سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

چگونه در انتخابات پیروز شویم؟

نویسنده: سیسرون

مترجم: شهاب الدین عباسی

ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۹۴

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۵۳۵۵۴۲


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
انتخابات

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

کتاب چگونه در انتخابات پیروز شویم؟ نوشته مارکوس تولیوس سیسرون  یکی از آثار مجموعه «خردمندی کهن برای خوانندگان مدرن» است که در دانشگاه پرینستون منتشر می‌شود واولین بار در سال 2012 به این شکل منتشر شده است.

این کتاب در حقیقت نامه‌ای است که کوئینتوس برادر مارکوس سیسرون (بزرگترین سخنور روم باستان) وقتی در تلاش برای دست یافتن به مقام کنسولی بود، برایش به صورت جزوه ای درباره مبارزات انتخاباتی نوشت. وقتی کتاب برادر سیسرون را می‌خوانیم این سوال برای‌مان پیش می‌آید که مگر ممکن است ایده‌ها و نگرانی‌ها و رهنمون‌های مبارزات انتخاباتی پس ازدوهزارسال (تابستان سال 64 قبل از میلاد) همچنان مفید باشد؟

اما در سراسر  این نامه می‌توان نشانه‌های برجسته‌ای ازحکمت سیاسی و شناخت واقعیت‌های قدرت را پیدا کرد. کتاب شبیه رساله «شهریار»ماکیاولی، شیوه‌نامه‌ای ماندگار و صریح برای مشتاقان قدرت و همچنین دنبال کنندگان علاقمندی سیاستمداران به قدرت است.

 

how to win

 

 

برادر سیسرون دلیل نوشتن این 58 توصیه را علاقه به برادرش و البته دادن نظمی منطقی به امور در هنگامی که او سرش بسیار شلوغ است، برمی‌شمارد. به او تاکید می‌کند که به یاد داشته باش تو یک بیگانه هستی که می‌خواهی در روم به یک مقام بالا دست پیداکنی، مقامی که بسیاری به آن حسد می‌ورزند. 

بارها به او یادآوری می‌کند که حق اشتباه ندارد و در عین‌حال توصیه می‌کند که دوستان و خانواده‌اش‌را فراموش نکند. او ایده ستاد انتخاباتی داشتن را این گونه تشریح می‌کند:«در هرجا در پی مردانی باش که تو را نمایندگی کنند. باید رهبران هر طبقه و هر نهاد تو را باور کنند و باید به گروه‌های صدگانه‌ای که تجار و کسبه و شهروندان متوسط‌الحال را نمایندگی می‌کنند توجه ویژه نشان دهی.»

در آن دوران فقط مردان حق رای داشتند و در نهایت سیسرون با رای بالایی برگزیده شد و بعدتر هم لقب «پدر کشورش» را دریافت کرد.

 

درباره نویسنده 

کتاب را سیسرون در قالب نامه‌ای به برادرش نوشته اما مترجم و پژوهشگر کتاب فیلیپ فریمن، استاد علوم انسانی در دانشگاه پیر دین در کالیفرنیا است. فریمن دکترایش را از دانشگاه ‌هاروارد در ادبیات و زبان‌شناسی کلاسیک گرفته و کتاب‌های متعددی منتشر کرده است. در این مجموعه او سه کتاب دیگر از مارکوس سیسرون را ترجمه و تنظیم  کرده و ترجمه‌های خوب و روان او از متون کلاسیک ستوده‌ شده است.

او این متن را به همراه مقدمه‌ای که در برگیرنده تحلیلی درباره این نصیحت‌هاست و همچنین خلاصه زندگی و چگونگی مرگ این دوبرادر  تکمیل کرده است. برادرهایی که هرچند از والانژادی در روم برخوردار نبودند اما نزد معروف‌ترین فلسوفان و سخنوران روز تعلیم دیده بودند. مارکوس ساکن شهری کوچک بود و برای خانواده‌هایی با خون اعیانی بسیار سخت بود که بپذیرند او در جایگاه هدایت روم و میلیون‌ها نفر از اهالی مدیترانه قرارگیرد، به همین علت برادر عملگراتر او برایش این توصیه‌ها را نوشت.

روم با وجود امپراطوری بودن همچون شهری کوچک اداره می‌شد و دو کنسول که سالانه انتخاب می‌شدند، قدرت اجرایی عالی جمهوری را بر عهده داشتند. رای دادن آن‌ها مانند یونانیان نبود که هر یک از افراد جامعه حق یک رای داشته باشند بلکه سیستمی حتی پیچیده‌تر از شیوه رای دهی الکترال آمریکا داشت. رای‌ها برابر نبودندو گاهی حتی به رای طبقات پایین نیازی نبود.

 

 بخشی از مقدمه کتاب چگونه در انتخابات پیروز شویم

1-مطمئن شوید که خانواده و دوستان‌تان از شما طرفداری می‌کنند. وفاداری در خانه شروع می‌شود. دور و بر خود آدم‌های مناسب جمع کنید. پایگاه حمایتی گسترده‌ای برای خود بسازید. به هرکس هر قولی بدهید. مهارت‌های ارتباطی اهمیت کلیدی دارد. شهر را ترک نکنید. ضعف‌های مخالفان خود را بشناسید. بدون خجالت تملق رای دهندگان را بگویید. به مردم امید بدهید، حتی بدترین رای دهندگان می‌خواهند کسی را باور کنند.

2- سه چیز جلب رای در انتخابات را تضمین می‌کند : مساعدت،امید و تعلق شخصی. باید تلاش کنی که این محرک‌ها و دلگرمی‌ها را در اهلش برانگیزی. حتی با الطاف و مساعدت‌های کوچک می توانی رای دهندگان مردد را به سمت خودت جلب کنی.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *