سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

خواندن کتاب ‌های آگاتا کریستی را از کجا شروع کنیم؟

خواندن کتاب ‌های آگاتا کریستی را از کجا شروع کنیم؟

 

جنیس هالت، که خود هم یک رمان‌نویس جنایی است، در یادداشت پیش رو تلاش می‌کند که مخاطبان را با آثار آگاتا کریستی، نویسنده‌ی خلاقی که نماد جنایی‌نویسی است آشنا کند. اگر تا به امروز رمانی از آگاتا کریستی، خالق شخصیت‌های جاودانه‌ای مثل خانم مارپل و پوآرو را نخوانده‌اید، این یادداشت به شما کمک می‌کند که مسیر مطالعه‌ی خود را هموار کنید. اما اگر پیش از این مطالعات پراکنده‌ای داشته‌اید هم به کمک لیست جنیس هالت می‌توانید به خوانده‌هایتان انسجام ببخشید.

جنیس هالت، که خود هم یک رمان‌نویس جنایی است، در یادداشت پیش رو تلاش می‌کند که مخاطبان را با آثار آگاتا کریستی، نویسنده‌ی خلاقی که نماد جنایی‌نویسی است آشنا کند. اگر تا به امروز رمانی از آگاتا کریستی، خالق شخصیت‌های جاودانه‌ای مثل خانم مارپل و پوآرو را نخوانده‌اید، این یادداشت به شما کمک می‌کند که مسیر مطالعه‌ی خود را هموار کنید. اما اگر پیش از این مطالعات پراکنده‌ای داشته‌اید هم به کمک لیست جنیس هالت می‌توانید به خوانده‌هایتان انسجام ببخشید.

 

 

در سال 2021 میلادی بخش بزرگی از علاقمندان به کتابخوانی و مطالعه، به خواندن رمان‌های جنایی روی آوردند. یکی از نویسندگان جنایی نسل جدید و پرفروش، جنیس هالت است. او رمان‌های پرفروشی مثل جاذبه (The Appeal) و کد تویفورد (The Twyford Code) را در کارنامه دارد. بسیاری از منتقدان رمان‌های جنایی، هالت را آگاتا کریستی مدرن می‌دانند. حالا او در یادداشتی که برای گاردین نوشته است، تلاش می‌کند که خوانندگان نسل جوان را با کتاب ‌های آگاتا کریستی، ملکه‌ی ادبیات جنایی، آشنا کند.

 

آگاتا کریستی

 

نقطه‌ی آغاز مطالعه‌ی کتاب‌ های آگاتا کریستی

قتل در خانه کشیش یکی از معروف‌ترین کتاب های آگاتا کریستی است. این کتاب از چند نظر حائز اهمیت است. یکی اینکه، نخستین حضور خانم مارپل در یک رمان مشهور به شمار می‌آید.

کتاب، نخستین بار در اکتبر سال 1930 میلادی و توسط انتشارات کولینز منتشر شد. جالب است بدانید که در آن دوران، قیمت رمان قتل در خانه‌ کشیش، 7 شیلینگ و 6 پنسی در بریتانیا، و دو دلار در آمریکا بود. داستان این رمان جنایی در سنت مری مید رخ می‌دهد! ماجرا این است که کلنل پروترو، مرد ثروتمندی که هیچ‌کس از او دل خوشی ندارد، در خانه‌ی کشیش کشته می‌شود. چند نفر مدعی هستند که از دور، صدای شلیک شنیده‌اند. چند نفر هم متهم به قتل می‌شوند. اما حل این پرونده، غیرممکن به نظر می‌رسد! تا اینکه خانم مارپل با دقت ذاتی‌اش ماجرا را حل می‌کند.

 

 قتل در خانه کشیش

 

 

بهترین کتاب آگاتا کریستی

رمان «و آن‌گاه هیچکس نماند» داستانی تاریک و فرسایشی دارد اما درست به همین اندازه، درخشان است. در رمان «و آنگاه هیچکس نماند»، ماجرای هفت مرد و سه زن روایت می‌شود. هر کدام از آن‌ها به بهانه‌ی مختلفی به جزیره‌ی سلجر دعوت می‌شوند. می‌دانید وجه اشتراک این مهمانان چیست؟ همه‌ی آن‌ها در گذشته مرتکب قتل شده‌اند و حالا یکی یکی، به طرز فجیعی از پا درمی‌آیند. پایان این رمان، به اندازه‌ای غیرقابل پیش‌بینی و تکان‌دهنده است که احتمالاً هیچ‌کدام از شما از خواندنش پشیمان نشوید.

 

و آن‌گاه هیچکس نماند

 

 

کتابی که می‌تواند راه خود را به مکالمات دوستانه و خانوادگی شما باز کند

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین کتاب های آگاتا کریستی، سیانور درخشان نام دارد. البته، این رمان در بازار کتاب ایران با نام نوشابه با سیانور منتشر شد. داستان رمان نوشابه با سیانور هم روایت‌گر زندگی 7 نفر است که بر سر یک میز شام نشسته‌اند. از میان آن‌ها، یک تن از سر آن میز بلند نشد! مرگش را خودکشی اعلام کردند؛ اما شش ماه بعد، همسر متوفی (جورج) نامه‌هایی دریافت کرد که به او نشان داد مرگ همسرش نه به خاطر خودکشی، که در اثر یک توطئه رخ داده است. او تلاش کرد راز مرگ همسرش را کشف کند.

بهتر است برای اینکه بفهمید نتیجه‌ی این تحقیقات چه بود و چه‌ها بر سر جورج آمد، این کتاب جذاب و فراموش‌نشدنی را بخوانید.

 

نوشابه یا سیانور

 

 

کلاسیک‌ترین اثر آگاتا کریستی

قتل در قطار سریع‌السیر شرق یکی از کلاسیک‌ترین کتاب ‌های آگاتا کریستی است. این رمان، حداقل چهار بار مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت. به علاوه، در این رمان، دهمین حضور کارآگاه پوآرو در یک داستان جنایی رقم خورد. همان‌طور که از نامش هم پیداست، ماجراهای این کتاب در قطاری رخ می‌دهد که به سمت استانبول حرکت می‌کند. جالب است بدانید که طرح رمان، الهام گرفته از دو رویداد واقعی می‌باشد. یکی داستانی از یک آدم ربایی در سال 1932 و دیگری اتفاقاتی که در سال 1929 برای یک قطار سریع‌السیر در ترکیه رخ داد.

 

قتل در قطار سریع السیر شرق

 

تاریک‌ترین رمان آگاتا کریستی

یکی از تاریک‌ترین کتاب‌ های #آگاتا-کریستی، «مصیبت بی‌گناهی» نام دارد. این رمان، روایت‌گر حزن‌انگیز فرصت‌های از دست رفته، ناعدالتی‌ها و اشتباهات خانوادگی است. مصیبت بی‌گناهی، نخستین بار در نوامبر سال 1958 (و طبق معمول در انگلستان) منتشر شد. کمتر از یک سال بعد هم به دست علاقمندان آمریکایی آگاتا کریستی رسید. این کتاب جنجالی، جنبه‌های روانشناسانه‌ی قوی‌ای دارد و خود آگاتا کریستی از آن به عنوان محبوب‌ترین اثرش یاد کرده است.

مصیبت بی‌گناهی، داستان بازگشایی یک پرونده است. دکتری به نام کالگری با شهادتش، بی‌گناهی یک جوان را ثابت می‌کند. اما سوال جدیدی پیش می‌آید: پس چه کسی مادرخوانده‌ی این جوان را به قتل رساند؟

 

مصیبت بی‌گناهی

 

شوک‌آورترین داستان آگاتا کریستی

اگر به دنبال کتابی هستید که پایانش به شما یک شوک اساسی وارد کند، قتل راجر آکروید را به شما پیشنهاد می‌دهم. این کتاب با مرگ خانم فرارز آغاز می‌شود. مرگی که به گفته‌ی پزشک برجسته‌ی شهر، بر اثر خوردن ورونال رخ داده است. اما خواهر این پزشک معتقد است که خانم فرارز خودکشی کرده است. خانم فرارز زنی مجرد، ثروتمند و جوان بود و یک سال پیش‌تر، همسر خود را از دست داده بود.

احتمالاً شما هم مثل خیل عظیمی از خوانندگان این رمان، تا رسیدن به آخرین صفحه از کتاب، نتوانید حدس بزنید که نتیجه‌ی ماجراجویی‌های دکتر جیمز به کجا ختم می‌شود!

 

قتل راجر اکروید

 

  این مقاله را ۵۶ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *