سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

باشگاه کتاب برای نوجوانان: جایی برای اشتراک لذت و تجربه

باشگاه کتاب برای نوجوانان: جایی برای اشتراک لذت و تجربه

 

پردیس کتاب به عنوان یکی از کتابفروشی‌های اصفهان با ایجاد یک فضای گرم و صمیمانه برای کتاب‌دوستان همواره در تلاش بوده تا علاوه بر فروش کتاب با تکیه بر توانایی‌ها و مهارت‌های خود از انجام فعالیت‌های فرهنگی فروگزار نکند. برای ساختن فردایی روشن‌تر و به امید ایجاد روزهایی بهتر. در همین راستا و با همین هدف بود که شروع به راه‌اندازی باشگاه نوجوان پردیس کتاب کردیم.

پردیس کتاب به عنوان یکی از کتابفروشی‌های اصفهان با ایجاد یک فضای گرم و صمیمانه برای کتاب‌دوستان همواره در تلاش بوده تا علاوه بر فروش کتاب با تکیه بر توانایی‌ها و مهارت‌های خود از انجام فعالیت‌های فرهنگی فروگزار نکند. برای ساختن فردایی روشن‌تر و به امید ایجاد روزهایی بهتر. در همین راستا و با همین هدف بود که شروع به راه‌اندازی باشگاه نوجوان پردیس کتاب کردیم.

 

 

در دنیای نوجوانان، آن دسته که سرگرمی‌شان کتاب است، اغلب خود را جدا‌افتاده حس می‌کنند از بقیه‌ای که سرگرمی‌شان گره خورده به سرعت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که هر روز با قالب جدید‌تر، رنگی‌تر و شگفت‌انگیز‌تر به بازار عرضه می‌شوند. کتاب اما همان است که از پیش از میلاد مسیح بود؛ کلمه.

به تجربه حس کرده‌ایم که این نوجوانان مشتاقِ خواندن، کمابیش به اوضاع پیرامون‌شان حساس‌ترند و نمونه‌اش همین کرونا. در واقع ایده‌ی باشگاه کتاب پردیس زمانی برای ما جدی شد که مستند «تقریباً ۱۳ ساله» را دیدیم. مستندی از زبان والدین هایدن، پسر نوجوانی که ۴ روز پیش از تولد ۱۳ سالگی‌اش خود را به دار آویخت؛ به خاطر شرایط کرونا. او سابقه‌ی افسردگی نداشت و ۶ ماه قرنطینه، دوری از دوستان، از دست دادن جلسات فوتبال و سر‌انجام تولدی که قرار بود به تنهایی برگزار شود او را از پا در آورد. یک پسر ۱۳ ساله را! 

خوشی نوجوانان را نباید فراموش کرد و ما در باشگاه کتاب پردیس این بار نه برای آموزش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، بلکه برای در نظر گرفتن خوشی آن دسته از نوجوانان که لذت‌شان در کتاب است و صحبت با گروه دوستی، دور دوم باشگاه نوجوان پردیس کتاب را راه انداختیم. برای کیف کردن در این زمانه‌ی سخت!

 

 باشگاه با ۳۰ عضو نوجوان کارش را در دی‌ماه ۹۹ شروع کرد و اکنون ۶۵ عضو دارد. ابتدای هر هفته کتابی معرفی می‌شود و پنجشنبه‌ی هر هفته، در جلسه‌ای دو ساعته و به صورت آنلاین، نوجوانان می‌پردازند به کتاب، نه به لحاظ تکنیکی، که برای بیان کردن تجربه‌های زیسته‌‌شان که تنه به تنه‌ی روایت‌های کتاب می‌زند؛ مثل تجربه‌‌ی فرق گذاشتن والدین بین بچه‌های بزرگ و کوچک، آن‌گونه که مانولیتوی داستان خانم لیندو احساس می‌کرد. 

برای هر جلسه‌ی هم‌خوان فعالیت‌هایی تعیین می‌شود نه از جنس تکالیف مدرسه، بلکه یک طیفی از فعالیت‌ها شامل نوشتن، نقاشی‌کشیدن از صحنه‌های کتاب، دیدن تصاویر مکان‌های جغرافیایی ذکر شده در کتاب، بررسی ویدیوهای نقد آن کتاب و … با این قید مهم که «هر کدام‌شان را دوست دارید انجام دهید!» زیراکه ما اعتقاد داریم به تفاوتی که هر نوجوان با دیگری دارد؛ در علاقه و استعداد. 

«نامه‌ای به نویسنده‌ی دلخواه» هم از فعالیت‌های محبوب نوجوانان باشگاه پردیس کتاب است. نوشتن برای کسی که با نوشته‌هایش تاثیر پاک‌نشدنی‌ای بر ذهن‌شان گذاشته، این‌باربه امید خوانده‌شدن. اصلاً از همین‌جا بود که شروع کردیم‌ به ساختن پوستر‌های معرفی نویسنده، تصویرگر و ناشر. زیرا اعضای نوجوان خیلی بیشتر از انتظارمان به آن‌چه در پس پرده‌ی کتاب می‌گذشت علاقه نشان می‌دادند!

طولانی شدن زمانه‌ی کرونا حسابی احوال‌مان را سخت می‌کرد. این شد که به فکر هایکو افتادیم. سبک شعر ژاپنی که برای ما، در سخت‌ترین شرایط، آرام‌کننده بود زیرا متصل‌مان می‌کرد به طبیعت، تغییر فصل و حیرت. پس به عنوان عیدی، برای اعضای باشگاه، کارگاهی برگزار کردیم تحت عنوان هایکو‌نویسی برای نوجوانان. و هیچ انتظار نداشتیم این قدر با استقبال رو‌به‌رو شود!

 

در پایان این کارگاه ۲۵۳ شعر هایکو، ۳۵ های‌گا (هایکو و نقاشی) و ۵ های‌بون ( هایکو و داستان) به دست‌مان رسید. پس از آن نیز به قدری اشتیاق نوجوانان برای خودبیان‌گری از طریق نوشتن زیاد شد که تصمیم گرفتیم برای فصل تابستان کارگاه نوشتن را برگزار کنیم. کارگاهی پر از تمرین نویسندگی که پیشرفت قلم اعضای نوجوان پس از آن به وضوح به چشم می‌آمد.

حدود یک سال از شروع به کار باشگاه که گذشت، اعضای فعال‌مان بیشتر و بیشتر از ما طلب می‌کردند. طیف استعداد و علاقه‌شان هم به قدری گسترده بود که از جلسات دو ساعته هفتگی‌مان سرریز می‌کرد. این شد که اجتماعاتی را تحت عنوان «انجمن‌ها» به عنوان زیر مجموعه‌ای از باشگاه راه اندازی کردیم.

هم اکنون 6 انجمن فیلم، شعر، موسیقی، نویسندگی، تولید محتوا و معرفی کتاب با اعضای فعال و پر ذوق و شوق مشغول به کار هستند. به صورت هفتگی فیلم می‌بینند، شعر می‌خوانند، جلسه‌ی نقد کتاب برگزار می‌کنند و پادکست می‌سازند و این نشان می‌دهند که نوجوانان امروز چقدر خلاق‌تر، مستعد‌تر و شاداب‌تر از چیزی هستند که انتظارش را داریم.

تا به امروز در باشگاه نوجوان پردیس، 40 کتاب و بالغ بر 5000 صفحه خواندیم، 96 ساعت ‌را کنار هم گذراندیم، و بیش از همه‌ی این‌ها لذت بردیم! و چیزی که انرژی ادامه‌دادن این مسیر را به من و همکارانم در باشگاه نوجوان پردیس کتاب می‌دهد، امید روزی است که بتوانیم تمام این ۶۵ عضو را دوباره از نزدیک ببینیم؛ لبخند‌هایشان را، و صدایشان را که با این بار نه از پشت گوشی‌های موبایل، بلکه با وضوح کامل و در یک قدمی‌مان حس کنیم!

 

 به امید روز‌های بهتر…

کتاب‌هایی که اعضای نوجوان باشگاه کتاب پردیس به آن‌ها بیشتر از بقیه علاقه نشان دادند، بیشتر از بقیه خوانده شد و  بحث‌های گرمی پیرامون آن‌ها شکل گرفت از قرار زیر است:

نام کتاب/ نام نویسنده

  1. اقیانوس انتهای جاده / نیل گیمن
  2. لطفاً به من نگویید مانولیتو / الویرا لیندو
  3. با گرگ‌ها / لوییس سکر
  4. 365 راه سبز اندیشی برای نوجوانان / شری امسل
  5. تکامل شگفت‌انگیز / آنا بورن
  6. استدلال‌های بد / علی الموسوی
  7. شگفتی / آر. جی. پالاسیو
  8. کلبه عمو تام / هریت بیچر استو
  9. چلنجر دیپ / نیل شوسترمن
  10. قرنطینه / جنیفر ای نیلسن
  11. زیبا صدایم کن / فرهاد حسن زاده
  12. ساداکو و هزار درنای کاغذی / الینور کوئر
  13. چطور دنیای بهتری بسازیم / کیلی سویفت
  14. بچه‌های عجیب و غریب خانم پرگرین / رنسام ریگز
  15. حقیقت، خوبی، بدی / استون لو
  16. پل گوگن / رابرت اندرسن
  17. اسم من میناست و عاشق شبم / دیوید آلموند
  18. جشن‌های ایرانی / روزبه تذهیبی، نسترن ربانی
  19. گودال‌ها / لوییس سکر
  20. با همه‌چی / شل سیلور استاین

     

    باشگاه کتاب برای نوجوانان: جایی برای اشتراک لذت و تجربه

  این مقاله را ۲۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *