سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

داستان‌های گریم برای پیر و جوان

نویسنده: فیلیپ پولمن

مترجم: سمیه گنجی

ناشر: پریان

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۴۳۹


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
گریم

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

لیست مقالاتی که از این کتاب استفاده کرده اند

داستان‌های گریم برای پیر و جوان

 

 

داستان‌های گریم برای بیشتر افراد جهان آشنا هستند. درحقیقت حتی اگر اسم برادران گریم را هم نشنیده باشند حداقل یکی از قصه‌هایی را که این برادران جمع‌آوری و منتشر کردند، شنیده‌اند. این دو برادر آلمانی بیشتر از دویست سال پیش مجموعه‌ای از قصه‌ها و افسانه‌ها را به چاپ رساندند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سیندرلا و شنل قرمزی و هانسل و گرتل اشاره کرد. این مجموعه بعدها پایه و اساس بسیاری از داستان‌ها و قصه‌ها در سراسر جهان شد. ضمن این‌که مشابه خیلی از داستان‌هایش در نقاط دیگر جهان هم وجود داشت.

فیلیپ پولمن، نویسنده معاصر بریتانیایی که آثار زیادی برای بزرگسالان و کودکان نوشته، پنجاه حکایت از برادران گریم را انتخاب کرده و با نام داستان‌های گریم برای پیر و جوان منتشر کرده است. در این انتخاب‌ها پولمن سعی کرده علاوه بر این‌که هر قصه را براساس نزدیک‌ترین نسخه به نسخه اصلی بنویسد، در انتهای هر قصه نکات و حاشیه‌هایی به آن اضافه کند.

پولمن پنجاه حکایت انتخابی خود را گل سرسبد قصه‌های برادران گریم می‌داند و تلاشی برای تغییر یا امروزی کردن این قصه‌ها انجام نداده، تنها سعی کرده که هر قصه در هنگام خواندن لحنی طبیعی و شکلی زلال داشته باشد.

 

بخش انتهایی هر قصه که توسط پولمن افزوده شده، هم طبقه‌بندی هر قصه را براساس نظام طبقه‌بندی قصه‌ها نشان می‌دهد، هم از قصه‌های مشابه نام می‌برد و هم نکات جالبی را درباره هر قصه بیان می‌کند. مترجم فارسی کتاب نیز در پاورقی این بخش تا جایی‌که توانسته نام قصه مشابه هرکدام را در ادبیات شفاهی ایران آورده است.

مقدمه پولمن در ابتدای کتاب اطلاعات مفید و جذابی درباره قصه به طور کلی و ضرورت خواندن افسانه‌ها می‌دهد. پولمن که خود با کتاب سه‌گانه نیروی اهریمنی‌اش در دنیای ادبیات فانتزی شناخته شده است، با برشمردن ویژگی قصه‌ها از شیفتگی و علاقه خود به تخیل می‌گوید و راهی که فصه به داستان ختم می‌شود.

کتاب مقدمه‌ای هم از مترجم دارد که در آن به لزوم خواندن قصه و تاثیری که در رشد کودکان دارد پرداخته و اهمیت قصه‌گویی و قصه‌خوانی را در دنیای امروز یادآوری می‌کند.

کتاب قصه‌های گریم برای پیر و جوان با ترجمه سمیه گنجی توسط انتشارات پریان به چاپ رسیده و هم برای کسانی که علاقمند به خواندن قصه‌ها هستند و هم کسانی که دوست دارند اطلاعات بیشتری از دنیای قصه‌ها کسب کنند، خواندنی است.

داستان‌های گریم برای پیر و جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *