخته شده فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود و در ۱۵ اکتبر 1926 به دنیا آمد. او یکی از فلاسفه شناخته شده بود، واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» و جزو رهبران نظری «پساساختارگرایی» محسوب می‌شد، هر چند بعدتر به صراحت خود را «نیچه گرا» نامید. او یک نکته مهم را به همه تاکید کرد که دانایی قدرت است.

فوکو که برآمده از خانواده‌ای ثروتمند در فرانسه بود، چالش‌های فراوانی داشت. با این‌که مدارج موفقیت را مدام در دانشگاه طی می‌کرد اما یک بار دست به خودکشی زد. او به کالبد شکافی ساختار نهادهای اجتماعی از مدرسه تا دانشگاه و بیمارستان پرداخت و از نظرش تنها دلیل برای خواندن و پژوهش درباره‌ی تاریخ، استخراج ایده ها و تجربه‌های گذشتگان بود تا زندگی بهتری در زمانه کنونی داشته باشیم. سرانجام در حالی که هنوز 60 سالش نشده بود در ۲۴ ژوئن۱۹۸۴ در گذشت.

نظریات او تاثیرات عمیقی در دنیای فکری امروز گذاشت. هرچند او مخالفان زیادی نیز دارد. نظم اشیا، نظم گفتمان، دیرینه‌شناسی دانش، مراقبت و تنبیه، پیدایش کلینیک، تاریخ جنون و تاریخ جنسیت از جمله آثار دیگر اوست.


بخشی از کتاب ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟


*وقتی از ایران برگشتم پرسشی که همه از من می‌کردند این بود: «این رخداد، انقلاب است؟» (فقط به این قیمت است که در فرانسه آرای عمومی، یک‌صدا، به چیزی که «داخلی» نباشد علاقه‌مند می‌شود.) من جوابی نمی‌دادم، اما دلم می‌خواست بگویم: نه، به معنیِ ظاهریِ کلمه، انقلاب نیست؛ یعنی نوعی از جا برخاستن و بر پا ایستادن نیست، قيامِ انسان‌هایی با دستانِ خالی‌است که عزم کرده‌اند باری را که بر گُرده‌ی همه‌ی ما، و به ویژه بر گرده‌ی آن مردم، بر گرده‌ی این کارگرانِ نفت، این کشاورزانِ مرزهای میانِ امپراطوری‌ها سنگینی می‌‌کند.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *