سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

پوتین و نظم نوین جهانی

نویسنده: ژان فرانسوا بوتور

مترجم: محمود بهفروزی

ناشر: جامی

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۱۴۴

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۴۳۶۷۴۵


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
پوتین و نظم نوین جهانی

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

پوتین و نظم نوین جهانی

 

بین مردان قدرتمند صحنه سیاست در جهان، پوتین بیش از هرکس دیگر در مرکز قدرت بوده است. کسی که دهه نود را از سمت‌های مدیریتی میانی در شهرداری سن پترزبورگ شهر زادگاهش شروع کرد و در آخرین سال دهه نود به نخست‌وزیری روسیه رسید و پس از یلتسین قدرتمندترین مقام کشور شد.

پوتین در این سال با پایان دادن به جنگ داخلی و بحران تروریسم جدایی‌طلبان چچنی محبوبیت زیادی در کشور به دست آورد و درست در آخرین روز سال 1999 بود که یلتسینِ همیشه‌بیمار روی صحنه تلویزیون روسیه ظاهر شد و بیانیه‌ای قرائت کرد که حاکی از استعفای او از این مقام بود. چه کسی جای یلتسین را می‌گیرد؟ طبق قوانین کشور نخست‌وزیر به صورت موقت و تا برقراری انتخابات. انتخابات سه ماه بعد در مارس 2000 انجام گرفت و پوتین به شکل غیرموقت رییس جمهور روسیه شد.


از آن زمان پوتین همیشه نفر اول روسیه بوده است. حتی زمانی که برای دور زدن قانون اساسی یک دوره دیمیتری مدودف آدمِ مطیع او رییس جمهور شد و پوتین این بار به عنوان نخست‌وزیر از سایه کشور را اداره کرد. بنابراین می‌شود گفت حالا نزدیک بیست‌وسه سال است که پوتین رهبر یکی از بزرگترین کشورهای جهان است؛ بیشتر از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، خیلی بیشتر از صدر چین، و حتی بیشتر از تنها مشابهش رجب طیب اردوغان در ترکیه.


پوتین در این سال‌ها همیشه در کش و قوس با آمریکا و دنیای غرب یکی از وزنه‌های تشکیل‌دهنده و همزمان تهدیدگر نظم نوین جهانی بوده است و کتاب ژان فرانسوا بوتور نویسنده و تحلیل‌گر فرانسوی با نام پوتین و نظم نوین جهانی هم در مورد تاثیر این رهبری بیست و سه ساله در سیاست جهانی است. پوتین بیش از هر کس دیگری، در قلب تغییرات «فضای» بین‌المللی است و بیش از هر کس دیگری در معادلات آن تأثیرگذار است.


کتاب 144 صفحه‌ای پوتین و نظم نوین جهانی را انتشارات جامی با ترجمه محمود بهفروزی به بازار کتاب ایران عرضه کرده است. از بهفروزی پیش از این ترجمه‌هایی از جمله «تمدن و ملالت‌های آن» از فروید خوانده‌ایم.

 

پوتین

 

 

بخشی از کتاب


ولادیمیر پوتین، تنها نماد قدرتمند کشور خود نیست، از این پس سرخری برای جامعه جهانی است. اگر خود را در میانه متن [و نه در حاشیه] می‌بیند، اولا به دلیل آن است که بی‌تردید بیش از هرکس می‌داند چه سهمی می‌تواند از این وضع به دست آورد؛ می‌داند برای تغییر سرنوشتی که فکر می‌کند سرنوشت خودش را رأس حکومت روسیه است، چه اهرمی را می‌تواند به حرکت درآورد، و به‌عنوان عروسک‌گردان، چه نخی را می‌تواند بکشد.

 

 

نویسنده معرفی: بهزاد وفاخواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *