سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

بچه ها عاشق چه کتاب هایی می شوند؟

بچه ها عاشق چه کتاب هایی می شوند؟

 

تلاش برای انتخاب و خرید کتاب برای بچه‌ها دلچسب و سرورآفرین است. زمانی که به تو اعتماد می‌کنند و برآنی تا روشن‌ترین مسیرها را نشانشان بدهی. ولی با تمام این احوال خوش، به راستی ما تا چه اندازه دراین‌باره مطلع هستیم؟ اینکه چه ادبیاتی برای بچه‌ها جذاب، توسعه‌دهنده و امیدبخش است؟

تلاش برای انتخاب و خرید کتاب برای بچه‌ها دلچسب و سرورآفرین است. زمانی که به تو اعتماد می‌کنند و برآنی تا روشن‌ترین مسیرها را نشانشان بدهی. ولی با تمام این احوال خوش، به راستی ما تا چه اندازه دراین‌باره مطلع هستیم؟ اینکه چه ادبیاتی برای بچه‌ها جذاب، توسعه‌دهنده و امیدبخش است؟

 

 

 

 

بچه ها عاشق چه کتاب هایی می شوند؟

 

سال‌ها من مسئول خرید کتاب برای کودکان دوستان و آشنایان بودم، تقریبا 20 سال، (عمر چه زود می گذرد!) و همین باعث می‌شد که خیلی به متر و معیارهایی که یک کتاب خوب کودک را مشخص می‌کند فکر کنم. همچنین به اینکه چقدر در طول این زمان (زمانی به کوتاهی بخشی از عمر یک انسان) این معیارها تغییر کرده است. حتی خیلی وقت‌ها فکر می‌کردم چه خوب است اگر بتوان تحقیق کرد که مثلا آدم‌هایی که با کتاب‌های کودک دهه 60 بزرگ شده‌اند چه تفاوت‌هایی با نسل‌های بعدی داشته‌اند و آیا این تفاوت معنادار است؟

درهرحال در این سال‌ها مراکزی بوده‌اند که هر سال فهرستی از کتاب‌های منتخب از نگاه خودشان را منتشر کرده‌اند. یکی از این نمونه‌ها گروه لاک‌پشت پرنده است که امسال هم فهرستی منتشر و مراسمی برگزار کرد. برای دیدن فهرست کتاب‌های منتخب لاک‌پشت پرنده در هر دوره می‌توانید سری به سایت این دوستان بزنید.

 

لاکپشت پرنده

اعلام فهرست و کتاب‌های برگزیده معمولا همراه با جشنی با حضور بچه‌ها انجام می‌شد اما همه‌گیری کرونا و شرایط اجتماعی باعث شده بود که چندسالی این جشن برگزار نشود. آبان‌ماه امسال فهرست‌های 41تا44 لاک‌پشت پرنده که مربوط به کتاب‌های منتشره در سال 1400 بود همراه با مراسمی در شهر کتاب مرکزی تهران رونمایی شد.

 

البته همه بستگان ما هم از خرید کتاب برای بچه‌هایشان استقبال نمی‌کردند و بسیاری معتقد بودند که دیگر دورانی که کتاب برای بچه‌ها جذاب بود به‌سرآمده و حالا تنوع سرگرمی‌های در دسترسشان آنقدر زیاد است که لزومی برای تهیه کتاب وجود ندارد. هرچند این نظر کارشناسان نیست و آنها نظری خلاف گفته آشنایان ما دارند که در مقاله نوشتاری و صوتی زیر می‌توانید با نظر یکی از این متخصصان آشنا شوید.

 

کتاب‌ خواندن برای فرزندتان -در هر سنی- رشد مغز، پیوند میان شما و فرزندتان و خیلی چیزهای دیگر را تقویت می‌کند‌. در این نوشته‌ اشلی مارسین که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ در سایت هلث‌لاین منتشر شده، نویسنده نکات متعددی را در زمینه کتاب خواندن برای نوزادان، برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی و تا سن نوجوانی برمی‌شمارد. مزیت‌های بلندخوانی کتاب برای کودکان و همچنین نکاتی که به عنوان والد باید در نظر بگیرید. بررسی پزشکی این مقاله توسط کارن گیل، MD انجام شده است.

 

دیدن این مقاله برای من که تلاش مستمری برای کودکان اطرافم کرده بودم سرورآفرین بود ولی چه ادبیاتی برای بچه‌ها جذاب، توسعه‌دهنده و امیدبخش است؟

این پرسش را می‌توان از منظرهای مختلف بررسی کرد. یک منظر می‌تواند مربوط به نویسندگان کتاب‌های کودک باشدکه مقاله «سه روش نوشتن برای کودکان» نمونه‌ای از آن است. در واقع پرسش در این جایگاه به این شکل طرح می‌شود: “کسانی که برای کودکان می‌نویسند، جهت راه بردن به مقصودشان، چه روش‌هایی در اختیار دارند؟”

ببینیم نویسنده مجموعه نارنیا به ما چه می‌خواهد بگوید. (راستی شما هم ازعلاقمندان کتاب‌ها یا فیلم نارنیا هستید؟)

 

سی. اس. لوئیس نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی و خالق مجموعه‌کتاب‌های ماجراهای نارنیا، در سال 1952 سخنرانی‌ای با عنوان «سه روش نوشتن برای کودکان (On Three Ways of Writing for Children)» ارائه داد که بعدها در کتابی با عنوان «از جهان‌های دیگر؛ مقالات و داستان‌ها (Of Other Worlds: Essays and Stories)» نیز به چاپ رسید. ترجمه‌ی حاضر گزیده‌ای از متن این سخنرانی است.

 

منظر دیگر مربوط به کسانی است که برنامه‌های آموزشی برای مدارس تهیه می‌کنند. از نظر این متخصصان کتاب‌های مهمی وجود دارند که لازم است در طول تحصیل حتما مطالعه شوند. مثلا بچه‌های قبل از عصر هری‌پاتر و بعد جنگ جهانی، نارنیا را معمولا می‌خواندند و این اثر تقریبا از کلاسیک‌های دوران ما به حساب می آمد. اما به جز این اثر کلاسیک، چه کتاب‌هایی در جهان مورد اقبال هستند؟

عفت زهره‌وندی در جستجوی این فهرست به سراغ برخی کشورها رفته است.

 آیا شما به این فهرست‌ها علاقمند هستید؟

 

در ایالات متحده، اکثر دانش‌آموزان در طول تحصیل خود ملزم هستند کتاب «کشتن مرغ مقلد» (درایران مرغ مینا) را بخوانند. این رمان کلاسیک آمیزه‌ای است از داستانی درباره  به بلوغ رسیدن با تجربه موضوعات جدی مانند نژادپرستی و بی‌عدالتی جنایی. خواندن «کشتن مرغ مقلد» چنان بخشِ جدایی‌ناپذیر از تجربه آموزشی آمریكا است كه از خود پرسیدیم: كدام كتاب‌های كلاسیک به دانش‌آموزان دیگر کشورها تکلیف داده می‌شود؟

 

شما هم اگر مثال‌هایی برای نحوه جستجو و یافتن کتاب برای کودکان دیدید، لطفا برای ما بنویسید و معرفی کنید. و صد البته این مطلب می‌تواند برای کتاب‌های بزرگسالان هم درست باشد. نظر شما چیست؟

 

 

کودک و نوجوان

 

  این مقاله را ۳ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *