سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

راهنمای ویراستاری و درست نویسی

نویسنده: حسن ذوالفقاری

ناشر: علم

نوبت چاپ: ۳

سال چاپ: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۴۳۲

شابک: ۹۷۸۹۶۴۲۲۴۷۴۳۱


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
آموزش ویراستاری

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

کتاب آموزش ویراستاری و درست نویسی از دکتر حسن ذوالفقاری است و درست‌نویسی را به کسانی که می‌خواهند ویراستار شوند یا درست بنویسند، آموزش می‌دهد. این کتاب ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که آن را از دیگر کتاب‌های در این زمینه متمایز می‌کند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به زبان ساده‌ی آن اشاره کرد که با نثری گویا و شیوا، امکان درک و تفهیم مطالب را برای همه‌ی خواننده‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

ذوالفقاری تلاش می‌کند با روش‌های آموزشی مختلف نظیر دسته‌بندی و استفاده از جدول، ارائه‌ی مطلب را آسان‌تر کند. مثال‌ها و تمرین‌هایی که در این کتاب آورده شده بسیار کاربردی‌اند و در خاطر می‌مانند. نکته بعدی تأکید بر مواردی است که از اهمیت بیشتری برخوردارند. برای مثال عبارت‌های نادرستی که در مطبوعات و منابع آموزشی و اداری رایج‌تر هستند، در درجه‌ی نخست، مورد توجه و اصلاح قرار گرفته‌اند. در کتاب تلاش شده تا شیوه‌ی املا و دستور زبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی مدنظر قرار گیرد.


کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده که شامل ویرایش فنی و ویرایش ساختاری زبان است. در انتها، پیوستی از فرهنگ واژه‌های فارسی که معادل بیگانه‌ی آن در روزمره رایج شده، قرار گرفته است.

 

برای خوانندگان علاقمند به ویرایش خواندن این کتاب‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود:

بهتر بنویسیم از رضا بابایی که ساده‌نویسی و درست‌نویسی و زیبانویسی را می‌آموزد.
کژتابی‌های ذهن و زبان از بهاءالدین خرمشاهی که در این کتاب دوپهلویی‌های ناخواسته‌ی زبانی را که حاصل بیست سال یادداشت‌برداری‌اش است، گردآوری کرده است.

 

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری

 

درباره نویسنده


حسن ذوالفقاری نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی است. او متولد ۱۳۴۵ در شهر دامغان است. ذوالفقاری در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او هم‌اکنون در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کند.

منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی، فرهنگنامه‌ی داستان‌های متون فارسی و فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی از تألیفات مهم اوست.

 

 

 

نویسنده معرفی: افسانه دهکامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *