سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

ادبیات کلاسیک در مدارس جهان

ادبیات کلاسیک در مدارس جهان

 

در ایالات متحده، اکثر دانش‌آموزان در طول تحصیل خود ملزم هستند کتاب «کشتن مرغ مقلد» (درایران مرغ مینا) را بخوانند. این رمان کلاسیک آمیزه‌ای است از داستانی درباره  به بلوغ رسیدن با تجربه موضوعات جدی مانند نژادپرستی و بی‌عدالتی جنایی. خواندن «کشتن مرغ مقلد» چنان بخشِ جدایی‌ناپذیر از تجربه آموزشی آمریكا است كه از خود پرسیدیم: كدام كتاب‌های كلاسیک به دانش‌آموزان دیگر کشورها تکلیف داده می‌شود؟

(مترجم)

در ایالات متحده، اکثر دانش‌آموزان در طول تحصیل خود ملزم هستند کتاب «کشتن مرغ مقلد» (درایران مرغ مینا) را بخوانند. این رمان کلاسیک آمیزه‌ای است از داستانی درباره  به بلوغ رسیدن با تجربه موضوعات جدی مانند نژادپرستی و بی‌عدالتی جنایی. خواندن «کشتن مرغ مقلد» چنان بخشِ جدایی‌ناپذیر از تجربه آموزشی آمریكا است كه از خود پرسیدیم: كدام كتاب‌های كلاسیک به دانش‌آموزان دیگر کشورها تکلیف داده می‌شود؟

 

 

این ترجمه گزیده‌ای است از این مقاله: Required reading: The books that students read in 28 countries around the world که به دلیل طولانی بودن فهرست کشورهای مطرح‌شده در مقاله، ما تنها نه کشور از این فهرست طولانی را انتخاب کرده‌ایم. برای خواندن کامل مقاله می‌توانید به این‌جا رجوع کنید.

نویسندگان: داریل چن و لارا مک‌کلور؛ ویراستاران ایده‌ها در TED
مترجم: عفت زهره‌وندی

 

مصر

روزها، (۱۹۳۵)

نوشته: طه حسین (۱۴ نوامبر ۱۸۸۹ – ۲۸ اکتبر ۱۹۷۳)

این کتاب درباره چیست؟

این کتاب شرح حال خود طه حسین؛ نویسنده و روشنفکر مصری است که از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۷۳ زندگی می‌کرد. او در سه سالگی نابینا شد. وقتی بزرگ شد، به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش کشورش خدمت کرد. او یکی از چهره‌های بسیار تاثیرگذار در ادبیات مصر است.

چرا این کتاب در مدارس مصر آموزش داده می‌شود؟

محمود عطالله می‌گوید: «این کتاب به دانش‌آموزان «اهمیت جمع‌آوری دانش، نیاز به عصیان در برابر سنت‌ها و تأثیرات منفی جهل بر افراد جامعه را می‌آموزد.»

 

 

اتریش

فاوست (۱۷۸۷)

نوشته‌ی یوهان ولفگانگ فون گوته، (زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشت ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار) شاعر، ادیب و نویسنده آلمانی

 

این نمایشنامه درباره چیست؟

در این نمایشنامه، دانشمندی به نام فاوست با مفیستوفل -شیطان- پیمان می‌بندد، زیرا فاوست از زندگی راضی نیست. شیطان می‌گوید به فاوست قدرت ماورایی عطا خواهد کرد، اما در عوض، فاوست باید تا ابد در جهنم خدمت‌گزارش باشد. از طریق مداخله شیطان، فاوست عاشق یک دختر جوان زیبا به نام گرتچن می‌شود و سپس فاجعه رخ می‌دهد…

چرا این نمایشنامه در مدارس اتریش آموزش داده می‌شود؟

باربارا پل میر می‌گوید: «این نمایشنامه بحث‌های گسترده فلسفی از جمله علم در برابر معنویت، عقل در برابر شور و شوق، و رستگاری در برابر لعنت‌شدگی را برمی‌انگیزد، که از بسیاری جهات قابل تفسیر است.
درک فاوست به آسانی ادبیات جدید نیست، بنابراین دانش‌آموزان را به تفکر به شیوه‌ای متفاوت ترغیب می‌کند. علاوه بر این، طرح و مضامین آن بر بسیاری از آثار دیگر تاثیر گذاشته است.

 

 

ایران

اشعار شاعرانی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا و خیام

 

مضمون این اشعار چیست؟

 عشق، زیبایی، شادمانی و سایر مضامین.

چرا این‌ اشعار کلاسیک در مدارس ایران آموزش داده می‌شود؟

ندا [بدون توضیح بیشتر این اسم در مقاله] می‌گوید: «در ایران، رمان به نوعی ادبیات نسبتاً جدیدتری است. اما در میان آثار کلاسیک ادبی ما، شاعران و شعرهای فراوانی وجود دارند و هر شعر ارزش‌های متفاوتی را بیان می‌کند.»

 

 

کلمبیا

صد سال تنهایی

نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز (زاده ۶ مارس ۱۹۲۷ در دهکده آرکاتاکا در منطقه سانتامارا در کلمبیا – درگذشته ۱۷ آوریل ۲۰۱۴) رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی کلمبیایی.

 

این رمان در باره چیست؟

 این اثر داستانی پیشرو که در ژانر رئالیسم جادویی نوشته شده، از اوایل قرن ۱۹ آغاز می‌شود و در آن ردپای ظهور و سقوط یک شهر خیالی آمریکای لاتینی از طریق پنج نسل از خانواده بوئندیا، روایت می‌شود.

چرا این رمان در مدارس کلمبیا آموزش داده می‌شود؟

دانیلا رامیرز بارتو می‌گوید: «مارکز یکی از مهمترین نویسندگان زبان اسپانیایی به حساب می‌آید و در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل ادبیات به او اهدا شد. این رمان خشونت‌هایی را نشان می‌دهد که ده‌ها سال کلمبیا را آزار داده است و کلمبیایی‌ها آن را تحمل کرده‌اند. اما چیزی که در مورد ما وجود دارد، این است که حاضر به تسلیم شدن نیستیم.»

 

 

چین

گلچین ادبی

نوشته‌ی کنفوسیوس (مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی، معلم و فیلسوف چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد. کنفوسیوس در ۵۵۱ پیش از میلاد در ایالت کوچک لو که امروزه بخشی از استان جدید شاندونگ است متولد شد و در ۴۷۹ پیش از میلاد در گذشت.)

 

این قطعات ادبی درباره چیست؟

 این کتاب مجموعه‌ای از آموزه‌های فیلسوف باستان کنفوسیوس است. اعتقاد بر این است که زمانی بین سال‌های ۴۷۵ قبل از میلاد و ۲۲۱ قبل از میلاد نوشته شده است.

چرا این گلچین ادبی در مدارس چین آموزش داده می‌شود؟

آی لی لو می‌گوید: «معلمان می‌خواهند دانش‌آموزان اخلاق نیکو را از آن بیاموزند، مانند احترام گذاشتن به والدین؛ ​​یادگیری شایستگی از دیگران بدون توجه به موقعیت آن‌ها و استفاده از تفکر انتقادی. این کتاب همچنین سنگ بنای فرهنگ چینی است’.

 

 

افغانستان

آیات شریفه قرآن

 

این آیات شریفه چه مضامینی در بردارند؟

وحی به پیامبر اکرم محمد (ص) این متن اصلی مذهبی اسلام است و همچنین یکی از آثار مهم ادبیات عرب به شمار می‌رود.

فرخ عطا می‌گوید: «به طور کلی فرهنگ خواندن رمان در کشور من وجود ندارد. تنها کتابی که باید در مدرسه خوانده شود، قرآن کریم است و همه از همان کودکی به خواندن آن تشویق می‌شوند.»

 

 

روسیه

جنگ و صلح

نوشته‌ لئو تولستوی (۹ سپتامبر ۱۸۲۸ – ۲۰ نوامبر ۱۹۱۰) نویسنده شهیر روس.

رمان جنگ و صلح درباره چیست؟

این رمان حماسی بر پایه زندگی و عشق پنج خانواده از سال ۱۸۰۵ آغاز می‌شود و با حمله ناپلئون در سال ۱۸۱۲ به روسیه ادامه می‌یابد.

چرا این رمان در مدارس روسیه آموزش داده می‌شود؟

والنتینا ایشمانوا می‌گوید: «جنگ و صلح اساساً در مورد هر جنبه از زندگی ماست؛ این‌که چگونه در جامعه ارزشمند باشیم، چگونه ببخشیم و چگونه احترام بگذاریم. من معتقدم همه انسان‌ها از همان موقعیت‌های شخصیت‌های تولستوی مانند ناتاشا، پیر و پرنس آندری عبور می‌کنند.»

 

 

فنلاند

هفت برادر

نوشته: آلکسیس کیوی

(اکتبر ۱۸۳۴ – ۳۱ دسامبر ۱۸۷۲) نویسنده و رمان‌نویس مطرح اهل فنلاند بود. وی به دلیل نوشتن رمان هفت برادر (Seitsemän veljestä) که اولین رمان مهم به زبان فنلاندی است، شناخته می‌شود و یکی از نمادهای ملی کشور فنلاند است.

این رمان درباره چیست؟

این رمان‌ در مورد یک خانواده ستیزه‌جو متشکل از هفت برادر و مبارزات آن‌ها در روستایی فنلاندی است. آن‌ها سرانجام رشد می‌کنند و بالغ می‌شوند و به اعضای معقول و نجیب جامعه تبدیل می‌شوند.

چرا این رمان در مدارس فنلاند آموزش داده می‌شود؟

اعتقاد بر این است که این اولین رمانی است که واقعاً توسط یک نویسنده فنلاندی و به زبان فنلاندی درباره مردم عادی فنلاند نوشته شده است. یانی لانسیو می‌گوید: «این رمان ملی فنلاند است و در مورد سرسختی فنلاندی است.»

 

 

ویتنام

چن کیو

نوشته: نین جو

(‌سوم ژانویه ۱۷۶۶- ۱۶ سپتامبر ۱۸۲۰)، شاعر مشهور ویتنامی که بیشتر به خاطر سرودن شعر حماسی «افسانه کیو» شناخته شده است.

 

مضمون این شعر حماسی چیست؟

این شعر روایت حماسی از زن جوانی به نام «کیو» است که مجبور می‌شود، برای نجات خانواده‌اش، جان خود را فدا کند.

چرا این شعر حماسی در مدارس ویتنام آموزش داده می‌شود؟

«زای چیونگ» می‌گوید: «این شعر زیبایی و انسانیت کشور مرا نشان می‌دهد.» او اضافه می‌کند که جنبه‌های مثبت این شعر را دوست دارد و این شعر در تضاد کامل با بیشتر داستان‌ها و اشعار، تمرکزش بر دشواری‌هایی است که ویتنامی‌ها با آن‌ها مواجه هستند.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  این مقاله را ۲۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *